Lately i’ve been craving..

– Hjemmelaget, sukkerfri bringebærgelé –

For ikke å snakke om budsjettvennlig. Hah! Alt du trenger er en flaske saft, noen gelatinplater, og gratis vann fra springen! Vel, og vaniljesaus da om du er like fan av det som meg. Jeg lagde meg en liter(!) med sukkerfri gelé i helgen fordi jeg skulle crave dette i stedet for sjokolade, chips og mentos disse kommende ukedagene, men da søndagskvelden dukket opp, og 71 grader nord begynte å rulle på skjermen var det bare å kapitulere. Geléen nådde aldri frem til mandagens lys. Jeg spiste opp absolutt alt sammen, og vurderer i dag å lage meg en ny porsjon når jeg kommer hjem fra praksis. Vi får se hvor trøtt jeg er i trynet, og hvor høyt den andre 10 pakningen med gelatinplater roper på meg etter opplæringen. Hehe, jeg har på følelsen at dette blir en tøff tirsdag!

– Sukkerfri bringebærgelé – 
1.
8 gelatinplater 2. 2 dl sukkerfri saft 3. 8dl vann 4. Litt sukkerfri vaniljesaus

Legg gelatinplatene i en skål med kaldt vann i 10 minutt. Mens de ligger der og mykner, varmer du opp 8 dl vann og 2 dl saft i en gryte. Ta gryta av plata like før væsken koker, klem det kalde vannet ut av gelatinplatene (som nå er blitt myke), og hiv platene ned i den varme væsken. Rør litt rundt de sekundene platene smelter inn i saftblandingen. La det hele stå og kjøle seg ned i 20 minutt, og hell så over i porsjonsglass. Sett til stivning i kjøleskap 3-4 timer før servering. Jeg lot dem stå over natta, og serverte (som alltid) med en god dæsj vaniljesaus.

Nå har Piano og kommet med en sukkerfri variant av vaniljesaus, så om du vil unne deg noe godt og sukkerfritt i hverdagen, så er kanskje dette en fin dessert? (Nei, det var ikke reklame for Piano). Haha. Jeg lager meg dette titt og ofte når jeg er sugen på sukker, men prøver å være sunn, og har faktisk aldri testet ut en saftsmak som ikke har falt i smak.. Mmm! Alle Fun Light og Zeroh varianter funker ypperlig som gele. <3

Something delicious to crave everyday you all! 
Legg glassene på skrå i kjøleskapet for å få geléen til å stivne slik.

23 kommentarer
    1. Marthe,
      You made my day med sukkerfri gele oppskrift! Akkurat det jeg trenger til bursdagsfeiringen om noen få uker. Men min tanke var å lage geleshots, tror du det vil smake/bli det samme med denne varianten av gele som vanlig pulver man kjøper på butikken? 🙂 Hadde jo vært perfekt om det fungerte, mtp hvor usunt alkoholen i seg selv er, hihi.
      Klem!

    2. Åh! Dette innlegget likte jeg! Kan du komme med flere tips til sunnere snacks? Prøver å være sunn men er så glad i søtt!

    3. Hei:) tips til eldreomsorgen. Blåse opp en ballong og få me deg en gjeng på hjemmet og slå ballong til hverandre. Mye lettere enn å bruke ball og flere kan klare få det til. Vi gjør ofte dette me min demente bestefar. Vi synger også sanger med bevegelser. F eks: min båt er så liten. Er du veldig glad og vet det så klapp:)
      Da jeg jobbet å sykehjem fant jeg frem rene kluter og la de i en gau og fikk “hjelp” til å brette de;) dagligdagse gjøremål som de kanskje gjorde mye av før sykehjemtiden:)

    4. Åh det er så godt. En annen ting jeg gjerne lager meg når jeg har lyst på noe godt er å kutte opp et eple i små biter og ha sukkerfri Eldorado vaniljesaus over, eller ha litt vaniljeyoghurt i en skål med litt havregryn og frosne druer i. Nam 🙂

    5. Det ser såå godt ut!!
      Hvordan smaker egentlig den vaniljesaus zero? Smaker den langt i fra den vanlige?<3

    6. Hanna: Jeg syntes den var god på smak 😀 Er ikke så nøye på at alt skal være sukkerfritt selv, men er den sukkerfrie varianten nesten like god som den usunne så går jeg selvsagt for førstnevnte 😀

    7. Kathrine: Mmm! Eple med vaniljesaus er også veldig godt ja :’) Det er det lenge siden jeg har laget meg. Kanskje jeg må en tur på epleshopping i morgen i stedet for å lage en ny porsjon gele i kveld! Hehe.

    8. Christine: Heisann! Tusen takk for at du deler litt erfaringer med meg her Christine. Alle slike tips kommer supergodt med etterhvert som jeg får blitt litt mer kjent på praksis-stedet mitt og kan begynne å arrangere litt mer moro for de ulike pasientene 😀 Herlig altså. Hjertelig takk!

    9. Cathrine: Ja, jeg skal virkelig prøve å bli flinkere på denne fronten. Trenger litt motivasjon selv om dagen. Det blir mye sjokoladespising altså, og det går ikke hver dag i lengden <3 Hehe

    10. Vilde: Jeg liker virkelig alle Zeroh saftene, men villbringebær eller den med blåbær og granateple er dupergod som gele 😀 den gule ananas er og frisk og god faktisk!

    11. Anonym: Jeg satte dem bare på skrå mellom noen tynne riller som er til å legge brusflasker på 😀 Hehe, det er enklere hvis du bruker små vannglass, men vinglass er litt vanskeligere å få til å stå stødig på skrå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg