– Sjokoladerisboller –

Herlighet for noen nydelige kommentarer som tikket inn under gårsdagens innlegg. Jeg må si det føles ganske unikt å ha en heiagjeng som dere i ryggen om dagen. Det er bare 16 dager igjen til siste eksamen nå, og alle de gode ordene som tikker inn her hjelper så innmari på motivasjonen videre! Heelt rå er dere <3 Tusen takk!

Jeg lovet dere en juleoppskrift denne lille-lørdagen, og her kommer verdens diggeste sjokolade-risboller! I år må jeg nok holde meg til kakevarianter som ikke er så fryktelig tidskrevende å lage, og risboller passet da helt perfekt å smelle sammen til et par julesanger i går. Det er merkelig hvor lite som skal til før jeg koser meg i mitt eget selskap kjenner jeg. Jeg sto alene på kjøkkenet i en time i går, bakte på julecookies med nisselue på hodet (til jeg fikk hetetokter vel og merke) og sang for full hals til julespillelister! Herlighet for et koselig lite avbrekk fra nevroner, gliaceller og aksjonspotensial.. I kveld kommer Kristinemor på besøk og da skal jeg gå til anskaffelse av årets juletre, pynte for alle penga og kanskje til og med se en julefilm! Gleder meg <3

Du trenger: 1. 1,5 liter puffet ris 2. 250g kokesjokolade (125g lys og 125g mørk) 3. 100g romtemperert smør 4. 6ss fløte 5. 2ts sukker 6. 1ts vaniljesukker

Slik gjør du:
1.
Hakk sjokoladen i grove biter og ha den i en gryte med fløte og smør.
2. La det hele smelte, men ta det av platen før det begynner å koke.
3. Smak til med sukker og vaniljesukker og rør inn puffrisen.
4. Bruk ca 2ss “røre” i hver risbolle og sett dem til stivning i kjøleskapet.

Jeg brukte ikke fingrene til å forme dem av noe slag. Jeg la dem bare som “klatter” med en spiseskje på en tallerken og i søte muffinsformer. De smaker forresten like godt før de stivner som etterpå.. Oppbevar risbollene i bokser i kjøleskapet så holder de lenge! Min oppskrift gir ca 30 mellomstore eller 20 store.

Jeg ble forresten også tipset om å bytte ut puffet ris med cornflakes, og den mørke sjokoladen med hvit sjokolade på snapchat i går, så det skal jeg definitivt også prøve ut i desember! Kanskje dere vil gjøre det samme? Denne årstiden har så innmari mye bra å by på at det nesten er umulig å velge mellom alt. -Men har du lyst til å bake økonomisk så gå for puffet ris for first price sin variant koster 1,70kr på Kiwi. Hehe!

Only one day left! Desember, velkommen skal du være <3
Har dere noen tips til julefilmer vi kan snurre i kveld så hyl ut!

30 kommentarer
    1. Jeg stortrives også i mitt eget selskap – kjeder meg aldri! Jeg tror det er en god egenskap, jeg:)

    2. Ååå risboller er en av mine favoritter. Selv sitter jeg med ark over alt og forbereder meg til morgendagens eksamen i Finansregnskap og regnskapsanalyse. Håper du får delt flere juleinspirerte innlegg oppi eksamenslesingen! Stå på videre og lykke til med eksamen! Klem! <3

    3. Nam, risbollene ser helt nydelige ut! Fikk lyst til å teste med en gang! Risboller er jo noe av det beste man kan lage til jul!

    4. NAM!! Vi bakar alltid risbollar til jul, og dei forsvinn like fort kvar gong:-)
      Vi driv på med akkurat det same i biologi, nervesystemet, så pugging av aksjon- og kvilepotensialet står på tapeten i kveld. Har fagdag i biologi på fredag, og då er det test i heile pensum til no + at eg må bla. dissekere eit sauehjarte. Gruar meg skikkeleg, for det har eg aldri gjort (og hadde heller aldri planar om å prøve).

    5. Hei Marthe! Et litt kleint spørsmål, men hvor var det undertøyet du viste på snap fra? Det fra butikken! 🙂 Klem!

    6. Hei Marthe! Gratulerer med gårsdagens eksamen!! Du er kjempeflink! Disse sjokolade risbollene ser helt skummelt gode ut🙈 Jeg lurer på om jeg kan spørre etter singleter du har på deg i kveld (onsdag)? Så den på mystoryen din, og det er akkurat slik jeg er på utkikk etter! Rålekker! Ha en fortsatt god kveld fine du. Klem

    7. Åh, det så nydelig ut 😍 hvilken butikk var dere i som solgte juleundertøy? ☺️ ref fra snap

    8. Litt i seneste laget, akkurat satt meg på t-banen hjem fra jobb! Men her er noen tips til julefilmer (håper du får tid til å koble litt mer av):
      – The holiday
      – Jack Frost
      – polareekspressen
      – Elf
      – De fem legendene (ikke en julefilm så dan, men det er vinter og julenissen er også med, super søt animasjons film)
      Kos deg i desember <3

    9. Hei Marthe!
      Gratulerer med bestått praktisk test!
      Synes du virker veldig dedikert, og lykke til med resten av eksamenslesinga.
      Fin oppskrift, selv prøver jeg å slanke meg så nå nok styre unna dette.
      Det jeg derimot lurer på er: hvor har du kjøpt konglene? Jeg har lyst å pakke inn julegavene fint og gjennomført i år, med kongler,silkebånd, grankvister og hele pakka 🙂

    10. Siri: Hei hei! Tusen takk for det 😀 Er så fornøyd at <3 Singleten jeg hadde på meg i går kveld er ny og fra Gina Tricot. Den er utrolig fin i ryggen også. Litt åpen på midten med blonder <3

      Du må ha en finfin torsdag!

    11. Julie: Åh, så spennende med biologi 😀 Skulle nok ha valgt det selv som valgfag på allmenn kjenner jeg. Haha, du må ha masse lykke til med test på fredag Julie. Den mestrer du nok helt fint 🙂

    12. Linda: Åå hurra for filmtips! Tusen takk 😀 Jeg har sett noen av dem, men ikke alle. Jack Frost og De fem legendene har jeg ihvertfall ikke sett enda. Resten ser jeg hvert eneste år. Elsker polarekspressen <3

    13. Risboller har jeg aldri hatt sansen for 😮 Men å bytte ut risen med corn flakes – dritgodt!! Men anbefaler å bruke melkesjokolade <33 ah

    14. skal helt klart teste ut denne oppskriften
      Noen forslo også kaffe i røren ?
      men leste om delfiafett en annen plass der meldte eg pass 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg