Mine 10 kjappe sparetips

1. Gå alltid rundt med drikkeflaske. Små beløp på kaffe, kjøpevann, sjokomelk og juicekartonger utgjør en skremmende sum på bare en måned. Har du et studentbudsjett på 2-3000 kroner så har du bare ikke råd til det. Vann er gratis, og kan fylles på nesten over alt. Saft er heller ikke så dumt, og smaker til og med godt!

2. Last ned appen “Mattilbud”. Denne var det faktisk Daniel som tipset meg om! En gratis, superoversiktelig app som oppdateres hver mandag, med hva som er på tilbud hvor. Er det 10 kroners marked på meny så vet du det, er det tilbud på vaskemiddel på Rema 1000 så vet du det, uten å få et tonn reklame i postkassen. Denne uken er det 30% på alle pose og suppepakker på min nærbutikk Coop Prix, så dit dro jeg og hamstret i går!


3. Se alltid på kilopris. Jeg vet det er fristende å dra med seg den pakken med to kyllingfileter til 49kroner, men du får så uendelig mange flere middager for pengene ved å kjøpe en diger pakke til det dobbelte på Rema 1000. Ta filetene ut av pakningen, legg dem i plastposer og frys ned, så har du til middagsretter for uker fremover.

4. Sett av en times tid til planlegging av meny kvelden før kjøleskapet skal fylles og følg handlelisten din til punkt og prikke. Husk at en ekstra vare her og der utgjør en stor sum sammenlagt. Det er ikke vanskelig å lage en budsjettvennlig handleliste. Det krever bare litt ekstra kreativitet. Gjør det til en morsom utfordring! Du behøver slett ikke å spise makaroni hver dag for å få det til å gå opp.

5. Lag gjerne doble middagsporsjoner. -Så sparer du både penger og tid. Maten kan helt sikkert varmes opp igjen dagen etter og nytes både som middag og lunsj.

6. Lag deg nistepakke på morgenen, og legg kortet igjen hjemme så du ikke har noe annet valg enn å spise det du har smørt deg. Bare sørg for at du lager deg nok nistemat! Jeg har flere ganger spist opp maten min litt for tidlig på dagen og endt opp med å måtte kjøpe meg noe i kantinen likevel. Det er jo helt tullete!

7. Bli trumf medlem. Som Trumf-medlem får jeg 1% trumf-bonus hver gang jeg handler på dagligvarer tilknyttet trumf, og i tillegg så har Kiwi kommet med Kiwi PLUSS, som gir 7,5 trumf-bonus på frukt og grønt. JA! Er det noe jeg elsker å fylle kjøleskapet mitt med så er det nettopp frukt og grønt, så dette er helt genialt spør du meg. Her er det masse penger å spare!

8. Let alltid etter billigste variant. -Ihvertfall på de produktene som virkelig ikke utgjør noen smaksforskjell. Gulrøtter er gulrøtter.. Hvorfor kjøpe dem til 40 kroner når First Price har dem til halve prisen?

9. Det holder med to påleggsvarianter i kjøleskapet av gangen. Du trenger ikke alltid ha roastbiff, krabbe, skinke og sylte alt på en gang. Her i hus går det i skinke og ost, for det kan vi lage superdigg toast av!

10. Bak selv. Hvetemel er superbillig, og det samme er havregryn om du foretrekker cottage cheese rundstykker. Dessuten holder stort sett en porsjon med frokosthorn eller rundstykker til hele skole/jobbuken. Du behøver bare å sette av tid til baking én time av søndagskvelden så har du frokosten i boks for hele uken.

Og neida dere, jeg har ikke suppeposer, appelsiner, basilikumsplanter og spaghettisaus i kjøleskapet til vanlig. Det måtte bare til for å få med alt på bildene.. Haha! Så har vi det oppklart. Måtte dere få en superøkonomisk tirsdag nå da! -Med nedlasting av tilbudsapper og baking av skolelunsj. Mihi <3

26 kommentarer

Siste innlegg