1/3 sykepleier

Hurraaaa!!! Da var siste eksamen overstått og jeg kan herved juble fornøyd over å ha gjennomført første år av bachelor-utdanningen min! Herlighet for en følelse! Jeg har bestått praktiske tester, en to måneders praksisperiode, medikamentregningseksamen, anatomieksamen, hjemmeksamen, og denne fem timers slutteksamen som vi hadde i går i selve sykepleiefaget! Okeida, så har jeg ikke fått resultatene fra de to sistnevnte riktig enda, men man har jo alltids en viss peiling på hvilke karakterer det står mellom, og jeg må bare si jeg er kjempelettet denne morgenen!

Vi fikk ingen lett eksamen i går, og et par av spørsmålene var jeg så i tvil om svaret på at jeg bare måtte prøve å resonnerte meg frem til noe jeg kunne tenke meg var riktig, men jeg sjekket fasit i boka så fort jeg kom hjem, og heldigvis hadde jeg klart å flakse meg frem til den likevel. Ihvertfall sånn noenlunde! Får krysse fingrene for at sensor ikke gjennomskuer meg der, så blir jeg kanskje happy med sluttkarakteren også. For et år det har vært. Så sinnsykt fint, og lærerikt at jeg ikke kan annet enn å glise over fremtiden. Første år på sykepleien har vært supert, og jeg gleder meg bare masse til fortsettelsen.

-Men først trengs en ferie. Haha, så innmari også! Jeg gleder meg til å starte på år nummer to, men jeg håper at sommeren blir lang og at jeg får den pausen og oppladningen jeg trenger for å starte på en høst med mer anatomi. Det kommer til å bli et ordentlig tøft halvår, så disse fridagene i sommer skal jeg nyte hvert minutt av, og selvsagt dokumentere i form av en rekke idylliske bloggbilder! Tusen takk til dere som har fulgt meg igjennom mitt første år på utdanningsreisen, og som har heiet på meg hele veien. -Og tusen takk til dere som overhodet ikke har hatt troen. Dere motiverer meg jo til å ville stå på dere også! -Bevise at jeg kan! Håper dere alle er fornøyde med deres egne resultater etter den hektiske eksamensinnspurten. Nå kan vi endelig senke skuldrene og glede oss over juni <3

I går gikk i ett fra eksamen til fest. Jeg var som vanlig siste frøken ut av klasserommet og med kroppen full av stresshormoner gikk jeg rett på jobb, signerte kontrakter og dro hjem for å stelle meg for avslutningsfest med hele klassen. Vi var på festningen i Kristiansand, og kvelden var bare… ja fantastisk. Jeg koste meg glugg, skravlet med en haug av både nye og kjente fjes, danset, hoiet og styrte helt til klokken slo 00.00 og magen ville ha Mc’ern.. 

I dag skal jeg gjøre alt annet enn å lese! Jeg skal på butikken hvert øyeblikk og fylle kjøleskapet før pinsen og deretter skal jeg ta meg en velfortjent fiskelørdag. Jepp, jeg skal på fisketur, legge garn og bare nyte. Det er kanskje ikke knallvær i sør lengre, men jeg gleder meg som en unge for det <3

God lørdag fra en stykk som stolt går rundt og kaller seg 1/3 sykepleier i dag..

44 kommentarer
    1. Gratulerer! Jeg vurderer også sykepleien til neste år, og lurer på om hvordan det er. Hvor mange dagen i ulen er du på skolen? Og er det veldig hardt studie?

    2. Gratulerer med sommerferie Marthe! 🙂 Har hatt ferie siden mandag, og det er helt fantastisk! Fått igjen karakteren på 1/4 og jeg fikk A! *jubler*
      Klem

    3. Gratulerer så mye 🙂 Er selv nettopp ferdig med 1.året av medisin. Hvordan synes du anatomi har vært? Dere får vel ikke dissekert? Jeg lærte mest anatomi av å få dissekere, derfor vil jeg anbefale Acland Anatomy Video Atlas til deg 😀 Det er gode videoer med disseksjon, kan være litt uvant å se på i begynnelsen, men du lærer så mye mer av det.

    4. Du er såååå flink! Gratulerer 🙂 Sykepleien er ingen dans på roser og gleder meg vilt te ferie selv! Skal ha praktisk eksamen i klinisk sykepleie på fredag og gruer meg selvsagt kjempe masse – haha! Så er første året over for meg også 😀 Wiii!!! God( og velfortjent) sommerferie <3

    5. Fra en sykepleier til en “snart”-sykepleier: Der har vært så gøy å følge deg gjennom ditt første år som sykepleierstudent, å gleder meg masse til fortsettelsen!

    6. Sunniva: Takk Sunniva <3 Sykepleien er fantastisk! Hører nesten ingen som sier noe annet! Det er en del undervisning på skolen spesielt om høsten, men bare 2-4 timer i uken er obligatorisk så du kan velge å lese hjemme istedet dersom du føler for det 🙂 Jeg gikk i alle anatomi-forelesninger men studerte mye til denne grunnleggende sykepleie-eksamen på egenhånd. Du finner fort ut hvilke forelesere du lærer noe av og hvilke timer du like gjerne kunne vært foruten. Studie er akkurat passe hardt synes jeg! Høsten var tøff, men våren, praksis, og medikamentregningen gikk som en lek. -Men hvor hardt det er kommer veeldig an på din egen innstilling og interesse for fagene. Liker du ikke å jobbe som sykepleier på sykehjem i praksis så vil de to månedene bli fryktelig lange, men liker du det så flyr de bare 🙂

    7. Anonym: Tusen takk og gratulerer selv! Rå du er 😀 Jeg syntes anatomien var tung i starten, men så knakk jeg noen koder underveis også ble det så spennende at puggingen gikk som en lek til slutt! Vi har ikke dissekert noe i vår undervisning nei, men det hørtes veldig moro ut! Jeg satt bare og pugget på bilder og tegninger hele høsten! Hvor finner jeg Acland Anatomy Video Atlas? 🙂

    8. Marie: Tusen takk snille <3 Og masse masse lykke til i praktisk eksamen. Det hørtes nervepirrende ut. Hehe, krysser fingrene for at du fikser det lett! 🙂

    9. Gratulerer så mye! Deilig følelse! I dag er det ett år siden jeg endte min utdanning, og har nå jobbet et år 🙂 Ikke som sykepleier da, men. Det er en super følelse å holde på med utdanning, og ikke minst fullføre den og jobbe! Vi er heldig som har muligheten 😀

    10. Hurra gratulere så masse med vel fullført år 🙂 Har fortsatt en uke igjen men så kan jeg også endelig kalle meg 1/3 sykepleier! Good sommer det er vel fortjent!

    11. Bra jobba, og gratulere med det første året gjennomført! Så i kommentarfeltet at du skal skrive et oppsummeringsinnlegg om erfaringene fra første året, og lurte på om ikke du kunne dele dine aller beste tips til hvordan lese til skoleeksamen? 😀

    12. Gratulerer SÅ mye, Marthe! Det har vært så gøy å følge deg gjennom skoleåret og få et lite innblikk i hva studiet går ut på. Du er til så utrolig stor inspirasjon at jeg gleder meg enormt selv til å begynne på sykepleien til høsten, hihi. Fortsett å gjøre som du gjør – du er rå!! Takk for at du viser at det går an å sjonglere skole, jobb, fritid og alt innimellom på samme tid, det står det respekt av! 🙂

    13. Gratulerer så mye!!! Nyt sommer og ferie!! Digger bloggen din uansett hvor mye “trafikk” og innlegg det er på den! 😀 😀

    14. Anonym: Jeg har bare fått én karakter så langt! 🙂 Jeg fikk B på anatomien, og medikamentregningen måtte vi ha 100% riktig på for å bestå så det var bare “bestått” eller “ikke bestått”. Så venter jeg på svar fra de siste to nå 😀 Kommer i slutten av juni så jeg skal holde dere oppdatert <3

    15. Elise: Tusen takk for gode ord! Blir så glad :’) Kjempehyggelig å høre at du har funnet det gøy å følge meg gjennom dette året og ikke minst at du selv skal starte til høsten! Du har maasse moro å se frem til altså. Virkelig. Det er et kjempespennende studie med et (stort sett) gøy pensum! 😀

    16. Gratulerer så mye! Nå kan du ta deg sommerferie med god samvittighet! Har selv noen dager igjen med hodet nedi anatomiboken, menmen bare å holde ut!

    17. Jeg synes det er så flott at du har startet studie! Da du vurderte studieretninger i fjor og nevnte sykepleie håpte jeg at du skulle velge det, fordi verden trenger fler sykepleiere som har en så dyp omsorg for medmennesker som deg.
      Selv er jeg medisinstudent på 4. året, og man møter så mange mennesker som kanskje ikke burde jobbet med mennesker, men samtidig så vet man jo at man bare trenger flere av dere sykepleiere.
      Håper du kan bruke bloggen til å smitte mer godhjerthet rundtom i det lange land.
      Det jeg også synes er ganske tøft, er hvordan du DIGGER det. Du er ikke rett for å vise at du leser, og du leser mye. Du er ikke redd for å fortelle at du sikter på de høye karakterer. OG du er IKKE redd for å være å være stolt over egen innsats. Det gleder meg.
      God sommer! Selv har jeg igjen to eksamener før jeg kan ringe inn sommeren, men da venter praksis og praksis og praksis.
      🙂

    18. Gratulerer med fullført eksamen, Marthe! Fint å høre at den siste også gikk bra 🙂 nå kan du ta ferie med goood samvittighet <3

    19. jeg skal studere sykepleier til høsten, og lurte litt på hvor mange timer i uken du har brukt på å studere? tror du det er mulig å jobbe fra 16-22 fire dager i uken også?
      du er en stor inspirasjon for sykepleiestudenter <3 fortsett å oppdater om dette!!

    20. Sykepleier er ingen spøk. Det er hardt arbeid, når du er ferdig også. Og turnus er noe skikkelig dritt. Sykepleien er noe helt annet enn det som det ser ut til. Og det er veldig vanskelig å kombinere med et sosialt/familieliv! Just saying.

    21. Hei! Nå som du er ferdig med første år på studie. Kunne du skrive et innlegg i hvordan du har øvd og hvordan det har hjulpet deg. Skal selv begynne på sykepleien til neste år og kunne gjerne likt å ha fått noen tips og triks 🙂 takk!

    22. Hei, stikker innom bloggen din av og til, og hver gang tenker jeg for en herlig person du er! Og ikke minst, et godt forbilde! Vil spesielt rose deg for at du skriver mye om utdanning, det er viktig at unge kan lese om at ei pen, festglad jente som du med et innholdsrikt liv OGSÅ kan ta utdanning. Jeg er veldig for utdanning og har høyt utdannede foreldre, men bortsett fra det har jeg veldig få forbilder når det kommer til dette. Så et bilde for litt siden om at “livet handler ikke om utdanning og skole, men opplevelser og det å leve livet”, men er det ikke mulig å gjøre begge deler! Det mener jeg, og det viser du her på bloggen. Tusen takk!

    23. Gratulerer så mye! Er et spennende yrke du har valgt, med utrolig mange muligheter. Jeg går siste året på sykepleierutdanningen nå, og skal forsvare bacheloren på torsdag. Da tar jeg ferie, før jeg starter i jobb i august. Gled deg til fortsettelsen. Veldig mye spennende å lære på andre året. 😀

    24. Anonym: Heisann! I høst brukte jeg nok 4-5 timer hver ettermiddag/kveld på å lese anatomi. Noen dager 6-7 timer også, men i vår har jeg nesten ikke lest før eksamensinnspurten, så det varierer veldig ettersom hvor vanskelig du finner fagene tror jeg. Anatomi krever mye mer enn medikamentregning og grunnleggende sykepleie, da dette er enklere å forstå og huske. Men er du strukturert og flink til å jobbe med studiene om formiddagen så tror jeg det kan gå fint å jobbe fra 16-22 om kvelden fire dager i uken også. Bare ikke rett før eksamen, for da blir det tungt å skulle klare å lese effektivt samtidig som du har jobbtanker i hodet <3

    25. Rose: Å <3 Himmel for en nydelig kommentar! Tusen takk for at du tok deg tiden til å legge igjen denne. Blir så glad når jeg får logge meg inn på bloggeriet til ord som disse <3 Takk for dagens motivasjonsboost 🙂 -Og good åraksissommer til deg også. Hehe, masse lykke til med de siste to! You can do it!

    26. Så utrolig flink du er, Marthe! 🙂 Bra jobba! Jeg går også første året, men har enda 2 eksamener igjen! Har du noen tips for å stå på medikamenten og ikke gjøre slurvefeil? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg