Dag 1 av praksislivet

Hei på dere, og riktig god kveld alle sammen! Tenk det, jeg har overlevd min første dag i praksis dere! Hah, det er nesten for godt til å være sant. Neida, men det gikk virkelig over all forventning i dag. All energi jeg har brukt på nervøse, ekle tanker den siste tiden har vært fullstendig forgjeves. -SÅ til alle kommende sykepleierstudenter der ute: No worries! Klarer jeg så klarer du! Ihvertfall dersom du blir plassert i en trygg og god veileders hender. Fy søren så viktig akkurat det er. Sykepleieren som har fått i oppgave å ta seg av meg de neste åtte ukene kunne ikke tatt meg bedre imot i dag, og avdelingen jeg har blitt utplassert på..


Wow, for noen takknemlige, godhjertede mennesker som befinner seg her. Jeg kan selvfølgelig ikke si stort om verken hvor eller hva, men jeg kan ihvertfall fortelle at det er et vanvittig unikt sted jeg skal jobbe på fremover med mye variasjon, og kanskje ekstra mange varierte diagnoser. Ikke en dag kommer til å se lik ut i praksistiden min, og tanken på hvor mye jeg kommer til å lære nettopp pga det, motiverer meg så til de grader. Fy så mye nytt og spennende jeg har sett og lært bare på én dag. Gøy, gøy, gøy altså! Har du en indre sykepleierdrøm, så go for it sier jeg bare.. Dette studiet slutter virkelig aldri å overraske meg. Å sette sykepleien på førsteplass under skolesøkingen våren 2016 var definitivt den beste avgjørelsen jeg tok den vinteren..


Jeg kom hjem klokken 17.00 i ettermiddag, og selv om jeg ikke følte meg så innmari sliten da “vakten” min var over, falt jeg rett i drømmeland da hodet mitt traff sofaputen hjemme. Jeg sov faktisk i 90 minutt før jeg våknet igjen skrubbsulten. Noe ny porsjon gelé ble det definitivt ikke, men i stedet laget jeg meg en diger porsjon hjemmelaget pizza som jeg skal nyte litt av nå og spare rester av til morgendagen. Da venter nemlig en ny, lærerik dag ute i praksis! Åå, tenk at det skulle gå så greit for seg da? Er så lettet og glad jeg nå!


Hvordan har så deres dag vært? Flere som har hatt en givende tirsdag?
Nå skal jeg hive meg i dusjen og så roper hodeputa faktisk!

19 kommentarer
    1. Så bra at du koser deg i praksis! Jeg er selv sykepleietstudent på UiA. En fantastisk god plass, og du lærer så utrolig mye i praksistiden din. Håper du søker sommerjobb på sykehjem, da det vil hjelpe deg mye i tiden fremover, spesielt når du skal over på sykdomslæren neste høst.
      Ønsker deg lykke til videre!

    2. Så gøy og høre! Selv har jeg hatt min siste praksisdag i dag, den aller siste praksisdagen på hele sykepleierstudiet før jeg er ferdig. Og jeg må bare si, du har SÅ mye og se frem til!! Husker jeg opplevde den første praksisen som lærerrik og spennende og ble helt overveldet over hvor mye jeg lærte, men når du kommer til 2 studieår, , så skal jeg love deg at læringskurven er HØY! Bare vent, på slutten av hele studiet kommer du til å se hvor sinssssssykt mye du har lært og erfart på de tre små årene, gled deg 🙂 🙂

    3. Madeleine: Så moro å se at noen fra UIA også titter innom her i blant! Hyggelig å høre at vi er flere som trives 😀 Søking av sommerjobb skal definitivt vurderes. Nesten så jeg håper på et ordentlig drittvær i sommer så jeg kan jobbe masse uten å føle på at jeg går glipp av ferien. Hehe! Masse lykke til videre må du også ha 🙂

    4. Malin: Åh, GØY altså! Gratulerer så mye med vel overstått siste praksisperiode 😀 Tenker du er enda noen hakk høyere på lettet og glad-skalaen i dag! Hehe, håper mine tre år blir like fine og lærerike som dine. Så langt leverer ihvertfall studiet som bare det 🙂

    5. Vet du hva du burde gjøre! Du burde se “Jakten på nyresteinen”. Det gjorde vi, såg den når vi startet på studiet, og når vi var ferdig! Selv om det bare er en barnefilm, var det veldig morsomt å se hvor mye mer du forstår etter tre år på sykepleien 😀

    6. Vi er snart ferdig med vår 8 ukers praksis, og fysøren så gøy det har vært!! Har lært så utrolig mye, føler meg så mye tryggere på prosedyrer og alt innenfor stell og kommunikasjon. Hadde ingen erfaring før disse 8 ukene, men jeg lærte meg masse masse de første dagene og nå sitter alt som et skudd. Husker jeg også ble veldig fort sliten og trøtt etter de første praksisdagene, sov fra jeg kom hjem til neste dag liksom..haha, men nå har det gått seg til heldigvis 😀
      Kos deg kjempemasse i praksisen, og NYYYT tiden!!

    7. Så godt å høre! Er ikke alle som er like heldig med praksisperioden sin og veileder, bruk dagene godt!

    8. Jeg er sykepleier på ett sykehjem i Kristiansand og fikk student i går 🙂 Gleder meg til å lære henne masse.
      Som sykepleier vil jeg tipse deg om at det ikke er flaut og spørre. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Husk at denne tiden er for å lære. Som jeg sa til min student; ikke sikkert jeg kan svare på alt hun lurer på, men da er det en fin anledning at vi kan finne ut ting sammen 🙂 En er aldri ferdig utlært.
      Lykke til

    9. Hva heter sangen som spilles av i mystoryen din når du viser dette innlegget? Finner den ikke og den var så fiin

    10. Anonym: Å du det vet jeg dessverre ikke! Det var nok bare en random som ble spilt akkurat i det jeg lagde snapen. Jeg har den ikke på noe spilleliste 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg