I mars måned vil jeg…


1. Kjøpe meg et spisebord! Rundt eller firkantet? Rundt eller firkantet? Åå, Valgets kval… Jeg kan bare ikke få bestemt meg.. Det er vel leveringstid på disse greiene og kjenner jeg livet rett, så innen fredag om seks dager må jeg ha tatt en beslutning. Da skal det nemlig shoppes!

2. Starte i psykiatri-praksis, forhåpentligvis få en hyggelig veileder, og stortrives to måneder der! Tenk, nå er det utredning og behandling av barn og unge som hverdagen min skal dreie seg om? HJELP. Hehe. I denne praksisperioden skal jeg også få være sammen med en annen student, så det gleder jeg meg veldig til. Kjekt med ett kjent fjes blant alle nye.

3. Jeg vil prøve å få sett filmen Uttøya, 22 juli på kino denne måneden. Den har premiere nå 9 mars, så den helgen har jeg satt av en kveld til et kinobesøk etter jobb.


4. Ha en ukes påskeferie. JA! Siste uken i mars har vi påskeferie på studiet, og den uken der… den skal NYTES med store bokstaver. Det føles som et år siden juleferien, samtidig som disse månedene egentlig også har gått innmari fort. Jeg har jobbhelg i påsken, men de fem dagene før der skal jeg pønske ut noe ordentlig sprell til. Gleder meg kanskje mest av alt til å kjøpe påskeegg til både mannen og meg og fylle det med snoperier.

5. Få tatt den forbaska celleprøven. Jeg har avbestilt tre legetimer de siste to månedene ettersom de aldri passer med praksis, men NÅ har jeg endelig fått time på en fridag. Jaay! -Og jada det ble time hos legen istedet. (Fikk sånn kjeft sist jeg skrev at jeg ville gå til en gynekolog for å ta den).

6. Skifte header.. Det bilde jeg har nå er fra påsken for to år siden.. 

7.. Dra med meg Daniel til Bortelid 16-18 mars og tilbringe litt kvalitetstid med han, papsen, farmor, farfar og lillebror fra Thailand! Må si jeg gleder meg meget til å se den karen av en bror i skisko for første gang. Haha! Han har vært i Norge før, men bare på sommerstid så nå skal han få oppleve ekte norsk hyttteliv med 1 meter snø på bakken.


8. Feire Annika og Andrea sin 26 års dag! Annika den 23 mars og Andrea den 24… Heh, kan allerede melde om at dette blir en hard helg! -Hard, men veldig veldig gøy. Elsker når vi klarer å samle hele jentegjengen for å feire noens dag, og nå ser det jammen ut til at vi blir en hel flokk som skal kjøre to dagers!

9. Sette helsen min høyere.. Vet dere hvor mange treningsøkter jeg gjennomførte i februar eller? Null! Jeg skal ærlig innrømme at det frister minimalt å starte nå som busslivet er i gang igjen, men jeg tror bare det er så lenge siden jeg har trent nå at jeg har glemt hvor godt det faktisk føles. Heldigvis har jeg venninner som er hakket flinkere enn meg og som står klare til å ta meg med på svettetimene sine denne måneden også.. *Kremt*

10. Sette av en kveld til å koble av med baking av sjokoladecupcakes. Jeg vil nemlig pynte dem med lekker påske-dekorasjon og knipse noen fine bilder! Kunne i grunn tenke meg å lage meg et elegant lite påsketre(?) også som pynt på mitt kommende nye spisebord. Vi får sjå om tiden strekker til <3


Velkommen skal du være mars <3 Ett skritt nærmere våren dere!

16 kommentarer
    1. Du er så nydelig! Høres ut som om du har en flott måned i vente😊
      Kan jeg få spørre hvorfor du fikk pes for å gå til gynekolog? Her må det være noe jeg har gått glipp av, da jeg selv har tatt celleprøve hos gynekolog🙈

    2. Hei! Jeg vil bare anbefale på det sterkeste en rund spisestue, hvor jeg ikke angrer et sekund! Man får plass til så mange fler rundt bordet om man drar det ut, og plassen virker mye større. Lykke til med valget 🙂

    3. Hvorfor stresser du med å ta celleprøve? Er jo ikke nødvendig før man fyller 25. Tenker siden du har bestilt og avbestilt så mye?

    4. Sandra: Ja jeg grubler mellom to runde varianter her nå så det blir en av dem 😀 Spennende å prøve noe nytt! Har liksom
      Hatt firksntede bord i all tid nå 🙂 Tusen takk!

    5. Anita: Tusen takk Anita! <3 Det var bare fordi jeg ikke måtte bidra til å lage evig lang kø for de som trengte timen mer. En celleprøve kan jo legen ta, men jeg ville gjerne sjekke mer enn bare celleprøven da. Men det var heller ikke normalt å ville sjekke seg uten at en misstenkte at noe faktisk var galt med understellet. Hehe 🙂 Nøyer meg ihvertfall med en legetime nå! 🙂

    6. Ingvild: Celleprøve kan være nødvendig før man 25 jo. Vet om flere som har tatt celleprøve før de er 25, og prøvene viste store celleforandringer… skulle de ventet til de hadde fylt 25 så, ja..

    7. Man anbefaler ikke å ta celleprøve før året man fyller 25. Unntaket er selvfølgelig hvis man får symptomer som gjør det nødvendig å sjekke (f.eks søsteren min som blødde mye mellom menstruasjonene sine, som kan være et slikt symptom). Man kan få celleforandringer selv om man er under 25 år, men disse vil i de aller fleste tilfeller gå tilbake av seg selv. Derfor vil det føre til unødvendig engstelse og ressursbruk hvis alle med celleforandringer skulle tatt videre prøver og biopsier pga. dette.
      Jeg mener ikke at du ikke skal ta celleprøve, Marthe 🙂 Som du sier er du i aldersgruppen hvor man anbefaler screening hvert tredje år. Bare stusset over at du stresser sånn for å ta den. Om du tar den nå eller senere i år har jo omtrent ingenting å si, celleforandringer bruker lang tid på å utvikle seg.

    8. Ser ut til å bli ein bra måned!
      Masse lykke til i praksis! Og masse lykke til med celleprøve, det er så viktig å få det gjort! Eg tok den ikkje før ca ein måned etter fylte 26, og fekk streng beskjed om å ikkje utsette… 🙂 Det er stress når ein skal ta den, men så er det jo 3 år til neste gong! 🙂

    9. Alle burde faktisk ta dette med celleprøve alvorlig. Det er bare noe som MÅ gjøres. Jeg hadde celleforandringer allerede i en alder av 17 år (som da er helt normalt), men disse utviklet seg til å bli grove celleforandringer til neste gang jeg sjekket meg som 23 åring. I november måtte jeg inn å operere ut forstadier til kreft. Hva om jeg hadde ventet til jeg var 25? Eller kanskje noen år til? Det hadde faktisk vært for sent. Bra at du sjekker deg, Marthe.. Og at du deler slikt på bloggen. Fordi dette temaet er det ikke så mange som kan så mye om før de faktisk selv sitter der med forstadier til kreft eller i værste fall: kreft.

    10. Hvorfor fikk du pes om å ta celleprøve hos gynekolog? Man bør jo og ta ultralyd av eggstokkene og livmorhalsen, ikke bare selve celleprøven, og er ikke mange fastleger som gjør dette eller har ultralydapparat tilgjengelig.

    11. Helt enig her. Jeg tok ikke celleprøve før jeg var 24 år. Burde tatt det fra jeg ble seksuelt aktiv. Hadde da celleforandringer som mest sannsynlig hadde startet når jeg var 15, og måtte fjerne deler av livmorhalsen. Noe som og førte til en helt forferdelig fødsel no i senere tid.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg