Oppskrift – Chili Con Carne

– Ukens andre middagsoppskrift – 

God dag, god dag! Nå har jeg akkurat sunket ned i sofaen, sprikkmett og fornøyd etter å ha fått unnagjort all verdens med fornuftigheter denne morgenen. Jeg sov helt til halv ni, og likevel har jeg på underlig vis rukket å fått leiligheten til å skinne. Åh, det lukter SÅ godt her nå! Brettet og vasket tøy har jeg også huket av to-do-listen, samtidig som en Chili con carne-panne for ni personer står klar på kjøkkenbenken. Okei, det bør ihvertfall holde til syv storspiste. Det ble som vanlig en helt enorm middagspanne, men det er egentlig bare fint. -Så har jeg deilige rester både til jobblunsj i kveld, og søndagsmiddag i morgen. 30 minutt tar det å stelle i stand denne retten, og servert med ris, rømme og sprø tortillachips, smaker dette suuperdigg. Bare å finne frem notatblokken!

Du trenger: 1. 1 gul løk 2. 4 fedd hvitløk most 3. 1 chilli 4. 1 pakke kjøttdeig 5. 1ts paprikakrydder 6. 1ts spisskummen 7. 1ts oregano 8. 1/2 ts kajennepepper/chillikrydder 9. Saften av 1/2 lime 10. Ris for to 11. En håndfull tortilla chips 12. En dæsj rømme 13. 1 grønn paprika 14. 1 rød paprika 15. 400g kidneybønner 16. 800g hakkede hermetiske tomater (gjerne med smak av hvitløk og urter) 17. 1/2 boks mais 18. 1 ss sukker

Slik gjør du:
1.
Hakk opp løk, hvitløk, chilli og paprikaene og ha dette klart i skåler. 
2. Stek kjøttdeigen i en høy stekepanne med løk, hvitløk, chilli og krydderet. 
3. Tilsett boksene med hermetiske tomater og gi det hele et oppkok.

4. Ha i paprika-terningene og den halve boksen med mais. La dette putre i 5 minutt.
5. Skyll kidneybønnene, og rør til slutt inn disse. Smak til med limesaft, sukker og gjerne mer krydder. 


– Server med knust tortillachips, ris og en dæsj rømme –


Nå skal jeg avgårde på trening med Annika, før jeg drar videre på jobb for kveldsvakt. Jeg har jo egentlig ferie helt frem til skolestart nå, men det var ikke mange fridagene som skulle til før jeg savnet å gå i uniformen igjen, så jeg har like godt tatt på meg noen ekstravakter i helgene. Jeg er liksom ikke lysten på vin og festligheter nå om dagen likevel <3 

Kos dere i dag, og nyt kvelden dere som har noe hyggelig på planen!

18 kommentarer
    1. Hei! Ser at du er på utkikk etter leilighet, kunne du skrevet et innlegg om hva man bør se etter, og hvordan alt dette med lån osv funker? Hva man bør passe på osv, ser for eksempel at du har valgt en bank med “supergod” rente. Hva innebærer det? Tror mange, inkludert meg selv, kunne lært en del i et slikt “hvorfor eie fremfor leie”-innlegg

    2. Kjære Marte! Jeg ville bare si at jeg elsker bloggen din og leser alt du skriver hver eneste gnag du poster et nytt innlegg. Håper du har en nydelig kveld på jobb❤️

    3. Et tips: Ta deg en tur på en utenlandsk butikk og kjøp krydder, gjerne løst som du kan ha i enkle små glasskrukker fra f.eks clas ohlson. Billig og fint for studenter. Jeg liker også den langkornede risen de selger der. Ris blir ikke det samme igjen. Rimelig og godt 🙂 De har også et godt grønnsakskrydder der som heter vegeta. Eirin Kristiansen tipset meg om det krydderet 🙂

    4. Kunne du laget er skikkelig inspirasjonsinnlegg til skolestart? Kanskje også et innlegg om hvordan du organiserer notatene dine? Hvordan du skriver notater evt. Før, under og etter en forelesning:)

    5. Til du som kommenterte mengden ris; ris er superdigg da! Gjør vel ikke noe om det er mer ris enn gryteretten?

    6. Anonym: Heisann! Jeg har jaktet etter nye, fine notatbøker, permer og slikt på alle bokforhandlere, Clas Ohlson, Upstairs og you name it hele uken, men så langt har jeg ikke funnet noe jeg liker enda. Tenkte nemlig å tipse om fint skoleutstyr også i dette innlegget. Jeg er altså enda på jakt, og har denne posten i bakhodet!

    7. Kathrine: Dette var kjempelurt! Jeg skal gå på jakt etter noen freshe glasskrukker jeg 😀 Krydder ser jeg de selger på den billige butikken “normal” også i sentrum. Digre krydderposer for en slikk og ingenting 🙂 Du har ikke itlfeldigvis tips til hvor en finner slike fine krukker? Skal jeg ha dem på kjøkkenbenken så vil jeg jo gjerne at de skal se litt pene ut også!

    8. Stine: Heisann! Jeg er ikke så god på akkurat dette med ulike typer lån osv selv altså. Jeg er avhengig av å ha en flink både regnskapsfører og mann som har peiling og som gir meg råd hele veien. Jeg kunne nok trenge å sette meg bedre inn i dette selv før jeg skriver et utdypende innlegg rundt det. -Men akkurat dette med supergod rente handler bare om at jeg ikke må betale ned på så fryktelig mye mer enn selve lånet mitt. Når man tar opp lån i banken så må man ikke bare betale ned på lånesummen, men også renter slik at banken skal tjene noe på å gi deg dette lånet. Da er det om å gjøre å få et tilbud der disse rentene er lavest mulig. Jeg fikk et lån med 1,95% rente ettersom banken hadde en deal med førstegangskjøpere, og lavere enn det får man nesten ikke 🙂

    9. Angående glasskrukker: Jeg har jo lagt min elsk på Lagerhaus men de har bare den butikken i Oslo og Bergen. Men kanskje Søstrene Grene har noen. Clas Ohlson har sikkert også. Liker du ikke lokket så kan du spraymale de i gull lakk fra biltema eller pandurolakk. Tror det var Eirin Kristiansen som har gjort det også 🙂

    10. Nei, nei. Selvfølgelig ikke slik jeg mente det. Om du er glad i ris, så skjønner jeg det, men vanligvis så er det jo mer grytrett, så derfor jeg lurte. Selv foretrekker jeg gryterett fremfor ris 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg