What not to do after a break up

Jeg lovte dere en spalte med “What not to do”, og denne gang har jeg skrevet ei litta liste for alle nysingle der ute! Hoho, håper du leser gjennom disse punktene og tenker “nope, ingen av ordene traff meg”. Gjør du det så er jeg sikker på at du takler din nye sivilstatus helt glimrende. Gjør du det ikke, så har du kanskje en ting og to å jobbe med før du hiver deg ut på neste dating-prosjekt. Triste dager er i mange tilfeller uunngåelige etter et brudd, men det er ihvertfall noen valg du kan ta for å gjøre situasjonen litt enklere å takle.

– 10 ting du ikke vil gjøre etter et brudd –
1.
Mimre tilbake til de dager hvor dere svevde på skyer og livet var en lek. Hva er vitsen? Alle svever på skyer i begynnelsen. Gjør deg heller den tjenesten å komme deg videre. Hvordan hadde dere det de siste månedene før det ble slutt? Tenk på alt som var galt hvis du i det hele tatt skal bruke tiden din på å tenke på eksen. Noen kvelder kommer savnet til å komme snikende innover deg, men ikke glem at det faktisk er en grunn til at det ble som det ble. Fokuser på det som gjorde at det ikke fungerte, og prøv heller å glede deg over de positive sidene som følger med din nye sivilstatus. Alt ligger i hodet, og med riktig innstilling tror jeg man kan takle alt.

2. Ta opp igjen kontakten med andre gamle flammer. Hallo i luken. Havet er gigantisk, og det er mer enn nok fisk å ta av. Er det bare en bekreftelse du søker så gjør det i det minste hos en ny makrell. Det er egoistisk å ta opp igjen flørten med en eks du kanskje ikke engang bryr deg om, bare for å få h*n til å føle deg bedre.

3. Ikke bedriv telefonterrorisering. Tok han ikke telefonen første gang? Vel, da har han et stykk ubesvart anrop i loggen sin. Han behøver ikke syv av dem for å bestemme seg for om han skal ringe opp eller bare gi blanke f*en. Klarer du ikke å la være å ringe eksen din på fylla? 1. Kanskje du ikke er klar for fylla riktig enda? 2. Legg mobilen igjen hjemme. Det skal aldri være nødvendig å trygle om noens kjærlighet. Ikke utsett deg selv for den ydmykende følelsen for så å kanskje bli avvist, og såret dobbelt så hardt.

4. Ikke bruk krefter på stalking. Ikke klikk deg inn på facebook-profilen hans i håp om å finne ut hva han har gjort det siste døgnet. Ikke analyser ethvert bilde han måtte legge ut på instagram. Hva tror du at du vil få ut av det? Kanskje har han en lørdagskveld lagt ut videosnutter på snapchat hvor jentene strømmer rundt han? Vil det gjøre deg glad å se? Hvis svaret er nei, bare dropp det! Så enkelt er det faktisk å føle seg hundre ganger bedre. Konsentrer deg om deg selv og de som måtte strømme rundt deg du.

5. Ikke bli besatt av hans nye eventuelle kjæreste. Kom an.. Ikke vær hun som sender venneforespørsel til eksens nye frøken i håp om å få snoket litt på profilen hennes også. Du har garantert viktigere ting å foreta deg.

6. Ikke vær redd for å være alene. Lær deg å sette pris på lørdager hjemme alene i sofaen. KOS deg med din nye, frie hverdag. Det er så sunt med litt me-time i blant! Ikke vær desperat etter å finne deg en date bare fordi venninnene ikke kan besøke deg en helg. Det går helt fint å slappe av i eget selskap også.

7. Ikke miste fokus på studier og det som faktisk betyr noe. I det store og hele har sivilstatusen din fryktelig liten betydning. Du må gjerne nyte det spennende nye livet ditt som singel, men ikke la festlighetene og tindringen sluke opp all tid som burde ha gått til skole, jobb og kvalitetsstund med familie.

8. Ikke senke standarden. Hvis du vet hva du vil ha. Tvihold på det, og ikke gå for noe som er dårligere. Det er ikke sikkert at du finner noe bra med en gang, men uansett hvor mange måneder som måtte gå.. Ikke fall i en dum tusseladds felle eller velg det nest beste. Du skal leve et helt liv med denne personen. “Helt greit” er ikke bra nok. Du skal gå for sjelevennen din, og det skal kjennes fantastisk langt inne i kroppen i en lang, lang stund. 

9. Aldri miste selvtilliten. Det er helt normalt å føle seg litt usikker i perioden etter et brudd, stille spørsmål til hva som gikk galt, og søke bekreftelse hos nye. -Men ikke la det gå over stokk og stein. Om du ikke klarer å gjøre det selv, så omgås gode venner og familie som kan minne deg på hvor bra du faktisk er. Det var ikke nødvendigvis noe feil med noen av dere bare fordi dere ikke passet sammen. Ikke ta på deg noe skyld for det, eller prøv å forandre deg for at det skal fungere bedre neste gang. Du er helt super akkurat som du er, og jeg skal banne på at det finnes noen som utfyller akkurat deg og din personlighet et sted der ute. H*n treffer du på når du minst venter det.

10. Og helt til slutt: Ikke ha dårlig samvittighet for å dra på en date når du er klar for det. Drit i om det er to uker eller åtte måneder siden forholdet tok slutt. Så lenge du kjenner deg klar, så spiller tiden ingen rolle. -Men litt respekt skader ingen. Kanskje har du en eks som sitter og stalker mystorien din på lørdagskvelden.. Vær snille med hverandre og vis hensyn så ordner det seg for alt og alle <3

Det var 10 av Marthes leveregler! Ha en superduper torsdag.
Vi sees igjen her litt senere i dag, med update fra mitt nye hjem!

25 kommentarer
    1. Kjente meg igjen i nesten alle punktene! Sku ønske du kom med dette innlegget når det akkurat va blitt slutt med meg og exen min. Men neste gang det blir slutt mellom meg og en fyr så ska eg lese detta innlegget!

    2. Jeg gjorde det slutt med eksen i april, og hadde kun sett han en gang siden starten av januar. Han ville ikke se meg og følelsene var for lengst borte, i mai møtte jeg på nytt en fyr jeg hadde hatt en liten greie med sommeren 15, vi hadde det såå gøy sammen og i sommer ble vi kjærester. Noen mener kanskje det var kort tid mellom forholdene og at jeg hoppet fra han ene til han andre, men jeg har aldri noen sinne hatt det så bra i et forhold eller med meg selv som det jeg har nå, og jeg har virkelig en skjelvenn i kjæresten min. Og noen ganger klaffer ting bare helt! Han er i militæret, men likevel får vi det til å funke supert og som man sier, avstand betyr ingenting når noen betyr alt 🙂

    3. haha! jeg kan si meg skyldig i alle bortsett fra 3 og 8, uff. Får håpe du er flinkere til å følge de punktene enn det jeg var sist jeg ble singel 😀

    4. Disse tipsene hjalp virkelig! Jeg trengte virkelig å bli påmint på hva som er viktig nå! Tusen takk Marthe <3

    5. åh jeg var skyldig i mange av disse! Før jeg sletter han både på facebook, snapchat og instagram. Jeg blokkerte til og med nummeret på telefonen slik at jeg ikke kunne sende meldinger i fylla.. Mange syntes at det var ekstremt, men shit det hjalp og jeg kom meg over han 😮 Og ikke tok det lang tid etter jeg bare fikk gjort dette heller, hehe!

    6. Maiken: Nei, det var så tungvindt å få den opp husker jeg, så den får bare bli. Jeg kjøpte meg i stedet en ny 😀 Kjøpte den faktisk i går og fikk besøk av handywoman Andrea som hang den opp for meg. Hihi!

    7. tusen takk for dette innlegget<3
      jeg trengte det virkelig akkurat nå.. håper alt går bra med deg! vi får trøste oss med at alt ordner seg til slutt :')

    8. Anniken: Heisann! Mener du Andersen? Nja, ikke så veldig. Hun bor midt i byen, jeg bor rundt 15 minuttt unna med buss 🙂 Bodde 20 minutt unna før. Hehe!

    9. Åh, dette traff meg! Skal skrive slike lister i en bok for meg selv for å gjøre ting litt lettere. Jeg tror prosessen din blir enklere etter som dere klarer å være venner. Her har det gått tre måneder og vi krangler fortsatt. Nå har jeg klart å ignorere han i to uker, og fy for en mestringsfølelse. Vi er i samme vennegjeng, og det gjør vel heller ikke ting lettere. Han synes det er for tidlig at vi kan være venner, og selvfølgelig respekterer jeg det, men han sier han er helt over meg. Så jeg er rett og slett veldig forvirret og frustrert over hele situasjonen akkurat nå..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg