En ekte hobbyfisker!

– Testing av splitter nytt fiskeutstyr –


I går pakket jeg fiskebagen min og tok turen ned til berg og sjø for en fisketur allerede klokken halv ti om morgenen! Jeg dro alene like etter frokost, og så sikkert ut som en idiot der jeg trasket gjennom nabolaget med en diger stang og rosa treningstøy, men pyttsann.. fiske skulle jeg, og turbuksen var til vask. Hehe. To timer ble jeg sittende på steinberget og bare kaste og kaste uten annen fangst enn søppel og tang, så ringte et par venninner og spurte om ikke vi skulle dra til et annet sted og fortsette fiskingen sammen der. -So we did! Hyggeligste formiddagen! Tenk, nå har jeg fått meg mitt eget utstyr og kan kalle meg for en ekte hobbyfisker. Vel, ihvertfall snart.. Jeg har bare seks kroker i skrinet mitt (fem etter at tangen spiste den ene i går) og kan navnet på ca fire fisk, så jeg har vel enda en ting og to å lære.


Tenkte jeg skulle dele noen stemningsbilder fra den flotte formiddagen vår i går. Denne lille sporty jentegjengen på tre koste seg i fire timer ved Bertes i Kristiansand. -Fisket, spiste deilig lunsj, mistet noen kroker, og brakk en fiskestang. (Heldigvis ikke min). Heh! En fisk fikk vi også til slutt, og det var den stakkars makrellen her som ble dissekert av Karen. Spennende med en liten undervisningstime av venninnen som har studert fisk for alle penga i Bodø de siste to årene. Etter å ha dratt ut alt av organer og blitt informert om hvilke celler gjellene består av, har jeg jammen fått lyst til å studere fisk selv ass! Det var jo faktisk det som var planen. Det var marinbiolog jeg skulle bli. Hadde bare interessen for matte og kjemi eksistert på videregående. 


Skjønne jentene <3 Det ble kanskje ikke mer enn tang på kroken for min del i går, men jeg fikk nå testet ut utstyret mitt ihvertfall! En ny tur fikk vi også avtalt å dra på sammen neste uke, men der blir det nok minimalt med fisking! Mandag morgen drar vi nemlig avgårde til Gaustatoppen for å bestige den. Wihuu! -Så lenge været spiller på lag da!


Nå har jeg akkurat kommet hjem fra sommerens siste vakt og skal straks avgårde på trening for å svette litt igjen. Kroppen min SKRIKER etter en økt nå om dagen.. Usj! Ellers skal min kveld gå til hygge med en fin mann. Håper det står bra til med dere og at dere nyter enhver time som er igjen av juli. Tenk, nå er august faktisk like rundt hjørnet. 

– En onsdag med fisking, fine jenter og utelunsj –

29 kommentarer
    1. Åh kan du være så snill og ikke vise bilder av en stakkars oppkuttet fisk? Hadde du gjort det samme med en kanin eller katt? Fisker føler smerte og skrekk på lik linje med pattedyr og fugler. Greit at du liker å fiske men for oss som er dyrevenner, mot å drepe dyr og/eller har fisker som husdyr var dette skikkelig vondt å se på. Det stakk til i hjertet mitt da jeg så det bildet. :,(
      Har forståelse for at ikke alle ser på dyr på samme måte som meg men dette var unødvendig grafisk.

    2. Ååå jeg var på Gaustatoppen tidligere i sommer og for en nydelig tur! Så gled deg masse 😀 Siden dere er i nærheten anbefaler jeg å ta turen ned til Rjukan og ta krossobanen opp mot hardangervidda. Helt nydelig utsikt over Rjukan og mot Gaustatoppen derfra og selvsagt er Hardangervidda nydelig i seg selv 🙂

    3. Uææh! Gaustadtoppen har jeg gått opp to ganger. Første gangen var rundt 6 år og andre gangen var jeg 16. Merkelig kom jeg meg opp på toppen da jeg gikk i barnehagen fortsatt. Den andre gangen var jeg rundt 800 meter fra toppen og da ga jeg opp. Vaar sååå tuuuuungt!!
      Jeg bare sier fra..Du har en fin, slitsom og tung i vente. Første delen av fjellet er bare jord og myr, men så kommer du til de store steinblokkene og DA skal du få kjenne trening i beina da. Fy fader…den turen er tøff. 1800 meter over bakken. Heldigvis så har du både kafé og tidenes utsikt som venter på toppen. Bare husk å skriv i gjesteboka der inne. Kanskje du får diplom. Haha. Det gjorde jeg – når jeg var 6 år da, vel og merke.
      Bare husk at når du kommer til korset, da er du halvveis fremme. Ta masse bilder. Jeg venter i spenning. GOD TUR NÅR DERE DRAAR!

    4. kan du skrive et innlegg om hva man kan gjøre med kjæresten? og hvordan man finner ut om mannen liker deg, typiske tegn å gå etter? <3

    5. Sara Katrin: Åh, kjære vene jeg trodde ikke det var så tungt! Det skulle bare ta to og en halv time sa disse jentene mine. HAha! Nå angrer jeg som bare det xD

      Tusen takk! Skal bruke helga på å manne meg opp. Kamera skal ihvertfall med og den utsikten skal dokumenteres. Det er helt sikkert! 🙂

    6. Benedicte: Det hørtes ut som noe vi ikke burde gå glipp av. Hvor lang tid tar det ca? Gaustatoppen ligger jo noen timer fra Kristiansand og vi har bare en dag å dra på da ei av oss skal på jobb tirsdag morgen 🙂

    7. Åå hvor er skjørtet fra Snapchat fra? Du la det akkurat ut, et beige skjørt med splitt og hvit genser m knyting fra Bikbok? Sååå fint! 🙂

    8. Det kan ta rundt tre timer å gå opp. Det er jo en fin tur da, så du har ingenting å angre på. Jeg har null kondis og, er ikke den som går på fjellet annenhver dag akkurat. Du har jo klatra opp en fjellvegg, så detta takler du fint.
      Men du? Jeg anbefaler deg å skaffe et speilløst kamera i kompakt størrelse på denne turen. Å ta med seg et tungt 6D kamera til 14000 er det ingen poeng. Skaff deg heller et Olympus PEN kamera istedet. Perfekt til å ha med på tur, da den tar liten plass i lomma. Den har jo også like god kvalitet som et speilrefleks, og så er den mye enklere å beherske i forhold til innstillinger osv. Skaff deg modellen E-PL 7 eller 8. Du får mye kamera i dissa altså.
      I promise. Linsene til dissa er heller ikke så dyre, så det er verdt investeringa.

    9. Du vil ikke komme med en anbefaling av fiskeutstyr for (fullstendig) nybegynnere, da? 🙂 Jeg aner jo ikke en gang hvordan man setter sammen en fiskestang, men kjøpe en – DET skal jeg. Hoho!

    10. Hei Marthe! Mulig å få til noen mat på budsjett innlegg som du hadde for en stund tilbake? Veldig kjekt med litt inspirasjon og nå som studentene snart vender nesen mot hybel sin så kommer kanskje slike ting godt med. 🙂

    11. Maria: ..og jeg skulle ønske at jeg slapp å se parterte gulrøtter og dissekerte avocados og sånt..jeg elsker planter og trær. Hersens brutale veggiser!

    12. MARTHE KARIN BORGE!
      Greit at du liker å fiske, men det jævlig grafiske bildet av oppkuttet fiskelik, DET kunne du spart deg for.
      Pleier ikke å bli provosert av ting jeg leser på blogg.no, og jeg liker bloggen din godt, men her rant det over for min del. Jeg har sett gjennom fingrene på at du beskrev jakt som koselig i sin tid. Jeg har sett gjennom fingrene på at du i dette innlegget oppfordrer til dyremishandel (jepp, fisk føler smerte, som en annen har nevnt oppi her), men så kommer DET bildet i tillegg… Nei, vet du hva!

    13. Hei! Vil bare si til dere som hater på Marthe her: jeg er og vegetarianer og tror at denne fisken fikk en rask død før den ble kuttet opp. For min del synes jeg det er mye bedre at mennesker fisker og jakter vilt enn å kjøpe i butikk da dyrene i oppdrett opplever mer smerte ift produksjon og slakt en ville i min mening! Stå på Marthe, du er gull 😊

    14. Hærligheten folkens, skjerpings. Skal dere VIRKELIG kjefte på Marthe for at hun FISKER? Nei ærlig talt. Det er så feigt og latterlig at jeg blir helt fra meg. Er dere så feige og lettskremte så foreslår jeg at dere holder dere langt unna internett. Ja ja, fisker er levende vesen og bla bla. Tror dere ikke Marthe er klar over det? Jeg har full tiltro til at Marthe behandler fisken med ytterste respekt når den først blir fisket opp av vannet. Uavhengig av om den blir drept eller ikke. Og hvis dere har et problem med fisking, så skriv en jævla mail til Stortinget elns heller da, Marthe er ikke roten til “problemet” her. Og hvis DU ikke vil se et bilde av en fisk, ja så hold deg unna internett. Ikke skyld på Marthe for at DU har et problem med et bilde av en fisk. Det er Marthe sin blogg og hun tvinger ingen av dere latterlige vesener til å faktisk lese og se bildene på hennes blogg. SKJERPINGS!

    15. Marthe Borge: Det tar cirka en 20 minutter å kjøre fra Gaustatoppen ned til Rjukan også tar Krossobanen bare et par minutter opp!
      Det er jo veldig fint å gå en tur der opp på Hardangervidda, men man kan jo også bare kose seg med middag på restauranten der oppe og nyte utsikten også ta krossobanen ned igjen hvis dere ikke vet hvor dere skal spise middag enda! Vi spiste ikke der, men det så ut som de hadde veldig god mat 😀

    16. Legg gjerne ut flere slike fiskebilder! Det virker som mange trenger å forstå at fisken vi spiser ikke kommer fra Rema! 🙂 haha

    17. Det er ingen her som kjefter på Marthe for at hun fisker. Det vi derimot reager på, jeg og hun andre, er bildet hvor innvoller på oppkuttet fisk er i fint fokus.
      Man er ikke “latterlig” eller “sensitiv” fordi man bryr seg om dyr og ikke synes det er greit å få likene deres gnudd i ansiktet på en offentlig, barnevennlig (helt til nå, i alle fall) blogg. Da er man empatisk. Om empatisk i dagens samfunn er synonymt med å være latterlig, har vi et problem. Om det å bry seg om andre skapninger enn det man ser i eget speil hver morgen er en negativ egenskap, så har verden tatt et gigantisk steg i gal retning.
      Til du som mente at fisk er sunt og at vi trenger det; ja, fisk er sunt, men nei, det er ikke en nødvendighet. Vi kan overleve uten fisk, og vi kan overleve uten kjøtt. Om ikke hadde det da ikke fantes vegeterianere / veganere.
      Til deg som mente Marthe burde poste flere slike bilder fordi vi trenger å se at fisken ikke kommer fra rema: det vet vi allerede. De av oss som reagerte på bildet er antagelig slike mennesker som ikke eter fisk, evt daue dyr generelt. (Ja, vi finnes).
      Jeg personlig er motstander av både jakt og fiske, men jeg skal ikke kjefte ut Marthe eller andre for at de synes det er underholdning å drepe dyr. Derimot føler jeg at jeg faktisk bør ha rett til å uttale meg om hvorvidt bilder av disse interessene er noe jeg ønsker å få rett i ansiktet.
      Ja, jeg kan fint slutte å lese Marthes blogg. Samtidig tror jeg ikke Marthes mål med innlegget var å senke egen bloggstatistikk. Jeg tror Marthe setter pris på leserne sine. Jo flere lesere, jo høyere plassering på topplisten, jo høyere plassering, jo fler sponsortilbud. Derfor velger jeg heller å gi Marthe en tilbakemelding på at denne typen bilder er ugreie, og satse på at hun husker til neste gang at dette er noe lesere har reagert negativt på, istedenfor å slutte å lese bloggen hennes.

    18. Det er vel ikke vits å skjerme barn for alt, jeg var selv 5år da jeg fisket og sløyet min egen fisk! Syntes det er en kjempe fin aktivitet å gjøre med barn slik at det kan styrke deres mestringsfølelse 🙂 Syntes det er greit at barn ser hvor fisken kommer fra.
      Glemte å si at jeg selv er vegetarianer, men syntes det er litt flaut når andre vegetarianere er så dømmende og kritiserende mot andre som ikke velger deres diett.

    19. Er vel ikke snakk om å ikke tenke på at fisker har følelser, herrejemeni…. noen spiser kjøtt, andre ikke. Selv er jeg veggis, men jeg går ikke rundt å tenker at se som spiser kjøtt ikke er dyrevenner, det vet da dere ingen verdens ting om?
      Det ER bedre å fiske fisken sjæl enn det er å kjøpe den på butikken, akkurat som det er bedre å spise vilt enn butikkjøpt.. Mennesker trenger ikke kjøtt, det ser vi blant annet på tennene våre, men ikke døm dem som spiser det.
      Og sist, å sette seg selv som empatisk fordi man ikke ønsker å se en død fisk sier det samme som at de som sløyer fisk er uempatiske.
      Lenge leve frihet, det er ikke hver dag slike bilder kommer uansett, så bit tenna sammen og nyt de andre bildene isteden? Nyt synet av unge som vet hva naturen kan by på, som vet hvordan ting fungerer, og som kan sløye en fisk så den slipper å pines.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg