En dag på sykepleien

Hei på dere, og riktig god torsdag! Som vi har ledd, herjet og kost oss i øvingsavdelingen på skolen i dag. Herlighet, så moro det er med slike praktiske studiedager. Jeg tror nesten ingen av oss fikk i oss frokost til morgenen i dag, så spente vi var både for å stikke våre kjære medstudenter og for å bli stukket selv. Det er liksom én ting med sprøyter, men med venekateter må det gjerne lirkes og pirkes litt, og det er det vel ytterst få som finner behagelig? Jeg kjente meg ihvertfall greit blandet av både skrekk og fryd denne formiddagen. Skrekkblandet fryd heter det vel da… 

– Et bildedryss fra skoledagen –


– Pinglemor – 

Aller først fikk vi øve oss på dukke-armer med liksomårer i, og det fine med dette var at de faktisk inneholdt “blod” også! Dermed kunne vi sitte og jakte på blodsvar på en plastikkarm først, og bli akkurat passe nok trygge på prosedyren, til å kunne gjøre det på ordentlig med litt selvtillit. Stakkars Ida ble min samarbeidspartner, og ettersom jeg var iskald i begge armer og årene mine nektet å poppe frem, ble det umulig å få det til på noen av hendene mine. Jeg derimot fikk kjempeforhold å jobbe med. Ida hadde så fine årer og så godt trykk at da jeg bare et lite øyeblikk slapp opp armen hennes, fikk rene blodbadet på arbeidsbenken min. Herregud, for et show. Øvelse gjør heldigvis mester! Bare så synd at dette er eneste gang vi får øve før det blir ekte sykehus-pasienter sin tur. Huff… Du får krysse fingra for at det ikke blir deg! 

Nå får jeg snart besøk av Marthe her, og så blir det lesing resten av kvelden tenker jeg. Jeg har kjøpt inn både chips, grønnsaker og dipp så vi skal ha litt å kose oss med til nerdingen denne torsdagen! Herregud så gode vi skal bli på hjerte og lungesykdommer. Hehe, ønsk oss lykke til og ha en finfin kveld selv!

Sånn går no dagan på sykepleien <3 

27 kommentarer
    1. Et godt tips hvis årene ikke er lett synelig er å legge en varmeflaske over 🙂 Det bruker å hjelpe! Er også veldig lurt når pasienter har fastet før operasjon, da årene ofte blir mindre synlige når en har fastet 6-12timer

    2. Anonym: Ja vi prøvde med en hanske med varmt vann men jeg ble kald så fort hansken var av igjen. Men det pleier å funke på jobb hos oss også så det er ihvertfall fint å prøve! 🙂

    3. Jeg blir så utrolig motivert til å arbeide med mitt eget studie når jeg leser det du skriver om din studiehverdag! Tusen takk

    4. Tenkte akkurat det samme som M. Veldig motiverende å lese disse innleggende, får lyst å sette meg ned med skolearbeid med engang.

    5. Det eneste som må til er å øve!! Med en gang du kommer ut i sykehuspraksis er det bare å finne frem venefloner ved ledige øyeblikk for så å stikke på medstudenter og veiledere 😉 Og så raskt man har en liten feeling på det, er det bare å kaste seg på når man hører at noen har en pasient som trenger pvk. Det er en fin prosedyre å føle seg trygg på.. Hadde min siste praksis på legevakta og der la jeg inn i snitt 5 pvker per vakt. Morsomt!! Jobber nå på sykehus og jeg blir etterspurt ved vanskelige pasienter. Stas! Masse lykke til videre!!

    6. Nå må du komme med litt headlines her Marthe som ikke henger i stil til innlegget! Klikk deg opp på 1 plass 🙂 Vekk med sykepleie og mat og få litt drama! 🙂

    7. Hadde samme problemet når jeg skulle operere. De la over en hanske med varmtvann i 20 min, men det hjalp ikke. Derfor begynte de å slå hånda mi, og etter mye om og menn fikk de lirket den inn. Jeg er egentlig ikke spesielt sprøyteredd, men det var utrolig ekkel følelse når jeg følte at veneflonen ble dyttet oppover i åra mi. Måtte til slutt legge meg ned for jeg trodde jeg skulle spy. Vurderer veldig sterkt å gå sykepleien neste år, men veneflonen gjør at jeg mister helt lysten til det. Må vel bare komme meg gjennom det og møte frykten min da 🙂

    8. Så utrolig gøy! Jeg har ingen planer om å studere sykepleie, men synes likevel det er veldig interessant og motiverende å lese om studiehverdagen din!

    9. Anonym: Hahaha! Min kjære medstudent spurte meg faktisk i dag hvorfor ikke jeg var med på bloggerne. Svaret mitt var: Jeg legger ikke babyene mine i vasken eller hylgriner på fest, og det er bare sånt det blir tv av 🙂

    10. Nyutdannet rutinert pvk: Nei så moro å høre! 😀 Ja, det er vel sant at øvelse gjør mester 🙂 Skal virkelig ta enhver anledning jeg får i sykehuspraksis 🙂 Tusen takk!

    11. Julie: Tusen takk <3 Ja, det har vi 🙂 Jeg både leser kapitlene til hver forelesning og ser videoene på sykepleiepluss for å få litt bedre forståelse av det tunge stoffet. Synes bøkene er fryktelig tunge, men når sykepleiepluss ikke dekker halvparten av pensum engang i år, må jeg jo bare lese! 🙂

    12. Så artig! Husker når vi lærte å ta blodprøver i fjor, så var jeg så stolt at det tok lang tid før jeg kastet reagensrøret med blod i. Haha, æsj!

    13. Og et lite tips med veneflon. alltid dobbeltsjekk at den er ÅPEN får du setter ting inn. Dette har bare skjedd en av sikkert 20 ganger i CT-maskina. Men radiografen glemte å åpne veneflonen før hun satte kontrast. Så ble det så høyt trykk at den begynte å lekke. Når hun da åpnet den skjøt all kontrasten inn i åren min, og åren pulserte oppå armen, og eg ser ingen åre der til vanlig!! Det var bare så latterlig vondt! Senere samme kveld skulle jeg på Dagfinn Lyngbø, og med fortsatt vondt i armen kunne jeg ikke klappe. Haha, så der satt jeg hele showet og klappet ikke en gang. herregud, hahaha. Skulle også såklart lærekjøre hjem. Men da klarte jeg ikke gire og svinge samtidig, så holdt på å kjøre av veien i en rundkjøring. Og mamma beordret meg inn på neste busstopp og hun måtte kjøre. Så ikke bare husk å lukke, men husk og å åpne. haha.

    14. Det er bare å begynne å øve! Jeg ser det har blitt kommentert over her, men man må altså bare finne tak i alt og alle på praksisplassen og begynne å øve. Og det er heller ikke dumt å raskt starte å legge inn på pasientene. Man trenger ikke si til dem at det er første gang 😉 Og også hør med praksisplassen om du får med deg utstyr hjem til å øve. Det fikk alltid vi i praksis, skolen trenger ikke å vite om det 😀
      Gleder meg til å følge deg videre i år! Stå på og oppdater oss masse om sykepleiehverdagen 🙂

    15. Sååå moro å høre om studiehverdagen din! Går selv førsteåret, og som flere over her blir jeg skikkelig motivert til å jobbe mer med studiet😅 Lykke til videre, fineste Marthe!

    16. Hei!:-)
      Vet du hadde anatomi eksamen i fjor, og lurer på om du synes 4 timer ble knapp tid eller om du rakk å tenke deg litt om før du svarte? Litt stresset for at 4 timer blir liten tid..

    17. Får dere studiespm til hvert tema som går på det dere kan går til eksamen? Repeterer du noe med venninnegjengen sånn som du gjorde med anatomi? Hvordan gjør du det i såfall? Et innlegg med hvordan du studerer i sykdomslære hadde vært interresant ❤️

    18. Andrea: Hei hei! Neida det gikk fint. Jeg satt til siste minutt og skrev, men jeg var den eneste så jeg tror egentlig alle klarte seg veldig bra med tiden 🙂

    19. Julie: Heisann! Ja det gjør vi 🙂 Jeg gjør akkurat som i fjor. Leser meg opp på det kapitellet jeg skal ha forelesning i før forelesningen, skriver notater på forhånd og sitter mest mulig bakoverlent i selve forelesning og bare lytter på foreleser, eventuelt tilføyer noe info jeg ikke allerede har i skriveboka mi. Så samles jeg og ei venninne fra klassen (prøver å få det til en gang i uken), og stiller hverandre pensumrelaterte spørsmål helt til vi kan det utenat 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg