Oppskrift: Svigermors blåbærpai

God dag! Nå sitter jeg og oppdaterer dere fra kjemiforelesningene mine. Neida den slags multitasking ville jeg nok aldri ha klart, men vi har fått en halvtimes lunsjpause så da tenkte jeg at jeg skulle benytte meg av anledningen til å publisere denne deilige pai-oppskriften som jeg lovte dere. Ser den ikke helt latterlig god ut? Om dere har et epletre i hagen så kan oppskriften selvfølgelig også brukes til å lage en aldri så liten eplepai? Det har ihvertfall jeg lyst til å prøve meg på i nærmeste fremtid! Lun eplepai med norske epler, vaniljekrem, sukker og kanel.. Åh!

Du trenger: 1. 250g hvetemel 2. 150g romtemperert smør 3. 125g sukker 4. 1 ts vaniljesukker 5. 2 ts bakepulver 6. 1 egg 7. 5dl vaniljekrem eller tykk vaniljesaus 8. 300- 400g selvplukkede blåbær

Slik gjør du:
1.
Start med å smuldre sammen smør, sukker og hvetemel.
2. Tilsett vaniljesukker, bakepulver og et egg og klem sammen til en deig.
3. Pakk deigklumpen i plastfolie og sett den i kjøleskapet i en liten time.
4. Kjevle så ut en stor nok flate til å kunne dekke både formen din og kantene på den.
5. Dekk hele formen med flaten og skjær bort noe på kanten om det blir litt for mye deig.

6. Bruk en gaffel til å stikke noen hull i bunnen av paien og forstek den på 200grader i 10 minutt.
7. Ta den så ut og fyll bunnen med 300gram frossne eller ferske blåbær og 5 dl vaniljekrem.
8. Sett så formen inn igjen til steking i 20-25 nye minutter. Pynt med de siste 100grammene blåbær.

Tips: For at kantene på enten dessert eller middagspai ikke skal skli ned, trykk gjerne litt aluminiumsfolie rundt hele kanten (gjerne også bunnen som jeg har gjort) og legg oppi noen tørkede erter for å holde det hele på plass. Alt dette fjerner du etter de første 10 minuttene med forsteking og vips så hoder paien seg like hel og fin!

– Slik ser den ut når jeg setter den inn de første minuttene –

Det er gode oppskrifter vi har svigermødre til si! Nå skal jeg fullføre mine to siste kjemitimer og så skal jeg tusle hjemover for å starte på blogginnlegg nummer 2. Dere må ha en strålende torsdag så lenge, så sees vi igjen litt senere <3 Nyt finværet kjære sørlendinger, for i helgen kommer regnet for hele sommeren. Heh!


Håper det smaker! -Og dere? Spør hvis dere lurer på noe.

7 kommentarer

Siste innlegg