Vegetarboller i tomatsaus

Hei og hopp og god formiddag fra meg til deg! Jeg har brukt den siste timen på litt vegetarsk middagskokkelering, og det deilige resultatet av noen nøtteboller i tomatsaus er jeg helt nødt til å dele videre med dere <3 Ellers har morgentimene mine gått til mail, mail og mer mail. Jeg venter nemlig på et lånetilbud fra DNB i skrivende stund og er så spent så spent! Hihi, tenk endelig skjer det. Min aller første leilighet er snart i boks. -Vel så lenge jeg vinner en budrunde da!

Nå skal jeg hive meg i dusjen og stelle meg for nok en helaften med flotte jenter. Venninnene skal være med meg på visning i ettermiddag, og så drar vi rett til Annika, spretter vinflasken og skåler litt. Det er nemlig tirsdagskonsert på fiskebrygga i Kristiansand i kveld, og jeg har ikke vært der en eneste gang i år, så det gleder jeg meg skikkelig til. -Men en tidlig kveld blir det nok likevel, for i morgen skal jeg endelig få sitte i Mariannes frisørstol igjen, og det helst uten spybøtta mellom føttene. 

Du trenger: 1. Spaghetti for fire 2. 500g hakket hermetisk tomat med basilikum og hvitløk 3. 2 fedd hvitløk 4. 2 gule løk 5. 150g valnøtter 6. 100g revet ost 7. Salt/pepper/Chili/valgfrie urter (basilikum eller persille f.eks) 8. 2 egg 9. 1ts sukker 10. 2ss balsamico 11. Litt olivenolje 12. 4dl lettkokt havregryn 13. 2,5dl vann

Slik gjør du: 
1. Press hvitløken og finhakk de to gule løkene. Del all løken i to skåler. 
2. Ha all løken fra den ene skåla i en gryte med litt olje og surr den blank.
3. Tilsett 500g hermetisk hakkede tomater og gi det hele et lett oppkok.
4. Tilsett balsamicoeddik og sukker, litt salt, litt pepper og litt chillikrydder.
5. Dynk 4 dl lettkokt havre i 2,5dl vann og la vannet trekke inn i 5 minutt.

– Passer også perfekt på tapasbordet – 

6. Ha 2 egg, den andre skålen med løk, 100g revet ost og 150g finhakkede valnøtter i en skål. Hell over havregryna som nå er gode og klissete, og kna det hele til en nøttebolle-deig. Kna også inn godt med chillikrydder, urter, pepper og salt. 
7. Form til 20 halvklissete boller med fingrene og legg på et stekebrett.
8. Stek midt i ovnen på 200grader i 7 minutt. Ta de så ut og stek de litt på begge sider i litt matolje i stekepannen. Bare 2-3 minutt for å få en fin og gyllen farge på dem.

– Kok pastaen ferdig, ha bollene over i tomatsausen og server –

Ha en nydelig dag alle sammen! 
Oppskriften holder for fire personer.

12 kommentarer
    1. Mmmm.. det så utrolig godt ut! Kommer det noen veganske oppskrifter også etterhvert? Jeg er så utrolig glad i å prøve ut både vegetar og vegansk, og så god du er til å lage mat, så hadde nok det blitt fantastisk god mat her hjemme med flere slike oppskrifter fra deg!

    2. Måtte sende denne til venninna mi med engang! Fy den ser god ut :p
      Har du forresten noen tips til en ny sykepleierstudent? Hva trenger man til øvingsrommet, tips og triks for å overleve det neste året? :p

    3. Noen som har et forslag på hva man kan erstatte valnøttene med for oss som er alergisk mot nøtter 🙂

    4. Hei! Dette så nydelig ut og skal absolutt prøves når jeg er tilbake fra sommerferie. Men jeg tåler til min store skuffelse ikke løk.. (det som er så godt)…er løken veldig sentral i forhold til konsistens eller går det hovedsaklig på smaken? Vet du om noe jeg kunne erstatten den med? 🙂 klem til fine deg!

    5. Så spennende med leilighet, vi er leter etter hus for tiden, men har desverre ikke funnet noe som vi liker enda, men det kommer nok ☺️ Har du kausjonist på lånet eller er du så heldig å ha nok egenkapital selv?

    6. Hei! Så veldig godt ut, liker at du deler litt vegetarvennlige oppskrifter også 🙂
      Jeg begynner på første året mitt som sykepleierstudent til høsten, og lurer på om dere hadde mye obligatorisk den første uken etter nyttår? Er bedt i bryllup til kusine på andre siden av kloden til etter nyttår :O Vil gjerne være med på dette, men usikker på om jeg tør da jeg mister en hel uke med forelesninger osv. Har du noen råd?
      Ellers må du ha en fin dag du også 🙂

    7. Ser veldig godt ut. Bra å se en matblogg såpass høyt på blogglisten. Synes det er mange blogger uten innhold. Her får man ihvertfall noe brukelig informasjon! 🙂 Ser veldig godt ut. Fordelen med å lage mat fra bunnen av er at da slipper man unna de fleste skumle og rare tilsetningsstoffene matprodusentene ser ut til å elske å putte i maten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg