5 ting jeg fint kunne vært foruten

1. Eldre som er sjalu på de yngre. Jeg håper, håper, håper jeg blir en sånn 60-åring som sitter på café med venninnen og beundrer 20 åringene i superstramme sommerkjoler for de lekre kroppene de enda har i god behold. Jeg håper jeg klarer å si det høyt uten å kjenne på en ekkel sjalusi-følelse, og jeg håper jeg unner de unge å ha ambisjoner, gode utdannelser, eller høyere lønn enn meg selv uten gode utdannelser. Er det noe jeg ser opp til så er det voksne damer og menn som gjør alt dette, fremfor å sette seg i det bitre hjørnet, hate seg selv, og rakke ned på andre i form av baksnakking og mobbing i kommentarfelt i aviser, på facebook eller en blogg. Ja, for ofte er det de voksne som er verst.

2. Sponsorpolitiet. Kjære, flotte blogglesere. Kan dere ikke la forbrukerombudet få gjøre jobben sin på egenhånd? Jeg kan informere dere om at de gjør en knalljobb (med trykk på hver stavelse), så dere kan virkelig ta det helt med ro. Vi bloggere får ettersyn av dem hvert eneste år, og jeg forteller dere gjerne at de leser hvert eneste innlegg jeg publiserer, i jakten på et produkt jeg ikke har betalt for. Selv Imsdal-flasken jeg drakk og tok et bilde med på et event i 2016 har jeg måttet skatte for, (ja seriøst) og skulle jeg ha glemt eller i verste fall sluntret unna med vilje, så kan jeg love dere at jeg vil få tilsendt en saftig bot. Spar dere for å gjøre en jobb andre allerede får betalt for da vel!

3. De menneskene som lar det negative overdøve det positive i enhver situasjon. Negative tanker kan selvfølgelig ikke unngås i livet. De dukker opp hos alle og enhver, men er det nødvendig å hengi seg helt til dem? Noen mennesker har en tendens til å la én negativ ting overdøve alt det positive, og sånt blir jeg helt matt av. Jeg snakker ikke om deprimerte som ikke kan noe for det. Jeg snakker om den jenta som sitter på restaurant med bestevenninnen, får en tallerken med den møreste burgeren hun har smakt i hele sitt liv, tidenes drink, tidenes coleslaw, og tidenes dipp, men som bruker hele middagen på å snakke om den vasne pommes fritesen. Haha, åh jeg orker ikke. 

4. Mennesker som ikke respekterer mennesker som er ulike dem selv. Det kan være en vegetarianer som ikke engang kan konversere med et menneske som spiser kjøtt, eller en festløve som kaller alle som ikke inntar like mange enheter for party poopers. Hehe. Eller en heterofil mann som er livredd for homofile. Akkurat som om enhver homofil ville ha funnet ham tiltrekkende. Jeg husker jeg svarte på et spørsmålsinnlegg for noen måneder siden at mitt livs største drøm akkurat nå var å ha en A4 jobb, et akkurat passe stort funkishus, en hund, en fin mann og en hytte ved sjøen. “Det er det kjedeligste svaret jeg har lest i hele mitt liv” fikk jeg slengt i kommentarfeltet av en frøken som sikkert hadde en drøm om å bli popstjerne i Hollywood. Sånt gulper jeg litt av altså. Vi.Er.Forskjellige! Kan vi ikke bare respektere det? Vi drømmer ikke alle om å bli den neste Taylor Swift. Noen gleder seg oppriktig over det “kjedelige” A4 livet også.

5. Folk som lar seg provosere av rare ting. Aldri forstått meg på hvordan noen kan la seg irritere over andres skrivefeil foreksempel? Eller stavefeil? Jeg kunne vel ikke brydd meg mindre om du sier kjøttkaker eller schøttkaker, kino eller sjino? Så lenge jeg forstår hva du mener, må du si hva du vil for min del. Norsk-lærerne der ute får lønn for å rette på folk, så den jobben overlater jeg til dem med god samvittighet. Jeg har heller aldri forstått meg på hvordan noen kan få dagen sin ødelagt av å bli møtt med en dorull som er vendt feil vei, en vase som er flyttet på, eller et bestikk som er lagt feil på bordet.. Haha, vi er forskjellige og det er greit, men vær snill å ikke smitte meg med denne tankegangen. Så lenge dorullen fremdeles kan brukes, vasen fremdeles kan bære blomster, og bestikket kan flyttes på med en enkel håndbevegelse, ser jeg liksom ikke problemet. 

Det var fem punkter som… ja rett og slett tapper meg litt for positiv energi!
Kanskje du har noen flere punkter å tilføye listen.

29 kommentarer
    1. En god liste! Og helt sant det du sier. Du er så sprudlende, kan du dele hemmeligheten bak et så positivt, energisk og sprudlende tankegang? 👏 fulgt deg i mange mange år, men aldri lagt igjen en kommentar, men nå er det altså på tide.
      How to be happy, teach me😅❤

    2. Du er flink til å merke reklame og spons, har fulgt deg i mange år og aldri sett tegn til snikreklame. 🙂
      Men! Flere av de største bloggerne er helt elendige og spekulerer i å “glemme” og merke innlegg igjen og igjen og igjen… Uten at det får konsekvenser. Det er ikke bare ulovlig men også ytterst uetisk. Skjult reklame i blogger i form av “venninne-anbefalinger” har hundre ganger større påvirkningskraft enn feks reklame på tv. Så det sponsorpolitiet er det i aller høyeste grad behov for. Dessverre… 🙁

    3. Punkt 4. “Mennesker som ikke respekterer mennesker som er ulike dem selv.”
      Punkt 5. “Folk som lar seg provosere av rare ting. Aldri forstått meg på hvordan noen kan la seg irritere over andres skrivefeil foreksempel? Eller stavefeil?” etc…
      Det er vel gjerne folk som er ulik deg selv du referer til i punkt 5? Hmm… Blir ikke det litt selmotsigende med hensyn til budskapet ditt i punkt 4? 😉

    4. Så enig med deg Marthe! En annen irriterende ting er folk som ikke kan unna andre å ha det godt! Verden hadde nok vært mye bedre om alle kunne respektert hverandre og fokusert på det positive!

    5. Line: Hehe, denne kommentaren så jeg komme lang vei 😀 Det var derfor jeg skrev “vi er forskjellige, og det er helt greit, men vær snill og ikke smitt meg med denne tankegangen. -For det må være innmari slitsomt å la seg provosere av uviktige ting hele tiden 🙂

    6. Maria: Ja det er sant at noen er bedre på å merke enn andre, men sånn vil det alltid være og jeg har troa på at disse verstingene blir oppdaget og tatt til slutt selv uten ekstrahjelp fra ubetalt sponsorpoliti. Hehe!

    7. Helt enig i alle punkter! Skjønner meg heller ikke på folk som lar seg irritere over småting, eller folk som ikke tåler at andre ikke tenker likt som dem selv. Håper du nyter ferien videre! <3

    8. Deilig å lese om noe som tapper krefter for de fleste, men som mange har i seg. Altså, man behøver ikke alltid å henge seg opp i ting, eller bli negativ for én liten ting som kanskje ikke var det de ba om. Jeg er generelt lei grinete mennesker som ikke vil se de fine tingene som faktisk hender i livet :/ Trist, men sant :/

    9. Hei Marthe! Så i et tidligere innlegg at du var så lei av typiske pålegg på brødskiva, så ville bare tipse om det jeg spiser hver eneste morgen enten på rundstykket eller brødskiva 🙂 Pesto, babyspinat (eller spinat), spekeskinke og tomat eller reddik i skiver 🙂 Kjempegodt, og ikke noe typisk pålegg 🙂

    10. Såååååå enig i 3, 4 og 5!!!! De andre er ikke så kjent/relevant for meg, men ja herregud så helt enig i de siste altså🙌🏼

    11. Hm, det innlegget her skjønte jeg ikke helt poenget med? Lite inspirerende å lese om mennesker som suger ut energien din

    12. Cathinka: Åh NAM! Dette hørtes suuperdigg ut. Akkurat ferdig på jobb og sto og funderte på hva jeg skulle ha til frokost og lunsj i morgen så dette lille tipset passet ypperlig! 😀 Tusen hjertelig!

    13. Jorunn: Nå er det vel ikke stort mer enn en gang i året jeg skriver noe som bærer preg av annet enn hygge og positivitet heller. Hehe, LITT variasjon er vel bare kjekt 🙂

    14. Rm: Hoho! Nei sponsorpolitiet er det nok bare bloggere som kjenner seg igjen i 😀 men det er jammen mange andre privatpoliti ute og går også. Bunadspolitiet, hagepolitiet, mammapolitiet.. listen er lang! Haha :’D

    15. Herlighet så mye fokus på sponsorpoliti. Kanskje bloggere kan roe ned med å ta seg nær av alt i kommentarfelt til tider også? Gjerne litt hårsår?

    16. I motsetning til J over her, så synes jeg dette var et positivt innlegg. Det fikk meg til å le, fordi jeg kjenner meg igjen. Og fordi jeg ler over at andre gjør det samme 🙂 Du er herlig du, Marthe!

    17. Helt enig med deg!
      Noe som irriterer meg veldig, er folk som kommenterer dritt i Facebook kommentarfeltene til tv2, VG osv. Kommentarer som hvor uviktig nyheten var kan de spare seg for. Nyhetene er for alle og folk interreserer seg for forskjellige saker.

    18. Anonym: Usj, ja sånt må jeg bare scrolle forbi for å ikke klikke meg inn på hver enkelt facebook-profil for å se hvilke gale voksne mennesker som får seg til å kommentere så mye stygt. Haha, verden altså..

    19. ………og folk som henger seg opp i her eneste detalj og slenger det tilbake….oh wow, kan ikkje ha mye å gjøre når man blir så utrolig nazi.
      nei Marthe de færreste er like positive som deg og meg – 😀 vi skulle vært fyllt på flaske.
      Syns dette var et kult innlegg, vi har alle våre ting vi henger oss opp i, det er mennskelig..og de å ha nedturer er også helt akseptabelt……men forskjell på å gå ned i kjelleren og sette opp sofa og innrede kjellerstue likssom….
      Fokusere på det positive , da vokser det. Alt vi fokuserr på er det vi ser rundt oss…er en venninne gravid da er *alle gravide. Har noen kjøpt rød bil, da er alle biler rød.etc…sånn er vi, det vi tenker på og har i pannelappen ( bokstavelig talt ) hele dagen er det vi legger mer til. Så tenker du dritt og pyton ting, da ser du desverre dem…
      Positiv tenkning er mer enn kun smileyface klistremerke -slenge en sånn i tomt kjøleskap fyller detg neppe opp, men å være takknemlig for gode opplevelser, hyggelig mennsker, gode ting og se de fine tingene -de gir mer glede <3

    20. Litt selvmotsigende å si at du ikke fortstår deg på mennesker som ikke forstår at vi er forskjellige samtidig som du skriver at du ikke kan forstå folk som bryr seg om stavefeil, skrivefeil og talefeil? Hm

    21. Fine punkter, men for noen er det veldig viktig at bestikket er på rett side eller at dorullen er rett vei. Vanskelig å forklare, men personlig får jeg en helt merkelig følelse i kroppen og kan begynne å gråte av at kniven og gaffelen er av forskjellig type. Tror det er vanskelig å forstå med mindre man har det slik selv. Dette er noe jeg rett og slett ikke kan styre, og man kan ikke dømme noen før man har gått en mil i deres sko! Bare en liten tanke fra min side 🙂 Som du sier, godt vi er forskjellig!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg