En oppdatering fra nerdekroken

Hei på dere! For en herlig bukett forståelsesfulle sjeler dere er. Ikke én sint kommentar har tikket inn denne uken til tross for at jeg mer eller mindre har avstått fra internettet. Jeg har nesten ikke forlatt leiligheten min siden mandag og har heller ingen planer om å gjøre det de neste seks dagene. Jeg sitter PAL med anatomi fra klokken åtte om morgenen til elleve om kvelden, og har ikke engang unnet meg en halvtimes tvpause. De eneste avbrekkene jeg har er noen spisepauser mellom slagene, og en “jeg er lykkelig og i live” telefonsamtale med bestemor. Hehe! Ellers går det kun i nerding, og vet dere hva? Jeg synes det er ganske gøy! Jeg har lært så sinnsykt mye de siste dagene og jo mer jeg forstår jo mer spennende blir det jo!  Ah, nei dette skal gå så fint at. Jeg må bare holde fokus i noen dager til så havner jeg nok akkurat der jeg vil være til eksamen <3

I går kveld fikk jeg Synne og Rikke fra klassen på besøk, og i tre timer satte vi rundt spisebordet og stilte hverandre eksamensrelevante spørsmål til tre av de vanskeligste kapitlene i faget. Jeg tror aldri jeg har vært med på noe så lærerikt jeg! Wow, for en effektiv måte å få stoffet til å sette seg på! Det gikk så bra at jeg like godt avtalte en ny slik spørre-kveld med Marthe fra klassen i morgen, så dagen i dag skal jeg bruke på å lese meg opp på to nye kapitler og lage klart 30 spørsmål knyttet til nyrer, urinveier og fordøyelsessystem.


Jeg ville bare gi en liten lyd ifra meg her, og fortelle dere at jeg har det bra. Ja bestemor, jeg mener det. Det gjør meg ingen verdens ting å tilbringe hele døgn i mitt eget selskap og jeg har verdens fineste syn av juletreet mitt foran meg, så jeg koser meg virkelig under disse småintense omstendigheter. Håper det står bra til med dere andre også, og at dere jobber på som bare juling nå de siste dagene før juleferien. Bare tenk på den gode samvittigheten vi kan kjenne på når stormen har lagt seg! 16 desember skal ihvertfall jeg gråte en gledesskvett.. 

– Six More Days Left –

Marthe tipser – Enkel Eksamenslek
Til dere andre sykepleier/idretts-studenter som funderer på hvordan denne anatomi-leken fungerer. 1. Plukk ut 2-3 kapitler fra pensum og les deg godt opp på disse temaene en dag eller to før du leker leken. 2. Skriv ned og klipp ut 10 -15 eksamensrelevante spørsmål til hvert av kapitlene 3. Treff 2-4 medstudenter, legg alle spørsmål i en bolle og trekk hver deres lapp for tur. Besvar spørsmålene høyt for hverandre. 

Finnes ikke bedre måte å lære på enn å fortelle og lytte til hverandre <3
Dere må forresten også laste ned Forest appen. Jeg er heeelt frelst..

47 kommentarer
    1. Hei. Får litt flash back til min tid med sykepleie studier. Jeg løste mye gamle eksamens oppgaver,som jeg fikk stor nytte av på eksamen. Bra jobbet . Et godt grunnlag i anatomi faget, vil gi deg en fordel når du skal lese sykdomslære etterhvert.Stå på og lykke til. klem fra Nurse Betty.

    2. vi er en gjeng med vernepleierstudenter som allerede har begynt på neste semesters anatomi-pensum, og synes dette var en utrolig fin måte å lære på! Digger alle tipsene du kommer med, og setter stor pris på at du tar deg tid til det, selv midt i eksamensperioden! Og ikke minst så digger vi deg 🙂 takk for at du er så motiverende, det trengs nå i denne stressende perioden!

    3. Hei Marthe!
      Lykke til ! break a brain Cell som min lillebror pleide å si !
      Måten du leser på minner meg så mye på hvordan jeg pleide å lese ! Så utrolig slitsomt .. Heier på deg ! Sånn er studiet ! Pleide å lese fe 9- midnatt 🙁
      Nå er jeg på praksisåret mitt som farmasøyt 🙂
      Dette greier du ! Når man leser godt får man som oftest gode resultater tilbake 🙂 hardt arbeid går ikke forgjeves !

    4. Kjenner meg igjen! Jeg liker også de intense, bobleaktige dagene like før en frist eller eksamen, særlig hvis man er interessert i det man leser/skriver om. SÅ deilig å få det til og merke at det sitter bedre og bedre, for det gjør det jo:) Lykke til med innspurten!

    5. Så flink du er Marthe!! Tak for gode tips, det er en skikkelig motivasjonsbooster å følg med hvordan du forbedreder deg til eksamen 😄

    6. Hei kjære Marthe!
      Så utrolig flink du er. Selv går jeg 2. året på sykepleien, og vet godt hvordan du har det akkurat nå. Jeg vil dog gi deg et råd angående lesingen. Du skriver at du sitter fra 8 om morgenen til 23 på kvelden, uten så mye som en tv- pause. Etter min erfaring er det viktig å komme seg ut, få luftet tankene, og tenkt på noe annet. Du sitter pal i løpet av en hel dag, men det vil ikke dermed sagt si at du får mer ut av lesingen. En god økt fra 8-18 med pauser innlagt kan være like bra som å sitte hele dagen. Man kommer til et punkt hvor hjernen ikke kan ta inn mer informasjon, og det er SÅ viktig med pauser!! Masse lykke til på eksamen. Stor klem 🙂

    7. Skjønner godt du har tatt en pause, er ganske stort stoff å sette seg inn i og lære seg. Jeg tror at du har veldig mye igjen for at du har lest jevnt over hele høsten, selv om det er nå ting begynner å falle på plass. Masse lykke til videre med innspurten! Du virker kjempe flink og motivert, beundrer din viljestyrke til å være så fokusert på lesingen. Hilsen fra en nyutdannet sykepleier 🙂

    8. Fy søren så utrolig flink du er! Du kommer til å naile den eksamenen så til de grader, det er det ingen tvil om 😀 får jo nesten dårlig samvittighet her jeg sitter, har eksamen neste torsdag, men allikevel er partybuksa på og første enhet inntatt… men når sant skal sies tror jeg ikke sykepleien kan sammenligne seg med lærerstudiet, jeg skal ha et muntlig fremlegg på 10 minutter om bruken av Photoshop i skolen, føler ikke at det krever en intens pugge-helg 🙈

    9. Brit: Heisann! Jeg bruker alt annet enn pensumboken min. Haha! Pensumboken min er “Menneskekroppen” men den er helt fryktelig å lese i. Alt er bare supervanskelig forklart, så jeg lærer meg stort sett alt på sykepleiepluss.no og og bruker kompendiumet til sykepleiepluss og mine egne notater til videoene som hjelp nå i puggefasen 🙂 Det fungerer helt supert!

    10. Guro: Å takk Guro <3 Hihi, du kan heelt sikkert ta deg en fest med god samvittighet selv om eksamen er like rundt hjørnet. Må si at jeg mye heller vil pugge 100 latinske anatomiske strukturer enn å ha muntlig fremlegg på 10 minutt for noe sensor. Haha, det hørtes fryktelig skummelt ut! -Men jeg regner med du tar det på strak arm dersom ønsket er å bli lærer 😀 Masse lykke til og kos deg i kveld! 🙂

    11. Nathalie: Tusen takk snille deg <3 Ja, jeg tror også det er helt avgjørende å lese jevnt utover hele året. Selv om en ikke husker alt som ble lest og skrevet i august måned, så er det så mye enklere å få stoffet til å sette seg i hodet igjen når man vet litt hva det går i og bare behøver å repetere.

      Heldig du er som har gjennomført denne galskapen allerede 😀 Håper du trives som sykepleier 🙂

    12. Mathilde: Heisann, og tusen takk! <3 Disse intense lesetimene mine fungerer veldig godt foreløpig, men så fort jeg kjenner at det blir for mye pugging og for lite pustepauser så får jeg heller gjøre om på planen, ta meg en løpetur eller en episode med noe hyggelig 😀

    13. Vil bare ønske deg masse lykke til på eksamen! Stå på!
      Du er såå flink å øve og jeg blir motivert av alt du skriver om studiet og om skolearbeid – selv om jeg ikke studerer samme fag (sosionom her). Har siste eksamen før jul den 15. og etter det skal det bli såå godt med juleferie! Klem 🙂

    14. Takk for at du ga meg en liten motivasjonsboost gjennom eksamenstiden! Hehe er kjekt å kunne lese en blogg hvor bloggeren også studerer, istedenfor å bli grønn av misunnelse for bloggere som kan drive med noe så kjekt hver dag istedenfor å kjempe seg igjennom x antall eksamener sånn som meg… (sier ikke at blogging er bare en dans på roser, men u get my point). Kjekt å kunne lese om andre som går igjennom denne eksamenstiden!
      Stå på videre, og gjerne gi oss enda mer studie-motovasjon, veldig kjekt å lese 😀 Klem fra meg.

    15. Sååå utrolig flink du er! Hold koken, så kommer ferien fortere enn du får sukk for deg <3 Heier på deg herifra, så gleder vi oss til du kommer sterk og inspirert tilbake. Skulle da bare mangle at du tar deg et par dager fri fra blogg når du har viktigere ting! :*

    16. Så flink og motivert du er! Jeg har mye respekt for folk som klarer å konsentrere seg så godt. Og når man plutselig forstår noe man har lest om og om igjen er det veldig givende. Det høres ut som om dere har veldig mye lesestoff å komme igjennom også. Nå er det 2 år siden jeg ble ferdig med studiene og husker enda de lange dagene på biblioteket. Det var så vanskelig å konsentrere seg så skulle ønske jeg hadde den Forest appen da. Må si at det er deilig å være i jobb nå i ettertid, selv om det innebærer en annen type stress og press kan jeg hvertfall slappe av i helgene med god samvittighet.
      Ønsker deg masse lykke til med eksamen! Stå på 😀

    17. Så flink du er! Jeg har tredje og siste eksamen nå på onsdag, men er virkelig heeelt tom for motivasjon nå. Jeg surrer rundt i stedet for å lese, og kommer nok ikke til å kunne ta juleferie med god samvittighet. Men jeg MÅ bare holde ut de siste dagene! Det hjelper heldigvis at å se at jeg ikke er den eneste som fortsatt holder på med dette 🙂

    18. Går 1 året på sykepleie selv, og er supernervøs for eksamen på fredag… Skal samle sykepleiegjengen å gjøre det samme som du har gjort, nemlig QUIZ. Vi gjorde det til eksamen i grunnleggende sykepleie også, og det gikk så braa!! Masse lykke til på fredag, håper det går bra med oss begge <3

    19. Hei! Lurer på om du noen gang sitter på skolen og leser eller om du trivest best hjemme? Jeg liker best å sitte hjemme fordi da får jeg rett og slett gjort mest! Men mange på studie mitt er sånne som liksom MÅ være på skolen ellers studerer man liksom ikke… Så e mye mas om jeg kommer på skolen hver dag selvom jeg har sakt at jeg liker å lese hjemme. Vet ikke helt hvor jeg skal med denne kommentaren, men lurer på om du har noen tips hvis du har opplevd noe lignende? Vet jo man egentlig skal tenke på sitt beste i eksamensperiode, men sånn som idag fikk jeg snap fra en i klassen “skal du ut?” Og jeg svarte nei, og spurte hvem han skulle med, og da svarte han dn i klassen og spurte om jeg ikke var invitert, og jeg svarte nei og da fikk jeg tilbake “Åja, jeg ble invitert på skolen, så hadde du vært på skolen hadde du nokk også blitt invitert” .. jaja, ha en fin lørdagskveld Marthe! 🙂

    20. Har alltid digget bloggen din! Men i det siste har du blitt så overdrevent og kvalmt positiv, det virker liksom ikke ekte… Håper du har det fint og at alt står like bra til som du skriver på bloggen! <3
      Stå på, og lykke til på eksamen 🙂 Husk at det er lov til å ikke ha det 100% ok hele tiden, og dette gjelder særlig nå i eksamensperioden...

    21. Hei Marthe!
      Synes du er kjempeflink, men kan jeg komme med litt konstruktiv kritikk? Veldig bra at du deler studiehverdagen din, men jeg kjenner meg presset når du skriver at du sitter konstant fra 8-23. Gjør liksom at jeg føler meg utilstrekkelig. Føler jeg må være ENDA flinkere enn det jeg allerede er. Sikkert flere som føler det sånn. Ville bare si ifra <3

    22. Ingrid: Hei Ingrid! 🙂 Du, jeg tror vi er helt like på den fronten. Jeg får gjort dobbelt så mye hjemme som på skolebiblioteket og har derfor valgt å være hjemme under hele eksamensinnspurten 🙂 Sånt må man jo bare kjenne på selv. Ikke bry deg om hva de andre gjør, bare gå for den veien som DU lærer og husker best av så kommer eksamen til å gå superfint. -Og festingen kan du ta igjen etterpå 😀

    23. Ingrid: Jeg skjønner hvordan du har det! Etter to eksamner kan jeg tenke meg at det kjennes som et ordentlig tiltak og sette seg ned for enda en.. Huff, men bare tenk på den juleferien som venter om noen få dager. Det er det som hjelper meg når jeg går dritlei ihvertfall. Hehe, om noen få dager er alt over! De siste dagene med lesing og stress vil være verdt det <3

    24. Helene: Hei Helene! Ja, jeg skjønner at studieinnlegg som dette kan være både motiverende og demotiverende å lese, men du må bare tenke på at vi er forskjellige og lærer på forskjellige måter. Jeg lærer best ved å “låse meg inne” og bare pugge pal i en hel uke før eksamen, mens andre lærer best av å lese 3-4 timer og så ta seg gode lange pauser innimellom. Det er heelt opptil hver enkelt og jeg tror ikke det er noen fasitsvar på hva som er riktig. Dessuten er det ikke alle eksamner som krever like mye tid av en, men akkurat denne anatomien føles litt som å lære seg et nytt språk og da må det noen intensive puggetimer til altså 😀

    25. Rikke: Huffda.. Ja, nei hadde jeg studert noe jeg ikke interesserte meg for så ville jeg nok ha klagd på livet i disse dager, men jeg synes selv anatomibiten av sykepleien er spennende så humøret er i grunn kvalmt bra :’) Takk for det!

    26. Hei! 🙂 vil anbefale deg på det sterkeste å gå gjennom tidligere gitte eksamener. Det vil gi deg enda mer forståelse for hva du burde øve på 🙂 lykke til med eksamen, går sykepleie selv og hadde anatomi før jul ifjor.

    27. Helt genialt! Jeg løste tidligere eksamensoppgaver, og det reddet meg virkelig på eksamen i år! Det var et rimelig vanskelig fag, men jeg lærte en del av gruppearbeid og diskusjoner og tidligere eksamensoppgaver.. Men dette så jo virkelig koselig ut også da! Kjekt å gjøre lesingen til noe litt kjekkere, hah! Håper du får en superfin mandag, skjønne deg <3

    28. Hei!
      Jeg har veldig lyst til å gå sykepleie til høsten! Og jeg hadde satt utrolig stor pris på om du kunne laget innlegg som: hvordan skolehverdagen er, studieteknikker! Rett og slett et innblikk i hvordan sykepleiestudiet er

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg