Hjemreisen fra helvette…

Det er rart med det.. Hvordan den magefølelsen, eller intuisjonen om du vil, aldri slår feil. Har du en følelse av at noe er glemt. Viktig eller ikke fullt så viktig, ja så er det mest sannsynlig det. Reisedagen min gikk mildt sagt ikke helt som planlagt, og da skrankedama på flyplassen hadde meddelt meg den fantastiske beskjeden “Sorry mam, your plane left yesterday”, gikk jeg bare rolige 10 meter bort, satte meg rett ned på gulvet og gråt i en time mens jeg lette etter nye fly hjem til under 10 000kr. Jeg klarte bare ikke å beherske meg der jeg satt. Litt fordi jeg følte meg dum, alene og hjelpesløs på verdens største flyplass, og litt fordi jeg visste de nye billettene ville koste meg alle ekstravaktene mine. Haha huff, noen ganger er det ikke greit å være Borge.

Jeg ble sittende på gulvet der i en liten evighet og tørke tårene mens jeg takket så pent jeg kunne til forbipasserende damer som skrøt av blondekjolen min. Jeg fant meg en ny reiserute til 7000kr dagen etter, og da var det bare å hive seg i en taxi tilbake til hotellet for å tilbringe en natt til med Daniel som ikke visste om han skulle kjefte eller synes synd på meg. Joda så…

Så ble det tirsdag, og jeg våknet opp med nytt mot, klar for ny hjemreisedag… Denne gang fikk jeg til og med lov til å sjekke inn, men ettersom første fly var 5 timer forsinket, mistet jeg mine to andre. “Jaja”, tenkte jeg. Jeg hadde på forhånd forsikret meg om at selskapet jeg hadde bestilt reisen igjennom ordnet meg nye fly dersom slikt skulle skje, så jeg tastet bare inn nummeret deres med en gang jeg ankom Boston og meldte ifra om at jeg trengte nye fly. Vel og merke etter å ha sittet i telefonkø med spamusikk og setningen “we care about your call, please wait for us to help you” i ca 70 minutter. Da en engelsk dame omsider tok telefonen, fikk jeg beskjed om at hun skulle fikse meg nye fly, men at det kanskje kunne ta 4-6 timer. Kanskje. Av og til klarte de å fikse det før, så jeg måtte bare holde motet oppe der jeg satt på flyplassen.. Ok. På dette tidspunkt var klokken 21.00 om kvelden, og ettersom jeg hadde vært innesperret på et fly de siste fem timene uten tilgang på noe annet enn chips, var jeg skrubbsulten. Alt av restauranter var nå stengt, og alt jeg hadde var en kiosk med mer chips, mnm’s, og småkjeks. Jeg spiste en hel pose kjeks, la meg på noen stoler og ventet i 6 timer. Ingenting skjedde. Hun hadde lovet å både ringe meg opp, og sende meg flybillettene på mail så fort det var fikset, men ettersom jeg ikke hørte noe, ringte jeg opp igjen og satte nye 30 minutter i telefonkø med spamusikk. (Kommer aldri til å nyte spa igjen). En ny dame tok telefonen og sa de trengte enda en time på å fikse meg billetter. Ok.

Etter 7,5 time ringte jeg opp igjen, og denne gang svarte en snakkende datamaskin eller hva fader det var, som fortalte at de enda jobbet med saken min, og at de regnet med alt var klart “in a couple of hours”. Jeg la på, ringte reiseforsikringen min Gjensidige, fikk beskjed om at de ikke kunne gjøre noe, ringte Gjensidige SOS i Danmark, fikk samme beskjed, og tørket noen tårer i to og en halv time til. Først etter 9 timer fikk jeg en mail med nye flybilletter. Ingen ringte meg noen gang opp igjen, og først etter NI TIMER, fikk jeg altså ny reiserute fra Boston og hjem. Ingen direktefly må du tro. Nei, mitt nye fly til Island skulle gå om 14,5 time, deretter skulle jeg vente i Island 4 timer til, og så fly til Oslo.. Jeg fikk faktisk helt sjokk og klarte ikke annet enn å grine der jeg satt etter å allerede ha vært våken hele natten og ventet på informasjon. Jeg kunne jo ikke sjekke inn på hotell når damen hadde sagt jeg ville få nye fly innen maks 6 timer, og jeg klarte heller ikke å sove på de kalde stolene for jeg var jo alene og måtte passe på tingene mine!

I samme mail som billettene sto det også “beklager ventingen” og at jeg skulle få 200 dollar til hotellopphold, 40 til taxi, 20 til middag og 10 til frokost. 2500kr totalt. Absolutt alle hotell i nærheten var fullbooket og ikke ET av dem kostet under 3400kr natten. Jeg kunne uansett ikke sjekket inn på noe hotell før etter innsjekkingstid kl 15.00, og da ville det jo bare vært 5 timer til jeg måtte dra tilbake til flyplassen? Klokken var jo 06.00 om morgenen da jeg fikk billettene! Jeg ble med andre ord på flyplassen det døgnet og sov på stoler i kanskje til sammen to timer. Da flyet mitt omsider gikk hadde jeg tilbrakt 35 timer på flyplassene i USA. Enda var det 15 timer igjen av hjemreisen.. Foråsidetsånn. På flyplassen i Island fant jeg meg selv sovende sittende med hodet hengende fremover og sikkel rennende ned på hendene mine. Jeg sov i 16 timer når jeg kom hjem. Takk gud for at jeg fikk fri fra jobb i dag tidlig. 

Nå har jeg kommet meg til hektene igjen! Fått pusset tennene, hvilt min lille rygg, og tatt mitt livs beste dusj <3 Så må jeg bare si tusen millioner takk til alle som har sendt meg fine meldinger på snapchat de siste tre døgnene. Jeg delte reisen min på snapvideoer nesten time for time en periode i Boston, og aldri hadde jeg forventet den fine responsen. Herregud for en varm gjeng dere er. Følte meg ikke alene et sekund der jeg satte og svarte på over 200 meldinger med tips, råd og medfølelse fra dere, venner, familie og skjønne Geir. Bestemor og bestefar har selvfølgelig heller ikke sovet noe særlig de siste døgnene, og jeg tror bestefar har ringt alle som kan ringes hos Gjensidige.. Nå skal jeg sette meg ned, kontakte diverse selskaper og kreve en erstatning på.. ja hele flybilletten min, samt min kommende mobilregning på 5000 kroner. La oss krysse fingrene for at reiseforsikringen min ihverfall kan bidra med noe. Tenk hvis jeg var 18 år gammel uten penger på konto? Jeg hadde jo gått i bakken av disse døgna her. De der 270 dollarene blir nemlig ikke overført før om 30 dager. Nei, fy fader. For et jævla mareritt av en hjemreise..

Gjør deg selv en tjeneste ALDRI book med kiwi.com.
Det blir en stund til neste gang jeg setter meg på et fly <3

60 kommentarer
    1. Uff Marthe :”( Jeg hadde lyst til å gråte med deg da jeg så snap-oppdateringene dine!! Så utrolig kjedelig…Heldigvis er du hjemme nå! Blir helt stresset selv av å tenke på hva jeg skulle gjort hvis dette hadde skjedd med meg-jeg hadde ikke hatt 7000kr ekstra tilgjengelig på konto, spesielt som student, som du sier!! Håper virkelig du får tilbake pengene <3 Stor klem!

    2. Jeg ble så trist og lei meg av å se deg i en slik situasjon på Snapchat – og at ingen kunne hjelpe deg, ikke engang forsikringselskapet ditt! Du var eller er sterk som holdt ut, jeg hadde gitt opp for lenge siden! Ikke tilgang til søvn, mat eller noe…

    3. Herregud som jeg heiet på deg! Glad for å høre at du gikk fri fra jobb 🙂 for ett sant helvette du måtte gå gjennom, unner ikke det til min verste fiende engang

    4. Du som har både en vanlig jobb og blogger jobb, hvorfor i all verden bestiller du flybilletter gjennom slike billig selskaper? Syns du virkelig det er verdt å spare de få kronene + de har ofte flere mellomlandinger osv. Syns ganske synd på deg som har måtte vente så lenge på flyplasser osv, men skjønner fortsatt ikke hvordan i all verden du har klart å bomme på dagen? Når det står ganske tydelige datoer på det arket du har lagt ut..

    5. Hørtes ut som en forferdelig reise, godt du er kommet deg hjem! Men forsto ikke det med at du skulle søke erstatning – var jo du som møtte opp feil dag i første omgang?

    6. Kari: Dette har jo ingenting med den opprinnelige flyreisen å gjøre? Jeg kjøpte jo nye billetter, og når denne nye hjemreisen på opprinnelig 18 timer ble til over 50 grunnet elendig service så er jeg rimelig sikker på at det skal gå fint å få en god erstatning 🙂

    7. Anonym: Billige flybilletter? Hjelpes hvordan er det du flyr, og hva tror du egentlig jeg tjener? Jeg bestilte på finn.no som jeg alltid gjør og valgte faktisk en reise på 18 timer til 7000kr istedet for de billigste alternativene til 5500kr, fordi jeg ikke ville reise på 30 timer.

      Ja det sto tydelige datoer på mine opprinnelige datoer. Halvparten av flyene var 15 juli, siste 16 ettersom reisen er lang. Jeg så dessverre bare de siste. Sånt kan utrolig nok skje 🙂

    8. Marthe: Ja det var så mange som tipset meg om dette i går at jeg er nødt til å ta kontakt med dem 🙂 Mange som har fått god hjelp her skjønner jeg <3

    9. AirHelp er tipptopptommelopp! Jeg visste ikke om de i 2014 når jeg mistet mine fly til NY (og derfor også et døgn i den kjekke byen) pga stor forsinkelse på Gardermoen. Plutselig en dag, flere mnd senere, fikk jeg en mail fra de om at de kunne hjelpe – noen mnd etter det igjen satt jeg med 390 euro tilbake på konto. Egentlig fikk jeg tilbake 600, men så tok de 210 euro i servicegebyr, haha. Det gjorde ikke meg noe, da, fordi jeg hadde aldri ordnet kompensasjon selv på noen måter, så noen tusenlapper gjorde susen for lommeboka 🙂
      Kjør på med AirHelp med en gang, det tar en stund, men er så verdt det!

    10. Herregud, jeg fikk så vondt av deg når jeg så snappene. Og for knapt en måned siden booket jeg fly med Kiwi.com tur/retur Russland, med mellomlandinger begge veiene. På vei til Arkhangelsk måtte jeg mellomlande i St.Petersburg, og videre fløy jeg med et annet flyselskap (så jeg måtte altså sjekke inn bagasjen på nytt). Jeg er SÅ glad for at det gikk greit for min del, for nå skjønner jeg hvor galt det kunne gått. Blir nok ikke Kiwi mer, nei…

    11. Er så glad for at du endelig har kommet deg trygt hjem, Marthe! <3 Herlighet som jeg har heiet på deg og følt med deg disse dagene. Har fått oppriktig vondt av deg. Nei, håper virkelig du får en god erstatning uten å måtte krangle for mye med forsikringsselskaper og slikt. Godt å høre at du har kommet deg til hektene igjen, du er jammen tøff er du!

    12. For et kaos! Håper du får en erstatning, eller i det minste en ordentlig unnskyldning.. Godt du kom deg hel hjem 🙂

    13. herre-guud! syns SÅ synd på deg her mens jeg gikk til sengs, våkna, gikk på jobb.. og du var ENDA stack på en eller annen flyplass 😩 ordnet seg heldigvis til slutt, men den elendige servicen mål må du ta videre! helt sinnsykt at man som kunde blir behandlet sånn, lovnader om ventetider/reise som blir myyye lengre.. ble så glad da jeg så snapen din da du gikk ombord på siste fly ❤️

    14. Uff, fikk så vondt av deg på snap!! 😞 Helt utrolig at de klarte å rote det så mye til! virket overhodet ikke morsomt å oppleve det, samtidig som du reiste alene. Håper du har det mye bedre nå og får slappet helt av! 😊

    15. Heia Marthe!! SÅ godt å endelig være i Norge igjen! Dette skjer forhåpentligvis ikke ofte med folk, du var nok bare ufattelig uheldig 🙁 krysser fingra for at du får igjen alt du har krav på ❤️

    16. Godt å se at du endelig har kommet deg hjem! For et mareritt, jeg syns så synd på deg da du satt der alene og ventet og ventet og ventet… Du kan som sagt kreve minst 600 euro i erstatning, og du trenger ikke gå via en agent som tar en saftig prosent. Kontakt istedet forbrukerrådet. 😊

    17. Så godt å se at du endelig er hjemme igjen, Marthe! Fikk så vondt av deg, når jeg så hvor forferdelig den flyreisen din hjem var. Du hadde i hvert fall den største medfølelse fra meg ❤️❤️❤️

    18. Til info, inkludert Mari som jo forståelig nok var fornøyd med å bare få igjen endel penger 🙂 Det er mye du har krav på i henhold til EU-forordning (EF) 261/2004, som er et felles reglement alle europeiske flyselskaper skal følge. Så jeg forstår det slik at flyselskapet må være europeisk, håper det var det for din del også. Alle flyselskap skal ha retningslinjer for at du kan søke kompensasjon, kjedelig å skulle betale 210 euro i servicegebyr (det er jo latterlig høyt spør du meg!!), så vil anbefale å sjekke ut noe annet enn AirHelp først altså.
      Se denne siden for mer info: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/forsinket/
      Lykke til med erstatningskravet, jeg er usikker på hva du faktisk kan få igjen, men håper du får til noe. Hold oss gjerne oppdatert, for jeg er nysgjerrig på hva du har krav på / faktisk kan få igjen 🙂

    19. Maria: <3 Jeg må sette meg ned etter helgen og kontakte litt forskjellige tror jeg. De svarer vel ikke før det likevel 🙂 Vanligvis er jeg for lat til å styre med slikt, men denne her skal jeg ikke bare la gli forbi. Håper alle reisende med kiwi gjør det samme så mange små beløp kanskje gjør at de må legge ned hele opplegget sitt. *Lov å drømme*

    20. marte: <3 Hahaha, ja det var bare to litt over to døgn, men herlighet jeg føler jeg har reist hele denne uken mens jentene mine har kost seg glugg med konserter og strandliv hjemme i sør. Nei, nå må resten av juli levere 😀

    21. Karina Larsen: Tusen takk for det <3 Jeg skal holde bloggen oppdatert på hvordan det går med forsikringsselskaper, og diverse andre selskaper etterhvert 😀

    22. Silje: Åh, det var nå enda godt å høre at du slapp unna galskapen <3 Alt går nok som det suser med kiwi.com dersom du ikke mister et fly på veien. Ting gikk jo greit helt til det ikke gjorde det si. Hehe! Nei, jeg passer meg for reiser med dem i fremtiden.. <3

    23. Shiiit, okey. Det der kan ikke bli væree. Godt du er hjemme nå hvertfall. Huff😫 høres helt forferdelig ut. Hvertfall når man ikke har en anelse om når flyet går og hva man skal gjøre

    24. Hei, jeg jobber på flyplassen og opplever så utrolig mange feil med kiwi.no. Jeg fraråder ALLTID dette, da det ofte er mange feil, og ekstrem dårlig hjelp å få. Veldig trist at du var en av dem som måtte gjennom dette fra dem. Men du er beklagelig bare en av veldig mange. De burde ikke hatt lov til å selge flybilletter.

    25. Anonym: Huff! Jeg skal prøve å sørge for at mine noen og tusen følgere ihvertfall ikke gjør samme feil. Kan jo sette verdensrekord i timer tilbrakt på flyplass ved å reise med dem..

    26. Uffet meg mer og mer da jeg leste dette innlegget. Så forferdelig! Har bare tilbrakt en natt på en flyplass i mitt liv, får håpe det blir den siste Man får jo ikke mye søvn på de stolene akkurat. Men bra du kom deg hjem til slutt, måtte dette aldri skje igjen. Kan også anbefale SOS International, som hjelper folk med ulike problemer knyttet til reise og transport bl.a.

    27. Dumt at hjemreisen din ble sånn. Men skjønner ikke at det går an å være så vimsete som deg. Du vet at hvis man virkelig vil så kan man «trene» seg opp til å bli mindre distre 🙂

    28. Huff og huff..<3 Jeg hadde så lyst til å gi deg en skikkelig god klem når jeg så snapvideoene dine <3 Du er skikkelig tøff som kom deg gjennom det, og heldigvis er du trygt hjemme igjen nå <3 Godt at du fikk en dag fri fra jobben, slik at du fikk sove skikkelig ut etter den uheldige reisen hjem 🙂 Ønsker deg en fin lørdag, og sender en god velkommen hjem klem <3

    29. Off, følte sånn med deg på snap.. Såg ikke noe kjekt ut, men det var på en måte gøy å se en så ekte side av deg, og at du filmet litt med å snakke til snap, det er noe jeg har savnet 🙂 <3
      Men jeg lurer på, om ikke du så på de første flyene på de orginale billettene dine, hvordan visste du da hvilket tidspunkt du skulle møte opp på flyplassen? Eller så du kanskje bare på klokkeslett og ikke dato?
      Klem <3

    30. Hei! Huff, for en grusom hjemreise 🙁 Jeg har sendt inn en DEL erstatningskrav opp i gjennom livet mitt, og som jusstudent gir jeg meg aldri haha. Først og fremst må du få vite grunnen til at flyet ditt ble forsinket, og hvis forsinkelses skyldtes alt annet enn været, så kan du få igjen ganske nøyaktig 6000kr. Du kan i tillegg få kompensasjon for telefonregningen din opp til et visst beløp, samt alle utlegg du har hatt i løpet av turen som følge av forsinkelsen 🙂 Her henviser du til EU regelverk 261/2004, og paragrafen som omfatter forsinkelser. Hvis du ikke får gjennomslag hos kiwi.com så sender du det inn til Transportklagenemda. Lykke til! <3

    31. Ååå uff så utrolig kjipt!! Hadde noen samme opplevelse når jeg skulle hjem fra backpacking… jeg skulle fly alene fra Chile – New York, med mellomlandinger. Her kan ingen engelsk, bare spansk. Ender opp med at vi ikke kan lande i NY, men i South Carolina etter x antall ekstra timer i lufta. På toppen av dette krasjer piloten i en lyktestolpe under landing, så dette flyet kunne vi ikke bruke til NY senere.. dette var en liten flyplass, og hadde ikke verktøyet til å få ut bagasjen vår.. tilbragte SÅ mange timer blandt BARE spansktalende og ingen info om når og om vi skulle få transport videre… ble flere døgn på flyplassen og soving på gulv. Vi fikk hotellrom etter en stor spansk diskusjon jeg ikke skjønte noe av… måtte sove på hotellrom (som vi fikk være i 4 timer bare) med en peruansk mann..Ikke morro for en alenereisende på 19:/ Fikk bagasjen min etter mange uker, som jeg måtte betale for transport. Du kan legge til feriemage og halsbetennelse på disse døgna med flyplassgulv, uff haha!Ikke fly med Tame Airlines hvis du er i sør amerika! Bra du kom deg hjem og fikk fri fra jobb❤️

    32. Godt å se at du har kommet trygt hjem <3 Syns det er helt forferdelig å lese... Håper virkelig du får erstatning for dette!!! Klem <3

    33. Har tenkt så masse på deg pg lurt på hva som skjedde da eg ikkje har snap så har eg ikkje visst om denne grufulle turen. Nesten bedre om du bare hadde bestilt et fly til 10000 med engang og spart deg all gruen….men krysser fingrene for at du får noe igjen for dette. Som du sier heldigvis er du voksen med inntekt ellers hadde det blitt krise for en ung student eller en med mindre på konto. Glad for at du er hel og i en bit. Velkommen hjem kjære deg og ta godt vare på degselv slik at du kommer til hektene og ikkje får vondt i nakken <3 <3 klemmetingene

    34. Stakkars deg, det der høres helt forferdelig ut!! Jeg vet at jeg hadde i alle fall ikke holdt ut så lenge uten ordentlig søvn, og ikke noe sted å få slappe av i fred og ro 😩 Jeg ville nok booket flybilletter direkte fra et flyselskap, for eksempel SAS, da er det ofte lettere med ombooking når alt er i samme selskap (selv om det selvfølgelig kan gå galt uansett). Håper du får en saftig erstatning i det minste!!

    35. Trine: Nei jeg veet det 🙁 Jeg må virkelig konsentrere sinnet når jeg er på jobb. Innbiller meg at jeg bruker mer energi enn mine kjære kollegaer på medisinutdeling f.eks fordi jeg må være skjerpet på en måte jeg virkelig aldri er i hverdagen..

    36. Kristine: Snill du er <3 Ja, det var visst denne episoden som skulle til for å knekke snakke-frykten. Hahaha! Jo nå skal jeg forklare 😀 I tre uker nå har jeg fortalt venner og svigers og familie og vel ja alle som har spurt meg om når jeg kommer hjem, at jeg kommer hjem 16 juli (fordi det skulle jeg jo selv om jeg reiste 15 juli). Første gang jeg fortalte det, husket jeg sikkert at første fly gikk 15, men etterhvert som ukene gikk må tankegangen min ha endret seg til at 16 juli skulle jeg hjem, og da jeg sjekket klokkeslett for avreise ørten ganger, gadd jeg ikke engang å se på selve datoen for den visste jeg jo utmerket godt. Haha...

    37. Victoria: Æsj da, grunnen til flyforsinkelsen var dessverre været. Storm i Boston hindret oss i å lette :/ Men jeg har troa likevel. Var jo så sliten når jeg kom hjem at jeg måtte ta ut egenmelding for å få fri fra jobb. Det er jo ikke greit 😛 Nei, jeg krysser fingrene <3 Tusen takk!

    38. Martine: Huff, det skal ikke gå an! Er jo helt fryktelig :O Også bare 19 år gammel.. Neitakk. Skal ikke til sør amerika med det første, men jeg skal notere meg ned Tame Airlines likevel. Heh <3

    39. Anonym: Ja, neste gang må jeg bare booke gjennom et og samme selskap hele veien. Har alltid tenkt at finn.no er trygt, men de samarbeider jo selvfølgelig med ikke så gode selskaper også.. Lesson learned! <3 Tusen takk snille!

    40. Herregud i helvete hva skal man måtte tåle får og får dra på ferie lissm!? Går faen ikke ann.. sorry språket, men nå fikk jeg vondt av deg Marthe! 🙁 Omg…. Ikke mulig !! Du minner meg forresten så mye om Carrie ifra sex ot singel liv. Ikke utseende, men du bare gjør det! 😍 Du er 10 ganger penere. DU ER EN AV de eneste bloggerne som er ekte, og ærlig. Følgt deg i flere år. Trur dette er første gang jeg kommenterer faktisk! 😊 Stå på, du er et forbilde for mange, pene flotte DEG 💖 Under deg alt godt!

    41. Det hørtes ut som en real drittur. Du er dessverre ikke den første jeg vet om som ikke har fått hjelp eller den turen de trodde de betalte for ved å bestille via en slik side. Jeg bestiller ALLTID gjennom flyselskapets egne sider, for da er jeg i det minste sikret hjelp og nye flygninger hvis noe sånt skulle skje.

    42. Altså jeg ble svimmel av å lese historien. Noe så forferdelig slitsomt. Godt du kom deg trygt hjem og håpet du får all erstatning du fortjener + litt til <3

    43. hahahahaha er ikkje bare du som sier det kjære deg. Instagram har eg hatt lenge,men ikkje snapchat…kanskje eg laster den ned når eg får ny telefon, nå gidd eg ikkje med dne gamle som skal oppgraderes 🙂
      Håper du er godt uthvilt nå og nyter sommeren og varmen og slapper av før du skal jobbe igjen <3

    44. Off av meg, kjære deg! Jeg fikk oppriktig vondt av å se hvordan du hadde det på flyplassen på snappene dine og når du begynte å gråte fikk jeg bare enda mer vondt av deg! <3
      Er så glad for at du endelig kom deg hjem til slutt, å være alene på en flyplass uten å vite når du kommer hjem er forferdelig. Det har jeg selv opplevd og det er ingen kjekk opplevelse.. Nei, Marthe'mor, det var godt at du kom deg hjem igjen til tross for de lange timene.
      Og du? At du forvekslet datoene kunne skjedd selv den beste. Slik er det faktisk. Du fikk i hvert fall én ekstra natt med Daniel, da 🙂 .. For å se det positive i det.
      Håper du får gjennomslag på erstatningskrav(ene). Heier på deg! <3

    45. Hver gang jeg søker etter billetter googler jeg selskapet som tilbyr “pakken” om det ikke er kjente flyselskap. Vurderte kiwi i fjor men etter å ha Googlet kiwi experience kom det bare advarsler opp fra andre reisende. Anbefaler å alltid Google selskapene for å slippe all driten du måtte igjennom på hjemreisen din 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg