Leserspørsmål fra Sardinia

 

Hvem booket dere igjennom og hvor mye kom turen på? Vi booket gjennom expedia.com for første gang og fant den perfekte Startour-reisen til 2800kr per person. Ja jeg vet. Helt latterlig billig! Denne prisen inkluderte fly tur/retur, 7 netter på hotell og frokostbuffé. Ellers brukte vi rundt 800kr hver på leiebil og bensin under hele turen, og i lommepenger brukte jeg rundt 5000.

Hva het hotellet dere bodde på og hvor i Sardinia lå det? Det er så utrolig mange som har spurt om hotellet vi bodde på! Jeg synes det er litt rart ettersom jeg ikke har delt så mye som et bilde herfra eller skrevet noe særlig om det. Hotellet vi bodde på heter Family Life Baia Di Conte og er et fem stjerners hotell på Sardinias nordvest-kyst. Det var veldig fint og jeg har ingenting å si på noe som helst, men hvilket hotell man bor på i Sardinia tror jeg nesten ikke har noen betydning. Det er fint mer eller mindre over alt på den øya, og skal du først dra dit så kan du bare ikke ligge på hotellstranda hver dag. Man MÅ ut og utforske alle disse andre skjulte perlene av noen strender. Hotellets basseng kan ikke måle seg med hvit sand og turkisblått hav.


Hvordan var prisene der nede? Prisene varierte fra sted til sted. Rundt hotellområdet vårt og i de nærmeste byene var prisene mer eller mindre akkurat som de norske, men Sardinia har definitivt sine eksklusive strøk også. Vi tok blant annet en dagstur til Costa Smeralda den ene dagen, og vel man hører det jo på navnet. Porto Cervo er Costa Smeraldas “hovedjuvel” og denne havnebyen er faktisk kjent for å være en lekeplass for de rikeste. Havnen er full av dyre restauranter og merkebutikker, og på sommerstid skal man fort kunne spotte både kjente modeller og kjendiser her. Litt utenfor Porto Cervo ligger finner man også den eksklusive nattklubben Billionaire. Inngangsbillett med drinker koster kanskje en liten formue, men har du en drøm om å danse med modeller, rike arvinger og filmstjerner så er opplevelsen muligens verdt det? Hehe, vi sto over foråsidetsånn.

Hvordan var utelivet på Sardinia? Jeg må si det ble dårlig med både shopping og alkohol på oss! Ingen av oss fikk noe særlig lyst til å teste utelivet da kvelden kom og vi var slitne etter en hel dag med ekspedisjoner og utflukter. Det tar på med opplevelsesferier da vet dere! Dessuten hadde jeg alarmen på 06.30 hver morgen for å skrive blogginnlegg mens jentene sov. Jeg hadde jo blitt helt utslitt om jeg skulle ha festet til tre om natten på toppen av det hele. -Men jeg leste litt om det på nett, og slik jeg har forstått det var nattklubbene relativt stille på denne tiden av året. Det er først i juli/august de fleste turistene strømmer til og lager liv på øya.

Nevn tre ting man MÅ få med seg når man besøker Sardinia? 1. Tre ting bare? Haha, for det første så må du leie en bil. Om ikke for hele uken, så ihvertfall for halve. Sardinia har så vanvittig mye å by på og for å slippe å betale dyre dommer for å dra på utflukter gjennom Startour er det mye bedre å bare hive seg i bilen og oppleve alt på egenhånd. Dra på roadtrip til Olbia som vi gjorde, stopp på en blomstereng, kjøp frukt langs veien og nyyt øyas fantastiske natur. For noen opplevelser den bilen ga oss! 2. Dra gjennomStintino by, og til James Bond stranden La Pelosa Beach. (Gjerne også på egenhånd). Her er det virkelig helt nydelig. Riktig nok fullt av turister, men du bør få med deg opplevelsen likevel. 3. Velg deg ut en vingård, og book deg et besøk med vinsmaking til. Denne lille utflukten booket vi faktisk gjennom hotellet. Jeg tror vi betalte 300kr per person og da fikk vi en lærerik tour på gården, og smaking på både olivenoljer, oster og vin. Ah! Verdt hver krone.

Hvor lang er flyreisen? Ja, hvor lang var den da? 3 timer? 3,5? Noe i den duren! Gikk superfort ihvertfall.

Hvordan var temperaturen der nede? Var det varmt i havet? Temperaturen var god, men noen grader varmere hadde ikke skadet. Hehe! Vi hadde rundt 17-18 grader hver dag, men i solen føles det jo alltid som 24-25 likevel. Så lenge vinden holdt seg unna kunne vi nyte oss på stranden i mange mange timer om dagen. Hvor varmt havet var vet jeg jammen ikke, men det kan ikke ha vært mye mer enn 20 grader. Det var ikke veldig varmt! Jeg badet faktisk bare én gang der nede.

Hvordan var det grottebesøket dere dro på den ene dagen? Ja! Det skrev jeg ikke så mye om. En av de siste formiddagene våre på Sardinia dro vi (også på egenhånd) på grottebesøk til Grotta Di Nettuno. Denne ligger helt på enden av Capo Caccia. En 10 minutters kjøretur fra hotellet vårt. 600 trappetrinn gikk vi ned før vi kom til selve grotten, og for å komme lengre inn enn 10 meter måtte man kjøpe billett. Dette gjorde ikke vi, men vi fikk en smakebit og en pustepause før vi måtte ta disse 600 trappetrinnene opp igjen da. Det var ikke lov til å ta bilder her, så jeg får ikke vist dere noe særlig av denne opplevelsen, men er du sprek nok til å ta trappeøkten så er grotten helt sikkert verdt et lite besøk! Naturomgivelsene rundt her var nemlig et magisk syn.

Var det noe som ikke sto til forventningene? Ja, maten! Av alle ting.. Jeg tror ikke vi traff helt på spisestedene vi valgte oss, for vi fikk dessverre aldri noen fantastisk mat-opplevelse. Vi prøvde flere steder på både pizza, lasagne, ravioli og pasta, men ingen av stedene serverte meg noe bedre enn det jeg har smakt hjemme i Norge. Maten var helt ok, men ikke noe mer enn det. Frukten derimot. Åh! Aldri smakt så saftige appelsiner.

Hva overrasket deg mest med reisen? Kanskje at lokalbefolkningen var så imøtekommende og hyggelige. Ingen kunne engelsk, men hver gang vi spurte om hjelp til alt fra veibeskrivelser til parkeringsautomater og bensinfylling gjorde disse italienerne en iherdig innsats for at vi skulle forstå dem med kroppsspråket sitt. Jeg ble bare så takknemlig for at befolkningen her var så hjelpsomme og nysgjerrige på oss! Jeg hadde vel egentlig ikke forventet meg noe annet, men min forrige reise var jo til Dubai, og her var det mildt sagt litt annerledes.


Isen her ble forresten også en oppløftende overraskelse. GUD, italienere kan is!
Spør hvis dere lurer på noe mer, så skal jeg svare så godt jeg kan <3

21 kommentarer
    1. Anonym: Det finnes ikke noe direktelink til reisen lengre. For å få tak i sånne billige reiser må man bare følge med på finn.no eller som i dette tilfellet expedia.no utenfor feriehøytidene. Da ligger det ofte maasse billig ute! Skal du reise like billig til Sardinia så tror jeg mai er den perfekt måneden å dra på. Eller september/oktober 🙂 Da må du ihvertfall besøke en vingård for da er druene i full blomst! 😀

    2. Malin: Hei! Å, det husker jeg jammen ikke, men det var bare en 10 minutters kjøretur fra hotellet 🙂 En fin, privat liten stall med rundt 20 hester <3 Mye mulig det er flere hotell i Alghero-området som har samarbeid med han som eide denne, og ikke bare vårt 🙂

    3. Andrea: Dette med bil-leie var det Sonja som forhåndssbestilte før turen, men når man ankommer flyplassen på reisedestinasjonen så står det som regel bil-utleieboder på rekke og rad i ulike selskap som man kan gå og leie seg en bil i med en gang. Da er det bare å forhøre seg litt rundt og finne ut hvem som er rimeligst. Jo finere bil du vil ha jo dyrere blir det selvsagt. <3 Jeg lurer meg på om vårt selskap het noe sånt som autocar, men det var også mer kjente selskaper som AVIS på flyplassen. 🙂

    4. Var nettopp i Italia selv og helt enig, isen er helt fantastisk der! Vil besøke Sardinia også en gang 😀

    5. irenglede: Hmm! Jeg har sjekket både innboks, søppelpost og slettede elementer, men ingen mail fra irenglede.. -Men vi kan bare ta det her da 🙂 Hvilket par var det du var interessert i? 🙂

    6. Hei Marthe,

      Så fin blogg du har og masse gode tips til Sardinia.
      Jeg og kjæresten min tenkte oss nedover i august og lurte derfor på om du hadde et tips til hvilken by vi burde bo i.
      Jeg har tenkt på Olbia og Alghero, men er så usikker på hvilke av de. Vi tenkte å ha leiebil og reise forskjellige steder under oppholdet. Men samtidig vil jeg bo i nærheten av en liten by hvor vi kan spise på restauranter på kvelden osv.

      Hilsen Line

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg