Ukens film: The Good Lie

God morgen, og hei lille lørdag! Nå kan denne frøkna stolt skryte av å ha mottatt sertfikat i hjerte-lunge-redning. Hehe, verden er herved et tryggere sted! Neida men det var skikkelig moro med en liten praktisk test på morgenkvisten i dag. -Til en forandring fra all anatomilesingen. Jeg sitter enda på skolen, men neste forelesning starter ikke før om en times tid, så nå tenkte jeg at jeg skulle benytte meg av anledningen til å tipse dere om ukens film. En nydelig dramafilm basert på nok en sann, fin, men vond historie..​

– The Good Lie – 
På 1980-tallet ble over 20 000 barn atskilt fra sine foreldre og fordrevet igjennom ørkenen for å unnslippe borgerkrigen i sitt eget land, Sudan. “The Good Lie” handler om skjebnen til nettopp tre av disse barna. -Kampen for å unnslippe og overleve det mest brutale, selve reisen som innvandrer over nye landegrenser, og veien til en ny, tryggere hverdag i USA. Ved guttenes ankomst i Amerika treffer de sosialarbeider “Carrie” som har tatt på seg oppgaven å navigere dem rundt i deres nye, moderne verden. Kulturforskjellene er enorme, og Carrie må lære dem de mest grunnleggende ting som vi i vesten tar som en selvfølge hver eneste dag.

Filmen gir også et unikt innblikk i hvilken innstilling og holdning veldig mange har til innvandrere. Alt man sitter igjen og funderer på etter å ha snurret denne historien er hvordan i all verden man kan få seg til å dømme et menneske man ikke vet noen verdens ting om. Jeg blir så sint at jeg får lyst til å gråte bare av tanken, og jeg tror det kommer av at jeg har reist en del i Afrika selv, blitt godt kjent og faktisk glad i flere sør-afrikanere på bare noen uker. Jeg har lært den utrolige kulturen deres å kjenne, og sett hvor takknemlige, og fulle av kjærlighet hver enkelt av disse menneskene er. Nei, modige, sterke innvandrere som i “The Good lie” kan man ikke annet enn å ville ta vare på, ønske å hjelpe og støtte. For en tankevekkende film.

En av de beste jeg har sett. Guttenes utfordringer blir definitivt mange. -Noen vonde, mens andre morsomme. I det ene øyeblikket sitter du med en diger klump i halsen, og i det andre med tidenes feelgood følelse. For en trist, meningsfull og god film. Dere kan se den på Viaplay <3

Traileren kan dere titte på under her! Nå skal jeg få i meg litt frokost før jeg tusler inn i forelesning om nyrer og urinveier. Jeg har forresten fått klarmelding om at jeg kan få overta mitt nye hjem på mandag, så frem til da kommer det bare til å gå i nedpakking, selging av møbler, skole og hygge. Gleder meg til å endelig få startet på dette nye kapittelet og ta dere alle sammen med på reisen. Jeg gruer meg selvfølgelig litt, men jeg vet det blir bra, og jeg skal få det så fint at. Leiligheten ligger på justneshalvøya i Kristiansand, og Cathrine blir faktisk min nærmeste nabo, så om det skulle bli ensomt i starten, er planen å bare løpe over til henne.

<3 <3 <3

13 kommentarer
    1. Takk for filmtips! Gleder meg til å få sett denne…
      Lurer på hvordan du øver/pugger på anatomi? Hadde vært topp med gode tips!

    2. Hvilke møbler er det du skal selge? Solgte nettopp selv møbler på finn.no. Gratis å legge ut annonser på torget der 🙂
      Gleder meg på å følge deg i ny leilighet og nye interiørtips.

    3. Hvorfor skal det alltid vær en hvit person som skal komme i bilde å redde/hjelpe svarte folk? Budskapet til filmen er feil.

    4. Hei!
      Jeg må bare si at idag var det usedvanlig hyggelig å klikke seg inn på bloggen din! Jeg har en hjemmedag etter en forholdsvis slitsom Praha-tur, og fikk så mange tips av å bla meg gjennom innleggene dine 🙂 Jeg fikk brev i posten om at jeg har D-vitaminmangel igår, så den gratispakken kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt. Jeg ble også veldig inspirert til å se denne filmen, fant et podcast i kommentarfeltet som heter herr og fru som jeg føler jeg burde høre, og kom på at jeg ikke har sett jakten på kjærligheten fra mandag, så nå skal jeg ha nok å holde på med idag 🙂 liker også at du alltid tipser om musikk, så skal i tillegg sjekke ut disse.
      Vil også si at jeg føler så med deg når det kommer til bruddet, det er mitt verste mareritt å gå igjennom noe sånt. Men det gjør meg veldig glad å lese at det virker som det begynner å gå bedre, godhjertede, solstråler som deg fortjener kun å ha det bra <3

    5. Jeg elsker den filmen! 😀
      Har du kjøpt eller skal du leie leilighet en stund? 🙂
      Er godt kjent på Justneshalvøya. Det er et flott boligområde 😉

    6. Renate: Jeg skal leie en leilighet der oppe nå i ihvertfall et år 🙂 Veldig spent på mine nye omgivelser 🙂 Er ikke så godt kjent her selv, men har skjønt at det er et veldig fint boligområdet. Så er det jo ikke så langt unna UIA heller med buss <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg