Q&A – Del 2

Var det vanskelig å få seg nye venner når du begynte å studere? Nei det synes jeg ikke. Jeg gikk nok ikke helt inn for å bli bestevenn med mine medstudenter og hadde vel heller litt den tankegangen at på skolen skulle jeg være for å lære, men før jeg visste ordet av det så kom det en invite til både den ene og den andre festen, og etter noen måneder med gruppearbeid i tillegg så hadde jeg plutselig flere “vennegjenger” å rullere mellom. Hehe. Det er sånn jeg liker det da. Jeg vil ikke være avhengig av å være en del av en spesiell “gruppe”, men heller kunne titte litt innom alle og enhver når jeg måtte føle for det. Synes det er så hyggelig å komme på et klasse-vors, sette meg hvor som helst og kunne prate litt med alle. -Men selvsagt har jeg også noen jeg er blitt ekstra glad i <3 Som Hannemor og crewet hennes, studieberta mi Marthe og Synne, Rikke og Ida. De er fantastiske alle sammen.

Hva bruker du mest penger på? Denne måneden.. Både mat, shopping til meg selv og shopping av julegaver. Alle andre måneder: Mat. Et godt fylt kjøleskap og gode varierte middagsmenyer er hverdagslykke for meg.

Hva er det viktigste i et forhold for deg? 1. At vi kan le og ha det gøy sammen. At vi setter hverandre like høyt og prioriterer hverandre akkurat like mye. At vi koser oss så mye i hverandres selskap at vi har lyst til å tilbringe mye tid sammen <3 2. Kommunikasjon og respekt må være på plass. Vi må kunne snakke sammen om alt, innrømme feil og si unnskyld når vi har såret hverandre, og vi MÅ ha respekt. Mannfolket mitt er sikkert 10 ganger så smart som meg på flere områder, men han kan bare våge seg å snakke nedlatende eller få meg til å føle meg dummere enn jeg er av den grunn. Jeg har også områder der jeg er flinkere enn han, men jeg latterliggjør han aldri på de områdene for det. Vel, vi mobber hverandre ihvertfall ikke uten en god dose humor! Hehe. Respekt og ydmykhet er SÅ viktig. 3. Oh hello! Kjemien! Enten så har man det, eller så har man det ikke. Det skal være intenst og fantastisk.. lenge. -Spør du meg.

Hvor planlegger du at ditt neste reisemål skal gå? Hmm, det er ikke godt å si for jeg ombestemmer meg i hytt og pine på reisefronten, men den siste måneden har jeg googlet Bali reiser opp og ned. Jeg har lyst til å dra rundt vinter/påske 2018 og ta en uke med soling, dykking og latskap i en eller annen leid villa til kr 100 natta. Haha, nei ikke så billig men det er faktisk hinsides rimelig der borte.

Hvilke tema er aktuelle for bacheloroppgave? Har dette endret seg gjennom studiet? Nei, det aner jeg faktisk ikke. Lurer på om jeg kommer til å finne ut av det i praksis, eller om det blir et evig stress å finne ut av. Det får tiden vise. Jeg har heldigvis et år til på meg.

Si 5 ting du setter pris på i hverdagen… Sånn utenom det helt åpenbare: gode venner, familie og kjæreste? En hverdag med mye godt humør, lite stress, varmt vær, lyse omgivelser, et relativt ryddig og rent hjem og mye god hverdagsmat. Stress, krangling og drama generelt påvirker humøret mitt i negativ retning, så det prøver jeg å styre unna i aller høyeste grad. Kan vi ikke bare være snille? Er det noe problem? Neida, men sånt tærer på energien min.

Er det lov å spørre om hvor mye du tjener på bloggen sånn omtrent? En gjennomsnittlig årslønn for voksne i Norges land. Årslønnen er stabil, men månedslønningene er ikke fullt så jevne for å ta litt svakt i. Sommermånedene foreksempel… Jeg hadde “fast” inntekt fra Nettavisen på under 5000kr i juli, august og september (før skatt!). Jeg klarte meg selvfølgelig da jeg hadde en 80% stilling på omsorgssenter samt solgte noen annonser på egenhånd, men det er ingen god følelse å vite at uten ekstrajobb og ståpåvilje i mailboksen, må du ta av sparepengene for å ha råd til busskort og mat. Jeg er kjempetakknemlig for månedene som er mye bedre og som gjør at jeg enda kan leve av å blogge, få huslån og det hele, men jeg gleder meg også veldig til å få en “vanlig” jobb med “vanlige” summer å forholde meg til. Jeg vil bare ha en jevn økonomi der jeg får betalt for akkurat de timene jeg jobber.

Hva ønsker du deg til jul? Et eget innlegg om dette kommer snart! 🙂

Er du A eller B menneske? Jeg må vel kategoriseres som et A menneske. Jeg elsker å sove lenge en gang i blant, men ikke så veldig ofte. Dessuten hater jeg å legge meg sent. Jeg er nok ingen nattdyr! Utenom eksamensperioder ligger jeg alltid i drømmeland innen midnatt.

Nevn 4 ting som julen ikke er fullverdig uten… 1. Familiehygge. Her kommer helt klart fordelen med “skilte” foreldre inn. Jeg får vanligvis feire jul to dager på rad med to fine familier. 2. Juletre. Ingen jul uten. Jeg kunne alvorlig talt aldri feiret jul på en strand. 3. Ribbe/pinnekjøtt (jatakk begge deler) 4. Jentenes julebord 2 eller 3 juledag! Okei taxikøen etter disse byturene er virkelig helt krise, men jeg elsker når alle jentene kommer hjem fra sine studiesteder og samles både til jul og nyttår.

Kan du gi dine beste tips på hvordan en skal lære seg anatomi boka? Mitt beste tips er å ikke engang prøve. Hadde jeg fått velge om igjen så hadde jeg ikke engang kjøpt boken. Jeg har sagt det hundre ganger før, men jeg sier det igjen: Kjøp abonnement på Sykepleiepluss.no, se alle videoene, skriv notater til alle videoene og pugg dette. Lærer du deg alt som blir sagt og vist her så har du forstått hele anatomien, og det på en MYE enklere og gøyere måte.

Har du noe du gleder deg til denne uken? Javisst! Jeg gleder meg til en uke med spennende psykiatriforelesninger, også gleder jeg meg til fredag, for da er det klart for bloggjulebord med han Geir og Kristina! Lørdagskvelden byr på enda mer festligheter for da er det duket for par10 med jentene fra klassa igjen. Viktig å feire (enda en gang) at høstsemesteret er bestått! Så gleder jeg meg helt sykt til fredag formiddag, for da skal det lange håret på igjen. Mannen og dere synes visst jeg er finere uten, men jeg savner det.. Veldig.

Nevn en ting du elsker ved kjæresten din.. At han er smart. Altså, muskler er flott, men hjerne… even better! Han er absolutt en hunk, men det er den kunnskapen jeg finner aller mest tiltrekkende. Elsker alle de spennende samtalene vi klarer å ha under en fire timers “date-night”. Jeg kjeder meg aldri med han, og digger at jeg kan spørre om nesten hva som helst og få et svar selv google ikke har en bedre fasit på.

Vurderte du noen gang å starte på medisinstudiet istedenfor sykepleien? Nei, bare snittet for å komme inn på sykepleien er høyt nå, så jeg kan tenke meg det er kamp om legestudieplassene! For medisinstudiet måtte jeg ha tatt opp en rekke fag både for å forbedre snittet og for å få grunnleggende fag som R-matte, kjemi, og biologi? Ikke vet jeg hva man trenger for å komme inn på medisin-studiet, men jeg valgte tilleggsfag som “medie og kommunikasjon”, “Breddeidrett” og “IT” jeg da jeg gikk på allmenn, og den slags kommer du ikke så langt med i medisinen tror jeg. Heh!

Ha en nydelig onsdag dere! Nå skal jeg ta fatt på en ny skoledag <3

16 kommentarer
    1. JA til enda flere sånne innlegg!! 😀 Du svarer på en måte som gjør det så spennende å lese! Ha en fin dag Marthe! 🌟

    2. Hei! Jeg skal selv starte på sykepleierutdannelsen nå i februar (Skal gå i Danmark, å de har oppstart 2ganger i året). Jeg lurte derfor på hvilket abonomang du har på sykepleierpluss.no?
      Jeg elsker forresten alle dine innlegg om studiet <3
      Klem

    3. maya: Ja det var det da! Heh! Starte TIDLIG er mitt bud nr.1, for det er maange sykdommer som skal læres. Ellers må jeg bare svare så kjedelig som prøv å forstå den store sammenhengen. Praksis-veilederen min sa dette til meg for noen måneder siden og da skjønte jeg ikke stort av det, men etterhvert som jeg hadde lest på en rekke sykdommer kom dette litt av seg selv. Husker du hvordan nyrene fungerer og hvilke funksjonsområder nyrene har foreksempel, så kan du tenke deg litt til hva som skjer dersom du får en form for nyresvikt. Du slutter gjerne å produsere urin ikke sant (en av nyrenes oppgaver), eller produserer alt for mye (men bare vann), mindre hormonutskilling (renin) foreksempel, og dermed dårligere blodtrykksreguleringen.. Du får masse igjen for å huske anatomien eller repetere den litt før du går i gang med puggingen av de store mest sentrale sykdommene. Ellers er det jo alltid noe som bare må pugges.. Men bruk litt mye tid på å titte på gamle eksamensoppgaver. Vi fikk kun gamle eksamensoppgaver vi.. Masse lykke til!

    4. Kunne du laget et innlegg i løpet av de neste dagene om tips til julegave til kjæresten(han)? Gjerne opplevelsesgaver 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg