Indisk bønnegryte med villris

Yum yum yuum! Her kommer et lite middagstips til neste meat-free-monday! Indisk er noe av det beste jeg får enten sausen inneholder kjøtt eller ikke, men ettersom jeg allerede har delt oppskrifter på tikka masala og andre indiske kyllingretter, tenkte jeg at det var på tide med en hvite-bønner-variant. Er dere klare? Jeg har alt spist meg stappmett for andre gang på rester, så nå sitter jeg og blogger med Vendela + Petter rullende på tv-skjermen. Herlig!

Du trenger: 1. 1 gul løk 2. 2 fedd hvitløk 3. 1/2 finhakket chilli 4. 1ss garam masala krydder 5. 1ts karri 6. 400g hermetisk tomat 7. 3dl vann 8. 1 grønnsaksbuljong 9. 400g hvite bønner 10. 1ss sukker 11. 1-2dl kremfløte 12. 1 grønn paprika 13. 1ts Spisskummen


Slik gjør du: 
1.
Hakk opp løk, hvitløk, paprika og chilli og surr dette i en gryte med litt matolje.
2. Tilsett alt av krydder, sukker, vann, buljongterning og boksen med hermetisk tomat.
3. Gi det hele et oppkok og la det stå og småputre i 5 minutt. 
4. Mos det hele med en stavmikser, tilsett kremfløten og de hvite bønnene.
5. La gryten putre i 5 minutt til og smak til med litt mer karri/garam-masala/chilli!

Ellers har jeg lest om astma i to timer nå. Ante ikke at det var så mye å lære om bare astma!? -Men absolutt kjekt å kunne litt om den ene lungesykdommen jeg har vært plaget av hele barndommen selv. Jeg er ikke engang halvveis i forberedelsene til morgendagens undervisning, så dette her blir en sen kveld! Jeg må ihvertfall gjennom KOLS før jeg tar kvelden, og hvis astma tok to timer, kan jeg tenke meg at dette vil ta fire. Haha, puh!

Du kan også erstatte fløten med kokosmelk! Oppskriften gir 4 porsjoner <3
Server gryten med villris og nanbrød. Beeeste! 

12 kommentarer
    1. Hei Marthe!
      Først må jeg si at det er kjempespennende å følge bloggen din, du kan virkelig å skrive på en måte som fanger meg og gleder meg alltid når jeg ser det er kommet ett nytt innlegg.
      Ikke minst er matentusiasten i meg kjempefornøyd når det kommer enda flere retter som jeg kan kokkelere med, mange er blitt store favoritter! Jeg bare lurer på om du ikke kunne hatt interesse av å legge ut dine matoppskrifter på mytaste.no, som er en personlig kokebok på nett! Der kan man dele og lagre oppskrifter fra hverandre. Hadde satt så stor pris på å ha alle dine gode oppskrifter der samlet med alt annet, så jeg ikke glemmer de bort!
      Ha en fin uke, klem!

    2. OKEI jeg elsker virkelig matinnleggene dine! Tror jeg har lagret nesten alle i en egen mappe på bloglovin! Ser alltid der når jeg trenger inspo til matlagingen, så TUSEN TAKK <3

    3. Hei Marthe! Jeg elsker elsker bloggen din, og jeg elsker elsker deg! Jeg har akkurat begynt på sykepleien, og det er så gøy å lese når du skriver dine erfaringer og dine gode tips!! tusen takk for det 🙂
      Jeg bare lurte på, hva slags jobb har du ved siden av studiet? og synes du det har hjulpet deg mye?

    4. Det ser supergodt ut, dette ble jeg virkelig fristet til å prøve ut denne uken. Takk for tips!Elsker også indisk og spesielt de vegetariske rettene.

    5. Anonym: Å tusen takk for herlige ord <3 Ved siden av studie så jobber jeg på et kortids-omsorgssenter hvor pasientene bare er for en kortere periode enten for palliativ behandling eller for å komme seg etter operasjoner, infeksjoner, slag osv. Jeg stoortrives og lærer så innmari mye her at jeg aldri vært foruten. En slik jobb er absolutt å anbefale ved siden av et studie som mitt. Jeg har bare faste vakter hver tredje helg så ikke krever det mye tid heller 🙂 --Men så er det alltid ekstravakter jeg kan ta i tillegg dersom tiden strekker til 🙂

    6. Johanne: Heisann! Tusen takk for gode ord :’) Jeg skal titte på mytaste etter forelesningene i dag og se om jeg forstår meg på det. Hvis det er lettvint så kan jeg absolutt legge ut oppskriftene mine der også 🙂 -Men jeg må i tillegg prøve å få et bedre system i matkategorien min, for der begynner det å bli noen oppskrifter nå! Hehe, skulle nesten hatt kategorier som matbloggerne har etter alle disse årene 😀

    7. Hei! Prøvde oss på denne oppskriften i dag og det ble såå vellykket😀 dette skal vi lage flere ganger! Takk for tips❤️

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg