Krydderkake med kremost

Vips så var det mandag igjen! Hjelpe meg, var det ikke fredag for sånn… et knips siden? Hvor ble det av denne helgen egentlig? Åjo! Den gikk til jobb. Jeg har hatt min aller siste jobbhelg på helsesenteret for denne sommeren, og har nå bare et par vakter igjen før den virkelige ferien min kan settes i gang. På torsdag er jeg ferdig med min sommervikar-stilling, og da skal det bare hygges og blogges hver eneste dag helt frem til skolestart <3 Haaallelujah! Nesten så jeg håper på drittvær hele veien så jeg bare kan ligge inne med god samvittighet og se på serier, spise drittmat og LADE OPP.

Jeg var så sliten i går kveld at jeg ikke riktig visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Etter å ha gått på jobb i åtte timer, ventet på den FORBANNA bussen hjem, (ute i regnet i 40 minutt), fikk jeg nøyaktig tre minutter hjemme i stua før jeg måtte snu, hive meg på bussen igjen og komme meg til byen for et besøk på Escape Room ettersom jentene hadde booket dette for en god uke siden. En time med morsomheter, så 40 minutters venting på buss i regn hjem igjen, og baking av kake for å ha bloggstoff til mandagsmorgenen. Det gikk fader meg i ett fra klokken 07.00 om morgenen til 22.00 om kvelden i går, og 22.20 sovnet jeg etter å ha spist en Fjorlandpakke til middag. Er det noe jeg føler sterkt behov for nå så er det enten 1. BIL. Time is money sier jeg bare. -For ikke å snakke om humør. Jeg kjenner jeg blir ordentlig sint av å måtte bruke så mange timer av livet mitt på å vente på buss! De går én gang i timen om søndager, og ikke før 10.30 om formiddagen, så jeg må fader meg ta taxi til jobb. 2. Ferie. Jeg følte jeg kunne sovet i en uke i strekk da jeg våknet i dag tidlig. Snart Borge, snaaart <3

Du trenger – Krydderkake: 1. 200g smeltet og avkjølt smør 2. 1 kartong kulturmelk (1liter) 3. 400g sukker 4. 650g hvetemel 5. 3ts kardemomme 6. 3ts kanel 7. 4ts natron 8. 1ts vaniljesukker 

Du trenger – Kremostfrosting: 1. 600g philadelphia kremost naturell (romtemperert) 2. 350g smør (romtemperert) 3. 2 pakker melis


Slik gjør du – Krydderkake:
1. Smelt først smøret og la det kjøle seg litt ned på kjøkkenbenken.
2. Ha sukker og krydder + natron i en bakebolle. Rør inn kulturmelken.
3. Bland inn det avkjølte smøret og sikt inn hvetemelet. Rør til en klumpfri kakedeig.
4. Ha over i to 24 cm runde former kledd med bakepapir, og stek en av gangen i midten av ovnen på 180g i 35 minutt.​ Har du ikke to like former kan du bare steke en av gangen, ta kaken ut av formen og helle over siste rest av røren. Denne oppskriften gir nemlig en høy kake, og må stekes i to omganger for å bli ordentlig gjennomstekt. Kjøl ned begge kakene på kjøkkenbenken før du starter på frostingen. Jeg lager gjerne kaken om kvelden og frostingen om morgenen.

Slik gjør du:
1. Rør litt av melisen sammen med smøret først for å unngå smørklumper. Jeg bruker alltid kjøkkenmaskin.
2. Rør så inn philadelphia-osten og resten av melisen litt og litt. Det er ikke sikkert du behøver to fulle bokser. Jeg brukte det ettersom jeg ønsket en litt stivere ostekrem som jeg kunne forme med fine rosetter i sprøytepose. 
3. Snu den ene kaken opp-ned så du får toppen av kaken som bunn, og smør et lag ostekrem-frosting på delen som skal være midten av kaken din. Snu også den andre kaken opp-ned og legg den flateste delen av kaken opp mot overflaten, mens den ujevne delen ligger ned i ostekremlaget. Dette for å få en rettest mulig kake.
4. Dekk hele kaken med siste rest av frostingen, og topp med små frostingdotter som vist på bildet.
5. Pynt gjerne også med noen friske, norske jordbær. Yum yum! En frisk og god sommervariant.

Oppskriften kan fint halveres dersom du ønsker en lavere kake!
Da baker du bare i én form, skjærer kaken i to og legger kremen i midten.

10 kommentarer
    1. Nesten litt komisk at det dukker opp en artikkellenke hvor det står “Dette bør du spise før sex”. Hahaha..Ler meg ihjel.
      Men ja. Den kaka så god ut. Prøv i gulrotkake variant og da. Det er min favoritt.

    2. Nam! Kjempe god oppskrift:) prøvde denne idag, bare i langpanne versjon:) ble kjempe god og saftig😊

    3. Åh, jeg elsker krydderkake! Denne så dog vel mektig ut, med nesten 2 kg krem! Jeg synes det er best med bare et tynt lag, evt bare litt melisglasur jeg..haha
      En annen ting- jeg vil bare si at jeg synes du er så utrolig hyggelig å følge med på. Du virker som ei gladjente, veldig oppegående og fornuftig, og du blogger variert 🙂

    4. Anita: Åå så hyggelig å høre! Tusen takk for gode ord! 😀 Ja, hvis du bare skal ha et tynt lag så holder det å halvere krem-ingrediensene. Men dersom du skal ha nok til et lag i midten, et lag oppå, dekke hele kaken OG pynt med roser så må det så mye til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg