Spenningsfavoritter til søndagen

Hei på dere, og riktig god søndag! Jeg hadde store planer om å være litt sosial etter jobb i går, men selv om det var en relativt rolig vakt, ble jeg helt kake da rumpa traff sofaen.. SÅ da ble det filmlørdag istedet! Jeg så intet mindre enn tre stykk, og da siste skulle snurres spurte jeg følgerne mine på instagram om tips til nye drama/thriller-filmer.. Foråsidetsånn 90% av alt som tikket inn var filmer jeg hadde sett før, så kanskje det er på tide å bli glad i en ny sjanger? Under her får dere noen av mine absolutte favoritter innen kategorien. Jeg har så mange at det nærmest er umulig å velge bare seks, men skal dere snurre bare to så se:

1. Law Abiding Citizen eller 2. Room. Sistnevnte må leies på Viaplay. Jeg lover at du blir underholdt.. Selv endte jeg opp med å se Utøya i går, og den var også helt fantastisk bra. Magen min vrengte seg igjennom hele filmen.. Neste film jeg skal snurre nå er “Get Out”. En av følgerne mine tipset meg om den i går, men jeg turte ikke å se den da jeg ble livredd av traileren.. Nå er det dagslys og etter jobb i kveld skal jeg heldigvis ikke sove alene, så da føles det hakket tryggere.. Heh! Dere finner den også på Viaplay.

– Kidnap – 
Karla tar en morgen med seg den 6 år gamle gutten sin på tivoli. De har nesten ikke rukket å være der en halvtime før telefonen ringer fra Karlas advokat. Han forteller at guttungens pappa nå ønsker å ta over hele foreldreansvaret, og ettersom Karla ikke vil prate om det hele åpent foran sønnen, blir hun nødt til å la han være ute av synet i noen få sekunder. Mer var det ikke som skulle til. Til tross for at hun ga guttungen streng beskjed om å ikke dra noe sted, er han nå forsvunnet. Hun roper og roper, spør andre mødre fortvilet om hjelp, og leter desperat i området. Plutselig får hun øye på ham på parkeringsparken.. Problemet er bare at hun ikke rekker å løpe bort før en fremmed dame har dyttet ham inn i bilen sin og kjørt avsted. 

– The Resident – 
The Resident handler om nyskilte Juliet som er på jakt etter en rimelig leilighet hun kan leie i store New York. En dag treffer hun på en hunk av en kar som tilfeldigvis har et digert sted hun kan leie for en slikk og ingenting.. Det går ikke lange stunden før hun lar seg sjarmere av denne kjekkasen av en mann, men det går heller ikke lange stunden før hun begynner å legge merke til at noe ikke er som det skal innenfor leilighetens vegger.. Hun bestemmer seg for å installere et overvåkingskamera, og til sin store skrekk oppdager hun at hun overhodet ikke er alene om natten..

– Room – 
Topp 3 av beste filmer jeg har sett noen gang! Som 17-åring ble jentungen “Joy” kidnappet og plassert i en eldre manns lydtette hageskur. Etter to år i fangenskap med voldtekter på nattestid, føder hun sønnen Jack som hun knytter et uslitelig bånd til. Det er bare de to, sammen, men alene i et bittelite rom i syv år. Det eneste de har av dagslys er en takluke av et uknuselig vindu, og maten de spiser er det kidnapperen selv som leverer sammen med overgrepene sine. Lille Jack aner ikke hvilken verden som befinner seg utenfor rommets fire vegger. For at han skal få et verdig liv fanget bestemmer nemlig Joy seg for å lyve om jorden, og late som om det bittelille rommet er alt som eksisterer. -Helt til natten hvor kidnapperen forteller henne at han har mistet jobben og ikke lengre har råd til å betale for strøm og mat. Først da våger hun seg på et rømningsforsøk hun aldri trodde hun skulle bygge opp mot til. 

– The Perfect Guy –
Hovedkarakteren Leah nærmer seg 40 årene og har lykkelig datet kjekkasen Dave i to år. De bor sammen og stortrives i hverandres selskap, men ettersom Dave ikke deler Leahs ønske om å starte en familie før den biologiske klokken stopper å tikke,  velger hun å gjøre slutt på forholdet. To måneder senere treffer hun storsjarmøren Carter. Den kjekke, smarte, ydmyke mannen som får henne til å svere på skyene. Han må jo være den perfekte familiefar? På kort tid sjarmerer han ikke bare henne, men også venninner og familiemedlemmer. Alt virker endelig å være perfekt. -Helt til hun brått en kveld blir presentert for hans bipolare lidelse.

– Law Abiding Citizen – 
My all time favourite! Denne har tronet toppen min i hva er det nå? 6 år? I Law Abiding Citizen møter vi ingeniøren Clyde som får kone og barn drept på mest urettferdige vis av et par innbruddstyver.. En av dem blir dømt til døden etter 10 lange år, mens den andre får gå fri etter å ha inngått en avtale med politiet. Dette liker Clyde dårlig, og etter årevis med nøye planlegging og kalkulering tar han loven i egne hender.. Han blir raskt satt i fengsel, men likevel klarer Clyde på mystisk vis å få de involverte i saken til å dø en etter en.. Hvordan gjør han det? Samarbeider han med noen? Kommer han til å bli avslørt? I denne filmen sitter du med tusen spørsmål og vrir deg i spenning fra første til siste minutt. SE DEN!

– Don’t Breathe – 
Her møter vi en vennegjeng på tre ungdommer som drømmer om å komme seg bort fra Detroit, og starte et nytt og bedre liv i solfylte California. En dag får de høre om den eldre, rike krigsveteranen som bor i et tomt nabolag i nærheten, og denne mannen har de blitt fortalt skal ha en safe fullt opp med hele 300 000 dollar. Når de i tillegg får greie på at krigsveteranen er blind, tenker de med ett at dette blir et lett bytte. “Alex” i vennegjengen, har en far som jobber i et sikkerhetsselskap, og finner derfor en mulighet til å bryte seg inn i den blinde mannens hjem. De to andre er nølende, men overtales til slutt til å ta del i ranet de også. Mannens hund dopes ned, og gjengen tar seg inn i huset. De finner raskt en dør med en diger lås på, og antar at det er her den store pengesummen befinner jeg. En av gutta skyter låsen åpen med pistolen sin, og veteranen våkner. Heretter går ingenting etter planen.


 

21 kommentarer
    1. Har også sett Utøya filmen, den var helt forferdelig. Begynte ikke å gråte slik jeg trodde, men ble bare så utrolig sint for at den datoen finnes og at den dagen skjedde.

    2. Hei marthe. Nå har jeg bladd meg gjennom alle innleggene dine som omhandler om sykepleiestudiet i håpe om å få litt motivasjon, spesielt til anatomi. Du ser til å få alt så innmarri bra til. Jeg blir veldig motivert av deg. Men likevel ser jeg ikke noe lys i tunellen. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom dette. Det jeg lurer på er om du satt med samme følelsen? Jeg har nettopp gjennomført første uke. På min skole er det slik at vi har en forelesning til et kapittel i anatomi, å det går sååå utrolig for frem. Har lest ALT av dine tips og har kjøpt meg sykepleie pluss. Brukte du boka menneskekroppen mye? Jeg synes det står så vanskelig forklart. Føler vi har så mange ulike ting å lese på men skulle gjerne bare forholdt meg til en av delene. Brukte du kun sykepleie pluss? vurderer sterkt å bare forholde meg til den, da det er der jeg skjønner mest (selv om det er svært lite jeg skjønner). Håper du svarer meg, stoooor klem fra Kristine.

    3. Law abinding citizen er min favorittfilm også. Egentlig ikke min sjanger i det hele tatt, men den filmen der har ingen klart å toppe enda. Absolutt vert å se! Kan se den igjen og igjen

    4. Hvor finner man filmen «the resident»? Du må gjerne skrive ned hvor vi finner de div filmene ☺️

    5. Supre filmtips!:) Lurer veldig på om du har hatt eksamen i psykiatri, og om du har noen tips til hvordan man kan lære seg stoffet godt? Jeg er på andre året på sykepleieren og har psykiatrieksamen om en måned, og føler meg mildt sagt veldig stressa..

    6. Serien Grey Zone som du kan se på nrk tv er også å anbefale. En svensk/dansk krim serie i 10 deler.

    7. Hei, Marthe! I høst tenkte jeg, for første gang på eget initiativ, å reise på telttur! Tenker én natt ute i naturen i første omgang og i den forbindelse lurte jeg på om du har noen tips til hvordan jeg forbereder meg? Har feks ikke turbukse, og siden det er høst kan det kanskje være greit? Hva slags mat anbefaler du for en som (nesten) aldri har vært ute i naturen? Bør man investere i en litt bedre sovepose eller vente til man har “testet” det ut? 🙂 Blir veldig glad for svar!

    8. Kristine: Heisann! Så hyggelig å høre at du har startet på sykepleien. Du har så masse å glede deg til. Jeg satte med akkurat den samme, overveldende følelsen da jeg startet på det tunge første høstsemesteret, men bare hold ut for det blir bedre! Du har gjort så riktig i å kjøpe sykepleiepluss. Første året var det kun disse videoene jeg brukte til forberedelse før eksamen. Menneskekroppen (hvis det er den boken dere har) er blytung så den ville jeg bare satt bort. Fokuser på videoene til sykepleiepluss, ta ett emne om gangen og bruk tid på å forstå disse videoene. Det er tidskrevende (jeg satte mange timer nesten hver kveld etter skolen), men samtidig så flyr tiden etterhvert som du forstår mer og mer og det hele begynner å bli GØY! Mitt beste tips videre er at du skriver ut timeplanen, ser hvilket eller hvilke kapitler du skal ha forelesning i for neste uke, og ser videoene til disse kapitlene FØR forelesningene. Ellers vil du ikke forstå halvparten av det foreleser sier. Har du sett videoene før forelesning og skrevet notater til dem på forhånd så kan du bare lene deg tilbake i timen, lytte til det læreren sier og notere deg ned ekstra-opplysninger som ikke videoene allerede har lært deg. 🙂 Det var virkelig GULL for min del 🙂 Masse lykke til Kristine!

    9. Andrine: <3 Hei hei! Vi har bare hjemmeeksamen i psykiatri, så vi trengte ikke å pugge stoffet sånn som vi gjør med anatomi/sykdomslære 🙂 Vi hadde en skriveoppgave på flere dager med hjelpemidler, så jeg slapp å pugge noe veldig på den fronten <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg