Budsjettvennlig, sunn og kjapp vegetar!

  •   

Affiliateslenker

Denne indiske vegetarsaken lagde Annika og jeg oss forrige uke da vi studerte sammen en ettermiddag, og i går lagde jeg retten om igjen for å knipse noen bilder til dere! Her snakker vi middag som ikke bare er sunn og lettvint, men også veldig studentvennlig. Spesielt dersom du har diverse krydderier i hus fra før! Oppskriften holder til 2 personer, men det er bare å doble dersom du vil ha mat til flere dager. Ettersom retten ikke inneholder kjøtt, kan det og være lurt å servere et stykke nanbrød til. Jeg følte ihvertfall at jeg måtte spise ganske mye for å bli mett uten. Hører stadig folk fortelle meg at kikerter og diverse bønner gir akkurat like stor metthetsfølelse som kjøtt, men der er ikke jeg helt enig da. Jeg må gjerne tilføye litt pasta eller brød til mine vegetarvennlige retter for å føle meg mett litt lengre enn en halvtime.

– Enkel Chana Masala med kikerter –

Du trenger: 1. 2 tomater 2. 1 liten løk 3. 2 fedd hvitløk 4. 1 boks kikerter 5. 1ts karri 6. 1ts garam masala 7. 1ts malt spisskumen 8. Litt sitronsaft 9. En pose fullkornsris

Slik gjør du:
1.
Finhakk løk og hvitløk og surr dette i en stekepanne med litt olje i 4 minutt.
2. Finhakk tomatene og vend disse inn i den blankstekte løken.
3. Rør inn alt av krydder og press over saften av en halv sitron. Stek i 2 minutter til.
4. Spyl kikertene godt, og tilsett disse. Hell 1,5dl vann i stekepanna og stek 5 minutt til.
5. Risen koker du etter anvisning på pakken. Husk også å eventuelt varme brød til.

– Monday topp fra Bikbok, 99kr HER

….MmmMm! Husk alltid å smake retten til. Kanskje vil ganen din ha enda litt mer karri? Eller enda litt mer garam masala? Da er det bare å kjøre på med mer. Chillikrydder, litt frisk koriander og ingefær kan også fint tilsettes denne retten! Det er bare jeg som ikke er spesielt glad i noen av delene.

Hope you like it <3 Nå hopper jeg avgårde på skula!
Toppen finnes også i Friday HER og i sunday HER

    1. Vokser du armene? Mener å huske du gjorde det hos Cathrine en gang? Isåfall hvordan syns du det fungerer?

    2. Anonym: Ja jeg har prøvd det meste, men gjør ingenting fast 🙂 Utrolig digg med silkemyke armer, og hos meg har det aldri vokst ut som noe annet enn lyse, myke hår igjen så jeg kunne gjerne fortsatt, men akkurat nå har jeg ikke tid til stort av hudpleiesalong-besøk 🙂

    3. Vittig at vi er så forskjellige. Jeg blir ikke mett av kjøtt lenger. Tallerkenen min må bestå av masse grønnsaker (eventuelt bønner og erter) for at jeg skal bli varig mett 🙂

    4. Hørtes godt ut. Må prøve!
      Men når man er veggis/veganer er det lurt å få i seg nok fett, f.eks avocado og diverse frø, og ha masse ekstra grønnsaker til måltidene. Da holder man seg mett ganske lenge. I hvert fall jeg 🙂

    5. Anonym: Nei? Det er det flere på jobb som sier også. Selv har jeg det helt omvendt, så det er vel bare hva kroppen er vandt til. Jeg kan bli mett på en halv kyllingfilet med tilbehør, men spiser jeg grønnsakswok uten nudler eller kjøtt så må jeg spise hele panna for å bli mett, og så er jeg sulten igjen etter 40 minutter. Hehe!

    6. Men altså, næringsstoffer er næringsstoffer, kroppen din bryr seg nok ikke om det kommer fra kjøtt eller belgvekster så lenge du spiser et fullverdig måltid! Men kan jo hende du er vant til den litt tunge metthetsfølelsen man får av kjøtt, så det blir uvant å føle seg litt lettere. Selv synes jeg det er best å være mett og ikke stappmett haha 😀

    7. Anonym: Ja det er nok hva en er vandt til. Kjøtt tar jo også litt lengre tid å fordøye, så det er vel kanskje også et svar på hvorfor grønnsaker får meg til å føle meg så fort sulten igjen. Ikke vet jeg 🙂

    8. Sant som du sier at det handler mye om hva kroppen er vandt til og ikke. Brukte vel 1 måned på å venne meg til mindre kjøtt når jeg bodde i utlandet i ett år. Siden den gang klarer jeg meg fint uten egentlig 🙂

    9. Så på snapchatten din at du hadde kjøpt vegetarkylling, jeg lurer på hvilken butikk du har kjøpt det i? 😀

    10. Hei! Ville bare gi 2 små tips som kan gjøre at denne retten gir en lengre metthetsfølelse. 1) Da jeg gikk over til å spise plantebasert, økte jeg og mengden grønnsaker, det kan du fint gjøre i denne retten! 2) Fett er også viktig og gir god metthetsfølelse. Bløtlegg 1-2 dl med nøtter (gjerne cashew) i kjøleskapet over natta i kaldt vann, eller en time i kokende vann. Putt de i en blender til de får en silkemyk konsistens og bland dette med resten samtidig som du putter i kikertene, eventuelt sammen med en boks med tomater. Det høres kanskje mye ut, men det tar maks 5-10 minutter ekstra, og resultatet er nydelig!
      Ellers ville jeg bare si at det er så fint at du legger ut vegetaroppskrifter, jeg setter veldig pris på det. Og selvfølgelig – takk for en fin blogg!

    11. Jeg laget denne retten i dag og la i tillegg til champignon. Retten var virkelig god og enkel å lage, det smakte veldig godt og kan anbefales også med champignon. Ellers tok jeg litt mer krydder oppi og synes dette var veldig godt.
      Ha en god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg