En dag på jobb – Time for time

07.30 – 08.30: Morgenvakten begynner, og enhver arbeidsdag starter med et 30-60 minutters møte. Da samles alle både sykepleiere, hjelpepleiere, studenter og sommervikarer for å gå igjennom alt som har hendt med pasientene det siste halve døgnet. Gruppeleder leser da opp rapport på hver og en, mens vi andre noterer oss ned det som er nødvendig for å få en oversikt over siste status. En fast dag i uken holdes det også Kardexmøte med legen på avdelingen, fysioterapeut og ergoterapeut for ordentlig gjennomgang av pasientgruppen, diagnoser osv.

08.30 – 09.00: Tid for å hilse på pasientene! Det første jeg gjør etter at møteritualet er over, er å finne avdelingen jeg skal ha ansvar for, og titte innom alle pasientene for å se til at de har det fint, ønske dem god morgen og spørre om de har sovet godt. Jeg vet gjerne allerede hvordan de har sovet fordi vi akkurat har fått det opplest fra nattevaktens rapport, men å stille slike enkle spørsmål gjør det litt enklere å kartlegge pasientens nåværende tilstand. Noen av dem er gjerne slitne, har smerter og behøver smertestillende før jeg kan hjelpe til med morgenstell, og da tar jeg bare en frokostbestilling, mens ansatte med medisinkurs deler ut smertestillende og andre morgenmedisiner. Andre pasienter vil ha tilrettelegging i stell med en gang de våkner, og da hjelper jeg til med det før jeg tusler ut på kjøkkenet. 

09.00 – 10.00: Jeg står på kjøkkenet. Smører brødmat, koker egg, koker grøt, lager omelett, dekker bord, eller går inn til hver og en for å levere frokostbrett på rom. I helgene lages det noe ekstra godt som egg og bacon, bønner i tomatsaus, eggerøre.. ja you name it. Det er ikke sjeldent vi lager noe digg om ettermiddagene/kveldene i ukedagene også. -Som lapper, vafler, hjemmelagde rundstykker, eplekake, pyttipanne, eller stekte karbonader på ristet brød. Jeg vet ikke hvordan maten er på andre helsesentre, men hos oss har jeg ihvertfall nesten ikke hørt en klage.

10.00 – 11.30: Disse timene går til mer morgenstell, rydding av tallerkner, påfyll av utstyr på pasientrom og i skap. Dersom pasientene trenger hjelp til noe, har smerter, kvalme eller andre ting, ringer det klokker som jeg må gå og ta, og stort sett gjør det det helt fra morgenmøte er ferdig, til jeg går hjem. Det er disse klokkene som gjør at skritt-telleren min viser mellom 8000 og 13 000 skritt hver arbeidsdag, og det er disse klokkene som gjør arbeidsdagen så innmari spennende. Selv om vi også har mye rutiner, er virkelig ingen dag lik! Man vet aldri hva som venter en, eller hvilke oppgaver man kan forvente å stå ovenfor neste dag. Jeg elsker det, og det er definitivt dette som er den største årsaken til at mine åtte timer i uniform bare flyr avsted. 

11.30 – 12.00: Lunsjpause! Da sitter jeg som regel på et pauserom og kjaser med mine medkollegaer, eller åpner 300 sekunder med snaps fra jentegjengens fellesgruppe på snapchat. Haha, denne halvtimen er den eneste jeg har på snap, facebook og instagram i løpet av en arbeidsdag, og da koser jeg meg skikkelig med det.

12.15 – 15.30: Jeg setter på dagens middag, tar flere klokker, serverer middag, kjaser med pasienter, tar flere klokker, og skriver rapport på avdelingens kontor, som neste vakt skal lese opp før de tar over pasientene mine. 15.30 er det straka vegen ned i garderoben, skifte og dra hjem! Min jobb som sykepleiestudent er med andre ord ganske “simpel” og uten særlig mye hovedansvar, men som ferdig utdannet vil en del av arbeidsdagen også være å dosere, kontrollere og levere medisiner, ta meg av vanskelige samtaler med pårørende og pasienter, føre alle slags daglige blodtrykk, puls, respirasjonsfrekvens, temperatur, O2 metning og CNS målinger i Tilt-dokumenter og utføre alle de andre spennende sykepleie-prosedyrene. I praksis tok jeg del i både sårstell, kateterisering, stell av suprapubis, subcutan sprøytesetting, obstipasjonsregimer, dosering, medisinutdeling, og veldig mye palliasjon. -Pleie og smertelinding av døende. Alt dette er bare deler av den supergivende, varierte og spennende sykepleierhverdagen som jeg gleder meg til å smake mer på!

Så vet dere også litt om hva min jobb nummer 2 består av!
Nå er det faktisk bare tre uker igjen av sommerturnusen min <3

30 kommentarer
    1. Anonym: Når pasienter ringer på en knapp på rommet sitt så ringer det en klokke med et romnummer på veggene i gangen på jobb. Da må jeg gå inn, skru av klokken og hjelpe pasienten med hva enn det er han eller hun trenger hjelp til 🙂

    2. Anonym: Å det husker jeg ikke, men det varierer veldig fra uke til uke. Jeg jobber på et sted der det er kortidsopphold fra 2-4 uker så det er alltid noen nye ansikt fra vakt til vakt. Noen perioder er det fullt hus mens andre er det gjerne bare halvfullt. 🙂

    3. Skikkelig spennende å lese om! Høres ut som en skikkelig artig jobb! Selv om jeg må innrømme at jeg skjønte lite av det siste avsnittet. Respirasjonsfrekvens,obstipasjonsregimer og palliasjon er ting jeg ikke en gang har hørt om! Haha! Men likevel høres det veldig spennende ut! Lykke til de siste tre ukene! <3

    4. Har du vært med på mors enda? Altså stell av døde. Hvordan syns du det er å jobbe med pasienter som er døende?

    5. Hei!
      Beklager men tilt score er utdatert. Om du ringer legevaakteb med tiltscore forstår de nok ikke hva du mener! Enklere å forholde seg til SIRS kriterier eller NEWS score!

    6. Akkuratt ferdig med første året selv, og må bare spørre, gir du ut medisiner? Om du gjør, har du da tatt noe mere enn medikamentregningen som vi hadde på skolen? 🙂
      Har fortsatt ikke skjønnt meg på om vi kan eller ikke, siden vi tross alt ska ha (værtfall på vår skole) en ny eksamen med nå “medisinrom” før vi kan gå ut i praksis til høsten å gi ut medisiner. Noen jeg studerer med får lov av sykehjemmet de jobber på, andre ikke. Vi har i grunn konkludert med at det drives med litt shadye ting der de jobber de som får gi ut medisiner 😉 Tenkte bare å høre med deg om hva du får lov til, ser ut som du har satt deg mer inn i det enn meg 🙂

    7. Vurderer sykepleie studie selv, det høres så utrolig spennende ut! Og må bare si at det siste bildet av deg var veldig pent! 🙂

    8. Så spennende å lese om din jobbhverdag, Marthe! Jeg jobber selv på sykehjem som ferievikar denne sommeren <3 Merker at vi har litt forskjellige hverdager! Min lengste vakt er på 7 timer, og vi har ikke slike morgenmøter som dere har, vi har en ca 15 minutters lang stund på morgenen der vi får vite dersom det har skjedd noe spesielt med noen av pasientene den natten, før det starter å ringe i klokkene og pasientene vil stå opp. Føler du noen ganger at du bli stresset på jobb? At du blir dradd i alle retninger? Noen ganger, som ferievikar, føler jeg at jeg må gjøre 3 ting samtidig og det gjør meg veldig stresses.. Noen ganger føler jeg også at jeg ikke får tilstrekkelig informasjon fra de som jobber der fast sånn at jeg av og til blir satt til oppgaver jeg ikke er helt klar for å gjøre alene. Jeg liker jobben, men samtidig gjør den meg litt nervøs. Du er alltid så positiv, så lurte på om du ikke kjenner på noen av de samme følelsene eller om du bare velger å ikke fokusere på de på bloggen? <3

    9. Syns det er såå inspirerende og fint at du selv velger å jobbe på sykehjem samtidig som du har bloggen på fulltid.

    10. Kommer du snart til å skrive noe om den nye mannen din? 🙂 så du skrev i en kommentar under forrige innlegg at du er forelsket. Så herlig! Og vel unt <3

    11. Hanna: Hei Hanna! Så hyggelig å høre at du også er ferievikar i sommer 🙂 Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din selv, men jeg har hørt maange fra klassen som har opplevd å kjenne på det samme da de hadde praksis andre steder enn meg. Læreren vår advarte oss også om dette da hun hadde erfart at mange uerfarne praksis-studenter ble satt på oppgaver de ikke mestret fordi ressursene ikke strakk til på enkelte sykehjem. Hun ga også klar beskjed om at vi var nødt til å hyle ut og si ifra dersom vi ikke følte oss trygge på oppgavene vi ble utdelt, så da får jeg si det samme til deg 🙂 Det er kjedelig å være den som ikke vil ta imot arbeidsoppgaver, men vi jobber med mennesker og selv små feil kan få så store konsekvenser at bare vær bestemt! Sett foten ned dersom du blir stresset i blant! Det skal ikke være sånn for en sommervikar. Jeg får ikke engang lov til å ta blodtrykk eller enkle tilt-målinger på jobb nå i sommer, (selv om jeg har gjort det hele skoleåret og gjennom hele praksistiden). SÅ strenge er de på det hos oss, og sånn bør det jo egentlig være alle steder. Vi skal ikke ha så fryktelig mye ansvar når vi ikke er ferdig utdannet enda 🙂

    12. Anonym: De kaller det et B-sykehus på jobb. Vi får inn en rekke pasienter fra sykehuset som enten skal pleies og trenes opp til å flytte hjem igjen, eller som er døende og trenger omsorg og smertelindring hos oss i sine siste dager. Vi har all type behandling og en egen ØHD avdeling også hos oss. Flesteparten er 70 +, men vi har også noen litt yngre. Demente eller “vandrere” har vi så og si aldri i vår etasje.

    13. Emma: Heisann! Nei, jeg gir ikke ut medisiner enda. Jeg kan ta et medisinkurs etterhvert og gjøre det, men nå i første omgang synes jeg at jeg har nok med å lære meg alt det andre. Først når jeg mestrer det 100% vil jeg ta på meg et sånt ansvarsområde. Hos oss får man ikke lov til å røre medisinene uten medisinkurs så det har jeg ikke gjort siden praksis 🙂

    14. Ingrid: Jeg tror jeg må forholde meg til det vi lærer på studiet, og det de bruker på jobb. Vi har både tilt, Sirs og Q-sofa og får stadig besøk av legevaktsleger. Aldri hatt noe problem med at de ikke forstår hva tiltscore betyr 🙂

    15. Anonym: Vi har hatt mye mors, men jeg har aldri vært tilstedet i det øyeblikket pasienten har gått bort og har dermed heller aldri fått være med på selve stellet. -Men jeg fikk være med legen og skjære ut en pacemaker etter mors en gang i praksis. Det var utrolig spesielt. Å jobbe med pasienter som er døende er både fint og trist. Veldig spesielt. Jeg har definitivt ikke vendt meg til å skulle prate med noen jeg ikke vet om er tilstedet eller hører hva jeg sier. Jeg får fremdeles en klump i halsen hver gang jeg ser pårørende gråte, og synes det er like tungt om det er et barnebarn jeg ser sitte igjen, eller en ektemann. Huff. Yrket er brutalt noen ganger, men heldigvis er det flest gode dager <3

    16. Kaia Matilde: Tusen takk snille! 🙂 Respirasjonsfrekvens er bare hvor mange ganger pasienten puster i minuttet, obstipasjonsregimer er hvilke tiltak du gjør når pasienten har forstoppelse, og palliasjon er pleie av døende. Pasienter som er hos oss sine siste dager av livet. Som gjerne har sluttet på medisiner og bare skal ha smertelindring, trygghet og god omsorg. 🙂

    17. Så spennende å lese! Men ikke gå med oppbrettede ermer, dette er for hygienens skyld 🙂 Overarmer skal være dekket. Sier dette før du får en kommentar av de som jobber der.

    18. Hei! Hvis du har tid en dag, kanskje du kunne lage innlegg om ” 5 ting jeg skulle ønske jeg visste før jeg begynte på sykepleierstudiet”?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg