Ukens oppskrift – Tikka Masala Pizza

– Oh looord, this pizzaaa! –

Du trenger: 1. 8 dl hvetemel 2. 3 dl lunket vann 3. 2 ss tørrgjær 4. 1 ts salt (gjerne havsalt) 5. 1 dl olivenolje 6. 2-3 kyllingfileter kuttet i strimler 7. 1 boks ferdig tikka masalasaus 8. Litt Mozerellaost/annen ost 9. 10 cherrytomater 10. 1/2 boks mais 11. Litt frisk korriander 12. Rømme

Slik gjør du – Middels tynn pizzabunn:
1.
Rør tørrgjæren sammen med 3 dl ikke varmt og ikke kaldt, men lunket vann.
2. Hell 8 dl hvetemel i en bolle med 1 ts salt og rør inn vann og gjær.
3. Hell tilslutt ca 0,5 dl olivenolje på deigen og gnur alt sammen til en litt klissete deig.
4. Dekk bollen med plastfolie og sett til heving et lunt sted så lenge som mulig. Minst 1 time.

Slik gjør du – Pizzafyll:
1.
I mellomtiden steker du kyllingstrimlene ferdigstekte i en stekepanne.
2. Hell boksen med tikka masalasaus over kyllingen og kutt opp cherrytomatene.
3. Når deigen er ferdig hevet kjevler du den ut med litt hvetemel til du har en så tynn deig som du selv ønsker. Dekk et stekebrett med bakepapir og smør 0,5 dl olivenolje over hele bakepapiret. Flytt pizzadeigen over på brettet med det oljete bakepapiret og smør tikka masalasausen + kyllingstrimlene over hele bunnen.

4. Strø over en halv boks mais, 10 cherrytomater delt i to og litt mozerellaost eller annen ost.
5. Stek midt i ovnen på 225 grader i 20-25 minutt! Nå skal oljen ha gjort bunnen supersprø og god.
6. Før servering kan du drysse over litt hakket, frisk korriander og topp med rømme.

Beste pizzaen jeg har spist siden jeg lagde varianten med biff, bacon, pommes frites og bearne. Tusen takk til snapchat-følgeren min som sendte bilde av sin nanbrød-tikkapizza i helgen. Det er du som fristet og inspirerte meg så mye at jeg ble nødt til å prøve meg på en variant selv. Fy søren så god den ble!

Håper det smaker hos dere også! Pizzaen metter fire mager <3

23 kommentarer

Siste innlegg