En dag som sykepleierstudent

For en nydelig fredag dette har vært.. Virkelig en av de bedre i hele høst. Den startet med en real runde black friday shopping på Sørlandssenteret før Andrea kom og hentet meg for en eksklusiv lunsj i byen! Åjada, vi snakker nydelig, italiensk pizza med prosecco og sjokoladefondant til dessert. Jeg var så mett i magen og sliten av shoppingen da jeg omsider skulle vende nesen min hjem at det bare var såvidt jeg klarte å holde øynene åpne på bussen. En perfekt start på helgen spør du meg! Jeg trodde egentlig ikke at fredagen kunne bli stort bedre, men joda.. På veien hjem dro jeg innom mitt nye postkontor, og der ventet overraskelsesgaver fra både familien og blogglesere. Altså, hva!? Mer om det skal jeg dele i et eget innlegg i morgen, men jeg måtte bare formidle noe av lykken med en gang.. Fader så takknemlig jeg er for å ha så fine folk som tenker på meg.

Som sagt, mer om det i morgen! Denne posten skulle nemlig egentlig dreie seg om et helt annet tema! -Livet som sykepleierstudent. Jeg har ikke hatt noe obligatorisk undervisning hele denne uken, men jeg har likevel vært på øvingsavdelingen hver kveld bortsett fra i dag, for å øve meg på diverse prosedyrer. Ved siden av alle teoretiske forelesninger innen anatomi, sykepleie, hygiene, taushetsplikt, etikk osv, har vi fått opplæring i en hau av praktiske ting også, og noen blinkskudd fra denne biten av studiet vil jeg gjerne dele med dere i dag!

Ser det ikke gøy ut? Haha, jeg tror jeg har sagt det hundre ganger nå, men jeg er så sinnsykt glad for at jeg valgte å søke akkurat dette denne høsten. Timene bare flyr avsted når hanskene skal på og vi får leke oss som ekte sykepleiere på øvingsavdelingen.. -Eller pasient da, som jeg er på noen av bildene her. Supergøy har vi det!

Det første året lærer vi alle slags enkle prosedyrer som å re opp senger med konvolutthjørner, forflytte en pasient på ulike måter, kroppsvask og intimvask, sårstell, kateterisering av både kvinner og menn, setting av injeksjoner og målinger av blodsukker, puls, blodtrykk osv.. På tirsdag skal vi som sagt også ha en test i disse oppgavene, og denne må bestås for at vi skal få lov til å bli utplassert på sykehjem i praksis til våren 2017.

Dette er jeg så spent på at jeg faktisk har hatt mareritt om det to netter på rad nå, så dersom dere ferdig utdannede sykepleiere har lyst til å komme med et tips eller to fra deres egne erfaringer her så er dere hjertelig velkomne til det. Om noen av dere strøk på første forsøk så vil jeg veldig gjerne høre om årsaken til det! -Så slipper jeg kanskje å gå i samme fellen selv. Det er jo ikke så fryktelig mye som skal til har jeg skjønt?

Jeg får bare lese rumpen av meg hele helgen, og krysse både fingre og tær på tirsdag. Heldigvis har jeg en suveren assistent med meg på testen, og denne damen ser dere på bildet under her. Hannah, Ida og jeg har øvd flere timer sammen hver kveld denne uken, stelt hverandres “leggsår”, vasket hverandres kropper, pusset hverandres tenner og hatt det riktig så hyggelig, så innerst inne har jeg en god følelse altså <3

-Men kjære sykepleiere, del veldig gjerne deres erfaringer med meg likevel!
Vil så inderlig ikke gå på en smell med en skikkelig tullefeil, og de finnes det mange av!

74 kommentarer
    1. Hei! Jeg var ferdig utdannet sykepleier nå i sommer, og gikk på en liten smell på min første ferdighetstest på sykepleierlaben. Jeg fikk SIK av mann, og strøk av den enkle grunn at jeg på ett tidspunkt gjorde meg usteril på den ene hansken. Husker jeg var helt i fra meg, men det gikk heldigvis bra på andre forsøk!
      Har vell egentlig ikke så mange tips, fortsett å øv så mye du kan og ikke overse de små detaljene i prosedyren. Og på selve ferdighetstesten , så husk å gi beskjed til sensor/lærer dersom du gjør en liten feil, dersom de ser at du selv fikk med deg feilen så er de litt snillere når de vurderer deg 🙂
      Masse lykke til, har virkelig troen på at du blir en kjempeflink sykepleier ! 🙂

    2. Maria: Hei Maria! Takk for at du la igjen denne! Husker du hvordan du gjorde deg usteril på den ene hansken? Kom du borti noe spesielt med hånden eller? Det er nettopp den hygiene-biten jeg er livredd for å gjøre feil på. Det er så mye som kan gå galt. Haha! Heldigvis har man noen forsøk til, og da går det som regel bra 🙂 Hyggelig å høre at det ordnet seg for deg også!

    3. Så ufattelig gøy studiet ditt høres ut, Marthe! Jeg ønsker deg masse lykke til på testen og er helt sikker på at det går bra! Du er jo flink til alt mulig! <3

    4. Bare sørg for å ha i bakhodet når du skal ha på deg stelleforkle, og ikke. I tillegg til når du skal ta den av. Det er de kjempestrenge på! Husker jeg glemte hansker når jeg skulle måle blodsukker, og fikk en kommentar på det. Og hvis du får mating av pasient, så husk å dander maten litt pent på et brett, som kommer til å ligge synlig på “kjøkkenet”. Det er noen som stryker bare på det… Ooooog ved sterile prosedyrer, bare ikke vær borti noe som helst med den hånden som blir steril gjennom hele prosedyren. Ikke ta på huden til pasienten, ikke nattbordet, ingenting! Husk trekantprinsippet 🙂 Mye å huske på, haha! Men det går nok bra. Lykke til! 😀

    5. Hei Marthe 🙂
      Jeg går 2.året på sykepleien. Mitt tips til praktisk eksamen er å alltid si ifra om du merker at du gjør feil, blir usteril eller glemmer stellefrakken. Sier du ifra og forklarer hvordan du heller ville gjort det, så viser du at du har forståelse og egentlig kan det, men at du kanskje glemte det på grunn av nervøsitet. Jeg fikk kateterisering av kvinne på min eksamen, og stresset med de sterile hanskene. Jeg sa ifra om at jeg visste at de var usterile og at jeg i en reell situasjon ville byttet hansker. Jeg bestod eksamen 🙂
      ALLTID si ifra, og ikke håp på at sensor ikke så det, for de ser alt! hehe.
      Masse lykke til, det kommer til å gå veldig bra 🙂
      Klem

    6. Jeg måtte måle temperatur på dukke rektalt og i øret på lærer,samt gjøre hosteteknikker på lærer som spilte at hun var tungpustet. De fleste som har testen blir overrasket, de er ikke så strenge. Husk å sprite bord, bruke hansker, dekke til eventuelt, forheng, stellefrakk 😀 dette går så fint <3

    7. Hei Marthe!
      Så bra du trives så godt med studiet, du har jo valgt det aller koseligste yrket:-)
      Jeg går tredje året nå, det blir bare bedre for hvert år! det første er absolutt det tøffeste, så hang in there!
      På min praktiske test stod jeg første gangen – men hun som hadde den samtidig med meg strøk. Hun strøk på grunn av hygiene, husker ikke helt spesifikt hva det var men jeg har skjønt at det hygieniske prinsippene er den største grunnen til stryk. Bare les _godt_ på forskjell på rent og sterilt, de er nøye og kritiske til det. Og ellers bare grunnleggende behov og litt det etiske rundt stell og andre prosedyrer. Du har jo forberedt deg veldig godt, så dette har jeg stor tro på går veldig bra!
      Masse lykke til, både på den praktiske testen, og eksamen:-)

    8. Jeg har og praktisk eksamen i sykepleie 1.år neste uke! Gruer meg skikkelig.. Lykke til Marthe, du virker godt forberedt!

    9. Solveig: Hei Solveig! Tusen takk og takk for tilbakemelding 🙂 Ah, da skal det leses ekstra på hygiene prinsipper denne helgen 😀 Jeg har så lyst til å bestå på første forsøk så jeg kan fokusere på anatomi og bare anatomi den resterende tiden <3

    10. Hei! Jeg fikk eliminasjon på denne oppgaven. Jeg gjorde forsåvidt en litt feil, da jeg var så nervøs. Men jeg bestod på det grunnlaget at jeg opprettholdte alt det hygieniske som var viktig. De som strøk hos oss, var de som hadde glemt hansker, stellefrakk osv uten å si ifra. Så pass på å vite når du må ha dette på og ikke 🙂 masse lykke til! Går nok veldig bra.

    11. Hei
      Jeg går tredje året på sykepleien nå, og du må bare glede deg til resten -også praksisene : )
      Husk å fortell alt du gjør – og gjør du en feil så reflekter over denne(hvertfall fortell hva du gjorde). Det viktigste å huske på er vell hyigenen.
      Og sterile prosedyrer er noe du får i fingrende etterhvert.. Jeg er for tiden i praksis på ortopedisk sengepost med mange sterile sårstell – og der er det heeelt innafor å bruke god til på sterile prosedyrer – nettop fordi det er en tillvenningssak. Det viktigste er vell at du klarer å skille mellom hva som er urent, rent og sterilt, da kommer du langt.
      Jeg var selv veldig heldig med praksis test og kom kun opp i respirasjonstelling.

    12. Isabell: Heisann! Tusen hjertelig <3 Det er helt topp å lese om deres erfaringer altså. Det er så mange ting jeg ikke engang hadde den villeste idé om at jeg måtte tenke på eller styre unna for å unngå å stryke, så nå prøver jeg å suge til meg all erfaring jeg kan fra dere. Haha! Kjekt med blogg <3

    13. Kristine: Ja, dette med når jeg skal bruke forkle og hansker har jeg ikke helt kontroll på enda, så det skal jeg lese mer på. Ellers er jeg usikker på hvor det er greit å ta forkle av? Hørte at man kunne stryke på å gå inn på skyllerom med forkle på og ut igjen uten å ta det av/kaste det der inne? Blir så forvirret når det ikke står noe om dette på selve pensum-nettsiden.

      -Men tusen takk! Gleder meg til å få det overstått. Haha <3

    14. Det er mye å huske på, men jeg kan gi deg to viktige tips: vær nøye på hygiene, og husk å kommuniser med/til pasienten:)

    15. God kveld! Jeg er andreårsstudent på NTNU i Gjøvik. På min første PRU-test fikk jeg katetirisering av kvinne, og var så nervøs at jeg nærmest besvimte der jeg stod. Hadde øvd flere ganger, men sensor så så streng ut! Så jeg klundra fælt der jeg stod og kaldsvettet og hadde sympaticus i full aktivering 😉 Men det gikk fint så lenge jeg forklarte om jeg gjorde noe feil, og hvordan jeg egentlig ville gjort det om jeg ikke hadde påbegynt hjerteinfarkt der jeg stod. Det gikk fint og jeg bestod. Man må bare ikke gjøre den feilen at man tror at sensor ikke har sett om man gjør noe feil, for det ser de! Så, vær ærlig og innrøm om man gjør noe feil så går det fint:) Lykke til!

    16. Solveig Krag Søyland: Hahaha <3 Åå dette høres ut som en tilstand jeg vil kjenne meg igjen i om noen dager. Godt å høre at det gikk bra til tross for nervøsiteten. Skal passe på å rope ut feilene mine om jeg har noen jeg også :') Tuusen takk!

    17. Hei! Jeg har ikke kommet meg til sykepleiestudiet enda, går fortsatt på videregående! Gikk helse første og andre året på videregårende, og gleder meg så til neste år på sykepleien. Utrolig gøy å lese om studiet og hvordan det går med deg. Skriv gjerne mere om sykepleiestudiet :))

    18. Guro: Tusen takk for at du deler dine erfaringer og tips med meg her 😀 Praksis på ortopedisk høres forresten kjempespennende ut. Gleder meg til å forhåpentligvis havne der en dag selv 🙂

    19. Hei!
      Mitt beste tips er rett og slett å holde hodet kaldt under testen. Ikke la deg stresse av at du skal bedømmes, men fokuser heller bare på å gjøre prosedyren slik du har gjort mange ganger under ferdighetstrening. Vær ærlig hvis du oppdager at du har gjort en feil, eller kommer på senere i testen at det var noe du glemte/skulle gjort tidligere. Det jeg husker andre i hovedsak strøk på da vi hadde testen var at de ble for stresset og derfor gjorde unødvendige småfeil, og ei som gjorde seg usteril og latet som ingenting fordi hun trodde sensoren ikke hadde sett det. Masse lykke til! 🙂

    20. Jeg går 3 året nå og bestod testen første gang. Husk å les oppgaven nøye:) Jeg fikk blant annet intramuskulær injeksjon og hetteglasset/eller sprøytespissen ble usteril fordi jeg skalv så mye når jeg skulle trekke opp. Jeg sa det ble usterilt, så jeg begynte på nytt (et par ganger) og rakk det fordet:)
      Det virker som det kommer til å gå veldig fint så mye som du øver! 🙂

    21. Jeg strøyk nesten fordi det var 1 skrukke på lakenet, liten filleting som som ikke brukes mye i praksis. Selv ikke hos sengeliggende pasienter. Men vær nøye på det hvertfall. En del som strøyk pga hygiene, så mitt tips er hvis du er litt usikker så vask/sprit hendene en gang for mye enn for lite. Prat også med deg selv, pek på feilene dine om det skal oppstå noen slik at de forstår at du ser dem også. Og brun medstudentene som hjelpere

    22. Åh, masse lykke til, fine deg!❤️ Husk å si ifra dersom du har glemt noe til sensor, er så utrolig viktig + informer “pasienten” hele veien om hva du gjør. Jeg går ikke sykepleien, men mamma er ferdig nå til sommeren og har fortalt meg masse. Går selv Vg2 og skal ta sykepleien, så det gleder jeg meg veldig til. Mamma sa at på en slik test kan det for eksempel bare ligge et bein, men likevel så skal du snakke som om det skulle liggi et menneske der. Du består nok med glans, det er jeg sikker på. <3

    23. Hei Marthe!
      Fast leser av bloggen din men dette er første gang jeg legger igjen kommentar. Jeg er selv ferdig utdannet for 4 år siden og må si jeg ble veldig glad når du skrev du skulle begynne på sykepleier studiet!:) det virker som du passer godt i yrket etter hvordan du fremstår gjennom bloggen!:) mine råd når det gjelder praktisk test er som di skriver over her. Forklar deg nøye gjennom prosedyren og er du uheldig å blir usteril i en steril prosedyre si i fra slik at sensor vet at du er klar over det. Husk også å pugge anatomien og hvorfor man gjør ting på den måten slik at du kan forklare deg på et fagspråk. Husker hun jeg var assistent for kom opp i HLR og ingen av oss kunne gi et godt svar på hvorfor vi ikke skulle gi altfor dype innblåsninger, selv om vi ikke kunne svare helt konkret på det fikk alle bestått!:) Det Aller viktigste er de primære hygieneprinsippene, sitter det kommer mye av seg selv. Hvis du feks får injeksjoner forklar hvilke andre steder det kan settes og hvorfor du velger å sette det der(hvilke vurderinger du gjør dersom pasienten feks er veldig underernært ødematøs etc. Det er lov å være nervøs men trekk pusten dypt og vær sikker på deg selv! Jeg er sikker på at dette kommer til å gå fint og at du blir en strålende sykepleier! Mange lykkeønskninger! 🙂

    24. Masse lykke til <3 En praktisk test er ikke så grusomt som man tror i forkant... Hadde bare hjernen klart å ta til seg det 🙂 Viktig å holde roen, kommunisere med pasient og bemerke eventuelle feil. Viktig å legge opp til prosedyrer på en smart måte, slik at det er logisk hva som er rent, sterilt og skittent 🙂
      Dersom dere får ha med utstyrsliste inn på prøven, lag denne oversiktelige og ryddig- vet en slik liste har reddet flere av mine medstudenter.

    25. Hei! På min praktiske test så var sensorene, i alle fall på min skole, veldig behjelpelige! Så lenge en forteller når en selv oppdager feil, feks ved kontaminering av sterilt område eller feil rekkefølge osv! Stellefrakken har vi lært at tilhører pasientrommet og skal aldri ut derfrå på kroppen! Og Hugs å sprit deg inn og ut av denne 🙂 Samme med hansker, da de ikkje beskytter 100% 😉
      Lykke til!

    26. Hadde selv denne testen på onsdag – vi var delt inn i grupper på tre og tre, er det noe dere også er eller har dere en og en? Jeg var så “uheldig” å bli pasient når min gruppe skulle ha, og følte ikke jeg fikk vist meg fram på noen måte uten om det å svare det teoretiske, men som de sa var dette noe de selvfølgelig tok hensyn til, og at jeg var vel klar til praksis i januar. Bare trekk pusten som noen over har skrevet, så går dette bra det! Masse lykke til, sikker på du også får det godkjent <3

    27. På min praktiske eksamen fikk jeg nedentilvask på dukke. Forklar hele tiden hva du gjør, og hvorfor. Husk på hygieniske prinsipper. Start alltid med håndvask, sprite nattbord/arbeidsbord, ha på deg stellefrakk og hansker.Det er også lurt å reflektere sammen med sensor hvordan du vil bevare integriteten og respekt for pasienten imens du gjør prosedyren.
      Dette klarer du <3 Masse lykke til!

    28. Emma: Gratulerer med bestått! 🙂 Ja, vi er også delt inn i grupper på 3 men alle må spille alt på omgang. Alle må altså være både pasient, assistent og sykepleier hver sin gang og det er kun sykepleier-rollen som bedømmes hos oss <3 Tusen takk Emma!

    29. Hadde selv min siste ferdighetstest, har selv erfart etter tre forskjellige tester at “sensorene” liker at en prater gjennom hele prossen, fortelle hva en skal gjøre, vil gjøre og hvorfor. Har selv fått veldig positive tilbakemeldinger på dette, å lærene mente det var veldi fint når vi pratete gjennom hele prosessen slik vi viste kunnskapene våres. Lykke til på testen, har selv grudd meg sånn til mine at jeg skjelver som bare det, og har trodd alle gangene at det gikk rett vest, men går ofte bedre enn man tror. Obs! Vertfall, hygiene og planlegging er ting som blir veldi mye obsertert!
      Dette klarer du nok supert 😀

    30. Jeg fikk bekken i seng og glemte å ta opp hodeenden på sengen. Sensor var snill da jeg sa jeg hadde glemt det og strøk meg ikke. Er ikke alltid så strenge, for den feilen du gjør der, gjør du nok aldri igjen haha! Lykke til:)

    31. Hei Marthe! Jeg går helse- og oppvekstfaget på videregående og har akkurat (i går) gjennomført min andre praktiske tverrfaglige oppgave. Vet at videregående opplæring kanskje ikke er like grundig som på høyskole, men det vi fikk beskjed om å huske på var hygiene og kommunikasjon med pasienten. Det var også veldig viktig å sørge for at pasienten kan få utnyttet sine egne ressurser der det er rom for dette. Lykke til!

    32. En ting jeg vet at mange av mine klassekamerater strøk på var at de ikke sjekket datoen på utstyret! Det skal alltid være det første du gjør. Og som noen over her sa; alltid si ifra når du gjør noe feil – det redder deg som oftest 🙂 Lykke til!

    33. Ser at sykepleiestudiene rundt om i landet er langt opp på veldig forskjellige måter! Jeg går 2.året på sykepleien i Porsgrunn, og vi har praktiske ferdigheter som å katetrisere, sette injeksjoner, pvk osv nå før vi skal ut i praksis på sykehus til våren 🙂 Mens vi i første år hadde prosedyrer som å måle blodtrykk,puls og temperatur, re opp seng med pasient i, bruk av bekken og andre “lette” prosedyrer.
      Det ser ut som du trives godt med studie (fast leser i flere år, som har fulgt deg på flere skolestarter, heh 😀 )
      Tips til testen: SPRIT HENDENE EN GANG FOR MYE ENN EN GANG FOR LITE! 😀

    34. Hei. Jeg var ferdig sykepleier nå i sommer og fikk SIK av mann på denne testen. Besto ikke den gang fordi jeg var så nervøs og stilte meg feil ift. denne “trekanten” sim vi lærte på studiet. Fikk da begrunnelsen at selve kategorisering var fin, men ikke arbeidsmåten, haha, ler av det nå i ettertid. Meg og en annen venninne strøk sammen så vi grein i bilen hjem med hver sin big mac. 😂 Prøvde å begrunne det med at vi i en reell arbeidshverdag ikke vill ha mulighet for å gjøre det slik pga. romstørrelser osv. Hadde testen etterpå sårstell og det gikk veldig fint! Gikk på uia slik som deg og hørte at alle som ikke besto første gang består da ganga etter uansett hvordan det går! 😄 Masse lykke til, og det verste er ikke å stryke faktisk, for dy lærer veldig av de feila du gjør, jeg prøver så langt det lar seg gjøre og alltid stille meg riktig ved SIK 😂

    35. Hei Marthe <3
      Jeg har vært sykepleier i 2,5 år, og tror det beste tipset er å overholde hygieniske prisipper. Husk på hva som skal være sterilt. Blir du usteril ved et uhell, bytt hansker og vask evt stedet du kom borti på nytt. Dette kommer du til å fikse med glans! 🙂 Stå på!
      Klem Anette

    36. Jeg går 2. året på sykepleien i Bergen og har vært oppe til praktisk teoretisk eksamen 2 ganger (en på 1.året og en på 2.året). 1.året kom jeg opp i kateterisering av kvinne, og var ekstremt nervøs under eksamen. Selv om jeg hadde øvd på prosedyren 100 ganger gjorde jeg mange feil, og kom på det rett etter jeg hadde gjort det. Det som er viktig er å si ifra når du gjør noe feil. Sensorene ser etter forståelse, de forventer ikke at man skal ha prosedyren i fingertuppene med en gang. Så hvis du kan prosedyrene og vet hvordan de skal gjøres, da har du også evnen til å fortelle når du gjorde noe galt eller kunne gjort ting annerledes. Da viser du forståelse! Det har reddet meg under begge mine praktiske eksamener, det skal mye til å gjøre alt feilfritt (spesielt når man er nervøs i tillegg).
      Jeg tror du klarer deg fint, jeg! Lykke til 🙂

    37. Er så mektig imponert over bloggingen din for tiden Marthe! Du er så flink, både på skolen og med bloggen <3 Stå på, snart er det feeeeerie <3 Ønsker deg en fin førjulstid, you go girl! Masse lykke til til tirsdag, klemklem

    38. Hei Marthe 🙂
      Husker når jeg hadde disse testene selv og hvor redd jeg var for å stryke. Første året fikk jeg oventil stell og bytte av stikklaken. Det var på dukke, vel og merke. Men det jeg gjorde var at jeg snakket til dukken hele tiden og forklarte hele tiden underveis hva jeg gjorde, noe som er utrolig viktig uansett om det er dukke eller menneske. Alle kan lære seg å utføre en prosedyre, men det er kjempeviktig å tenke på pasienten oppi dette. Viktig å skape en god atmosfære slik at pasienten føler seg trygg og informert til en hver tid.
      På andre året hadde jeg innleggelse av pvk. Da forklarte jeg også i detalj for “pasienten” hva jeg skulle gjøre.
      Jeg strøk ikke på noen av mine, men det er viktig å ikke bli for nervøs. Da er det lett for å klusse det til og glemme utstyr og små detaljer lærerne gjerne ser etter. Jeg tenkte at dette var en reel situasjon og unngikk å tenke på at dette var en test. Dette gjorde det lettere for meg å utføre oppgaven og det ble enklere da jeg innstilte meg på at dette var en reell situasjon.
      Tror du vil klare dette fint 🙂 Øving er viktig. Når du er ferdig vil du se tilbake på disse testene og tenke hvor godt er å være ferdig! Det er veldig gøy å få bruke kompetansen man har jobbet hardt for å få, og ikke minst være selvstendig å ikke ha noen som vurderer deg. Det føles godt å føle seg trygg!
      Masse lykke til <3 Hilsen sykepleier ferdigutdannet i 2015.

    39. Så spennende!! Det er jo supert at du øver så mye! Det er viktig og det gjør deg tryggere på prosedyrene 😉 Jeg fikk vask og stell av overkropp og tannhygiene. Det gikk fint. Viktig å huske hygiene også er det lurt å snakke seg gjennom alt du gjør. Hvis du blir usteril så si det. Jeg har vært sykepleier i rett over et år og jobbet første året på nyfødtposten i Kristiansand. Ofte når jeg skulle utføre prosedyrer i begynnelsen tok jeg med noe ekstra utstyr i tilfelle. Det er kanskje ikke riktig å gjøre det på øvingsposten, men. Uansett masse lykke til!

    40. Et tips er at det er veldig viktig å sjekke dato å skrive på når du åpner noe nytt! Også les veldig godt på alle prosedyrene for etter testen får du praksiser spørsmål om oppgaven! Ta deg god tid å ha arket foran deg. Fikk selv kateterisering av kvinne, gikk heldigvis bra men holdt på å strøk da jeg nesten var borti søppelposen med hanskene! Men si ifra om du merker en feil underveis, da bruker de å være snille. Kommer til å gå kjempebra, masse lykke til!!😊

    41. Hei! Var ferdig utdannet sykepleier nå til sommeren som var. Noe vi fikk streng beskjed om at var viktige på disse testene, er at du sier ifra om at du gjør en feil, og evt hvordan du kan rette den opp igjen. (Begynne helt på nytt hvis du gjør deg usteril f.eks.) Begrunn hva du gjør – lærerne kan ikke lese tanker – da slipper du gjerne noen spørsmål i etterkant også 😊 Og ha alltid en begrunnelse på hvorfor du gjør som du gjør! 😊

    42. Ønsker deg masse lykke til. Er selv 4 år siden jeg stod på øveleseavdelingen på Uia. Jeg har bare gode opplevelser fra den tiden. Både lærere og selve testene. Husker faktisk ikke helt hva jeg fikk. Men tror jeg var heldig med helskift av seng og stell av pasient i seng. Og husk å forklare hva du gjør underveis, ikke til sensor, men pasient. Da vil det også føles litt tryggere, da du “glemmer” at noen står og vurderer deg. Dette vil gå kjempe fint 😊 Lurer på om dere lærte å aspirere på s.c injeksjon? Det er noe som jeg har hørt i ettertid, men som vi ikke lærte på skolen. Så tenkte du har nyeste oppdatering på dette 😉

    43. Kommuniser med pasienten, ikke snakk over hodet til pasienten med assistenten din. Forklar hva du gjør og hvorfor. Si ifra når du merker at du gjør evt “feil” og hva du helst skulle gjort.
      Tvitvi!
      Husker den praktiske testen som om der var i går! Kjempeskøy, men skummelt!
      Hilsen fersk sykepleier

    44. Hei!
      Jeg er ferdig utdannet sykepleier. Jeg kom opp i måling av manuelt blodtrykk og puls. Var så nervøs at sensor på et tidspunkt lurte på om jeg ville sette meg ned, og om jeg ville ha et glass vann 🙂 Gikk heldigvis bra, og det gjør det nok med deg også. Du kommer til å bli en dyktig sykepleier!

    45. Jeg fikk subcutane injeksjoner og HLR. Jeg bestod med glans, , men min sensor var utrolig behjelpelig! De har jo så klart ingen intensjon om å stryke oss med mindre de ser vi ikke har nok kunnskap og ser det som uforsvarlig å la oss behandle ekte pasienter!
      En av mine medstudenter glemte FAKTISK stellefrakk og engangshansker når hun skulle sette bekken, hun oppdaget det selv sent i prosedyren. Hun ble helt fra seg og forklarte hva hun innså hun gjorde feil – hun retta på feilen (hentet stellefrakk og hansker) og avsluttet deretter. Dette syns sensor var veldig bra hun gjorde, og det var ikke noe problem sa han fordi det er snakk om å være bevisst egne handlinger, og ikke minst rette på dem! Håper dette var noe til hjelp Marthe – virkelig ikke noe særlig å grue seg til – de vil absolutt tvinge ut all kunnskap du har og hjelpe deg til en fremragende presentasjon 😀
      GOOD LUCK – DETTE NAILER DU <3

    46. Ferdig utdannet sykepleier her! Mitt tips er å snakke deg gjennom prosedyren mens du gjør det, og forklar hvorfor du gjør ting på en måte og ikke en annen! Og gjør du noe feil, si det med en gang 🙂 lykke til, dette tenker jeg du fikser!:-)
      Og jeg må bare si at dere er heldige som får lære kateterisering av menn!! På skolen min var de strenge på at det fikk vi ikke lov til, det var det kun leger og spesielt opplærte sykepleiere som hadde lov til. Nå som ferdig utdannet er dette faktisk noe vi MÅ gjøre (jeg jobber fulltid på sykehjem <3). Bruk tiden på skolen og praksis godt! Jeg har lært mange prosedyrer for fult nå, etter ett år som sykepleier! Men jeg var uheldig med praksisstedene mine :-/

    47. Vi vernepleiere går også gjennom en slik prosedyre før sykehjempraksis.
      Hos oss strøk under 10%, dette skyldes at folk muligens var stresset eller følte seg utrygge da vi ikke fikk nok øvingstid. Ved sprøyte fikk vi bare et stikk hver i både arm å skinke- å fikk ikke lov å øve på dette ved skolen. Men bare husk de reine sonene, og aldri legg sprøyten fra deg før stikket. Husk at når hetta er tatt av skal den rett i armen. Testen skal sies at er veldig skummel, men er en litt forberedt å kan litt om alt så mestrer en testen på 1-2-3! Masse lykke til!!😄

    48. Hei Marthe. Du er nå skjønn, men slapp av, dette kan du.
      Det viktigeste er å ta det med ro, fortelle hva du gjør, tenke gjennom hvorfor du gjør det og ikke stress for mye over hygieneprinsipp. Dette har du kontroll på og er ikke en utspørring om “anatomi”. Dette skal du vise på eksamen 16. des. Det er ingenting å stresse over, med gode øvinger og prosedyrer trenger du ikke å kunne teorien til punkt og prikke. Slapp av i helgen, dette går bra!!

    49. Hei!
      Jeg er ferdig utdannet sykepleier og har jobbet i 1,5 år nå. Husker jeg kom opp i nedentilvask av kvinne. Ble så glad og sto på første forsøk.
      Skriv ned prosedyrene og utstyrslisten til punkt å prikke og pugg. Når du skal hente utstyret under den praktiske prøven er det greit å huske å få med seg alt, så man ikke går flere runder på utstyrslageret. Vi fikk ikke lov til å gå to runder om vi hadde glemt noe.
      Husk trekantprinsippet! Om du skulle gjøre noe feil eller bli usteril, si ifra. Forklar isåfall hvorfor og hva du ville gjort annerledes hvis det var en reel situasjon.
      Begrunn alltid hvorfor du gjør alt. Dette gjorde vi i en samtale etterpå på skolen jeg gikk, men er jo sikkert forskjellig fra skole til skole.
      Bare husk å fortelle hvorfor du gjør alt 🙂 Det kommer nok til å gå veldig bra.
      Husker at det var mange på mitt kull som strøyk på spesielt munnstell. Dette fordi de begynte på feil sted i munnen.
      Masse lykke til! Dette fikser du 🙂

    50. Jeg var ferdig utdannet sykepleier for fire år siden og kom opp i sårstell av venøst leggsår. Jeg bestod, men fikk tilbakemelding på at søppelkassen stod for nærme sengen og arbeidsområdet mitt (trekantprinsippet). Det som de fleste hos strøk på var hygiene. Å bli usteril når du må være steril, være nær gulvet med forflytningsutstyr og så putte det i sengen/rundt pasienten etterpå osv. Mitt tips: Tenk nøye gjennom hva du skal gjøre før du starter, lag en plan i hodet for hvordan du skal gjennomføre prosedyren og pust med magen 🙂

    51. Hei Marte!
      Det er noen år siden jeg bestod praktisk test og husker godt det var nervepirrende til tusen! Jeg bestod på første forsøk, men;På den ene oppgaven der jeg skulle regne ut riktig dose/mengde + sette en subcutan injeksjon oppdaget jeg at jeg hadde trukket opp feil mengde (ml). Jeg hev meg rundt og startet helt på nytt og fikk riktig mengde! Det var avgjørende at jeg oppdaget dette FØR jeg hadde satt injeksjonen, så ingen skade skjedde 🙂 Et tips å ta med seg 🙂 Masse lykke til på testen, pust med magen og ikke stress, så fikser du det helt sikkert strålende!

    52. Jeg er ferdig sykepleier til sommeren. Og når vi hadde denne eksamen så strøk de som strøk på hygiene. For eksempel at de tok på seg sterilehansker feil, eller gjorde de usteril. Eller la noe usterilt på det sterile. Noen strøk på at de satt skitne ting som et bekken på ren-sone som et nattbord. Ellers så strøk noen på at de ikke spritet seg på hendene når de gikk inn og ut av rom. Men så lenge du påpeker det om du kommer på det, og sier at nå ble jeg usteril så da må jeg bytte hansker, så skal du være trygg! Mitt tips er å snakke underveis å fortelle alt du gjør 🙂 Ellers er mitt beste eksamenstips å ikke pugge hver detalj i anatomi for eksempel. Men å forstå helheten og hvordan ting henger sammen som f.eks hjerte og nyrene. Gjør mange gamle eksamensoppgaver! Masse lykke til 💕

    53. Hei! Jeg kom opp i førstehjelp 1.året og nedleggelse av sonde 2.året. Var veldig nervøs begge årene, men det gikk bra 🙂 Begrunn det du gjør og som flere har nevnt, si ifra om du oppdager du har gjort feil! 2.året har det verste for meg.. Sliter med migrene som utløses av stress, og i begynnelsen av eksamen oppdaget jeg at jeg hadde glemt noe utstyr. Sa i fra til sensor, som gikk å hentet utstyret for meg mens jeg gjorde resten klart. I det jeg skulle begynne mistet jeg sidesynet og synet mitt ble slørete.. Jeg vet av erfaring at jeg da har ca 5-10 minutt før kvalmen kommer. Rakk å gjøre litt til før dybdesynet mitt forsvant. Sensor lurte på om det gikk fint, siden jeg plutselig ikke “fant” dukken :p Enden på visa var at jeg havnet i en pasientseng med kald klut i pannen, en jappsjokolade og et glass vann i hånden.. Lyset ble skrudd av, mog de spurte om jeg kunne forklare de kort hva jeg hadde planlagt og gjøre, samt de spurte noen spørsmål. Jeg var sikker på at jeg skulle stryke, men besto 🙂 En opplevelse jeg aldri kommer til å glemme :p Så pust med magen, reflekter over det du gjør, og gjør så godt du kan! 🙂 Lykke til 🙂

    54. Jeg er ferdig sykepleier om 3 uker, og jeg strøyk første gang på SIK, fordi jeg tok på dyna med sterile hansker uten å legge merke til det fordi jeg var så nervøs. Jeg hadde nok stått om jeg hadde sagt ifra. Andre gang fikk jeg intramuskulær injeksjon, og med den er det viktig å huske at medikamentet må dobbelkontrolleres før det gis 🙂 det går nok kjempebra! Virker som du har øvd godt. Prøv å ikke stresse for mye, du blir sykepleier selv om du skulle stryke og.

    55. Hei Marthe!
      Så gøy å se at du trives på studiet. Det ser virkelig ut som du legger hjertet ditt i dette yrket, og det er fantastisk å se 🙂
      Jeg fullførte sykepleien på UiA i fjor, og den prøven før vi fikk dra ut i praksis var virkelig 0 stress! Så ikke gru deg til det 🙂 Bare stol på dine egne ferdigheter, vær rolig og ta deg tid i det du gjør. Så går dette veldig bra skal du se 😀
      De veilederne jeg hadde så nesten ikke på meg, det var nesten som om de hadde bestemt seg for at vi skulle stå.. Hehe. Så ikke så skummelt som det kanskje høres ut!
      Uansett, masse lykke til i studiet videre!! <3 heier på deg!
      Hvis du trenger hjelp til oppgaver eller når du leser på eksamen er jeg mer enn villig til å hjelpe deg 🙂 jeg bor på tømmerstø så ikke så langt unna. Hvis du skulle trenge det! Bare si ifra 🙂
      Klem <3

    56. Hei 🙂 jeg fikk sårstell, og gjorde selve prosedyren riktig. Men jeg strøyk på oppgaven da jeg ikke gjorde rett prosedyre på skyllerommet.. jeg visste ikke at det var med i prøven, så bæda litt på det. Men da klarte jeg det på andre forsøket i alle fall 🙂 lykke til!

    57. Sandra: Tusen takk Sandra! 🙂 Jeg krysser fingrene <3 Angående aspirering så har vi bare lært å gjøre det ved intramuskulære injeksjoner. Ikke s.c altså 🙂

    58. Tusen TUSEN takk alle sammen for at dere har delt så mange tips og erfaringer med meg her! Dette kommentarfeltet har allerede hjulpet meg og nervene mine en hau. Hjertelig takk! Dere er bare fantastiske <3

    59. Elisabeth: Å så god du er som tilbyr deg å hjelpe meg <3 Tusen takk! Jeg har mailen din så jeg skal hyle ut om det blir behov for litt ekstra-undervisning hos deg 😀 Hihi!

    60. Åhh, har lenge hatt lyst til å gå sykepleien selv, men slik som du jobber og står i så tror jeg kanskje det blir for tøft for meg nå, så får vel vente litt til 🙂
      Men sikker på at du blir en fantatisk snill og søt sykepleier 😀 <3

    61. Jeg var ferdig sykepleier i sommer og sto på første forsøk på ferdighetstesten. Jeg tror du kan prosedyrene godt, men det er helt normalt å være nervøs i forkant av en slik test, men jeg tror det kommer til å gå bare bra😊
      De fleste som strøk i mitt kull strøk på hygiene eller blottlegging av pasienten under prosedyrene, så husk på de tingene😊

    62. Hei. Nyutdannet sykepleier våren 2015, husker jeg gruet meg til disse praktiske testene. Eneste du bør huske på er å forklare alt du gjør. Jeg glemte f-eks å ta på meg stellefrakk når jeg skulle utføre fotstell. Da de spurte om hvorfor, forklarte jeg at i og med pasienten hadde såpass rene og fine ben( uten mye døde hudceller), og at jeg hadde et håndkle i fanget slik at det ikke ble noe søl, så var ikke det noe problem.
      De stiller alltid noen spørsmål i etterkant av det praktiske, bare husk å ikke gjør ting så komplisert, så kommer det til å gå kjempefint ! Lykke til 🙂

    63. Hei! Jeg skal studere sykepleien til neste høst og lurer litt på hvor vanskelig matten er? Og om dere har regnet mye til nå eller om det har vært mest rutineinnlæring og pugging på andre tinger?😊

    64. Oda Mari: Heisann! Vi har ikke matte, men medikamentregning. Det er til neste semester så jeg kan ikke si så mye om det riktig enda. Slik jeg har forstått det så er det bare å lære seg noen formler, og forstår du dem så klarer du å regne ut alt du behøver å regne ut 🙂 Du må dog ha 100% riktig for å bestå den testen så jeg tror bare det er om å gjøre å holde tunga rett i munnen 😀 Men det klarer vi!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg