It’s Lunch O’Clock

What a day! Jeg blir så glad når solen skinner om dagen, for de siste ukene har det absolutt ikke vært noen selvfølge. Jeg har hatt en veldig fin første dag på skolen, kommet meg gjennom semesterets første forelesninger og funnet ut at årets pensumbøker koster… wait for it: Over 6000 kroner!  Nesten 7000 faktisk. Altså, herreGUD? Er ikke det et ran? -Og jeg som har vært så sparsommelig denne ferien! -Spart hver krone jeg har tjent fra sommerjobben og ikke reist på en eneste ferie. Haha, jeg orker faktisk ikke! Jada, det er utdannelsen min og skolebøker er flotte greier, men ØRH for en kjip utgift likevel. Heldigvis var jeg lur nok til å bare kjøpe halvparten i dag. Resten skal jeg helt klart få tak i til halv pris og vel så det brukt.

Det var ikke bare prisen som ga meg et lite sjokk på biblioteksjappa i dag, men også mengden pensumbøker det er meningen vi skal lese de neste tre månedene. Vi har eksamen i midten av november, og nå sitter jeg hjemme ved stuebordet og nesten drar meg i håret av tanken på at jeg ikke bare skal lese, men også PUGGE informasjonen som står i disse tjukke greiene. Åh, FY måtte det bli enklere enn det ser ut som ved første øyekast.

En oppmuntrende lunsj med byens greieste regnskapsfører var definitivt på sin plass etter denne formiddagen. Vi fikk unnagjort litt regnskap på kontoret hans først, og så feiret vi livet med et deilig måltid blåskjell og fries på Sjøhuset etterpå. -Rett ved havet og med hvitvin i glassene. Helt nydelig var det faktisk. Både maten, sola, Geir og spanderingsbuksene <3

– Wining & Dining With Le Boss –

Nå skal jeg ut på tur i kveldssolen med lille Mille, og så skal jeg studere litt før jeg rigger meg til med bringebær-pannacotta og fotballkamp. Jepp, jeg skal sitte oppe til klokken ett i natt og se Real Madrid – Barcelona spille igjen. Det var så sjukt spennende sist, så de timene der har jeg sett frem til i to dager nå. Tenk at jeg sitter mutters alene og ser på fotball til svarte natten? Haha! Kampen går på Max, hvis dere skulle få lyst til å se den dere også!

Er ikke det der Norges cooleste regnskapsfører så vet ikke jeg… <3
Tusen takk for nok en nydelig lunch Geir! Måtte du føre regnskapet mitt for evig og alltid.

14 kommentarer
    1. Hei!:-) Tror du ikke det lønner seg og heller bruke sykepleiepluss, sånn fremfor å måtte kjøpe så mange dyre bøker i bare ett fag? Hilsen sykepleiestudent!:-)

    2. Heidi: Hei! Jeg har sykepleiepluss også, men undervisningen baserer seg jo på bøkene, og i år er det en god del tema sykepleiepluss ikke dekker, så da føler jeg at jeg må ha begge deler. :/ Blit helt matt av å lese gjennom de bøkene. De er jo så tunge! Er du første års student eller har du noe erfaring her? 😛 Jeg trenger sårt noen tips kjenner jeg.

    3. Uæææhh, det skal bli “gøy” når den tid kommer for meg 😉 Jeg tar generell studiekompetanse nå, og har handlet halvparten av bøkene jeg vil trenge dette året til den nette sum av 4000.. Jeg må nok ut med samme sum igjen i januar. Blæh!

    4. Lizbeth Osnes: Huff! Rart hvordan det gjør så vondt å bruke penger på noe som vil gi deg lønn resten av livet. Haha! 😀 Masse lykke til med studiekompetansen!

    5. Bare et tips, så er ofte bøkene på skolens bokhandel dyre. Adlibris har rabatt på de fleste pensumbøkene nå, i tillegg til at du får 10 % ekstra rabatt når du handler over 1000 kr. Måtte kjøpe Klinisk sykepleie der, siden jeg ikke fant den nyeste utgaven brukt. Det sparte jeg et par hundre kroner i motsetning til de som kjøpte på bokhandleren på skolens (når de til og med hadde pakketilbud). Et par hundre kroner er kanskje ikke så mye, men det blir en god del når man skal ha såpass mange bøker!

    6. Forstår frustrasjonen din veldig godt, Marthe! Studier er dyrt, men i lengden tjener du på det 🙂 Det er i hvert fall godt å høre at dagen ble en smule bedre da du lunsjet med Geir! Følger både deg og Kristina Andersen på snapchat og det er alltid artig å se snappene dere publiserer med han, haha 🙂
      Ha en fortsatt fin kveld!

    7. Eg og sitter oppe i natt ganske frivillig. Har levert inn eksamen YES!!! og så holder eg på med et lite studie i å bygge biz på nettet selv med coaching etc og så et money bootcamp som alle burde tatt , helt ærlig, handler om å bryte teite tankemønstre om lønn, inntenkt, verdier og slike ting -hyper spennende 🙂 <3

    8. Hei. For å hjelpe deg litt videre… Skriv ned overskriftene, i rekkefølge. Deretter guler du ut det som ser interessant ut, uten å egentlig lese noe om det. Så neste gang eller samme gang, slår du opp på det sidetallet. Les og skriv det du tenker, det du helt tilfeldig tenker når du leser. På ett annet ark vil du kanskje skrive notater, det aller viktigste du leser, som du får brukt for, eller kan assosiere med noe som en oppskrift til boktittelen feks. Eller sånne knutepunkt. Essensielle svar. Helt enkelt og greit bullet points.
      Det blir mye gøyere å studere når du får skrive det du selv også tenker på.
      Lever det inn til læreren og si, dette får jeg tid til å gjøre, tenke på, og mer kommer jeg ikke igjennom.
      Deretter kan du eventuelt avgi en leseprøve, om hvor mye du klarer å jobbe helt seriøst på en gang uten å gå glipp av middag, å legge deg klokken 21, og utenom alt det du gjør. Ok? Få rettferdighet nå. Se igjennom rettighetene dine. Ta utbytte om det du trenger. Slett prøver, slett fag.
      Lykke til.

    9. Hei! Jeg bare lurer, kanskje litt rart, men hva er en regnskapsfører? Har du det pga bloggen, eller er det noe det er lurt for alle å ha?
      Elsker måten du skriver på:)

    10. Jeg kjøpte veldig mange av bøkene mine brukte eller lånte av andre studenter. Det er mye pensum og man kommer bare ikke igjennom alt. Send meg pensumliste din så kan jeg gi deg noen tips. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg