YAAY, I MADE IT!

Hei på dere kjære, gode, trofaste blogglesere! Å fy fader som jeg har savnet dere nå. ENDELIG er den forbaska eksamen unnagjort, og ENDELIG jeg kan ta tilbake livet mitt. Haha, for en sinnsyk følelse dere! Jeg har vært så lei av å sitte innelåst med anatomibøkene mine de siste par dagene at dere ikke engang aner det, men fy søren så glad jeg er for at jeg holdt ut, for i dag var den store dagen, og etter fire timer med hardcore håndskriving kan jeg sette meg i sofaen med et iskaldt glass vin i hånden og bare glise stolt av meg selv.

Eksamen gikk BRA for svarten! Jeg skrev 12 sider, tegnet noen fine skisser og følte utrolig nok at jeg hadde kontroll på alt! Vel, ihvertfall nesten. Jeg rakk bare såvidt å bli ferdig i tide, så jeg fikk ikke lest igjennom besvarelsen min eller rettet på eventuelle feil, men fader heller det føles bra altså! Oppgavene var omtrent akkurat som jeg hadde spådd, og etter mine poengsums-beregninger skal jeg faktisk ligge an til en god karakter også. Ingen toppkarakter, men kaanskje en B? *Åh, plis da!* Det hadde vært så gøy. Jaja, samme kan det være!

Nå er det juleferie og jeg er råklar for å leve som normalt igjen. I kveld skal det feires med julebord på Ernst, og ellers er helgen min bare proppfull av hygge så nå er det en stykk lettet og lykkelig frøken som sitter og oppdaterer dere. -Okei, lettet og lykkelig med hodepine. Jeg sov fire timer i natt, og jeg tror aldri jeg har konsentrert meg så hardt og lenge om noe i hele mitt liv, så det kjennes i form av litt migrene nå, men what the hell. Vinglasset tar det! Et halvt år på sykepleien er herved fullført og jeg har over tre uker med juleferie! Halleluja!

Dere andre som går første året på sykepleien og som har hatt nasjonaleksamen i anatomi/fysiologi i dag, må gjerne fortelle meg hvordan det gikk! Kanskje dere ikke engang orker tanken på å skrive om det nå som det endelig er over, men det hadde jeg syntes var spennende å høre om da.. Hehe, ellers vil jeg bare si tusen takk igjen for at dere har vært så tålmodige her inne, og for alle tillykkeønskninger både her og på snapchat. Dere er altså helt fantastiske å ha <3 Det har forresten disse to hundene også vært denne uken. Er det noe som har holdt meg oppe de siste fem dagene så er det faktisk de to vesnene der. Jeg ba bestis om å få låne dem i noen dager på mandag og siden har de holdt meg med selskap og gitt meg påfyll av kjærlighet når jeg har trengt det som mest. Haha, tror jammen hundebesøk er mitt eksamenstips nummer 1 etter denne erfaringen.

Gleder meg til å spre litt julestemning her med dere igjen <3
-Men nå skal jeg komme meg på julebord, og så sees vi igjen her i morgen! 

66 kommentarer
    1. Hadde samme eksamen i dag, og jeg følte også at der fikk bra 🙂 så syyykt deilig å være ferdig og samtidig ta med seg en god følelse om at det gikk bra inn i juleferien!

    2. Hei! Når jeg bladde meg i gjennom innlegget, så festet blikket mitt seg med en gang på neglene til hundene. Det gjør vondt for hundene med så lange negler, og de kan få problemer med beina av å gå med for lange negler over lengere tid.

    3. Hadde samme i Ålesund og følte også det gikk bra! Egentlig helt grei eksamen, spør du meg. Nå er det velfortjent juleferie med baare kos og ingen pensumbøker for min del 🙂 gleder meg til å få tilbake det sosiale livet! God jul og god ferie, du blir en super sykepleier!

    4. Hei! Måtte legge igjen en kommentar siden jeg også har hatt eksamen i anatomi i dag 🙂 Følte det gikk greit, men var ferdig allerede 11.15, så usikker på om det er et bra eller dårlig tegn hehe… Men følte jeg hadde ganske bra kontroll over oppgavene, så gjenstår det å se! Kos deg masse med ferie, vel fortjent!

    5. Endelig er vi ferdige med anatomieksamen!! Så bra at du har en god følelse. Jeg hadde en god følelse når jeg skrev, men etter jeg var ferdig så ble jeg så usikker på om jeg gikk nok i dybden og om jeg skrev nok. Var så utrolig vanskelig å beregne hvor mye man skulle skrive, i forhold til poengene på oppgavene.
      Ellers var det typisk at det kom om øyet, det eneste temaet jeg ikke leste så mye på.. Er allikevel rimelig sikker på at jeg består! Såå deilig å være ferdig, og jeg vil takke deg for at du inspirerer meg med studietips, eksamenstips og fikk meg motivert for å øve.
      Nå er det juleferie, og jeg håper du og alle andre sykepleiestudenter legger anatomien bak oss til resultatet kommer. Vi får ikke gjort noe med det nå uansett.
      <3 til deg, og GOD JUL

    6. Så godt å høre at det gikk bra med eksamen! 😀 jeg hadde også anatomieksamen i dag, følte det gikk bra, men synes oppgavene var ganske ulike fra de forrige nokut eksamenene 🙁 jeg har i likhet med deg låst meg fast i bøkene og sykepleiepluss den siste tiden, så nå blir det deilig med juleferie!!
      Ønsker deg en fantastisk helg, og en enda bedre ferie, det er velfortjent <3

    7. Sitter med samme følelsen! Jeg hadde den samme eksamen i dag, utrolig godt med juleferie. Du kan ta ferie med god samvittighet, aldri har jeg sett noen jobbe så iherdig som deg Marthe! God jul 🙂

    8. Hadde selv samme eksamen i dag! Sitter igjen med en god følelse, men samtidig en følelse med å sitte igjen med kunnskap jeg ikke fikk vist sensor.. Men nå er det ferie <3

    9. Gratulerer så mye Marthe! Du burde være så ufattelig stolt! Du er så kjempeflink, og jeg er imponert over at du klarer å kombinere studier og blogg så bra! Nå kan du virkelig ta deg en velfortjent juleferie! Det har du virkelig fortjent!

    10. Gratulerer med vel overstått anatomieksamen! 😀 Husker hvor utrooolig lettet jeg var etter jeg var ferdig med den, for 4 år siden! Helt klart værste eksamen!! Nå må du bare koose deg ihjel de 3 ukene du har fri, slik at du er klar for et hardkjør igjen! 😀
      Good jul!!

    11. Er ferdig sykepleier til sommeren og du har mange, mange slike stunder foran deg. Nyt ferien så lenge du kan 🙂

    12. Åå heldig! Hadde den også i dag og følte det gikk skikkelig dårlig 🙁 har slott med faget så valgte meg ut noen emner jeg fokuserte ekstra på, og disse kom jo selvfølgelig ikke.. men men, nå har jeg hvertfall juleferie! 🙂

    13. Det er jo kjempe bra! 😃 Gratis! 12 sider er jammen ikke lite! Tok den samme eksamen selv idag, men jeg hadde tatt helt feil av hva de skulle fokusere på! Så gikk ikke så bra her! 😝

    14. Herlighet så latterlig deilig å ha deg tilbake Marthe! Jeg er SÅ stolt av deg over at du klarte å ha 100% fokus på eksamenslesing disse dagene og det er jeg helt sikker på at kommer til å lønne seg når karakteren blir satt. KOS deg masse i kveld og nyyyt feriedagene til det fulle! (Det skal i alle fall jeg) Du er så god, jeg har savnet deg og igjen – SÅ stolt!
      Klem fra meg!

    15. Gratulerer så masse med vel overstått semester! Jeg fikk også ferie i dag, og guri det var etterlengtet. Gleder meg til å få tilbake bloggingen din <3 kos deg i kveld!

    16. Så kjekt å høyre at det gjekk bra på eksamen! Hadde eigentleg reknar med det, sidan du er så flink å lese 🙂
      Eg har tre små dagar att på skulen før eg tar juleferie, men alt av prøver er overstått. Denna helga skal brukast på å lage julekaker, noko eg har gleda meg til i vekesvis.
      Håpar du kosar deg masse på julebord:-)

    17. Så godt å høre at det gikk bra 🙂 Jeg har siste(av 5) på onsdag, så får bite tennene sammen og motivere meg for siste innspurt 😛 Kos deg masse i julen <3

    18. Har også hatt anatomieksamen, og jeg så ikke den siste siden med avkrysning…så der røyk 6 poeng rett ut døra..at det er mulig! Men håper iallefall på at jeg består! God velfortjent helg❤

    19. Gratulerer med vel overstått! Det er en så god følelse å ha gjennomført en eksamen og føle at man har gjort sitt beste. Kos deg med ferie!

    20. herlighet så nydelige de er…vakre…helt fantastiske…Bella <3 hun ligner så på min vakre Buffy.....savner henne hver eneste dag....men eg vet hun er her med oss...når eg spør Tussi så ser hun i taket? <3
      GRATULERER kjære deg!!! Så glad og var så spent på hvordan det gikk med deg <3 Så masse supergratulerer med vel blåst NYT kvelden og kose deg glugg ihjel <3

    21. Vet du egentlig hva migrene er? Jeg sliter med migrene og kjenner godt til det. Hvis du hadde hatt migrene kunne du aldri tatt et glass vin og dratt på fest. Veldig kjedelig for oss som har problemer med dette, når andre bare later som de har det og tar så lett på det og blander hodepine med migrene. Det er absolutt ikke det samme.

    22. Gratulerer med vel overstått eksamen! 🙂 Har dere hele kroppen i anatomi, fra a til å? Hvilke spørsmål fikk dere?

    23. Gratulerer så mye med vel bestått eksamen! For en fantastisk fin følelse å endelig være ferdig med den anatomien, du har vært så utrolig flink til å lese, det kan jo ikke gå noe annet enn bra for deg! <3
      Selv hadde jeg den samme eksamen jeg også. Følte det gikk sånn passe greit. Satt og regnet litt poeng underveis, selvfølgelig litt streng med meg selv på de poengene, men en C eller D er vel det mest realistiske for min del tenker jeg. Hadde to temaer heg hadde stålkontroll på, sirkulasjon og respirasjon. Takker alt av høyere makter for at disse temaene kom. Nervesystem og hormoner og forplantning gikk så som så. Satser hvertfall på noen poeng der, og flervalg gikk også greit tenker jeg, noen usikkerheter naturligvis, men så lenge denne eksamen er bestått er jeg veldig fornøyd!
      Nå blir det veldig godt med et par dager med lesefri før jeg finner frem bøkene i både sykdomslære og legemiddelhåndtering. Skal ærlig innrømme jeg har fått sansen for all den lesingen nå og merker jeg allerede har lyst til å komme i gang igjen dagen etter anatomieksamen. Dette her er jo så moro! 😀
      Gratulerer igjen med vel bestått eksamen og ha en riktig god ferie og en riktig god jul til deg <3

    24. Så kjekt å høre at det gikk bra! Misunner deg evig mye som har juleferie nå, enda tre dager til siste eksamen for min del.. Men nyyyt det <3

    25. Kathrine E: Tusen takk og gratulerer masse selv med et vel overstått halvår! 😀 Moro å høre litt om hvordan du syntes det gikk! Jeg tror det var mange som slet på fredag, så vi skal nok være stolte uansett hva karakteren blir :’) Jeg hadde ikke stålkontroll på alle kapitler selv, og hadde ikke engang lest på “sansene”, men jeg tok en sjanse og pugget kun på øyets strukturer, og heldigvis var det kun det som kom også 😀

      Hjelpe meg skal du starte på neste års pensum allerede? Det er jo helt rått dersom du orker det! Jeg tror jeg skal la bøkene ligge hjemme til 3 januar og så starte på legemiddelhåndtering, men nå må jeg ha litt ferie 😀

      Igjen, masse gratulerer til deg flinka og gooood jul! <3

    26. L: Tusen takk! 😀 Ja, vi har lært alt fra hvordan den minste cellen i kroppen er oppbygd, og hvordan absolutt alt foregår fysiologisk. Vel, ikke i lege-dybden, men meer enn dypt nok. Hehe! Vi fikk spørsmål knyttet til sirkulasjonssystemet/hjertets oppbygning med hjerteklaffer og slikt, respirasjon med respirasjonsregulering, gassutveksling osv, litt om nervesystem med synapser og nervesignal, hormonsystemet og litt om reproduksjon, mannlig kjønnsorgan, testosteron og eggstokkenes funksjoner. For å være ærlig så har jeg fortrengt det meste nå 😀 Men jeg tror oppgavene vil bli lagt ut på nett slik at neste kull kan få se dem og bruke dem til øving før sin eksamne 🙂

    27. Anonym: Migreneanfall kommer i alle styrker, og jeg har hatt de aller fleste av dem så ja det er jeg rimelig sikker på at jeg vet hva er. Hehe. Jeg har dog ikke vært plaget med det siden jeg gikk på videregående. Det kommer stort sett når jeg stresser med noe over lang tid eller konsentrerer meg iherdig om noe litt for lenge om gangen.

    28. cuskima: Ååå <3 Tenker på dere i blant når jeg ser på henne :') Ingen rase som er så nydelig tror jeg. For en personlighet på disse hundene. De er helt unike altså..

      Tusen takk! Jeg er så glad for å ha det overstått 😀 Endelig kan julen nytes! Håper du nyter deg selv om dagen. Du må ihvertfall ha en nydelig fjerde søndag i advent 😀

    29. Amalie: Ånei, så kjedelig! Jeg gjorde noe av det samme selv. Jeg glemte å føre svaret på den ene superenkle oppgaven inn på selve innleveringsarket så der røk to poeng, men 2 av 100 poeng bør ikke ha SÅ mye å si. Gjorde du det bra ellers så kan du nok gi deg en good klapp på skuldra likevel 😀

    30. Julie: Jaay! Herlig å høre at du også sitter igjen med en god følelse etter fredagen :’) Tusen takk Julie, og goood juleferie til deg også 😀 Vi skal bli landets beste! Mihi <3

    31. Siri: Hurraa! Jeg tror bare du gjorde lurt i å ikke gå for dypt i oppgavene. Det er bedre å skrive konkrete svar på det oppgavene ber om enn å forville seg ut på temaer som ikke egentlig har med svaret å gjøre og som sensor kanskje finner feil i. Tipper du gjorde en strålende jobb jeg. Øyet eller sansene generelt var det ene temaet jeg også valgte å nedprioritere. Jeg pugget KUN på strukturene i øyet og øret og heldigvis var det kun det som kom. Hehe, der slapp jeg rett og slett unna med en god dose flaks.

      Krysser fingrene for oss begge <3 Og i mellomtiden, nyyyt ferien. Det skal jeg gjøre nå 😀

      God jul til deg og dine!

    32. Wow så flaks du hadde med å pugge struktur på øyet! Jeg hadde sett igjennom og lest sensorveiledning for alle eksamene fra i fjor og så lite om kjlnnsorganer og øyet og øret så tenkte å l det ligge og heller fokusere på sirkulasjon og respirasjon som var nesten garantert til å komme. Det gikk som det gikk tenker nå jeg! Det er utrolig gøy å lese igjennom kommentarene på bloggen din må i det siste, mange sykepleiere og studenter her og det er jo så moro å høre hvordan andre opplever dette her, kanskje det kan være til hjelp for alle oss andre også 🙂
      Du har fortjent en pause nå Marthe! Du har vært så utrolig flink til å lese gjennom hele semesteret, så en pause er vel fortjent og du har all grunn til å være fornøyd nå! Selv trenger jeg en pause mend et her er så moro at jeg nesten ikke vet om jeg klarer å la vær hahah! Får bare lese når motivasjonen er som den er så satser jeg på at alt går bra etter jul også!
      Kos deg masse i jula og nyt ferien frem til 3. Januar, deter helt fortjent <3

    33. Gratulerer med vel overstått eksamen. Er sikker på at du nailet det her. Selv har jeg akkurat kommet hjem fra en avslappende uke på Kanariøyene og er klar for siste innspurt i julegaveshopping. For ikke å snakke om håndballfinalen i kveld 🙂 Ble det forresten noen tur på deg i romjulen?

    34. Hei.. har dere sykehjempraksis etter nyttår? Har du fått vite hvor du skal være? Kan jo hende du blir min student ☺️😊

    35. Gratulerer så mye Marthe!! Kjenner til lykke følelsen når man går ut fra eksamensrommet :’) Selv har jeg 5 av 6 unnagjort og den siste til uken. Gleder meg skikkelig til ferie! God jul søte deg, nå kan vi ta oss en velfortjent juleferie <3

    36. Kathrine: Tusen takk Kathrine! 😀 Herlig at vi vant i går. Jeg fikk ikke med meg kampen selv, men hørte det ble en spennende avslutning 🙂 Nei, jeg har ikke booket meg noen ferie, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Med mindre Andersen frister meg noe helt sinnsykt med sine Hawaiibilder og jeg bare booket noe helt spontant. Hehe!

    37. Så bra! Du er flink.
      Jeg går andre året, da jeg så eksamenen dere hadde fikk jeg sjokk. Hadde aldri klart å stå på den, dere fikk alt jeg unngikk å lese på i fjor. Så du har gjort en bra jobb med lesinga

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg