Ta klamydiatesten diskre hjemme!

Annonse

Her kommer et innlegg litt utenom de vanlige fra meg til ungdommen og kanskje spesielt russen 2016! Jepp, hold dere fast for jeg skal snakke om klamydia. Norges mest utbredte kjønnssykdom. Ca 1 av 20 seksuelt aktive har det til enhver tid, og bare det tallet bør være grunn nok til å ta en test mellom hvert partnerbytte. Hvert år stilles diagnosen hos 22 500 personer, og årsaken til at kvinner kommer dårligst ut på statistikken er antagelig bare at vi er flinkere til å sjekke oss. Jeg synes det er forståelig jeg! -At mange både jenter og gutter i alderen 16-25 finner det pinlig å dra til helsesøster eller bestille legetime for sjekk av kjønnssykdommer. -Men det er så viktig, og derfor har jeg lyst til å tipse dere om Boots russekampanje i dag!

På Boots apotek kan du få kjøpt den samme sikre testen som legene bruker, og ta den hjemme på ditt eget bad! Ikke behøver du å kjøpe den i butikken heller, du kan klikke den hjem anonymt på nett og hente den skjult og innpakket på posten noen dager senere. Testen koster vanligvis 395 kroner, men nå som Boots har russekampanje får dere den for 296 kr HER. Hvordan det hele gjøres kan jeg også gjerne fortelle dere!

Slik gjør du – Ta testen hjemme:
1.
Ta en urinprøve hjemme på badet (tiss i glasset som følger med i pakken).
2. Send den inn til analyse hos analyselaboratoriet Fûrst. (Adr står på pakken)
3. Innen 2 uker får du svar, og ved påvist smitte blir du kontaktet av medisinsk personell som gir deg resept på behandling. Du får også råd for å ivareta oppsporing av smitteskilder og personer du kan ha smittet selv.

Svarene på prøven får du ikke i posten, men på mobilen din direkte eller via en nettside (her får du en sms-kode tilsendt), og du behøver derfor ikke å være redd for at mor eller far skal oppdage meldingen før deg i et brev. Dette foregår så diskre at! Spør meg gjerne om dere lurer på noe også. Ikke fordi jeg har så forbaska mye erfaring selv her, men fordi jeg den siste uken har lest meg litt opp på en ting og to.

Boots apotek har også 25% på en rekke andre produkter man kan ha ekstra nytte av nå i russetiden. -Som ørepropper, plaster, antibac, solkrem og kondomer. Sistnevnte er tross alt det eneste prevansjonsmiddelet som kan beskytte mot klamydia! Hele russekampanjen med alle tilbud finner dere HER.

Husk at 60-80% av alle smittede ikke kjenner symptomer!
Du kan altså ha det over lang tid uten å kjenne noe til det.

27 kommentarer
    1. Liker at bloggen din er så variert! 🙂
      Veldig bra at du tar opp slike temaer som er litt utenom det vanlige blogginnholdet! 🙂

    2. PÅ Sørlandet sykehus(og sikkert andre sykehus også) kan man teste seg gratis hver onsdag mellom kl 16 og 19. Inn inngangen og rett til høyre

    3. Josefine Fevang: Ikke sant? Forhåpentligvis får dette flere mannfolk også til å få sjekket seg 🙂 Det er nok de som finner det pinligst med hyppige legebesøk.

    4. Christina: Ja, det er helt supert! 🙂 Vet også at man kan gjøre det på Helsestasjonen i Kristiansand en dag i uken, men for de som gjerne vil gjøre det litt mer diskre er jo dette et flott alternativ. 🙂

    5. Jeg synes det er helt SUPERT at du TØR å si ja til slike sponsede innlegg også! Slike anbefalinger ligger det alt for mye tabu over til å snakke om, den dag i dag. Og helt ærlig, hvor mye mer nyttig er vel ikke slike anbefalinger for ungdommen, enn anbefalinger av barberhøvler? Tommel opp for deg Marthe <3

    6. Supert at du tar opp dette temaet!! Genialt hvis man vil gjøre det mest mulig diskre.
      Det kan også teste deg gratis hos legen, så lenge det er det eneste du drar dit for å gjøre (vil man ta blodprøver, blodtrykk osv. må man betale for det).
      Veldig viktig å teste seg etter ubeskyttet sex, det vanligste symptomet er INGENTING… Det betyr at man kan gå rundt med det i flere år uten å vite det, samtidig som man smitter mange intetanende mennesker O.o

    7. Hei,
      Viktig å informere om at man både på helsestasjonen og hos fastlegen får tatt klamydiatest gratis. Dette på grunn av at det er en allmennfaglig smittsom sykdom. 😉

    8. Utrolig viktig tema du tar opp! Super:)
      Men må bare spørre om en annen ting..
      Hvordan går det med rumpetreninga? Har så lyst til å teste den selv,men vil gjerne høre om du har fått noe resultat først.

    9. Utrolig bra at du vier et innlegg til dette, Marthe. Var selv en av de som fikk klamydia i mine yngre år da jeg var single. Jeg var en av de “heldige” som fikk symtpomer, hadde en konstant feberfølelse i kroppen og noe smerter og ubehag nedentil. Hadde bare vært smittet en måneds tid, så glad jeg fikk medisin og ble frisk fort. Viktig å sjeke seg regelmessig ved bytte av partner og ubeskyttet sex.

    10. Anonym: Hei! Du, den squatchallengen falt jeg av etter to uker dessverre, men jeg ser Stina akkurat har hevet seg på den samme og utfordret leserne i en mai-challenge. Kanskje du kan høre med henne om hun merker noe forskjell etter en måned? Jeg merket ikke noe særlig forskjell etter to uker, men de sier jo at det må 4 uker med trening til før du ser de store resultatene. 🙂 Jeg har trent rumpe og lår på treningsstudio de siste to ukene og squatet en del med vekter og DET kjenner jeg faktisk resultat av allerede! <3 Stina sin bloggadresse er forresten stina.blogg.no 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg