Q&A – Del 1

Hva heter kjæresten din, om du ønsker å svare på det? Kjæresten min har jeg bestemt meg for å holde for meg selv denne gang. Han blir nok ikke å finne verken på bloggeriet eller på andre kanaler med mindre en av dere skulle ta snikbilder og legge ut på nett. Haha. Hadde vi kjøpt hus sammen så ville det kanskje ha vært annerledes, men akkurat nå sees vi 1-3 ganger i uken og da vil jeg egentlig bare stue bort kamera og nyte hvert minutt jeg har med ham. Ikke har han lyst til å være en “bloggkjæreste” heller, så det får jeg bare respektere.

Blir det rart å flytte sammen for så å flytte fra hverandre? Ja, det blir sikkert litt uvant å skulle flytte for seg selv igjen når jeg akkurat har vendt meg til å ha noen rundt meg, men samtidig så tror jeg ikke jeg vil rekke å finne meg til rette før jeg er på vei ut døren igjen. Jeg blir bare boende der i desember, og de første par ukene kommer han nærmest til å flytte inn på jobbkontoret sitt for å lese til sine siste eksamner, og en uke før jul reiser jeg til Stavanger på min årlige juleferie, så da blir det ikke så fryktelig mye tid oppå hverandre likevel! -Men litt rart vil det selvfølgelig føles og skulle sove alene om natten igjen. 

Du skrev tidligere at du etter studiene skal slutte å blogge. Hva tenker du om dette nå og hva mente du? Jeg har blogget i 8 eller 9 år når jeg er ferdig med studiene mine, og kjenner at idéene ikke er like mange lengre! Jeg føler nesten ikke det finnes et personlig minne jeg ikke har delt på bloggen, og heller ikke et tips, eller en matrett. Det er utrolig vanskelig å skulle komme med noe nytt og inspirerende hver eneste dag i så mange år. Arkivet mitt er fullt av nærmere 10 000 innlegg! Det ligger noen timer *rettelse* døgn bak det tastaturet mitt! Hehe, jeg er rett og slett bare klar for å legge sosiale medier på hylla og gjøre noe helt annet. Ikke nå, men den dagen jeg kan skryte på meg en fullført bachelor med en sykepleier-stilling i hånden <3 Inntil da skal jeg gjøre mitt ytterste for å inspirere med både hverdagslige innlegg, matoppskrifter, interiør og mote. Så vil jeg ta dere med igjennom hele skolegangen min og prøve å motivere noen studenter der ute!

Hva er favoritt godteriet ditt? Smash og hvilken som helst chips! Mmm <3 Og Crispo. 

Hvilke av dine egenskaper anser du som de viktigste for deg som fremtidig sykepleier? Jeg er ydmyk og flink til å tilpasse meg mennesker. Jeg kommer overens med alt og alle, og liker veldig godt å omgås mennesker som er ulike meg selv. Så bryr jeg meg mye om andre. Jeg heier på mennesker, unner andre godt og føler med dem som ikke har det bra. Jeg har lyst til å hjelpe! Så er jeg over gjennomsnittlig rolig av meg. Selv når jeg stresser så fremstår jeg visst mer bekymringsfri enn jeg er, og det tror jeg kan komme godt med som sykepleier. Så vil jeg tørre og påstå at jeg er god på å finne løsninger, oog på å lytte. Jeg er bedre til å lytte enn å snakke, men om det er en god eller dårlig egenskap her får tiden nesten vise.

Hvorfor er ikke du med i bloggerne? Fordi jeg ikke har blitt spurt! Hehe. -Men det behøver jeg heller ikke å bli. Jeg synes det holder i massevis å dele av livet mitt gjennom en pcskjerm. De eneste tvprogrammene jeg kunne tenke meg å ta del i er 1. Farmen og 2. Skal vi danse. Det hadde vært moro!

Hva gjør at du “faller for” en bolig? Altså hva får deg til å kjøpe? Jeg er ikke der i livet hvor et oppussingsprosjekt er aktuelt, så for min del var det viktig at leiligheten var relativt nyoppusset. Det eneste jeg foreløpig vil gjøre med mitt nye hjem er faktisk å legge inn en peis! Ellers var det bare viktig for meg at hjemmet var lyst, hadde en eller annen form for uteplass (hage eller en romslig veranda) og at det lå nærmere skog og turområder enn byliv. Så lenge busstoppet er innen 500 meters rekkevidde og det tar 10-15 minutt med buss til sentrum er jeg tilfredsstilt!

Har du tenkt på å spesialisere deg etter sykepleierutdanningen? Ja det har jeg. Jeg tenker på det nesten hver dag, og gleder meg ordentlig til den dagen jeg kan søke meg inn på en videreutdanning. Jeg har jo som sagt ikke fått oppleve sykehuspraksis enda, så jeg vet på en måte ikke hva de forskjellige yrkestitlene går i riktig enda, men den dagen jeg får sykehuspraksis skal jeg passe på å ivrig spørre om å få besøke litt forskjellige avdelinger og se hvordan de jobber på mer enn én post. -Så har jeg selvfølgelig lest en del om flere studier på nett. Akkurat nå om dagen er det wait for it… jordmor-utdanningen som interesserer meg veldig. Alt jeg leser om denne 2årige videreutdanningen innen svangerskapsomsorg, fødselshjelp og kvinnehelse virker suuperspennende! -Men også litt skummelt, for fy søren for et ansvar! Jeg vet virkelig ikke enda. Jeg er bare i en liten utforskningsfase hvor alt vurderes! Hehe, men en eller annen videreutdanning blir det!

Alle bloggere har jo en haug med dyre designer vesker. Stemmer det at du ikke eier noen dyre vesker? Det er riktig. Chanel veskene vil ikke hjelpe meg stort når jeg som 70 åring sitter i en dårlig pensjonsordning. Neida, men jeg kommer ikke til å gå til anskaffelse av en veske til 20 eller 40 000 kroner før pensjonssparingskontoen er fullt opp og funkisboligen på plass. Jeg mener ikke å disse andre bloggere, for jeg vet at ihvertfall ei av mine bloggkollegaer er helt RÅ på sparefronten. -Og har man penger til å både spare og handle vesker så kjør og nyyt! -Men selv må jeg som folk flest prioritere en av delene. Jeg ville nok heller ikke fått like mye glede ut av en veske som andre bloggere. En reise til 20 000 kunne jeg derimot kjøpt med glede og samvittighet i behold. 

Land du ønsker å dra til? Akkurat nå kunne jeg tenke meg en ferie til Mauritius.. Men det blir det ikke noe av! Neste ferie blir nok ikke før våren 2018 hvis tiden strekker til mellom praksisperiodene mine. Ellers får jeg vente helt til sommeren 2018. Heldigvis går tiden fort når man har mye spennende på agendaen hjemme og! Alt jeg har lyst til å tenke på om dagen er møbelshopping til ny leilighet og googling av beagle-valp til salgs.

Beste tips for motivasjon til å studere? For min del er det tanken på hvor godt juleferien vil smake dersom jeg vet jeg har gjort mitt aller beste. Jeg orker ikke en måned med ferie hvor jeg går og gruer meg til å ta opp igjen en eksamen eller to. Da legger jeg heller livet på hylla nå, tvinger meg igjennom noen tunge puggedøgn og får det hele overstått. Tenk på mestringsfølelsen som kommer etterpå, og hvor GØY det er med ny kunnskap! Jeg føler meg aldri så smart som dagen etter eksamen, og kunnskap er også selvtillit! Jeg er ihvertfall helt avhengig av å ha fullt opp med begge deler den dagen jeg skal ut i jobb.

Hvor ofte trener du, og hva liker du best å trene? Nå i eksamensperioden trener jeg 2 ganger i uken. Så fort jeg får livet mitt tilbake er målet 4 økter i uken. 3 styrkeøkter og 1 ren kondisjonstime på mølle eller romaskin. Det er de eneste formene for kondisjonstrening jeg holder ut i. På styrkefronten kjører jeg bare Annika sitt ferdig oppsatte treningsprogram. Annen hver gang med fokus på armer/rygg og ben/rumpe. Mage trener jeg hver gang. Elsker støle magemuskler.

Er det en del av helsetjenesten du ikke vil ende opp i? Jeg hører mye snakk om at både hjemmesykepleie og eldreomsorgen er sykepleiernes “siste ønske”, og at det er fryktelig tungt, trist, og kjedelig her, men dette er det eneste feltet jeg faktisk har fått litt erfaring fra og jeg må si jeg sitter med en helt annen oppfatning. Vel nå har jeg ikke jobbet på et typisk eldrehjem og jeg har definitivt ikke mye erfaring med demente, men det å jobbe med syke eldre, både sengeliggende og de mer selvhjulpne har ihvertfall gitt meg innmari mye. Jeg synes slett ikke det er noe tyngre enn andre yrker jeg har vært innom, og fy så givende det er! Så lenge jeg har omgjengelige ansatte rundt meg så tror jeg at jeg kan trives i hvilken som helst jobb. 

Hvordan orker du å gjøre så mye ved siden av studiet? Det er det jeg gjør utenom studiet som gir meg energi. Jeg trenger å koble ut om kvelden dersom jeg har brukt hele morgenen og ettermiddagen på å pugge. Det behøver ikke å være mange timene, men de tre timene med kjærestehygge eller en spillkveld hos et vennepar gir meg liksom ny motivasjon til å fortsette lesekjøret. Da har jeg fått min dose med livsglede og kan fortsette de intense nerdetimene mine. Pauser er SÅ viktige selv i eksamensperioden. -Enten du tar det sammen med venner eller bare hjemme alene foran tven <3

I kveld skal jeg faktisk på dobbeldate-spillkveld!
Så får jeg Millemor på besøk igjen! *Hjerteriøynene-emoji*

35 kommentarer
    1. Men Daniel var jo med på bloggen første gangen dere var sammen! Ble så glad av de fine bildene deres, så hadde vært koselig med bilder av deg og Daniel denne gangen og! Men skjønner at dere vil bruke tiden med hverandre 🙂 klem <3

    2. Hei!
      Finner så mye inspirasjon her på bloggen din! Jeg er selv sykepleiestudent, førsteåret 🙂 Vil bare takke for all inspirasjonen jeg får her med tanke på både studiet og hverdagslige innlegg!
      Også lurer jeg på hvor strikkakjolen/genseren din er fra? Den på bilde nr 2. Den var kjempefin! Håper du får en fin helg 🙂
      Mvh Anja

    3. Anja: Så herlig å høre <3 Tusen takk for gode ord! Genseren jeg har på meg her er fra Bikbok, men den er noen år gammel 🙂 God helg til
      deg! Og lykke til i eksamensinnspurten din 😀

    4. Hei! Kunne du lagt ut et treningsinnlegg med ulike øvelser, både styrke og kondisjon?
      Ha en nydelig dag!!

    5. Synes det er veldig fint at du faktisk sier at du ikke kommer til å blogge når du er ferdigutdannet! Du har virkelig ambisjoner og du har oppnådd noe kjempefint med denne bloggen <3 Gir kanskje ikke så mye mening, men jeg setter pris på at det er en blogger som deg som er så jordnær og flink i det du gjør! Du har inspirert så mye og håper du aldri slutter med det etter du er ferdig med bloggen!

    6. Med hånden på hjerte er det MYE kjekkere å være i hjemmesykepleien enn på sykehus. Sier virkelig folk at det e det verste ? Det kan ikke sammenlignes med sykehjem !! Det som er trist å kjedelig er å være innesperret innen 4 vegger på et sykehus.I hjemmesykepleien er du din egen sjef, man kjører bil og får nytet det fine været, får et personlig forhold til pasientene i sitt eget hjem. Masse kjekke oppgaver og prosedyrer og oppfølging over mange år. Hvor man virkelig blir godt kjent !!
      Jeg og ville bli jordmor, helt til eg hospiterte på fødeavdelingen 😮

    7. Ååå det gleder hjertet mitt å høre at du ønsker å bli jordmor. Jeg tror du hadde blitt en helt fantastisk en! Jeg er i min første praksisperiode som jordmorstudent nå og var så heldig å fikk ta imot to barn på dagvakten min idag! Det er helt fantiastisk å være med på! (Men også ganske skremmende mtp ansvar!)

    8. Herremin så flott du er, Marthe!
      Har du delt treningsopplegget du fikk av venninnen din på bloggen tidligere? Evt, kan du kanskje gjøre det? 🙂
      M

    9. Marte: Tusen takk! <3 Jeg har ikke delt treningsprogrammet tidligere nei! Jeg kan godt ta noen bilder her hjemme en dag og bare skrive ned navnet på øvelsene vi gjør så kan de eventuelt googles for å se hvordan utføres :'D Synes det er så pinlig å ta med kamera på treningssenteret! Hehehe.. Men det finnes jo andre løsninger 🙂

    10. Elise: Nei så spennende! Herlighet så heldig du er. Befinner du deg i Oslo nå i praksis eller i Bergen? 🙂 Jeg kjenner ingen som studerer dette og skulle gjerne ha visst litt mer om hvordan studiet er lagt opp, så du må gjerne dele litt av din erfaring så langt dersom du har lyst til det! Du har vel noe teori/eksamner før du drar ut i praksis her også? 🙂

    11. Anonym: Å nå gleder jeg meg litt ekstra til min neste praksisperiode kjenner jeg :’) Glad for å høre at du trives så godt! Håper jeg kommer til å gjøre det samme. Jeg skal ihvertfall gå inn i alle praksisperiodene mine med en åpen innstilling 🙂

      Huff, hva var det som skremte deg? Hehe, kanskje jeg kan forberede meg mentalt og ikke bli skremt når det blir min tur? 😀

    12. Helene: Heisann! Det er så mange som har spurt om dette. Jeg må faktisk få fingeren ut og gjøre noe med det leserønske der! I’m on it <3 <3 God helg til deg!

    13. Nå er det lenge siden jeg har vært på bloggen din- hyggelig å være tilbake. Jeg hadde litt problemer med å bla meg tilbake til eldre innlegg. Har du fått deg kjæreste igjen- så koselig? Er det Daniel som du var sammen med for en del år siden?
      God helg, Marthe <3

    14. Hej du, 🙂
      Jeg har læst din blog i de sidste 7 år og for første gang føler jeg mig nød til at skrive en lille hilsen. Tak for dit positive pust i en travl hverdag!
      Jeg bor i Danmark og er uddannet samt arbejder som jordemoder. Slip ikke tanken din om at læse videre til jordemoder, det er et fantastisk job! Jeg føler mig priviligeret og ydmyg hver eneste dag over at få lov at byde en ny verdensborger velkommen, og ikke mindst fordi jeg må dele en så stor begivenhed med et nybagt forældre par!
      Mange klem fra Danmark <3

    15. Hei! Jeg har nettopp levert masteroppgaven min. Så nå er det 2 mnd. praksis, så er jeg ferdig utdannet jordmor! Det er verdens beste, og verdens skumleste jobb! Hehe… jeg hadde lenge lyst til å starte på anestesi, men så ble det jordmor. Har fortsatt lyst til å bli anestesisykepleier også, men det får bli om noen år 😉
      Men uansett, skulle bare si at hvis du vil gå den veien så anbefaler jeg deg å jobbe noen år i akuttmottak. Det har ikke så mye med jordmoryrket og gjøre, men det gjør deg godt rusta i forhold til akuttsituasjoner, og de er det nok av på føden!
      Tips nummer to er å jobbe noen år før du tar master. Man trenger arbeidserfaring! Også er det lurt å prøve litt forskjellig. Er jo enormt mye å velge i. Tenk, alt fra øre/nese/hals poliklinikk, til kreft, til psyk., til lungetransplantasjon!

    16. Jeg studerer faktisk i Tromsø, og er i praksis på en føde/barselavdeling på helgelandskysten hvor jeg bor😊 Studiet i Tromsø er lagt opp med 3 ukers intenst lynkurs i normalt svangerskap og fødsel. Mye anatomi og fysiologi og litt praktiske øvelser på suturering, leopolds håndgrep, støtting ol. Etter det startet vi på en 13 ukers praksisperiode på føde/barsel-avdeling, hvor jeg skal være frem til starten av desember. Denne praksisen skal vi i utgangspunktet lære den normale fødselen, uten komplikasjoner ol, men vi lærer jo utifra de fødslene vi har på avdelingen:) Så skal jeg en uke på skolen før det er hjemmeeksamen før jul. Etter jul skal jeg 5 uker på skolen med fulle dager, før jeg skal 12 uker i praksis på fødeavdeling ved storsykehus(Tromsø eller Bodø) etter denne praksisen skal vi tilbake på skolen i to uker hvor vi har eksamen i anatomi/fysiologi, så er det sommer. Andre studieår skal vi også litt på skole, og en praksisperiode i kommunen hvor vi følger kvinner i svangerskapet og barseltid. Så har vi en til praksisperiode på fødeavdeling. Utdanningen har mye praksis og er veldig intensiv, men utrolig gøy. Man lærer jo uten tvil mest i praksis, men siden vi er lite på skolen er det veldig viktig å studere på egenhånd under praksisperioden.

    17. Jeg synes det er veldig beundringsverdig at du er ærlig med leserne dine at du vil slutte å blogge når du er ferdig med studiene. Jeg håper derimot at du ikke sletter bloggen helt(slik VOE gjorde blant annet) slik at vi fortsatt kan finne oppskrifter, filmtips og antrekksbilder. Jeg finner fortsatt stor glede og inspirasjon i gamle innlegg.Stor klem <3

    18. Skal ta opp anatomieksamen for 3. og dermed siste gang nå til jul .. synes det er så ufattelig tungt og vanskelig. Kan lese om og om igjen uten at det sitter.. har du noen tips? Bruker sykepleiepluss, men klarer likevel ikke å huske /forstå alt :/

    19. Hei
      Kan du fortelle litt om hvordan du treffer menn og går frem? Du er stadig i nytt forhold, og det går kort tid mellom hvert forhold.
      Mens jeg aner ikke hvordan du klarer det. Jeg er singel på 4.året nå og har ikke vært i nærheten av å ha noen over lengre tid. Kun en date eller to.. Eller onenightsstands med menn jeg egentlig ikke liker.
      Har du lyst til å dele hva du gjør? For du gjør tydeligvis noe rett.

    20. Jeg synes også hjemmesykepleiepraksisen var helt fantastisk! Men jeg har samme ønske som deg, og det er å bli jordmor. Går siste året nå, og hadde garantert valgt å jobbe i hjemmespl. dersom jeg ikke hadde hatt ambisjoner om jordmoryrket og det dermed er greit med relatert arbeidserfaring før studiet!

    21. Hei Marthe! Vil bare si at det er veldig motiverende for meg å lese om studiene dine og innleggene som du skriver som er skolerelaterte 😉 Fortsett med det, du inspirerer meg veldig <3

    22. Hei 🙂 Har prøvd mange av oppskriftene dine og funnet masse inspirasjon under kategorien “food and recipes”, men ser ikke ut til at denne kategorien fungerer lengre? Får ikke opp noen oppskrifter når jeg trykker meg inn 🙂

    23. Jeg kan ikke direkte si at det skremte meg, men å se hode komme ut syns jeg bare var utrolig ubehagelig ! Og det er så stort ansvar :O men jeg har stor respekt for jordmødre <3 og man får jo være med på det fineste i livet til folk !! Jeg syns det var kjempe kjekt å hospitere på avdelingen, men fant bare fort ut at det ikke var noe for meg, heldigvis er vi alle forskjellige 😀 snakker om det du svarte på over !

    24. Har veldig lyst til å bli enten anestesisykepleier eller akuttsykepleier. Men må bli ferdig med videregående først. Jeg forstår veldig godt at du vil slutte å blogge når du er ferdig med studiene, da er du jo sykepleier på fulltid og det er jo jobben din. Men håper ikke at du sletter bloggen, så vi fortsatt kan gå inn å finne gamle antrekk og oppskrifter. Lykke til videre med studiet ❤

    25. Kan love deg at man ikke går rundt og ser hvordan andre avdelinger jobber når du er i praksis på et sykehus. Er taushetsplikt og man kan liksom ikke bare dra rundt og se. Må holde seg der man jobber. Jeg har selv vært i 2 sykehus praksis og jobber nå på sykehus, under praksis hadde vi ikke engang lov å dra på hospitering i andre tun, på samme avdeling. Hvis alle hadde dratt rundt å sett på andre avd og hvordan de jobber der, hadde jo ikke sykepleieren fått gjort jobben sin… Og sykehus er mye “tøffere” enn hjemmesykepleien etter min erfaring. Hjemmesykepleien går opp og ned når det kommer til travle perioder. (Kanskje minus Oslo – sikkert travelt hele tiden der). Sykehusene derimot er travle, hver dag – året rundt.

    26. Anonym: Hmm, jeg har allerede pratet med flere 3. års studenter som fikk lov til å dra en dag på barsel, en dag på kirurgisk, en dag som operasjonssykepleier osv.. Så det kommer nok an på sykehuset hvor strenge de er på det 🙂 Taushetsplikt har man jo uansett avdeling? Men da er det ihvertfall lov å spørre! I sykehjemspraksis fikk jeg også spørsmål fra veilederen min om jeg ønsket å besøke andre avdelinger så jeg også fikk litt erfaring innen demens foreksempel, som jeg ikke jobbet med på min avdeling 🙂 Veldig kjekt!

    27. Ikke bare pugge, men se den store sammenhengen! Strøk to fanger selv, bestod på siste forsøket. Fikk B uten sykepleiepluss. 🙂 så det er ikke helt håpløst <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg