Tidenes festkake til 17. mai

God morgen! Åh, endelig er fredagen her. Kjære vene, denne har vært så innmari etterlengtet etter en noe hard skoleuke! Jeg tror ikke det er en elev i klassen vår som liker disse muntlige fremleggene lærerne vil ha oss til å utføre tre ganger i året, men den følelsen når du har jobbet med en tullete oppgave i to døgn, pugget hvert eneste ord til fremførelsen, og da endelig blir ferdig med sylamitten! Nei… Den er helt nydelig. Jeg var hjemme fra skole og ingrediens-shopping rundt seks i går, og da var jeg altså så matt at jeg ikke orket tanken på å dra frem pcen for å blogge. -I stedet brukte jeg kvelden min på å bake tidenes 17. mai kake! Hva da tidlig ute? Neida, sånn er det jo når man skal prøve å inspirere noen sjeler før den store dagen faktisk er her! Håper dere får lyst til å prøve dere på denne deilige sjokkisvarianten selv, for WOW. Ikke bare er den lekker å se på, men smaken var upåklagelig! Den ble saftig og god med kulturmelk og et lag krem inni. Mmm! Rosene på toppen gjorde den litt majestetisk, men du kan godt bare heldekke den med krem og pynte med bringebær også. Det blir lekkert det og! 

– Sjokoladekake med krem og bringebær –

Du trenger – Sjokoladekake: 1. 4 egg 2. 400g sukker 3. 400g hvetemel 4. 300g smeltet smør 5. 600g kulturmelk 6. 1,5ts natron 7. 2ts bakepulver 8. 1,5 ts salt 9. 60g bakekakao 10. 2ts vaniljesukker


Slik gjør du:
1. Visk egg og sukker til eggedosis. Bruk ca 5 minutter på piskingen, selv med kjøkkenmaskin!
2. Smelt smøret og ha dette i eggedosisen. Rør det godt inn.
3. Sikt så inn alt det tørre vekselsvis med kulturmelken.
4. Ha røren i en smør-smurt, rund kakeform og stek den midt i ovnen på 175g i ca 60 minutt.
5. Stikk en strikkepinne eller en tynn gjenstand ned i midten av kaken når du tror den er ferdig. Så fort den kommer tørr opp igjen så er den klar! Legg den da til avkjøling på kjøkkenbenken før du skjærer den i to på midten slik at du kan legge et lag sjokoladekrem-fyll i midten, før du dekker hele kaken med kremen. NB: Kaken må alltid være helt avkjølt før du begynner på kremen.

Du trenger – Sjokoladekrem til fyll og topping: 1. 500g romtemperert smør 2. 500g melis 3. 80-100g kakaopulver (smak til) 4. 1-2 ss kremfløte 5. 500g romtemperert kremost Philadelphia naturell 6. Noen pakker friske bringebær 7. 17. mai flagg (mine er kjøpt på Nille)

Slik gjør du:
1.
Pisk smør og melis hvitt med en kjøkkenmaskin La det piskes i 5 minutt!
2. Tilsett kakaopulveret og fløten og pisk et minutt til.
3. Tilsett kremosten, og pisk på rolig styrke til osten også er blandet inn i kremen.
4. Smør et godt lag av sjokoladekremen på den ene kakehalvdelen, og legg så på den andre kakehalvdelen. Smør inn toppen av denne også og dekk til slutt sidene så hele kaken er dekket med sjokoladekrem. Jeg brukte bare en slikkepott til å smøre kremen utover alt.
5. Lag to ringer med friske bringebær. En rundt kaken, og en i midten på toppen.
6. Til slutt tar du den resterende biten av frostingen i en sprøytepose med sprøytetipp 1M, og lager noen enkle roser rundt bringebærene. Dette er suuuperenkelt! Virkelig! -Også ser det SÅ innmari flott ut! Dere kan se hvordan HER.

Stikk noen flagg ned i midten av kaken og server til 17. mai gjestene dine! Tips 1: Snu bunn-halvdelen av kaken opp ned og bruk denne delen av kaken som topp i stedet! Den vil nemlig være rettest, og bli enklest å pynte med krem og bringebær. Tips 2: Ha sprøyteposen med frosting 10 minutt i kjøleskapet før du lager rosene, så blir den enda enklere å jobbe med.

Formen jeg brukte var 24cm. Dere kan og bruke en som er mindre!
Da halverer dere bare oppskriften på både kake og krem <3

33 kommentarer
    1. Å herlighet så god den kaka ser ut! Og nesten for fin til å spises! Denne skal jeg utvilsomt prøve meg på til 17. Mai!

    2. Tips hva man skal ha på seg på 17 mai?
      Jeg står nemlig fast siden jeg ikke har bunad. Alt jeg har i hus er to svarte dressbukser, jumpsvit og tre kjoler. Ønsker ikke noe fra nelly, posten tar tiden. Klem fast bloggleser. God helg.

    3. Heia Marthe 🌸 Denne så fantastisk ut!! Jeg lurte på hvilken kjøkkenmaskin du bruker? 🍰 Ha en fin dag!

    4. Wow! For en fin kake!! Den ser jo helt himmelsk ut, knallflink 🙂 Nesten så jeg kjenner smaken av kremen helt hit, jaggu godt det er bursdag OG konfirmasjon i morgen så det blir nok kaker 😀

    5. Heihei!
      Dette har ingenting med innlegget å gjøre, men hadde håpet du kunne hjelpe meg litt!
      Jeg og kjæresten min gjennom 5 år har nylig gjort det slutt. Jeg husket at jeg hadde lest om dine brudd på bloggen, og bladde i arkivet ditt for å finne det. Synes du skriver så innmari bra om brudd og kjærlighetssorg!
      Men mest av alt er det så flott hvordan du er venner med eksene dine.
      Kunne du gitt meg noen tips der? Foreløpig har vi kuttet kontakten helt(bortsett fra praktiske ting), og jeg føler at det er viktig at jeg lærer meg å snakke med andre folk om det jeg pleide å snakke med han om. Men er også litt redd for at det er skadelig for et senere vennskap, at det blir veldig rart å ikke snakke på noen måneder og så skulle være “venner”. Hva tror du om det?
      Ønsker ikke at vi skal være venner som sees hver uke, men vi studere ved samme universitet og jeg vil kunne ta en kaffe i ny og ne og vite litt om hva som foregår i livene til hverandre.
      Klem <3

    6. Gudrun: Du det er ikke noe kjent merke tror jeg! Jeg gikk bare inn på en elektro-butikk for mange år siden og spurte hva det billigste brukbare de hadde var, og dro med meg den! Hehe, tror jeg betalte rett under 2000kr og den har holdt i mange år nå 😀 Du kan se bilde av den her: http://bloggfiler.no/martheborge.blogg.no/images/1131105-1-1438601029830.jpg

      Så lenge du ikke betaler under 1000kr så tror jeg du får en brukbar variant mange steder! 😀

    7. Ingvild: Hva med jumpsuiten du allerede har? Synes det er så fint med jumpsuit jeg da! 😀 Ellers kjøpte jeg meg et suuperfint blondeskjørt som går over knærene på Bikbok i går. Det hadde og passet perfekt til 17. mai med en hvit eller rød overdel til. De hadde en råfin rød pynte-singlet på Vero Moda som hadde vært midt i blinken om de hadde hatt min størrelse inne 😀 Hehe!

    8. Emilie: Hei Emilie! Leit å høre om deg og kjæresten din. Jeg tror dere gjør lurt i å bare ha litt avstand akkuart nå i starten. Jeg har alltid hatt veldig lyst til å beholde kontakten etter mine brudd og ha eksen som en god venn helt fra bruddet og frem til en eventuell ny kjæreste skulle komme inn i bilde og ikke synes at det er greit, men det fungerer sjeldent nå helt i starten. Det er så fort gjort å si noe feil, noe som gjør den andre utilpass, sjalu eller trist, så jeg ville holdt meg til kontakt rundt praktiske ting akkurat nå, og heller sett det ann en liten måned eller to. Det er ikke nødvendigvis mange ukene som skal til før ting føles veldig mye bedre, og da kan dere jo begynne å ta opp kontakten igjen, ta en kaffe og prate om alt som har hendt siden sist <3 Det er ihvertfall det jeg tror fungerer best. Dere har stått hverandre så nære i så mange år at det tror jeg ikke blir rart i det hele tatt 🙂 Stor klem til dere begge!

    9. Den kaka så helt sinnsykt god ut! Den skal prøves ut!
      Men er det riktig at det skal være 100g kakaopulver? Syntes bare det hørtes så mye ut🙈

    10. H-e-r-r-e-g-u-d den såg ikkje lite digg ut då!
      Skulle gjerne bakt den til 17.mai, men mulig den er litt vanskelig å ha med seg ut på båttur i 30 grader, hihi! :p

    11. Den kaka så veldig god ut! Den skal definitivt testes ut 🙂 Ønsker deg en god helg og håper at du finner tid til litt avslapping og kos etter en slitsom skoleuke 🙂

    12. Stemmer det at den skal steikast på 175 grader i 60 minutt? Min har stått i litt over en time no og er fortsatt heilt bløt inni. Midt i ovnen i 24 cm rund form har eg brukt

    13. Anna: Ja det stemmer! Er den bløt bare i midten eller ved kantene også? Da jeg lagde den i praksis ble den også bløt i midten så jeg stekte den 10 minutter for lenge, og da ble den tørr! Så ikke stek den mer enn 5 minutt lengre dersom det bare er i midten den er bløt nå. Den ettersteker jo også når den står på kjøkkenbenken og skal avkjøles i noen timer 🙂

    14. har testet denne kaken – den er fantastisk!!
      Vil prøve å lage den i langpanne, da med kun et lag kake, istedetfor de to som er her (bruke samme mengde som i denne oppskriften). Har du noe bud på steking? Om temperaturen skal opp eller ned, og steketiden?
      Hilsen Isabelle 🙂

    15. Isabelle Tollefsen: Hei hei! Hmm, nei men jeg vil tippe den da trenger litt mindre steketid? Ville bare hatt samme temperatur og fulgt godt med etter 25 minutter 😀 Sjekk med en pinne og ta den så fort pinnen kommer opp tørr <3 Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg