Marthe tipser – Mitt fotoutstyr

Jeg kunne jo ha vasket kamerautstyret mitt før jeg knipset bilder av det.. Eller satt på beskyttelsesdelene bare for å late som jeg bruker dem. -Meen den gang ei. Det viktigste er at dere får se hva jeg bruker, ikke sant? Jeg trodde aldri dagen skulle komme hvor jeg la fra meg mitt Nikon D3000 kamera. Det er kamera jeg holder i hånden på bildet over, og som har fulgt meg helt siden jeg startet denne bloggen. I fem år har jeg fnyst av bloggere som bruker 20 000 + på kamerautstyret sitt. Mitt fra Coop Obs var jo minst like bra! 2700 kroner koster det i dag, og helt til høsten 2015 var dette min aller beste venn og blogghjelper i hverdagen.

– Kamerahus –
Så en vakker høstdag i fjor fikk jeg teste Canon Eos 6D.. Samme kveld bestemte jeg meg for å skaffe meg det selv, og i dag ler jeg høyt av det stusselige gamle speilreflekskamera mitt som ikke kunne ta klare bilder etter klokken 17.00. Blogghverdagen min har blitt så ufattelig mye enklere etter at Eos 6D introduserte seg for meg. Det er et supersolid kamerahus med en fullformatsensor med 20,2 megapiksler, innebygd Wi-fi og GPS. I tillegg er det helt fantastisk selv under forhold med lite lys, og ettersom dette var en veldig kjent problemstilling i min tidligere hverdag synes jeg kamerahuset har vært verdt hver eneste krone. Prisen ligger på 14 000kr.

– Vidvinkel objektivet mitt –
Nok et fenomen jeg ikke forstår hvordan jeg har klart meg uten i alle disse årene. Det nytter ikke bare å kjøpe et kamerahus vet dere. Objektiv må man også ha, og dette Canon EF 17-40mm f/4L USM objektivet kan jeg anbefale på det varmeste. Jeg bruker det hver eneste dag og det fungerer ypperlig til knipsing av både mat, leiligheten, hverdagsbilder og landskap.. Jeg kan tre inn i det smaleste rom, dra frem vidvinkel-objektivet mitt og få med hvert eneste hjørne på bildene mine. Altså jeg er sikker på at dette produktet må være enhver eiendomsmeglers drøm. Rett over 7000kr koster det. Dyrt, men verdt hver eneste krone.


– Bilde over til høyre viser hvordan vidvinkelobjektivet ser ut *kremt* uten beskyttelse på –

– Portrettlinsen min –
Så til objektivet jeg knipser antrekksbildene mine med. Canon EF 85mm f/1.8 USM. Dette er et rimeligere produkt som jeg mer eller mindre bare bruker til å knipse portrettbilder og helfigur-antrekksbilder med. -Vel og ja, bilder som alle disse over her! Når jeg vil ha fokuset på meg eller en spesiell detalj og bakgrunnen uskarp så er det denne saken som gjelder. 3000 kroner koster den, og som blogger hadde jeg ikke klart meg uten.


Det var altså mitt bloggutstyr! Et kamerahus og to objektiver.. Neste blir vel å investere i en blitz. Det har jeg enda ikke fått gjort. Kanskje dere har noen lure tips her? Det ville altså vært helt fantastisk.

Lurer dere på noe mer så er det bare å spørre! I'm here <3

21 kommentarer
    1. Jeg ha også en av de linsene og er veldig fornøyd! 🙂 Har faktisk vurdert å kjøpe nytt kamerahus og, men er ikke helt sikker på hvilke, men 60D høres jo bra ut da! 😀

    2. Så mye fint utstyr du har! Investerte i et nytt kamerahus selv for et år siden og jeg angrer ikke et sekund! Veldig kjekt at du legger ut et slikt innlegg, de fantastiske bildene dine er en av de mange grunnene til at jeg er så glad i bloggen din! Tusen takk for gode tips også 🙂
      Ha en fantastisk kveld videre!

    3. Kjære Marthemor, vær så snill å begynn å bruk beskyttelsen til både kamerahuset og objektivene! <3 Hilsen ei som har gått tre år på medier og kommunikasjon!

    4. Maria Jansen: Tusen takk selv, for gode ord Maria <3 Glad du likte innlegget 🙂 Ha en super onsdagskveld! Nå skal jeg kose meg med idol, melon og fenalår her 😀 Nam nam nam <3

    5. Jeg hadde en gammel 5D som jeg eeelsket. Dessverre har det takket for seg nå da, det var veldig gammelt, så nå står en 6D på ønskelisten, men selv det er for dyrt for denne lommeboken akkurat nå, hehe. Ellers må jeg si meg enig med Martine her over, du mååå ha på linselokket ditt, herlighet, får helt vondt av å se at du ikke bruker det på så dyrt utstyr, hehe <3

    6. Jeg har også canon 6d og jeg bare elsker det <3 Trodde ikke det var så veldig forskjell før jeg plutselig brukte det gamle 500d kameraet mitt som reserve en dag, haha, det er VIRKELIG forskjell når man oppdaterer til et bra kamera 🙂 Men som du sier - viktig med gode linser!
      Jeg bruker linsene i A serien til Sigma - de er helt geniale! Superklare bilder og helt ufokus bakgrunn - litt dyre (7000 og 9000 koster de jeg har) men de er like gode som de canonlinsene som koster 20.000 !!

    7. Liker at du gikk over til Canon ;p Selv har jeg 5D mkII og EF 35mm 1.4L jeg bruker til alt og har så og si sluttet å bruke den eksterne blitsen 🙂 Har litt lyst på 50mm 1.2, men dét blir en stund til enda :p

    8. Altså nå ble jeg litt skuffet over deg (ang forrige innlegg med innkjøpene dine). Da du avsluttet innlegget på en dårlig måte og skrev at du måtte skynde deg å begynne på dette innlegget… Altså, kan godt hende at du hadde dårlig tid eller noe, men du trenger ikke å gjøre innlegget haste-preget likevel! Følte bare at du liksom var nødt til å produsere en viss mengde innlegg, men at du liksom ikke bryr deg om kvaliteten på de… Det burde du tenke på, det er faktisk vi som leser alle innleggene dine som leser det også…

    9. Veldig off topic, da dette ikke er helt mitt type innlegg (fast leser uansett altså, haha). Lurer på om du kunne hatt noen innlegg om klesskapet ditt. Hva du har og hva du ser etter når du shopper, hvordan du kan style ting ulikt osv. Jeg har prøvd meg litt på “capsule wardrobe” og minimalisme, og du er så kreativ av deg. Hadde vært gøy!
      Og joo, husker du nevnte noe med dagslys og bilder. Bare lurer på om det aldri er noe alternativ med en stor sånn lampe som alle youtuberne bruker ved filming, når du tar inne? Nysgjerrig, ehe
      Håper du får en fantastisk dag. Stor klem

    10. Åh, hva er vel bedre enn et nytt kamera og/eller nytt kamerautstyr? Jeg har selv et mye billigere Canon, men det fungerer supert til min bruk, og så har jeg noen objektiver jeg kan bytte i mellom. Har en stund vurdert å skaffe meg et litt bedre, men tror det blir en stund til enda. Men kjære deg, du må begynne å bruke beskyttelsen som følger med objektivene og selve kamera… Haha, jeg får nesten litt vondt, det skal jo så lite til før det ryker, og det er ganske surt mtp hva du har gitt for utstyret du har. 🙂

    11. Ingrid: Dette skjønte jeg ikke helt. Jeg har da ikke skrevet at jeg har dårlig tid eller at jeg hastet med å skrive innlegget? Jeg skrev er at jeg skulle starte på neste post med en eneste gang. Kan ikke skrive romaner i hver eneste post, men jeg har da fått med både 9 bilder og 250 ord. 🙂

    12. Sandra: Ja, det kan jeg så absolutt prøve på! 🙂 Hmm, denne lampen må googles. Kanskje det ville vært noe å ha i hus allerede i kveld. Bestis kommer over for å lage videoblogg. Wuhu!

      Tusen takk Sandra, en fin torsdag må du og ha <3

    13. Haha, jeg er ikke flink til å bruke beskyttelse på kamera heller, wooops. Må absolutt bli bedre på det! Jeg tenkte å invistere i en ringlampe som det heter. Det gir godt lys inne, og er helt supert dersom man ikke alltid klarer å ta bilder når dagslyset står på. Diva Ring Light skal være veldig bra 🙂 Ha en fin dag!

    14. Wæ, spennende! Gleder meg, wihu. Håper det løste seg. Om du ikke fant noe, kan du se på youtube; morezoella “filming set up & puppy training” (fra to min og litt ut). Jeg har INGEN aning, men ser de alltid bruker det 🙂 Lykke til!

    15. Hei, Marthe.
      Gøy å se at du er såpass flink med fotoutstyr og forstår deg på brennvidde/blenderåpning i forhold til dof, det gjør ofte mye med et bilde 🙂
      Hvis du skal handle deg en blits, så burde du uten tvil kjøpe Yongnuo YN-560 IV (altså versjon 4).
      Den passer rett på ditt kamera og er fenomenal. Den er også ekstremt billig, kun 1000kr. Den har en innebygd linse, som gjør at du kan enten få veldig bredt lys eller smalt lys som lyser langt, avhengig av hvor mye zoom du bruker.
      Den er ekstremt kraftig og kan i tillegg kobles sammen med andre blitser helt trådløst. Dvs, kjøper du feks 3stk kan du sette opp 3-punkt belysning trådløst og kun på batteri. Da setter du blitsen på kameraet til MASTER og de to andre blitsene som du plasserer bak og ved siden av motivet til SLAVE. Det er superenkelt og selv en 5 åring kan lære dette på 2 minutter. Med 3 punkt belysning får du en mye jevnere og penere belysning av motiv, og det kan få studiokvalitet om komposisjonen er god 🙂
      Håper dette er til hjelp, en god blits kan revolusjonere bilder. Innebygde blitser er totalt og fullstendig ubrukelige i forhold 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg