Lam med risotto og tzatziki

God morgen og riktig god helg alle sammen! Herregud for en kjedelig torsdag jeg hadde i går. Altså jeg lå i sengen hele ettermiddagen og så på dokumentarserie om verdensrommet.. Jepp. Etter tre timer med vulkanutbrudd på Venus og Jupiter kjedet jeg meg sånn at jeg logget inn på Sykepleiepluss og startet på neste studieårs pensum i stedet. Jeg trengte en rolig torsdag altså, men nå er jeg jammen klar for å få sosialisert meg litt igjen. Jeg skal hoppe avgårde til byen hvert øyeblikk og handle inn på tapas-ingredienser, for denne fredagen blir det tapas og vin med fine fine jenter. Det gledes!

-Men først: Til ukens oppskrift. Jeg inviterte en stykk fin herremann på middag onsdag kveld, men så ble jeg så utrolig kvalm i løpet av ettermiddagen at han endte opp med å måtte lage middag til meg istedet, mens jeg lå krumrygget i sofaen og lagde fødelyder for å ikke kaste opp. Årets date? Nja.. Maten smakte ihvertfall fortreffelig! Det var ikke så mye som gikk ned i min mage akkurat der og da, men dagen etterpå: Åh, beste restemiddagen jeg har inntatt på lenge <3  

Du trenger: 1. 400g ytrefilet av lam (jeg brukte en ferdig rosmarin-marinert) 2. 1dl risottoris 3. 6-7 dl varmt grønnsaksbuljongvann 4. 1/2 agurk 5. 2-3ss gresk yoghurt 6. 2 fedd hvitløk 7. 1 stor sjalottløk 8. Salt/pepper 9. En håndfull spinat 10. Litt finhakket soltørket tomat 11. Matolje/smør til steking


Slik gjør du:
1. Start med å surre risottokornene, et finhakket hvitløksfedd og en stor, finhakket sjalottløk i litt matolje i en gryte. Bare vend det litt rundt i oljen i et par minutt før du tilsetter ca 1dl av buljongvannet du har kokt opp av vann og grønnsaksbuljong.
2. La buljongvannet koke inn i risen og tilsett en ny dl. Hold på slik helt til du har tilsatt 6-7dl og risen er blitt myk. Rør med jevne mellomrom. Det tar ca 20 minutt før risottorisen blir klar.
3. Stek en håndfull hakket spinat i en stekepanne med litt smør og vend dette + litt finhakket soltørket tomat inn i risottorisen når den er ferdigkokt. Smak så til med litt salt og pepper. Har du litt hvitvin, parmesanost eller sitronsaft så er det også superdigg å ha oppi, men jeg hadde det ikke i hus i går, og den ble kjeempegod likevel!

4. Brun kjøttet raskt i en stekepanne. Krydre med urter/salt/pepper dersom du ikke har kjøpt det ferdig marinert, og stikk et steketermometer i den tykkeste delen av fileten. Etterstek i ovnen på 120 grader i ca. 20 minutter, eller til termometeret viser 60grader. La kjøttet hvile på kjøkkenbenken i 10 minutter.
5. Tzatzikien lager du bare ved å rive en halv agurk, klemme ut vannet, og blande agurkstrimlene med 2-3ss gresk yoghurt. Tilsett 1 fedd hvitløk og smak til med litt salt/pepper. SÅ enkelt og nydelig til risotto! 

Disse bildene er av restematen som var igjen dagen etter.
Kjøttet hadde en langt saftigere og finere rosafarge kvelden det ble laget!

12 kommentarer
    1. Stakar fine Marthe, da<3 men jeg klarer ikke å la være å flire litt av at du fikk herremannen til å lage maten, haha!! Kanskje en skikkelig gentleman?

    2. Skulle akkurat til å spørre om du allerede hadde fått han til å ta bloggbilder stakkars, haha, så ser jeg det du skrev sist. Så veldig godt ut! Håper du har funnet deg en bra fyr 😀

    3. Heisann Marthe! Må først og fremst si at det er en fryd å lese bloggen din, virkelig bra jobba! Jeg har et lite spørsmål til deg i forbindelse med sykepleiestudiet…jeg har søkt på studieplass nå i høst, og mest sannsynlig blir det sykepleie jeg skal studere til høsten. Jeg har ikke rukket å sette meg så veldig mye inn i hva studiet innebærer, men kjenner nå at jeg har begynt å grue meg litt. Jeg har tidligere jobbet som assistent dyreklinikk og det var der jeg interesserte for det medisinske og anatomiske. Det er så spennende med hva man kan gjøre, og det er tilfredsstillende å se når det kommer inn pasienter med brudd, sår aller andre traumer som går frisk ut igjen etter en liten stund. Jeg har begynt å tvile litt på sykepleiestudiet, nettopp fordi jeg har inntrykk at at det kanskje ikke er så mye medisinsk praksis om du forstår? Har liksom fått et inntrykk (både fra vanlige folk og noen som er utdannet innen helse) av at sykepleie innebærer mye “rumpevask”, tilbereding/servering av mat, ugunstige arbeidstider, til tider uhorvelig mye arbeid og lignende. Men du har kanskje en annen erfaring? Setter utrolig mye pris på svar. Klem fra Marit

    4. Ville bare komme med et svar til Marit over her, som er redd for at det blir mye “rumpevask” som sykepleier… Jeg har jobbet som sykepleier i 6 år, og har hjulpet mange pasienter, som er alvorlig syke, til å blant annet ivareta personlig hygiene. På sengepost på sykehus vil det være en helt naturlig del av jobben, men det er på ingen måte alt jeg gjør. Stellet er for eksempel en ypperlig mulighet til å kunne observere pasientens hud, pasientens funksjon, hvor mye er pasienten i stand til å gjøre selv. I tillegg til stell, eller “rumpevask” som du kaller det, så består jobben av så mye mer! Jeg bruker alt jeg har lært gjennom hele dagen på jobb. Når jeg skal gi 4 forskjellige typer antibiotika til en pasient, så må jeg vite hvorfor. Jeg må også vite at det da kan være god grunn til å utføre forskjellige målinger av vitalia, for å kunne vurdere pasientens tilstand. Om pasientens tilstand forandrer seg, så må jeg kunne vite hvorfor og hvilke tiltak som iverksettes. Det er mye “medisinsk praksis”, som også utføres under stell.
      De som kommer inn med brudd har kanskje også behov for rumpevask før de kommer seg friske ut igjen. Grunnleggende sykepleie og stell er en sentral del av sykepleien. Å operere et brudd er kirurgens jobb, hva som skjer før, under og etter operasjon er sykepleierens jobb, og det kan innebære så mangt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg