Medikamenteksamen – Check!

Hallooo kjære, gode, tålmodige sjeler! Åh, nå er det en stykk sliten hjerne som oppdaterer dere. Haha! Jeg skulle egentlig dra rett fra eksamen på trening, men nå var det så lenge siden jeg hadde oppdatert dere at jeg bare ikke klarte annet enn å hive meg på bussen hjem. Endelig er regnegalskapen over! FOR en lettelse! Jeg har ikke gjort annet enn å regne medikament-matematikk hele helgen, og selv om jeg løste over 200 gamle eksamensoppgaver klarte jeg ikke å få full pott mer enn to usle ganger under øvingen.

– Preparing For My Exam  –


Dere kan tro jeg var spent på morgenen denne eksamens-tirsdagen! Jeg trodde faktisk jeg skulle tisse på meg da jeg satte ved pulten min fem minutt før oppgavene ble levert ut. Man må (forståelig nok) ha 100% riktig for å bestå disse medikamentgreiene, og bare det å glemme to streker under svaret gir stryk, så at det skulle gå SÅ greit for seg på første forsøk hadde jeg ikke forestilt meg i min villeste fantasi. GUD, så glad jeg er for at de oppgavene spilte på lag med hjernebarken. Vi hadde to timer på oss, og etter 40 minutt var alt regnet ferdig, så de resterende 80 brukte jeg bare på å regne hele oppgavesettet om igjen, og dobbeltsjekke alle benevninger. Puh, dommen kommer ikke før om tre uker til, men jeg våger meg til å ta gleden på forskudd jeg <3


Nå har jeg bare lyst til å feire med en fire timers tur i drømmeland, men det får vente for i morgen tidlig blir vi trukket opp i en muntlig oppgave som skal gjennomføres på 48timer og fremføres på fredag. *grøss og gru*. Ville heller hatt tre medikamenteksamner til fremfor de muntlige greiene, men sånt slipper man vel ikke unna samme hvilken utdannelse man tar? Jaja, vi har hatt tidenes mest bedagelige skoleår så langt i 2017, så at all galskapen nå kommer på en og samme uke gjør faktisk ingen verdens ting. Kjekt å få alt unnagjort på en gang også 🙂 Tenk, etter fredag er det bare praksis, og et par skriftlige eksamner igjen! JAAY, snart sommerferie jo!

Over og ut fra en stykk lettet sykepleierstudent! 

26 kommentarer
    1. Bare glede seg til 2. studieenhet, og artikkelsøk… Da ønsker du 1000 medikamenteksamener + 10 anatomieksamener istedet 🙂 Og kanskje et par sett med sykdomslære somatikk også.. Sykepleiestudiet er travelt

    2. Gratulerer med gjennomført!
      Vi fikk fasiten på medikament eksamen, 30 min etter avsluttet eksamen. DET var deilig det 🙂 Kanskje dere kan spørre om det?
      Vi har ikke hatt kun multlig eksamen på sykepleieskolen, kun noen spørsmål etter praktisk eksamen. Hvilket fag skal dere ha muntlig i ? 🙂

    3. K: Tusen hjertelig! 😀 Tuller du? Det ville jo vært veldig mye hyggeligere enn å gå som et nervevrak i tre uker.. -Men jeg har sjekket med så mange medstudenter nå at jeg er sikker på at jeg har regnet riktig. Det er vel heller dette med benevning, utregningsmåter og to streker under svaret jeg venter på svar rundt nå <3 Men jeg har troa!

      Så heldige dere er som slipper unna den biten! Vi hadde en i fjor og skal ha to i vår i selve grunnleggende sykepleie-faget 🙂 Det er sammen med en gruppe så jeg slipper å stå der alene, men likevel.. Skumle greier. Hehe!

    4. Gratulerer så mye! Det er så deilig når en eksamen er lettet av skuldrene, fikk svar i dag jeg og med en grei karakter så det nyter jeg godt nå. Må bare legge til at de stryker deg ikke om du ikke har 2 streker under svaret, kravet er at svaret skal komme tydelig fram bare. Men dette har du fortjent, bra jobba!

    5. Anonym: Tusen takk, og gratulerer så mye selv med vel bestått eksamen 😀 Beste følelsen i verden det altså! <3 Jeg har hørt fra flere både medstudenter og lesere at de har blitt strøket på den tulle-feilen der, men det varierer sikkert fra universitet til universitet 🙂

    6. Synes du virker så mye smartere enn mange andre bloggere med tanke på at du tar deg en skikkelig utdannelse! Tviler ikke på at man kan leve av blogg en stund til fremover, men tror samtidig du har tatt det riktige valget med å kombinere begge deler! du er flink 🙂

    7. Du har vel ikke noen tips eller råd til medikamenteksamen?
      Enkle måter å regne på? Hvordan dere har fått beskjed om å regne ut fortynninger ? 🙂 sliter med det 🙁
      Kan du hjelpe tro ? – klem

    8. Kari: Hmm, akkurat dette med fortynning er veldig enkelt hvis du bare bruker en tabell! Har dere lært å regne i tabell? Hvis ikke så kan du titte på denne nettsiden: http://kurs.helsekompetanse.no/medikamentregning/1725

      Her har du og to videosnutter med to eksempler som viser det suuperenkelt. Disse tabellene kan du bruke i hvilke som helst fortynnings-oppgaver. Står det tørrstoff i oppgaveteksten så kan du også bruke tabell, men da fyller du ikke ut “mengde” eller “styrke” på konsentrat-siden. Kun på fortynningssiden. Det er superenkelt. Bare titt litt på den siden hvis du ikke er vandt til å bruke tabell, så får du dreisen på det i løpet av minutter 🙂

    9. Vi fikk fasit på medikamenteksamen 30 min etter vi var ferdig! Hadde ikke klart å vente 3 uker! Håper det gikk bra for det 🙂

    10. Gratulerer så masse med gjenomført eksamen! Håper virkelig du består! Det fortjener du virkelig etter å ha jobbet så hardt!

    11. Gratulerer! Vi fikk svaret på medikamenteksamen umiddelbart etter at vi hadde levert, men vi hadde den på pc da 🙂
      Det er bare og glede seg til 2.året, det er da det virkelig blir stress! Kos deg i praksis når den tid kommer 🙂

    12. Har dere skriftlig eksamen? På NTNU har vi multiple choice eksamen. Altså, eksamen med spørsmål og flere svaralternativer. Måtte selvfølgelig regne ut, men der var det ikke fokus på benevning og to streker under svaret etc, noe som forøvrig høres unødvendig ut. Så der fikk man vite resultatet med en gang.
      Gratulerer med vel gjennomført! 😀

    13. M: Åh, det hørtes jo mye bedre ut.. Nei, her er det skriftlig fra hånd med penn og papir. Hehe! Tror det har vært slik i alle år på UIA. Henger vel muligens litt etter her i sør 😀 Tuuusen takk for det! Som sagt så tar jeg gleden på forskudd 😀 Hehehe.

    14. Slipper unna muntlig i veldig mange studier jo. Jeg studerer økonomi og kommer aldri til å ha noe muntlig med mindre jeg velger det selv 🙂

    15. Ikke noe muntlig på jussen heller (som for min del er litt dumt siden jeg føler at jeg er god på det)

    16. Du er så flink og fortjener masse masse skrøyd! I tillegg til at det er en liten stund siden sist du gikk på skole, er det helt utrolig hvor bra du får det til nå. Håper medikamentprøven gikk som forventet, du er uansett helt rå!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg