En 71 grader nord opplevelse

God morgen alle sammen! Her kommer et lengre bildedryss fra den vanvittige tirsdagen vår! Dagen i går ble virkelig en av de villeste jeg har vært med på. Du er helt nødt til å skrible dette stedet ned på bucket-listen din om du ikke alt har gjort det, for hjelpe meg for en fantastisk opplevelse. Daniel, svigemor og jeg kjørte inn til Setesdal klokken syv om morgenen, møtte lykkelig uvitne opp i Valle to timer senere, og fikk utlevert klatreutstyr, hjelm og en instruktør som skulle følge oss hele veien til topps i galskapens klatrevegg. -Straumsfjellet. 


Ja, det der var faktisk galskapens klatrevegg! Etter en tur over elven sto vi på bunnen av Straumsfjellet og tittet opp på de 550 bratte høydemeterne som vi skulle bestige, og allerede etter de tohundre første, skjønte vi alle at dette ikke kom til å bli noen daffetur. Både fysisk og psykisk var det ganske tøft allerede fra starten av, og da svigermor kjente på høydeskrekken allerede da vi var halvveis anbefalte guiden henne å snu for å ta skogsstien til topps i stedet. Daniel og jeg gikk deretter først, og for at vi ikke skulle bli blitt av høyeskrekken selv bestemte vi oss rett og slett for å skru opp tempo, ikke se ned, og bare gå på helt til matpause-klippen 400 meter over havet.




Fytti så GØY det var! Armer og legger brant da fjellet begynte å gå utover og vi måtte klamre oss til veggen for å ikke henge i løse luften. For et adrealin! Jeg følte på et tidspunkt at jeg var med i en av de villeste episodene av 71 grader nord! Tre og en halv time brukte Daniel og jeg opp til pause-klippen, og da hadde vi gått fra både guiden vår og resten av gruppen så halve turen i det majestetiske fjellet hadde vi omtrent helt for oss selv. 



Mestringsfølelsen som ventet da vi satte oss ned for å spise lunsj 400 meter over havet, var nesten like bra som utsikten. I tillegg så var været helt perfekt, så her ble vi sittende og nyte oss i hele 40 minutt. Først da gruppen vår nådde lunsjtoppen gjorde vi oss klare for de siste 150 meterne med klatring opp en loddrett fjellvegg. Turen skulle ta en time om du gikk kjapt, men ettersom utsikten under oss var vel ja.. luft ga jeg klar beskjed til Daniel om at vi ble nødt til å gå i et utenomjordisk tempo. Det var nå alt for sent og bratt til å snu, så vi klatret rett og slett som gale og nådde toppen på en halvtime! Haha, tror aldri jeg har fått så mye skryt av mannfolket før <3


– En dag med Via Ferrata i Setesdal –

We made it! -Og på toppen møtte svigermor oss minst like andpusten. Spreka hadde gått opp skogsstien som skulle vise seg å være enda hardere enn selve klatreturen. Vi gikk ned denne stien alle sammen etter klatreseansen, og aldri i livet om jeg hadde kommet meg opp den galskapen. Bakken tok halvannen time å gå ned, og noe så sinnsykt bratt og gjørmete! Hjelpe meg for en lyst svigermor må ha hatt til å møte oss på toppen.



Tusen millioner takk for en helt uforglemmelig familiedag! Jeg har aldri sovet så tungt og godt i hele mitt liv som i natt. Alle naturglade, spreke sjeler der ute (uten høydeskrekk). Dere er helt nødt til å sjekke ut Via Ferrata i Setesdal HER.

Og dere som er født og oppvokst i Valle.. For en herlig dialekt dere har!

27 kommentarer
    1. For en flott utsikt ! Høres ut som en fantastisk tur og opplevelse ! Der vil jeg og dra og klatre <3 du er nydelig fra topp til tå og skikkelig brun ! Hvor er den grønne grnseren i forrige innlegg fra ? Den var utrolig fin <3 ha en nydelig dag nydelig Marthe ! <3 klem

    2. Hei Marthe 🙂 Dette må jeg også teste ut! Så gøy 😀 Over på noe helt annet, vi skal visst gå sykepleien i Kristiansand sammen. Det gleder jeg meg veldig til. Veit du hvem bøker vi trenger og hvor vi kan kjøpe de? Eventuelt brukte bøker?

    3. Hei hei! For en flott tur! Blir helt målløs, og vil virkelig teste dette ut selv:D Hvordan bestilte dere turen, og hva kostet det?:)

    4. Maren: Heisann! Hurra 😀 Gratulerer! Pensumlisten vår finner du her: http://www.uia.no/studieplaner/reading-list/sy-110-1?year=2016

      Den kan endres i løpet av semesteret og noen av bøkene bør vi bare låne på biblioteket da pensum bare er noen få sider. 🙂 Jeg kjenner mange som er ferdig utdannet sykepleiere som vil selge meg bøkene sine så jeg tenkte bare å høre med dem eller noen blogglesere. Ellers finner du kanskje noe på finn? Finn pleier jo å ha alt 😀

      Gleder meg til å hilse på deg <3

    5. Caroline: Tusen takk for gode ord Caroline. Snill du er <3 Ja, det var helt unikt. Aldri vært med på noe lignende <3 Genseren jeg har på meg er fra Vero Moda hvis det er den knallgrønne med litt høy hals du mener? Ha en super dag selv!

    6. Det så fantastisk ut 🙂
      Jeg lurte på hvor dere finner disse kreative aktivitetene dere gjør? Jeg bor i oslo og trenger virkelig litt tips til forskjellige ting å finne på/hvor man kan finne slike tips, vil utnytte de siste dagene med ferie!
      Hilsen Miriam 🙂

    7. Takk for svar Marthe ! Jeg mente den grønne genseren med knytting fremme 😉 er den og fra Vero Moda ? <3 klem

    8. Wow, for et eventyr! Jeg kunne ønske jeg var typen til å begi meg ut på noe sånt, men jeg kan vel bare innse at det tøffeste jeg kommer til å legge ut på, vil være rafting, haha!

    9. Wow, dette så helt rått ut! Hadde det ikke vært for at jeg bor i Nord-Norge hadde jeg gledelig tatt turen!:D

    10. Miriam: Ikke sant? 😀 Dette var det svigermor som hadde oppdaget og tenkt på lenge. Jeg er ikke så flink på å finne på slikt selv. Jeg skulle ønske jeg var bedre på det, for det er så mye av den norske naturen jeg ikke har fått opplevd enda. Vet at Visitnorway.no har en del tips til Norgesferier og turer da. Kanskje vi må tittet litt på denne siden begge to 🙂

    11. Fantastisk utsikt og sikkert en flott tur, men med min høydeskrekk så får jeg kose meg med dine bilder heller 🙂

    12. Dette så jo kjempegøy ut! Beintøft, men gøy, hahah! Flott utsikt og veldig fine bilder! Hadde gjerne trosset høydeskrekken for den turen der altså.

    13. Åå, dette så helt herlig ut! Er så fantastisk mange fine naturopplevelser her i Norge – denne må jeg sette på to-do-listen min (når jeg har kommet meg i litt bedre form, hehe) <3

    14. Sprekinger!! 😀
      Nydelige bilder du har tatt av mitt hjemsted! 🙂 Har ikke turt å klatre opp Straumsfjell selv, men må være en fantastisk opplevelse!
      … Og takk for komplimentet om dialekten vår 😀 <3

    15. anbefaler deg å skjekke ut Via Ferrata i Loen, sogn og fjordane! Det er europas lengste via ferrata bru, og virkelig verdt å skjekke ut 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg