Pasta med laks og tomatsaus

Har dere sett en så kul tallerken i deres liv? Haha! Jeg er så glad for at jeg dro med meg denne hjem etter møtet med Geir i dag. Jeg har siklet etter disse tre-tallerknene fra Kremmerhuset i måneder nå, men i håp om at de skulle komme på salg etter jul har jeg latt være hver eneste gang. Vel, helt til i dag da jeg innså at de rett og slett var for kule til å noen sinne komme på salg. 299kr koster de altså på Kremmerhuset. -Til dere som lurer.

Jeg har virkelig hatt den rareste ettermiddagen med både latterkramper, hulking og oppkast, og jeg skal fortelle dere hele historien i morgen, men NÅ.. Nå skal vi snakke om alt annet enn oppkast. Jeg vil nemlig dele ukens middagsoppskrift med dere! I dag var det pasta med laks i tomatsaus som sto på menyen, og jeg er sikker på at denne sunne og lettvindte retten faller i smak hjemme hos dere også. Spør meg hvis dere lurer på noe!

Du trenger: 1. to laksefileter 2. Fullkornstagliatelle for to 3. 2-3ss olivenolje 4.1 ss tomatpuré 5. Salt/pepper 6. 1 dl matfløte 7. 1 hvitløksfedd 8. 1/2 purreløk finhakket 9. 2 sjalottløk finhakket 10. 5 dl grovhakkede tomater (eller bare 1 boks hermetiske tomater) 11. Saften av en halv lime

Slik gjør du:
1.
Hakk opp alt av løk og tomater først så du har alt klart til steking, og sett på vannet til pastaen.
2. Start med å frese både hvitløk, sjalottløk, purreløk i en stekepanne med 2-3ss olje. Fres dette i 2 minutt.
3. Ha i 1 ss tomatpuré, og boksen med hermetiske tomater/ 5dl hakkede tomater i panna og varm også dette.
4. Ha hele tomat og løkblandingen over i en bolle, og mos det til tomatsaus med en stavmikser.

5. Stek nå laksestykkene i stekepanna. Jeg ville ikke ha hele fileter til denne retten, så jeg delte den opp i små biter med stekespaden mens den stekte den. Bare for å få det til å ligne litt på vanlig pasta bolognese.
6. Ha tomatsausen over laksebitene mens de enda er i panna, hell over saften av en halv lime, 1 dl fløte og smak til med salt og pepper. Du kan gjerne også ha litt finhakkede urter over, som basilikum eller persille.

Jeg saltet og pepret også laksen før steking, men jeg er veldig glad i både salt og pepper. Pastaen kokes etter anvisningen på pakken, og når den er klar er det bare å helle tomat og laks over hele pastaen. Mmm!


Jo mer jo bedre spør du meg! Oppskriften er for to personer.
Liker du laks, pasta og tomat så liker du det antagelig også sammen <3

21 kommentarer
    1. Liker hverken laks eller tomat, så denne skal jeg nok ikke prøve meg på 😅
      Men tallerknene var utrolig kule, da!

    2. Oi så stilig! Trodde først at disse var en av dine stilige prosjekter fra søndagens vedsjau 😀 er det virkelig en tallerken? Som du kan spise av uten å spise bark og fliser? Hoho stilig!

    3. Haha, mulig jeg har misforstått helt, men jeg kjøpte disse med tanken om at de skulle være gryteunderlag. Men ser jo nå at man også kan bruke det som tallerken, selv om det kanskje blir litt grisete?

    4. Heisann!
      Jeg håper virkelig du kan skrive et eget innlegg om dette eller noe som helst. Jeg og min kjæreste har nå gjort det slutt etter nesten to år sammen. Vi har hatt det veldig fint! Vi har flyttet sammen, forlovet oss, snakket om fremtidige planer som når vi skulle gifte oss, få unger, og bygge eller kjøpe hus sammen. Han gjorde det slutt med meg fordi han har strevd skikkelig de siste månedene. Han er vel egentlig utslitt på å prøve å få tilbake følelsene for meg. Han sier at det er veldig vanskelig for han, og at han savner meg. Men jeg lurer på om du har noen tips til at han kanskje kan få tilbake følelsene? Jeg har i det siste prøvd å holdt meg litt tilbake for å ikke virke desperat, men han er virkelig drømmemannen min. Jeg lurer på om du har noen tips til hvordan vi kan få kjærligheten til å blomstre igjen, eventuelle ting vi kan gjøre eller finne på sammen for å forsterke de. Jeg har prøvd å gjøre han glad med små ting jeg har kjøpt til han. Nødvendigvis ikke de dyreste tingene, men heller en drikke eller noe jeg vet han liker ekstra. Jeg har også, (som en husmor jeg har haha) vasket klær, vasket leiligheten vi har sammen, laget mat, å prøvd å i hvertfall vise at jeg bryr meg. Jeg gjør det ikke fordi at jeg må, men jeg liker det veldig rent og ryddig rundt meg. Jeg lurer også på hva du bruker å gjøre for Daniel, eller om du gjør noe som får han til å smile på en måte? Nå vet jeg ikke hva hannes interesser er, men typen min sine interesser er tv-spill, sport, og generelt litt av hvert egentlig. Jeg bare lurer på om du har noen tips og komme med, fordi vi har veldig lyst til å fikse dette.

    5. Så utrooolig delikat det ser ut! Du er så flink til å legge opp maten på en fin og innbydende måte.

    6. Anonym: Heisann kjære <3 Åh, det er så trist når følelsene hos en av partene ebber ut. Av og til kan det gjøres noe med, og av og til nytter det bare ikke. Dere har ikke vært sammen så fryktelig lenge heller! Man skal jo nesten fremdeles være stormforelsket etter to små år. Det er ikke godt å komme med tips til ting du kan gjøre for at han skal få tilbake følelsene, men hadde jeg vært deg så ville jeg ha trukket meg litt tilbake som du selv sier og heller la han finne ut om han virkelig vil være uten deg eller ikke. Av og til kan det bli for mye av det gode også. Disker man for mye opp eller tar over alle arbeidsoppgaver i huset til enhver tid så blir det ikke like mye satt pris på lenger. Overraskelsene blir ikke lengre spennende overraskelser, og ting blir fortere tatt litt mer for gitt. Har du spurt han hva det er han føler mangler? Det virker som du allerede har gjort alt du kan for å få kjærligheten til å blomstre igjen og hvis ikke små gaver/overraskelser, vasking av leiligheten, klær, eller mat(!) fungerer så hva er det han vil ha? Det er jammen ikke godt å si, men jeg håper det ordner seg for dere. Spør han ihvertfall rett ut hva som har gjort at han ikke lengre har følelsene på plass. Eller hva han tror har gjort det.. Bruk tid og ikke gi opp før dere/han er helt sikker på at det ikke lengre vil fungere. Ellers vil han garantert angre <3 Heier på dere!

    7. Lagde denne retten nå og den var kjempegod!! Hadde oppi litt sambal oelek (chili) for å få den litt spicy! Nomnom:))) du er rå på mat! Og blogg da :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg