Sen morgen med varme rundstykker


– Breakfast is served –


Woah! Jeg får ikke nok av disse stygge, men supergode rundstykkene. Cottage Cheese rundstykker tar 20 minutt å smelle sammen og metter SÅ godt på jobb eller i praksis! Jeg har laget meg en porsjon av disse titt og ofte i nærmere to år nå, og blir ikke lei. Mmm! Oppskriften på ukens variant får dere under her.


Vet dere hva jeg skal ut på nå? Jeg skal på orkester-konsert på Kilden konserthus! Trodde aldri jeg skulle si det. Jeg er nok ikke akkurat over gjennomsnittet opptatt av orkester-musikk, men hvem vet? Kanskje digger jeg det og. Det skal ihvertfall bli moro å sette føttene mine innenfor det nydelige konserthuset vi har her i Kristiansand.

Det er jo en skam at jeg ikke har vært her før.. Bestis fikk dette i bursdagsgave og trengte noen å dra med, så da blir jeg med og utforsker min interesse for det feltet og! Det varer bare i en time, og så bærer turen videre på trening før jeg starter kveldsvakten min i praksis. Måtte dere få en super tirsdag!


Slik gjør du – Cottage Cheese runstykker: 
1.
Miks sammen 250g lettkokte havregryn, 300g cottage cheese, 2 egg, litt salt og 1,5ts bakepulver.
2. Mos alt godt sammen med hendene og klem rundstykkene til små boller.
3. Legg dem på et stekebrett og pensle med et vispet egg. 
4. Stek midt i ovnen på 200 grader i 17-20 minutt. (Til de er blitt litt gylne)


Smaker himmelsk med egg og majones, avokado og ost eller blåbærsyltetøy!

24 kommentarer
    1. God morgen! Jeg har også praksis i vår på sykehjem for jeg går 1. Året ved uia. Jeg lurte egentlig litt på hvordan du forberedte deg til de eksamenene man har før sommeren første året? Sliter litt med motivasjonen merker jeg og vet ikke hvor jeg skal starte.
      Ellers digger jeg bloggen din, Marthe. Du er herlig! <3

    2. Hei. Bare et lite spørsmål angående oppskriften. Jeg går på lavkarbodiett av helsemessige årsaker, og siden jeg da ikke kan spise havregryn lurer jeg på om du har testet dette med mel ol (jeg bruker da mandelmel)? Evt. hvis ja, fungerer det også?
      Bra tips da jeg savner litt variasjon til frokost og lunsj i livet mitt 🙂
      Ha en super dag!!

    3. Sist jeg kjøpte godisvitaminer endte det med at jeg spiste opp hele boksen på en uke haha! De var jo sååå gode! :p

    4. Hei!
      Jeg fant ut at jeg bare måtte legge igjen en kommentar på bloggen din nå, for å si tuuuusen takk for at du deler din hverdag med oss. Har funnet ut, at jeg i en alder av 26 år, skal starte på sykepleien til høsten. Jeg tror du har gitt meg noe av motivasjonen for å starte på et helt nytt studie. Jeg synes at du, i forhold til flere andre blogger jeg leser, er et kjempegodt forbilde. Du viser en hverdag som inneholder både studier, jobb og hverdag. Du viser at det går an å studere samtidig som du trener (og slapper av), lager god mat, reiser og er sosial. Vil egentlig bare si til deg: fortsett sånn <3 og fortsett gjerne å skrive om din studiehverdag, det er kjempespennende (spesielt for oss andre sykepleier-interesserte) <3

    5. Smarte de, men umulige å spise etter en dag. Er jo mursteiner. Derfor lager jeg det ikke alene, men når vi er flere som spiser opp 🙂

    6. K: Å <3 Dette var hyggelig å våkne til! Tusen takk for en superfin tilbakemelding! Kjempehyggelig å høre at du har blitt litt motivert av all sykepleie-snakket mitt. Jeg er sikker på at du kommer til å trives like godt som meg og mine medstudenter. Det er en grunn til at studiet er blitt så innmari populært blant både unge og godt voksne i dag <3 Bare å glede seg! 😀

      Ønsker deg masse lykke til når den tid kommer! Jeg skal helt klart skrive noen bloggposter til om studiehverdagen min, og under kategoriene "mine studier" og "Q&A's" finner du flere lesetips når du måtte trenge det 😀 Stor klem!

    7. Vilde: Heisann! Jeg ville bare prøvd jeg Vilde! Jeg lagde dem også en gang med en kornblanding istedet for havregryn, der jeg blandet sammen fem kornsorter og de ble ihvertfall kjempegode! 🙂

    8. Hei! Så veldig gode ut! Jeg lurte på en ting, synes du det på noen
      Måter ha vært en ulempe å starte «så sent» med utdanning ? Jeg er 22 nå og er på reisefot. For min del haster det ikke, men tenker selvfølgelig på hva alle andre tenker og jeg vet at hvis man starter rett etter VGs er man skolevant allerede. Har du følt noe på
      Det?

    9. Camilla: Hei hei! Nei, jeg tenkte faktisk over dette for bare et par timer siden. Hehe! Det gikk plutselig opp for meg at jeg var i en liten gullalder nemlig! Som 25 åring føler jeg liksom at jeg klaffer både med mine medstudenter på 20 og de på 30+ 😀 Klaffer med alt og alle i denne alderen. Hehe, neida men sånn hvis du bare tenker utdanning og ikke det sosiale, så skulle jeg ønske jeg startet for 2 år siden. Jeg tror jeg hadde vært ihvertfall nesten like motivert til å studere da også 🙂 Det er ingen alder å være ferdig sykepleier som 26åring, men jeg tenker jo å ta videreutdanning og da skulle jeg ønske jeg hadde blitt ferdig litt yngre 🙂

    10. Til de som lurer på om de kan fryses: Jeg har fryst de mange ganger og det går helt. Men jeg bruker stavmikser og moser cottage cheesen sammen med egg før jeg tilfører havregrynene. Ingen problem 🙂 Smaker nybakt når de tines i mikroen.
      Noen andre gode frokostrundstykker: Du tar en boks med hele kikerter. Spyler de og moser de. Ta i 3 egg, 2 ss fiberhusk, litt salt, 1 ss eplecidereddik, 2 ts bakepulver. Bland sammen og la den svelle i ca 10 – 15 min. Rull deigen til rundstykker i den størrelsen du ønsker. Stek i 30 min. på 200 grader. De er enkel og veldig gode.

    11. Jeg fryser også alltid disse, og de er dødsgode etter å ha tint 30-40 sek i mikroen. Da bruker jeg også stavmikser som hun over 🙂 Disse er virkelig såå gode!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg