Ukens film: Lion

God dag, god dag! Åh, timene bare flyr avsted her i Stavanger by. Hvorfor går dagene så fort forbi? Fire netter holder jo ikke i det hele tatt! Stormen herjer som bare det utenfor vinduene, men som vi koser oss likevel. Bestemor serverer oss nydelig mat til alle døgnets tider, jeg har fått klemt ihjel enda et familiemedlem, og snart venter en filmkveld med barndomsvenninnen Iselin. Jeg har enda ikke sett Et helt halvt år, så nå satte hun foten ned og arrangerte en liten filmkveld for oss. Hihi! -Og apropos film. Her kommer en ny anmeldelse av en drama-variant som faktisk må ha seks på terningen. Wow, for en spennende, fin og rørende historie!

– LION – 
Saroo er en klok og eventyrlysten 5 åring som bor i en liten by i India. Storebroren hans er hans største idol, og når storebror jakter jobb for å kunne forsørge familien, vil Saroo være like flittig. En natt mister de hverandre på togstasjonen like utenfor landsbyen, og Saroo havner på et tog som fører han hundrevis av mil bort.

Plutselig befinner han seg et sted hvor ingen forstår språket hans, og her må han leve som gatebarn før et barnehjem tar ham inn og adopterer ham bort. Et australsk øvre middelklassepar tar ham til seg og gir ham alt han har savnet av omsorg og kjærlighet, men likevel kjenner han på savnet etter sin egentlige familie. Når en kamerat 25 år senere foreslår at han skal søke seg frem til dem ved å bruke google earth, synes han det høres ut som en spinnvill idé. -Men så dukker den første ledetråen opp, og vips så er han på vei..

Filmen er faktisk basert på en sann historie, og denne fortvilelsen over å ha mistet familien sin, og ikke engang vite hvor man er.. Ja, frustrasjonen er virkelig til å ta og føle på. I starten av filmen følger vi lille Saroo som barn, og denne barneskuespilleren.. Helt fantastisk er han. Filmen går på kino nå, men den har gått en god stund så du må være raskt ute dersom du vil få den med deg! Jeg hadde ihvertfall ikke orket å vente til den kom ut.

– Se traileren HER. Den vil nok friste deg enda mer til et kinobesøk –

9 kommentarer
    1. Denne filmen så jeg på kino, og jeg bare grein og grein. Mest rørende og triste filmen jeg noen sinne har sett tror jeg 😢

    2. Jeg har sett denne på kino to ganger, og jeg ble like trist og rørt begge gangene. En utrolig fin, men utrolig trist historie. Og tenk at det forsvinner flere barn i India hvert år, enn det blir født i Norge. Helt forferdelig hvor mange ulykkelige skjebner det er der ute..

    3. Jeg er helt enig med deg, filmen er fanastisk! Jeg grein nesten hele filmen (anbefaler å finne seter litt for seg selv om du er en sart sjel som meg), og jeg synes faktisk at det er den beste filmen jeg noen gang har sett. Anbefales på det sterkeste!

    4. Så spennende, den må sees!! Lykke til med eksamenslesingen, men har du litt ledig tid, så må du se “blandede følelser”, fysøren, lover deg latter og tårer og en hel dose god stemning <3 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg