Saftig sjokoladekake i langpanne

Hei og riktig god søndag dere! Her kommer årets første bloggoppskrift! En saftig, veldig lettvindt og stor sjokoladekakeoppskrift med krem i langpanne til en forandring! Mmm. Denne kaken fikk jeg servert av en venninne i romjulen da vi hadde koldtbord-frokost og nøt oss i Lillesand, og jeg tror alle og enhver rundt det bordet etterspurte kakeoppskriften! Jeg har spist mange gode sjokoladekaker i midt liv, men aldri SÅ saftige. Kaken inneholder overhode ingen egg eller smør, så her er hemmeligheten rett og slett bare en hel kartong skummet kulturmelk <3 

Vi fikk forresten ikke gjort noe som helst i leiligheten i går heller. Jeg hadde nemlig kjøpt innhold til garderoben som var 1 cm(!) for lite i forhold til skapet, så nå blir jeg nødt til å kjøpe en helt ny garderobe i riktig mål for at ting skal passe inn. Æsj altså, og jeg som trodde jeg endelig skulle få montert på plass étt møbel der borte. Neida så, her går det i sneglefart. 

Jeg skal ut og hente bilen jeg skal låne de neste ukene i kveld, og i morgen har jeg faktisk fri fra praksis, så da får jeg tilbringe mandagen på garderobeshopping. Det blir så bra til slutt at.. Jeg må bare innse at ting tar tid når du ikke har et eneste møbel fra før av og må kjøpe alt nytt på en gang. Jeg klarer tydeligvis ikke å montere en skuff engang, selv etter å ha analysert bruksanvisningen side opp og side ned, så jeg blir jo fullstendig avhengig av at mannen har tid og lyst til å hjelpe. En liten melding til alle som venter jentebarn i fremtiden: Drit i å sende dem på rideleir og pianokurs.. Meld dem på sommercamps med hammer, vater og sag. Det vil de få bruk for i voksenlivet det.

Du trenger – Sjokoladekake: 1. 10dl hvetemel 2. 7dl sukker 3. 4ss bakekakao 4. 1,5ts natron 5. 10dl skummet kulturmelk 6. 1ts bakepulver 7. 1ts vaniljesukker

Du trenger – Sjokoladekrem: 1. 300g melis 2. 120g smør 3. 5-6ss kald ferdigkokt kaffe  6. 2ss bakekakao 7. 2ts vaniljesukker

Slik gjør du: 
1.
Bland sammen alt det tørre til sjokoladekaken og rør det inn med 1 liter kulturmelk.
2. Hell røren i en stor langpanne (standard størrelse) kledd med bakepapir.
3. Stek på nederste rille på 200grader i 25-30 minutt. Avkjøl kaken i formen på en rist.
4. Visp 120g romtemperert smør med 300g melis, bakekakao og vaniljesukker.
5. Bland inn 5-6ss kokt og avkjølt kaffe, og smør kremen på den avkjølte kaken.

– Jeg strødde også over litt hakket peanøtter og daimsjokolade –

Det var bare for utseendes skyld. Synes det er så fint som topping.
Håper det smaker! -Og TUSEN takk til Kristin Marie for oppskrift!

26 kommentarer
    1. Hei! Gjorde en lignende feil da vi handlet garderobe til vår nye leilighet. Hvis den er fra IKEA får du byttet alt som er kjøpt feil selv om det er åpnet/skrudd sammen. Utrolig bra kundeservice der! 🙂

    2. Hei 🙂 ser veldig god ut, hvilket smør brukte du? Så står det avkjøl i formen på rist, mener du da avkjøle i langpannen eller ta den ut å legge den på en rist?

    3. Marlene: Heisann! Jøss, gjør man? Det er jo kjempebra! Men jeg tror ikke jeg vil finne noe nytt innhold som vil passe til skapet jeg har nå likevel.. Det er 1meter og 1cm i bredden, og jeg vet ikke hvor mange butikker som opererer med den slags mål? Det sto i leiligheten fra før av ser du 🙂

    4. Nate: Heisann! Hmm, ja hvilket smør var det jeg brukte tro. Jeg tok siste rest av et margarin jeg hadde liggende tror jeg 🙂 Det ble veldig godt! Avkjøl i langpannen. Sikkert ikke så nøye om selve pannen står på en rist eller ikke 😀

    5. eh NAM, denne oppskriften skal absolutt testes ut! Trur den må lages til Farmen i kveld eller morgen altså hoho! Håper du får en fantastisk uke og lykke til på garderobeshopping!

    6. Kaken ser kjempegod ut!
      Forresten, ang. IKEA-montering, så er det noe ordentlig herk til tider ja. Satte en gang sammen en sånn dobbel ?loftsseng? alene, det var ikke lett! Var så sint på slutten, haha. Men jeg kan anbefale å ha en monterings-kveld med en venninne eller to når typen ikke er tilgjengelig, det går litt lettere å skjønne instruksjoner og gjøre ting når man er to (eller tre), og det er deilig å ha noen å lufte frustrasjon med. Bare bestikk dem med litt kake, et duftlys eller noe annet de ville satt pris på, hehe.

    7. Rikke: Så hyggelig å høre Rikke! 😀 Du rekker å lage den til kveldens episode. Selve kaken lagde jeg på under 10 minutt, og den har ikke så lang steketid heller 😀 Tusen takk, det samme håper jeg du får! Klem

    8. Ingrid: <3 Herlighet, du må være en tålmodig sjel Ingrid. Haha, dobbel loftsseng alene høres ut som å gå ut i krigen. Det er jo tungt også å holde oppe disse digre plankene og få det til å hamres og skrus inn rett? Jeg brukte halvannen time bare på å skru og løfte av skyvedørene på skapet mitt for noen dager siden og hadde lyst til å grine av frustrasjon på slutten fordi de var så TUNGE! Fader altså, at det skal være så vanskelig å få til noe selv. -Men jentekveld med kake og duftlys hørtes myye mer fristende ut <3 Hehe!

    9. Haha jeg gjorde akkurat den samme feilen når jeg bestilte garderobe fra IKEA!! Men heldigvis improviserte pappa en løsning, så det funker haha! Vi (pappa) måtte bytte på en smal plate slik at skapet ble dypt nok 😂 huff, håper det blir riktig neste gang! God søndag!

    10. Nam! Den må definitivt testes ut 😀 Kjæresten min har ønsket seg langpanne sjokoladekake til bursdagsfeiringen sin om litt over en uke, da skal jeg prøve meg på denne 😀 Ønsker deg en nydelig søndagskveld, og lykke til med skapet! <3

    11. Maks uflaks, da er jo evt løsningen å bytte inn alt til ikea igjen eller kjøpe kun selve skapet på ikea slik du vet at innmaten du har kjøpt faktisk passer. Jeg bor ikke så langt unna, nærmest så jeg ville bidratt med min handy og kreative sjel og hjulpet deg<3

    12. Hei! Dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre, men lurer så på hvor de sorte kleshengerne du la ut på snapchat er fra? Jeg leter etter tynnere kleshengere selv, og disse ser passe ut 🙂

    13. Hvorfor kjøper du ikke bare nye “stammer” eller hva man kaller deg, på ikea. Så passer innholdet ditt:) de “stammene” koster ikke mye!

    14. Kathrine: Heisann! Ah, jeg la posen igjen i bilen, men det er en mindre kjent interiørbutikk jeg kom over på Vågsbygd senter. Skal se om ikke jeg kan få tittet på logoen på posen igjen i morgen 😀

    15. Camilla: Du er vel god <3 Det ordner seg alltid 😀 Viktig at ikke alt går på skinner i innflytningsprosessen. Hehe, det ville jo vært kjedelig! Jeg kjøper bare nye skap. Tror det er billigere enn alt innholdet faktisk 🙂 Det gamle fulgte med leiligheten og er mange år gammelt så det går helt fint! <3

    16. Lagde denne kaken nå nettopp, men syns den ble litt svampe-aktig i konsistensen i tillegg til at den smakte veldig lite sjokolade syns jeg.. Hadde gledet meg veldig, siden du skrøyt den opp i skyene, så litt skuffet, det ble jeg. Men smaken er som baken, er det ikke det man sier? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg