Jeg er i live!

Jada! Kamera støver ned, fryseren begynner å tømmes for frosne pakker med fiskegrateng og kjøkkenbenken er proppet med tomme redbull-flasker, MEN jeg er i live. Morgenalarmen min går 07.00 hver morgen, og i leiligheta sitter jeg med nesa i pensum fra 07.30 om morgenen til midnatt. Jeg drømmer om astma, kreft og syre/base regulering, men det går helt fint for nå gjenstår bare fire puggedager!! Snaaaart i mål… Snaaart ferie. Hang in there hode og kropp <3  

– En av ukens store cravings –

Jeg så rimelig mørkt på denne sykdomslæra i starten av uken. Pensum er fremdeles ENORMT (skulle ønske jeg kunne bruke enda større bokstaver), men det er utrolig hva den hjernen vår er i stand til å ta inn… Jeg har lært så mye de siste fem dagene, og jeg synes det er så gøy! Nei alle tema er ikke like spennende, og jeg har definitivt hatt mine runder med “lyst til å gi opp”, men herregud så godt det omsider er å kjenne at kodene knekker! Den mestringsfølelsen som kunnskap gir… En treningsøkt kan ikke engang måle seg! Jeg har enda mye å lære meg før onsdag 22 november, men fader dette her går fint. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen. Man klarer virkelig alt man vil <3 Alle fine studenter der ute: STÅ PÅ! Om du så ikke kan en dritt og har syv dager igjen til eksamen. Aner du hvor mye du kan lære deg på syv døgn? Skru på selvdisiplinen, dropp den Netflixepisoden og be tinderdaten vente! Man dæver visst heller ikke av å gå glipp av en studentpils. Kjøøøør nå den siste tiden, og gjør ditt aller beste. -Så kan juleferien feires med god samvittighet.

Bare et lite livstegn fra geek of the week.
Jeg er snart tilbake <3 Takk for at dere er så tålmodige!

38 kommentarer
    1. Helt forståelig! Lykke til med studier og eksamen! <3 Du nailer det helt sikkert med alt arbeidet du legger ned. Det er kjipt når man sitter i det, men du kommer til å være såå glad for det når du får tilbake en god karakter. <3

    2. Går også sykepleien, og har sykdomslæreeksamen om 3 1/2 uke😊 før det har jeg en medisinsk praksis å fullføre, så selvdisiplinen får virkelig kjørt seg om dagen!
      MEN, så sykt boost jeg får av å lese bloggen din, og om eksamenslesingen din! Taaaaakk! – og masse lykke til!

    3. Hei!
      Er sykepleierstudent første året, og lurte på om du kunne ha laget et innlegg med dine studieteknikker? Sånn i alle fall med tanke på anatomi og kanskje også sykdomslære?
      Mvh
      Ingrid

    4. STÅ PÅ!!
      Du inspirerer så sykt! Jeg er sitter selv med nesen trykt inntil skjermen med sykepleiepluss og anatomi, og du inspirerer meg. Tusen takk 🙂
      Masse lykke til Marthe! Dette klarer du helt fint med den fine utstrålingen og positiviteten som du har 🙂

    5. Anja: Tusen takk, det samme! 😀 Sykepleiepluss er fantastisk <3 Bruker det litt selv når jeg skal øke dybdeforståelsen og ser også litt på gamle videoer fra i fjor for å repitere! 😀

      MASSE LYKKE TIL! <3

    6. Ingrid: Heisann! Jeg har skrevet en god del om dette allerede under spørsmålsrunder angående studiet, men jeg kan finne tilbake til det jeg har skrevet og legge til nye tips etter denne sykdomslære-eksamen etterhvert som jeg får litt mer tid igjen 😀

    7. Malin: Puh! Tusen takk, og masse lykke til med innspurten selv 🙂 Jeg synes det blir gøyere og gøyere å lese for hver dag, for man ser plutselig den store sammenhengen med alt, og vips så løsner flere ting på en gang 😀

    8. Kan du legge ut hvordan du leste til anatomi eksamen i fjor de 2 siste ukene/siste innspurten før eksamen? Hvordan bør man prioritere tiden sin?😊 blir skikkelig inspirert av deg.

    9. Hei Marthe! Vil bare gi deg noen tips før syksdomslæreeksamen, selv om de kommer helt på slutten av puggetiden før eksamen.. Pensum er som du sier, ENORMT, noe som igjen betyr at de ikke har mulighet til å komme innom alt på selve eksamen.. Det dere kommer til å få spørsmål om, er sykdommer som er mest “vanlig”, slik som hjerteinfarkt, hjertesvikt, kols, astma, diabetes, FCF, mage-tarm-sykdommer som ulcerøs colitt og chrons. Kan du slike “vanlige” sykdommer, så kommer du langt på eksamen! 🙂 Også er det ganske lurt å kunne noe om ulike typer antibiotika og slikt 🙂

    10. Masse lykke til videre! Jeg hvet at du kan klare dette, og du er så flink og inspirerende! Stå på! <3

    11. Masse lykke til nydeligste deg -det er NÅ det gjelder, Bloggen er her, vi er her når du er tilbake….Utdannelse er viktig, når man står i den….nå er det siste innspurten og du bare ser degselv for deg utføre oppgavene med glans. Komme i mål og bare smiler
      Best du kan gjøre er å se for deg at det er overstått, hvor glad du er.hvor flink du var og hvor fantastisk det føles. Virkelig kjenne på gleden av å være ferdig -identifiser deg med en kjempeinnsats og VIT at du gjorde ditt aller beste og kom i mål seirende 🙂
      Visualisering fungerer, fokuserer vi på shit…får vi shit…fokuserer vi på AMAZING får vi det. Se det for deg, kjenne det, vit at det er ditt er halve seieren <3

    12. Føler med deg! Har også ett kjempe stort pensum som jeg snart skal ha eksamen i! Har du noen gode puggetips? 😀

    13. Som student i eksamensperioden setter jeg SÅ pris på slike innlegg! Må opprettholde B i snitt for å komme inn på master, så tusen takk for motivasjon! Du er kjempe flink, stå på <3

    14. Bruker din blogg når jeg trenger litt ekstra lesemotivasjon frem mot eksamen. Masse lykke til med lesingen <3

    15. Hadde forresten vært dritbra om du kunne lage et innlegg med tips til hvordan man kan disiplinere seg og lese mest hensiktsmessig til eksamen =)

    16. Kjenner til student følelsen da jeg selv har vært student i 3 år, og var så deilig å bli ferdig i mai, selv om jeg håper på å komme inn på master i spesialpedagogikk til høsten! Masse lykke til på eksamen! Dette nailer du! 🙂

    17. Du er så utrolig flink! Masse lykke til med eksamen, vil tro at det går veldig bra! Med den innstillingen og stå-på viljen, samt lysten til å lære kommer du til å komme langt:)

    18. Stå på den siste tiden! Dette klarer du bra, med din jobbmoral 🙂
      Bare et spørsmål; det virker som du leser deg litt ihjel på hele pensum, noe jeg også kjenner meg igjen i fra da jeg hadde både anatomi og sykdomslære. Har du fått tid til å se på gamle eksamensoppgaver for å se på hva det bruker å spørres om? Jeg fant iallefall ut (kanskje litt for sent…) at det fokuseres på de samme og helt grunnleggende tingene år etter år, og at jeg leste alt for mye på ting som ikke var relevant. For meg var å se på gamle eksamensoppgaver gull verdt, og sparte meg til slutt for mye unødvendig lesing.
      Det kan godt være våre skoler fokuserer på forskjellige ting, men det kan være et tips å se på om du kan “utelukke” en del tema og områder som går for dypt og/eller er unødvendig å lese på.

    19. Ser at du også bruker flashcards, da vil jeg anbefale appen Anki til deg! (både på pc og mobil). Etter at du har blitt ferdig med hvert kort velger du hvor vanskelig/lett du synes det var, så velger anki ut hvor ofte kortet kommer igjen og når. Så den passer på at du vet hvilke kort som skal repeteres helt til du kan dem! I tillegg kan man laste ned kort fra andre bøker osv. 🙂

    20. Takk for dette innlegget! Har eksamen om et par uker, så har jo tid til å lese, men føler pensum er så stort og uoverkommelig, så godt å bli minnet på at om man kan lære mye på sju dager, så kan man hvertfall lære mye på tre uker, om man bare er disiplinert:D

    21. Så motiverende!! Hvordan styrer du pausene dine? Begynner i dag og syns det er vanskelig å styre pausene. Når – hva er for lenge osv. Såå hvordan gjør du det? Trenger litt tips 🙂

    22. Kjekt å få litt motivasjon her jeg sitter og leser til min 3.års medisineksamen som er om tre uker. Lykke til i morgen!

    23. Hei Marthe, er sjølv student 2. Året og er no i kirurgisk praksis men sjukdomslæreeksamen ventar allerede i januar. Korleis begynte du å lese på den? Eg synest det er veldig vanskelig å vite korleis eg skal begynne liksom.. MASSE MASSE lykke til fine du ❤️

    24. Altså, for en motivasjonsboost! Går selv sykepleien, og denne posten skal jeg virkelig lese igjen når jeg har mistet motet helt. Du er fantastisk, masse lykke til i dag <3

    25. Anonym: Hehehe! 😀 Svaret på det spørsmålet er en hel A4 side, men kort sagt er definisjonen “alle tilstander som gir inflammasjon i glomerulus”. Det er et lite område i nyrene som filtrerer og renser blodet vårt 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg