Q & A – Part Two

Har lillebroren din vært i Norge før? Ja, det begynner å bli noen år siden, men det er ikke alltid det klaffer med Norgesbesøk når han først har ferie fra skolen han går på i Chiang Mai. De har et ganske stramt program allerede fra 9 års-alderen på privatskolene der nede, og fint er det så han blir en skikkelig smarting! Engelsken hans er allerede snart bedre enn min! Lille luringen <3 Nå må jeg bare se å få lært han norsk også.

Hvorfor ble han ikke med på familietreffet? Han har ikke skoleferie om sommeren. I Thailand har de noen uker med ferie i april når klimaet er på det varmeste. -Men om han ikke får tatt del i familietreffet vårt så reiser alltid farmor og farfar ned på besøk en hel måned i november og tilbringer all tid de bare kan med han. Skjønne, lille Erik vet nesten ikke hvor han skal gjøre av seg når de kommer på besøk, han er så glad i dem. Jeg har vært på besøk noen ganger selv, og skrevet et eget innlegg om Thailand og familien jeg har der HER.

Kommer du egentlig fra Stavanger? Forstår ikke helt det der. Ja det gjør jeg. Jeg er født og oppvokst på tasta i Stavanger. Flyttet først til det solfylte sørland da jeg var 12år og skulle starte på ungdomsskolen.

Beskriv ungdomsskole Marthe. Ohoi! På ungdomsskolen var jeg hun hestejenta med litt for store pupper, blondt, flatt hår og noen grusomme eyeliner-streker. Jeg brukte verken mascara, pudder eller øyenskygge første året, men eyelineren var viktig. Ikke spør. Jeg trodde vel jeg hadde for store øyne eller noe. Ellers var jeg venninne med sånn ca alle, og stortrivdes egentlig alle tre årene. I slutten av 8 klasse fikk jeg meg faktisk min første ordentlige kjæreste, og i 9 klasse skaffet Annika og jeg oss hest sammen, samtidig som vi farget håret vårt brunt *rettelse* sort. Dere vet hvordan det er med hjemmefarge.. Joda så. Det var en herlig tid <3

Kommer du til å blogge som før når du starter studiene? Jeg kommer til å gjøre mitt aller aller beste! I hektiske eksamensperioder så regner jeg med at det blir hardt å få oppdatert mer enn en gang om dagen, men foreløpig må jeg si jeg ser veldig lyst på det. Jeg håper jeg kan bruke bloggen som et slags avbrekk fra lesingen også av og til. At bloggen på en måte blir som en avkobling mellom slagene. La oss håpe på det da dere.

Ønsker du å jobbe med eldre siden du er så glad i de? Ja, det kunne jeg så absolutt tenke meg, men jeg har ingen erfaring her, så før det er testet ut i praksisperiodene, er det ikke godt å si. Jeg har først og fremst bare lyst til å prøve meg på alle områder. Finne ut hvor jeg trives, og hvor jeg eventuelt ikke passer inn.

Redigerer du bildene dine? Ja jeg redigerer alltid kontrast og lysstyrke i lightroom.

Hva er det verste med å være toppblogger? Hmm. Kanskje at du aldri logger fullstendig av? Har jeg en internettfri dag så går jeg likevel rundt med kamera i hånden halve dagen. Eller, for min del så gjør det ingen verdens ting å dokumentere enhver bevegelse jeg gjør. Jeg setter bare pris på å ha så veldokumenterte minner fra livet mitt i bloggarkivet. Hadde det vært opp til meg så ville jeg nok ha tatt enda flere bilder, men problemet er at man også skal respektere at ikke alle andre synes det er like stas å verken ta bilder eller bli knipset bilder av. Å jakte etter den perfekte balansen der synes jeg kanskje er litt vanskelig til tider.

Hva er det beste med å være toppblogger? Det beste er helt klart friheten. Det å være sin egen sjef.. Jeg styrer showet hver eneste dag, og kan sove til langt utpå dagen om jeg vil sette av kvelden til å skrive istedet. Nå er det ikke akkurat slik jeg liker å gjøre det, men bare det å ha muligheten til det må man jo elske. Dessuten kan jobben tas med over alt så lenge stedet har internett. Blir jeg bitt av reisebasillen så reiser jeg! Ja, så enkelt er det om pengene strekker til. Her trengs det ikke å søke om noe ferie, og der føler jeg meg ekstra heldig <3

Hvordan er livet ditt om 10 år? Jeg er 34 år gammel! Heh, det er alt jeg vet. Håper egentlig bare at jeg er akkurat like glad i livet og menneskene rundt meg som jeg er i dag. Så vil jeg veldig gjerne ha en hund!

Har du noen gang opplevd at venninner har sviktet deg eller ikke behandlet deg bra? Jeg har aldri opplevd mobbing eller følelsen av å bli dratt ned med direkte kritiserende ord, men jeg har opplevd å føle meg brukt og tråkket på over lang tid. Det var enkelt og greit bare en venninne som tappet meg for energi, fikk jeg til å føle meg som en dårligere versjon av meg selv, og som tok mer enn hun ga over en veldig lang periode. Det var ikke så lett å se det i starten, men på et tidspunkt var det bare noe som sa nok. Hadde jeg satt foten ned første gang jeg følte meg urettferdig behandlet og gitt jenta en sjanse til å forbedre seg så kunne kanskje vennskapet ha vært reddet, men det gjorde jeg ikke. Istedet ble jeg så dritlei av jeg kuttet hele kontakten.

Måten å håndtere konflikter på jobber jeg fremdeles med, men per dags dato har jeg bare venninner som løfter meg opp, og da er det liksom ikke så mye å sette foten ned for. Jeg sier bare sørg for å omgås mennesker som vil deg like godt som du vil dem <3 *Puh* Det gjør livet så vanvittig mye enklere.

Liker du best å være ute blant folk eller være hjemme å slappe av? Jatakk begge deler. Elsker å være med på festligheter, men en kveld i blant vil jeg gjerne bare ha for meg selv også. Tror det er viktig med noen alenekvelder hvor man ikke gjør noe som helst. -For å få koblet av, og klarnet tankene litt.

Hva liker du minst ved deg selv? Mine halvgale sinneutbrudd. Heldigvis kommer de meget sjeldent. Cathrine nevnte faktisk en morsom, gammel historie angående dette på lørdag. “Når Marthe først sier ifra så tar man det til seg!”. Vi var på jentetur i hovedstaden sammen for noen år siden og den ene dagen føltes det bare som det lå ugler i mosen hver gang vi utvekslet noen ord. Jeg husker ikke hva det var som utløste det, men plutselig fikk jeg et nokernok-utbrudd som fikk stakkars Cathrine til å sitte med tårer trillende nedover kinnene og unnskylde seg midt i hotellets restaurant. Huff, noen ganger kan jeg godt si ting på en penere måte. Heldigvis ble ikke bestis helt vettskremt. Vi var venner igjen 10 minutter etterpå og elsker hverandre fremdeles <3 Haha.

Hvordan vil du beskrive klesstilen din med 3 ord? Hva jeg tar på meg om morgenen kommer helt an på humøret. Noen ganger føler jeg for å hoppe i et røft skinnskjørt, mens andre ganger føler jeg for å pakke meg inn i søte blonder. Feminine, søte og elegante plagg er nok likevel de jeg føler meg mest vel i.

Hva liker du best ved deg selv? At jeg stort sett ser løsninger på alt. -Og at jeg ikke tar noe for gitt. Jeg har gjort mye moro i løpet av mine snart 24 år. Reist til fantastiske steder og spist på supre restauranter, men jeg føler likevel ikke at jeg noen gang har sluttet å sette pris på de små, simple tingene. -Som hverdagslige eventyr med de som står meg nærmest, eller en pose tomatsuppe med makaroni og ost. Det synes jeg er fint!

Det var runde 2 <3 Håper dere har fått svar på noe av det dere lurte på?

39 kommentarer
    1. Kjempefine svar igjen, Marthe! Fikk svar på masse jeg lurte på! Og kjempefine bilder forresten!

    2. Så flotte bilder! Likte dette innlegget 🙂
      Skikkelig skjønn lillebror du har!
      Har du kontakt med din mor? Husker ikke å ha lest om henne

    3. Det er så gøy å lese svarene, for som med de over her sier, vi føler vi blir mye bedre kjent med deg:-) Og desto bedre jeg blir kjent med deg, blir jeg enda mer sikker på at du er en fanatisk skjønn person<3 jeg er så glad jeg fant denne bloggen! Til tross for hvor rart det kanskje høres ut, føles det ut som om jeg har fått en ekstra venninne:-) Jeg gleder meg til fortsettelsen, klem!

    4. Kjempe fine svar! Elsker at man virkelig ser at du legger arbeid i svarene dine og ikke bare svarer utrolig kort. Stå på videre, og ha en fantastisk fin uke videre Marthe! <3 foresten utrolig fin den svarte kjolen! Hvor er den fra? 🙂

    5. Det er et spørsmål du aldri svarer på og det er å fortelle litt om familien din. Kan du ikke lage et utfyllende innlegg med dine nærmeste og skrive litt om dem sånn at man blir litt bedre kjent med deg ? 😊

    6. Etter å ha studert i ett par år er min erfaring at det er lett å tenke at skolearbeidet kan man ta senere, og at det er fristende å jobbe litt ekstra for å få mer penger. Nå har jo du en litt annen type jobb enn meg, men poenget mitt er at det er ingen som kommer til å slutte å lese bloggen din om du produserer færre innlegg i travle perioder på skolen 🙂 mye heller det, enn at du føler du alltid må prestere på bloggen, og ikke får prestert så bra på eksamen som du ønsker, og ender opp med å må ta opp fag. La skolen komme først, og leserne dine vil forstå det <3

    7. Fine svar, du er jo bare skjønn 🙂 Hvem flyttet du til når du var 12 år gammel? Og vokste du kun opp med faren din eller hadde du en mor også? Trenger bare å svare hvis du du føler for<3

    8. Hei. Må jo si at jeg blir glad for alle som velger sykepleier yrket, vært sykepleier på det 12 året her og det er et fantastisk yrke. Jeg vil anbefale deg å kjøpe anatomi kompendiet ,hvor det hele står kortfattet.Det hjalp ihvertfall da jeg studerte. Lykke til med studier.

    9. Fine svar 🙂 Husker selv at jeg eksperimenterte med hjemmefarge på ungdomsskolen. Til og med bleking. Det sjeldent vellykket, hahah. Burde være aldersgrense på hjemmefarging.

    10. Et tips til deg som liker notatbøker og slikt: sjekk ut lagerhaus.no
      Under interiør der, kategori notatblokk og mapper så har de mange notatbøker som bør passe deg, skole, fremtidige drømmer og bloggplanlegging 🙂

    11. Hei Marthe 🙂
      Jeg holder på å flytte inn i ny leilighet og vurderer det spisebordet+stolene du har fra jysk, men har hørt mye negativt om det. Er det i god kvalitet? Er stolene veldig harde? 🙂 Er du fornøyd?

    12. Du og Cathrine ligner litt, er dere i slekt?
      Kan du legge ut noen bilder fra du var liten/ungdom? 😄

    13. Så herlig å lese!! Veldig kjekt å lære litt mer om deg 🙂 Kan du si noe om hvorfor du flyttet når du skulle begynne på ungdomsskolen? Virker ungt å flytte da..
      Om det blir 10 eller 3 blogginnlegg i uken har du hvertfall en fast følger i meg! Prioriter studiene, og nyt litt avbrekk med jobb/blogg når det passer 🙂 jeg er veldig glad i å ha en deltidsjobb ved siden av studiene for avbrekket sin del, deilig å tenke på noe annet 🙂
      Masse lykke til med studiestart!!! 😀

    14. Kjempefine svar 😀 Har noen spørsmål jeg håper du svarer på i neste spørsmålsrunde 🙂
      – Kunne du tenke deg å bli veganer eller vegetarianer, og hvorfor/hvorfor ikke?
      – Har du alltid hatt den kroppen du har? Eller har du hatt en tid hvor du har prøvd å slanke deg?

    15. Suzanne: <3 Tusen takk for en herlig kommentar! Blir så glad for å høre at jeg har lesere som forstår at innlegg kanskje ikke vil komme strømmende i alle perioder av det kommende året :')

      Angående flyttespørsmålet: Jeg flyttet til Kristiansand fordi mamma fant seg kjæreste her og ville flytte til han. Pappa hadde da jobb i oljeselskap og jeg kunne ikke være alene så lenge av gangen så da ble jeg nesten nødt til å flytte med. Jeg hadde ikke det spor lyst, men i den alderen får man jo fryktelig fort venner så det tok meg bare en skoledag å få en ny vennekrets <3 Tror jeg var verdens heldigste med klassen jeg kom i også 🙂

    16. Anonym: Hehe, så morsomt at du sier det. Mange som synes både Cathrine og Kristine ligner litt, men nei ingen av oss er i slekt 🙂 Jeg skulle gjerne delt litt bilder fra da jeg var liten, men jeg sitter ikke på noen selv. Jeg må eventuelt ta bilder av bestemors bilder, men det kan jeg helt klart gjøre en gang! 🙂

    17. Charlotte: Heisann Charlotte! 🙂 Å du må ikke nøle engang. De er helt supre! Stolene er gode og bordet av bra kvalitet så ikke tenk på det. De har et mye dyrere sett som ligner veldig på Bohus, men Jysk sitt er minst like bra så jeg ville ikke nølt! 🙂

    18. Asalia: Haha, ja det er jeg faktisk helt enig i. Foreldre har gjerne heller ikke peiling på hvor galt det vanligvis går. Skulle ønske jeg bare lot være selv :’D

    19. Anni: Hei! Å, for en herlig tilbakemelding 🙂 Tusen takk for tips! Anatomi kompendiet er nå notert ned 🙂 Skal meg en tur til byen i ettermiddag og kjøpe skolesaker og diverse så da skal jeg se etter denne boken også!

    20. Julie M: <3 Tusen takk Julie! Mennesker som deg altså :') Jeg skal nok få det til å gå rundt. Måtte lesertallet falle i de verste periodene så får jeg heller ta det igjen så fort de hektiske periodene er over. Det skal gå så fint at <3

    21. Hedda Kalfoss: Å <3 Blir så glad for å se Hedda i kommentarfeltene :') Tidenes oppmuntrer du <3 Tusen takk! Jeg føler definitivt jeg har fått meg en venninne og støttespiller i deg også, så det er ihvertfall gjensidig!

    22. Hei, jeg lurte på om du kunne skrevet et innlegg om va du trenger til skolestart? Jeg skal starte å studere selv og trenger dermed litt inspirasjon 😀
      Tusen takk på forhånd!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg