Lakseburger med mangosalsa

Hallo dere, og riktig god mandag! Flere enn meg som er klare for en ny uke? Jeg tilbrakte mine åtte første mandagstimer på jobb i dag, og så sto jeg over mandagsøkten på Fresh for å gå hjem og bruke litt ekstra tid på middagskokkeleringen istedet. Lakseburger sto på menyen min i dag, og hadde jeg hatt en grill stående i hagen, så ville jeg definitivt tilberedt middagen min på den denne ettermiddagen. -For fy søren for et vær <3 Den sola er visst kommer for å bli ut hele juni!

Heldigvis duger stekepanna også! Hehe, håper dere lar dere friste nok til å gå til innkjøp av litt ingredienser selv. Oppskrift og fremgangsmåte på både mangosalsa, brød og lakseburger ligger ihvertfall under her. Nå skal jeg synke ned i sofaen og bare kose meg med litt bloggarbeid. Jeg har hatt en fantastisk helg med den ene oppladningstimen etter den andre, så i hodet kjenner jeg meg faktisk ordentlig opplagt denne mandagskvelden, men rygg og ben sier det skal smake godt med en liten time på sofaen. Skulle bare hatt noe dessert i hus. Heh! Craver så innmari noe søtt etter denne sunne lakseburgæren!

1. 4 tinte eller ferske laksefileter 2. saften av 1/2 sitron 3.1 lime 4. 1 mango 5. Salt/pepper 6. 1 avokado 7. 10-12 cherrytomater 8. 1 vårløk 9. 2 fedd hvitløk 10. 6dl hvetemel 11. 2,5dl lunket vann 12. 1/2 pose tørrgjær 13. 1/2 ts salt 14. Litt sesamfrø + egg til pensling/pynt 14. 4 poteter skåret i båter 15. En håndfull friske urter (dill, korriander og/eller persille)

Slik gjør du – Hamburgerbrød:
1.
Bland hvetemel, salt, gjær og lunket vann til en fin deig i en bolle.
2. Dekk bollen til, og sett den til heving et lunt sted i 60 minutt.
3. Del deigen i 4-5 deler og trill boller ut av dem alle. Ha på et stekebrett med bakepapir.
4. Trykk bollene halvflate som hamburgerbrød og pensle med egg. Strø over litt sesamfrø.
5. Stek dem midt i ovnen på 225 grader i 10-13 minutt. Du ser når de er ferdigstekte.


Slik gjør du lakseburger med tilbehør:
1.
Ha laksefiletene i en bolle med 1 finhakket vårløk, 2 fedd hvitløk, saften av 1/2 sitron og litt salt/pepper. Du må gjerne også ha litt finhakkede urter i. Jeg hadde en håndfull av hakket persille og dill, men korriander er også superdigg i lakseburgere! Mos det hele med en stavmikser, til en laksemos som du former med fingrene. Du skal ha 4-5 burgerboller ut av denne oppskriften. Trykk lakseburgerne flate og stek dem gjennomstekte i en stekepanne med litt smør. 
2. Skjær potetene i båter og ha dem i en ildfast form. Stek dem midt i ovnen på 225 grader i 35-40 minutt.
3. Bland finhakkede cherrytomater, avokado, mango og litt revet limeskall + saften av limen i en bolle. Smak salsaen til med litt salt/pepper, eventuelt mer lime.


– A tasty Salmon Burger –

Jeg har kanskje ikke sommergrillen i boks enda, men et splitter nytt sett med hagemøbler er på vei til justneshalvøya i skrivende øyeblikk! En råålekker, grå ute-sofa er på plass i hagen min i løpet av de tre neste dagene, og jeg gleder meg som en unge til å vise dere den! Aah! Det skal bli så hyggelig å kunne tilbringe noen sene sommerkvelder i heelt nye utemøbler.

Dere skal få se så fort møblene er på plass <3
Oppskriften her er beregnet å mette fire mager!

9 kommentarer

Siste innlegg