– En skoleuke i bilder –

Hei på dere og riktig god torsdagsmorgen! I dag har jeg lyst til å dele noen bilder fra en typisk skoledag med dere! Jeg får en del spørsmål rundt hvordan en skoledag egentlig ser ut for meg, og om forelesningene mine er obligatoriske eller ikke, så i dag tenkte jeg å svare på nettopp det. På sykepleien i Kristiansand er ingen uker helt like, og jeg kan derfor ikke bare remse opp min ukentlige timeplan. Noen uker har vi 10 timer med teoretisk forelesning fordelt ut over fem dager. Andre uker har vi 20 timer. Noen uker har vi fem dager med skole. Andre uker har vi gjerne to hele fridager, (eller studiedager som det kalles).

Første og andreåret tilbringer vi også som tidligere nevnt noen spennende timer i skolens “leke-sykehus”. Her går vi i uniform og lærer om praktiske prosedyrer. Dette er kanskje det gøyeste med hele studiet spør du meg. Det er her vi får lære å legge inn kateter, rense sår, sette sprøyter, legge inn venekateter osv. Superviktige timer å få med seg, med tanke på at dette er oppgaver vi kommer til å gjøre tusenvis av ganger den dagen vi faktisk skal ut i arbeidslivet!

Ca annen hver uke har vi også gruppearbeid hvor 4-5 studenter sammen får utdelt pasientsituasjoner eller “caser” om du vil, og løser disse skriftlig. Dette og den praktiske undervisningen i øvingsavdeling er det eneste vi har som er obligatorisk. Alle andre forelesninger om kroppens anatomi, fysiologi og sykdomsprosesser kan vi lese hjemme på egenhånd dersom vi vil det. Man har på sykepleien i sør med andre ord aldri mer enn 5-6 obligatoriske timer i uken, og dermed stor frihet til å legge opp løpet som man vil. Selv går jeg i alle forelesninger i det vanskelige faget “sykdomslære”, og får vanvittig mye ut av det, mens det litt enklere faget “klinisk sykepleie”, velger jeg å studere hjemme. Samme strategi kjørte jeg i fjor!

Her ser dere noen bilder fra ukens skoletimer! Noen dager har jeg tilbrakt i en iskald (Uia sparer strøm?) lesesal og hørt på en lege snakke om sykdommer i nervesystem og bevegelsesapparatet. Andre dager (som i går) var vi hele klassen i øvingsavdelingen og lærte om oksygenbehandling, sug, sonde, og picc line. Kjempespennende med noe litt annet enn lange dager med ren teori! Skal du søke sykepleien til neste år, så har du masse å glede deg til her! Selv om jeg kjenner motivasjonen er litt tynnere i år enn i fjor høst, kunne jeg fremdeles ikke vært mer fornøyd med studievalget mitt.

I går fikk jeg også vite hvor jeg skal ut i praksis til våren! Jeg skal ikke ut i sykehus før til høsten 2018! 6. Januar skal jeg ut i hjemmesykepleien 2 måneder, for så å være 2 måneder i psykiatri! SPENNENDE. Jeg gleder meg nok aller mest til sykehuspraksis, men kanskje det er like greit å få denne praksisperioden sist? Ikke vet jeg. Jeg tror uansett dette blir helt knall! Gleder meg til å finne ut hvordan en hverdag ser ut som sykepleier i hjemmesykepleie! -Og i den… litt skumle psykiatrien. Jeg vet ikke hvorfor jeg synes sistnevnte er skummelt. Føler vel bare ikke jeg kan nok innen dette feltet enda.

En uke på sykepleiestudiet er med andre ord variert <3
Her får vi en god kombinasjon av både teori og praktiske oppgaver.

33 kommentarer
    1. Skal søke sykepleie i krsand neste år!!❤️ Går siste året på VGs og har så lyst til å komme inn der! Og Btw du er så naturlig vakker! Elsker deg!!

    2. På skolen min har vi også sykehuspraksis i 3. året, men det er veldig mange skoler som har det i 2. året. Gjennom praksis i sykehjem og hjemmesykepleien får man god innføring i grunnleggende stell. I psykiatrien lærer man også utrolig mye. Jeg er nå i min første sykehupraksis, og jeg kjenner meg så glad for at det er sykehus til slutt. Her må man gjennom absolutt alle prosedyrer man har lært, tempoet er høyt og det er mye å sette seg inn i. Da kommer erfaringene fra tidligere praksisperioder godt med!😊

    3. Anonym: Vi har ingen muntlig eksamen noen år i sør 🙂 Vi har bare et par fremføringer som vi må få godkjent for å gå opp til skiftlig eksamne, men alle står på disse fremføringene. Det er i grupper så det er ikke SÅ skummelt 🙂

    4. Henriette: Så herlig å høre! Takk for at du la igjen denne Henriette! Gøy å høre om andres erfaringer i forhold til dette med praksispakker. Det blir jo også veldig forskjellig fra sted til sted. Man kan jo havne på helt forskjellige sykehus-pakker og, hvor en avdeling har en mye større læringskurve enn den andre. Hvilken avdeling er det du er på nå? 🙂

    5. Jeg var ferdigutdannet sykepleier nå til sommeren, og begynte i jobb i hjemmesykepleien. Og jeg må bare si gled deg!! Det er noe spesielt med å komme hjem til folk, og samtidig vil du komme borti SÅ mye forskjellig.Du må bare være nysgjerrig, og slenge deg med på alt som er nytt. Du kommer borti så mye ulike prosedyrer (feks: katetrisering, drensskylling, pvk, sårstell, peg, stomi, injeksjoner, velferdsteknologi..osv). Og pasientene har så mye ulike diagnoser, så du kommer til å lære MASSE!! Lykke til, du kommer til å bli en super sykepleier 🙂

    6. Hei Marthe! Jeg jobber i psykiatrien selv om jeg studerer noe helt annet. Det var nok så tilfeldig at jeg startet å jobbe innen akkurat dette – men jeg har aldri angret. Arbeidsdagen er veldig variert og jeg koser meg alltid på jobb. Det er virkelig ingenting å være redd for! Vi har hatt flere sykepleierstudenter hos oss og du vil få tett oppfølging av en sykepleier/vernepleier 🙂

    7. Det er så stas å lese om studiehverdagen din! Studerer ikke sykepleie, men et annet helsestudie med relativt lik fordeling praksis/forelesning, så det er så motiverende å lese om ditt!

    8. Hei! Studerer du på campus Kristiansand eller Grimstad? Jeg vurderer å studere sykepleie på UIA selv, men er litt usikker på hvilket campus jeg skal velge.

    9. Har jobbet i hjemmesykepleie i flere år og trives veldig. Det er travelt i perioder men man lærer utrolig mye, også psykiatri og rus da kommunen har endel leiligheter i omsorgssenteret jeg jobber i. Men det jeg lurer på: Har dere vært i øvingssalen i Grimstad? Eller skal dere? Har hørt at den er helt fantastisk. Mye bedre enn i Kristiansand, hvis ikke de har oppdatert den i Kristiansand de siste 2 årene da 🙂

    10. Hei! Jeg tar opp fag dette året for å komme inn på medisin! Håper du fortsetter med slike innlegg, for det er nettopp dette som gjør at jeg liker bloggen sin så godt! Utrolig inspirerende og motiverende! 😀

    11. Emilie: Hei hei! Jeg studerer i Kristiansand ettersom jeg bor her 🙂 Tror opplegget er veldig likt begge steder da 🙂 Snittet er vel litt høyere i Kristiansand, men øvingsavdelingen i Grimstad er finere og bedre enn i Kristiansand. Ellers er forelesningene relativt like tror jeg! Velg det stedet du har lyst til å bo! Vil du ha praksis nærmest mulig Kristiansandsområdet så går du for Kristiansand, hvis det ikke har noen betydning så kan du jo velge Grimstad også 🙂

    12. Skal dere så tidlig i hjemmesykepleien ? Vi hadde sykehjem først, så sykehus x 2, helsefremmede, psykiatri, hjemmesykepleie og valgfri hvor jeg var i hjemmesykepleien ! Hilsen Marianne 😀 som du fikk anatomi hefte fra !! 😉 😀

    13. .: Det er betryggende å høre :’D Tusen takk for at du la igjen denne <3 Håper jeg sitter med en litt større trygghetsfølelse etter å faktisk ha lært litt teori rundt psykiatri også. Vi har jo ikke hatt noe som helst av forelesninger rundt det enda, men det kommer også til våren 🙂

    14. Linn: Gleder meg veldig! 🙂 Jeg har ikke vært i øvingsavdelingen i Grimstad nei, men jeg har hørt mye fint om den, og de som skal ut i sykehuspraksis allerede nå til våren må faktisk til Grimstad for simulering der ettersom vi ikke har det fancy nok hos oss i Kristiansand. Hehe 🙂

    15. Marianne: Åå <3 Marianne, du er en reddende engel vet du det?! Vet ikke hva jeg skulle gjort uten det heftet. Haha! Ja, ettersom vi er 180 i klassen så får ikke alle plass på samme sted samtidig, så vi blir tilfeldig delt opp i fire grupper og sendt til forskjellige steder ulike semestre. Så da ble det hjemmesykepleie og psykiatri på meg først 🙂

    16. Leah: Nei så spennende! Masse lykke til til deg. Hadde det ikke vært for at jeg måtte ha tatt opp 10 fag så hadde jeg valgt det samme. Jeg tror du har et dritspennende pensum foran deg! Brutalt mye, men spennende 😀 Hehe! Heier på deg!

    17. Hehe du er den skjønneste ! Er så glad for at heftet kom til nytte <3 Åja dere er så mange ja, da skjønner jeg ! Men hjemmesykepleien og psykiatri er de praksisene jeg har likt best, så håper du får samme positive opplevelse 😀

    18. Hei! 😀 veldig bra innlegg 😀 jeg studerer også sykepleie og lurte bare på om du gjorde alle studiespørsmålene til anatomieksamen eller om du brukte mest sykepleiepluss? 🙂

    19. Jeg synes det er interessant å følge deg og utdanningen din. Desto mer interessant/rart er det å se hvordan de ulike skolene har så ulikt opplegg for sykepleierstudiet. Jeg går selv 2.året i Bergen og vi var ferdig med sykdomslære i september, og skal i sykehuspraksis nå frem til jul og neste sykehuspraksis til våren. Vi er også mange studenter, men de har delt oss opp slik at noen skal på kirurgisk først og noen skal på medisinsk, før vi bytter. Vi har ikke hjemmesykepleie og psykiatri før siste året.

    20. Så spennende å høre om utdanningen din. Går siste året VGS, og får mer og mer lyst til å søke meg inn på sykepleien, for hvert innlegg du deler. jeg bor i Drammen, men kunne tenke meg å flytte til Kristiansand til neste år, og få oppleve noe annet. Lykke til med eksamenslesinga 🙂

    21. Jeg er i kirurgisk praksis på en akutt-gastro-avdeling. Der er det hovedsakelig pasienter med akutt abdomen og traumepasienter (bilulykker, knivstikk o.l) Mindre kritiske tilstander havner på de andre gastropostene. For å være ærlig så hadde jeg ikke så høye forventinger, men det viste seg å være en kjempe fin avdeling å ha praksis på! Alle prosedyrer man har gjennomgått på skolen er aktuelle, og det er så mye å lære! Får i tillegg lov til å være med på operasjoner, biopsier o.l 😊 Veldig moro! Dessverre en del fra skolen min som var uheldig med praksisplassene sine😔

    22. Ano: Jeg har ikke fått vite hvor enda. Bare at jeg skal ut i hjemmesykepleien først og så psykiatri 🙂 Får ikke hvilke nøyaktig hvor før i slutten av desember <3

    23. Hei. Lenge siden jeg har sett innom bloggen din, men så ufattelig gøy å lese det du skriver.
      Selv jobber jeg innen psykiatrien og det er ikke skummelt! Ingen dager er like og det er ikke rutinepreget som det er mange andre steder. Her kommer du til å lære mye om andre, men aller viktigst om DEG selv. Her kan du fort lære hvor god tålmodighet du har. Og du kan bli mer reflektert rundt selve mennesket.
      Jeg sier bare én ting. GLED DEG 🙂

    24. Hvordan la du opp lesingen til anatomieksamen første året, og hadde du en viss peiling på hvilke spørsmål dere fikk?:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg