Funny pants og fremtidsplaner

Nå er det snart tre timer siden jeg satte meg ned for å søke opp ulike studieprogram for 2016. Tre timer, og jeg er ikke blitt det spor smartere. Jeg vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å tenke og google de siste månedene, og likevel sitter jeg her som det samme store spørsmålstegnet. Jeg sliter så innmari med å finne ut hva jeg vil! Jeg trodde jeg endelig hadde funnet ut av det. Jeg skulle bli marinbiolog og starte med en bachelor i biologi allerede nå til høsten. Det var planen, og den hørtes genial ut.. Helt til jeg skjønte at jeg ble nødt til å ta R1 matte, Kjemi 1, biologi 1 og 2 for å i det hele tatt være kvalifisert til å søke. Det er jo helt latterlig på under et halvt år! Humøret falt fra topp til bunn, og jeg følte meg kvalt av studier før jeg i det hele tatt hadde begynt. Æsj, hvorfor skal dette med utdanning være så forbanna vanskelig?


Hva det skal bli av meg er et spørsmål som jeg stiller meg selv sikkert førti ganger daglig. Joda, jeg kan sikkert leve godt av bloggen i 10 år til, men hva hvis ikke? Hva hvis bloggens markedsverdi ikke er den samme om to små år? Skal jeg da sette meg bak kassa på Kiwi resten av livet? Nei. Disse tankene har rett og slett blitt til til mange små stressmoment som henger over meg hver eneste dag. Jeg må få fingeren ut. Velge. Ikke velge feil. Studere. Bli noe. Bare for å vite at fremtiden er sikker. -Men jeg vil heller ikke velge en studieretning bare for å velge noe. Jeg skal ikke ta en bachelor i biologi for så og bestemme meg for å bli spansklærer. Ikke pokker om jeg skal gå på universitetet for å lære meg noe jeg aldri vil få nytte av, og starte arbeidslivet med en halv million i studielån. Neste gang jeg setter meg på skolebenken skal jeg sitte der og vite nøyaktig hvorfor. Jeg vil vite hva jeg skal bruke lærdommen min til, og ha svaret på hvilket yrke jeg jobber meg mot.


Jeg skulle bare ønske noen kunne gi meg disse svarene NÅ.
Kanskje får jeg dem til uken. Da har jeg nemlig et møte med en studieveileder!

90 kommentarer
    1. Julie: Det er ikke en negativ ting. Det er bare ikke noe jeg streber etter å gjøre resten av livet. Men herlighet vi er forskjellige, og godt er det. Noen må sitte i kassen på kiwi også. 🙂

    2. Tenker mye på dette jeg og. Jeg er heldigvis ikke mer enn snart 18, så har enda litt tid til å finne ut hva jeg vil. Blogging er noe jeg foreløpig bruker tiden min på, og det er noe jeg vil gjøre lenge. Ha masse lykke til, det kommer til å bli så bra!!

    3. Hva med reiselivsledelse, du som elsker å reise? Å ta utdanning innen ledelse og reise, gir deg så utroligmange muligheter når det kommer til jobbmuligheter. Både innen økonomi, markedsføring, ledelse, osv.
      Og så får jo du mulighet til å studere i vakre Stavanger 😄❤️

    4. Sliter veldig med det samme! Var ferdig utdannet helsefagarbeider i 2013 og har bare jobbet siden og grublet over HVA søren jeg skal gjøre videre! Må liksom være 100% sikker på hva jeg vil studere, så dette er vanskelig 😮

    5. Anonym: Jeg begynte faktisk på studiet “opplevelsesbasert reiseliv” høsten 2013, men hoppet av da jeg følte hele reiselivsstudiet druknet i økonomi, administrasjon og ledelse. 6 av 7 studiebøker dreide seg om alt annet enn reiseliv, så jeg klarte ikke å engasjere meg <3 Kanskje reiselivsledelse ville vært mer interressant 🙂

    6. Studier er vanvittig vanskelig. Spesielt på vgs stresser de elevene med at de nå MÅ velge riktig siden de skal drive med dette resten av livet.
      Det viktigste er jo hva du syns er spennende? Da vil du gjøre det så utrolig mye bedre i studiene enn om du går halvt inn for det. Jeg har valgt feil en gang og fullførte utdannelsen med dårlig motivasjon og en likegyldighet til karakterer. Nå har jeg funnet et studie jeg stortrives med og motivasjonen er tilbake!
      Hvis du syns politi, fanger, straff osv er spennende, vil jeg absolutt anbefale deg å ta en titt på Kriminologi-studiet. Det er så utrolig spennende om man interesserer seg for det. Det er jo i en annen gate en biologi osv, men opplever at veldig mange interesserer seg for straff, “innsiden” av kriminelles tanker, fanger osv.
      God helg!

    7. Martine Osen: Ja, jeg tror ikke vi er alene. Jeg har flere venninner som er ferdig utdannet og som nå vurderer å begynne på nye utdannelser fordi de ikke helt får bestemt seg for hva de ønsker å drive med. Dette er så vanskelig! <3

    8. Jeg skjønner at du ikke vil begynne å studere noe før du er 100% sikker, men husk at all lærdom er god lærdom!! Studieårene dine vil aldri være tapt uansett om du ikke bruker det til akkurat hva du hadde tenkt til 🙂 Og det er vanlig å bestemme seg underveis i studiene. Jeg skulle bli psykolog og det bestemte jeg meg for for veldig mange år siden, men nå som jeg sitter med en bachelor i psykologi og går på master vil jeg ikke det allikevel. Heldigvis er det mye annet jeg kan gjøre med psykologiutdanningen min enn å bli klinisk psykolog, så det var ikke bortkastet allikevel, bare litt endring i planene 🙂 Når det er sagt – vil du ikke studere noe som har med bloggen å gjøre og som du kan bruke til det da? Markedsføring for eksempel?? Gleder meg til å høre hvordan det går hos en veileder, tipper du blir mye klokere da!! 🙂

    9. Maria: Om alle mine 10-12 000 lesere kunne lagt igjen en kommentar som dette med forslag til noe jeg kunne passet som! Hihi, dette Kriminologi-studiet har jeg aldri hørt om, men herlighet så spennende det høres ut! Hvor finner jeg dette? Nå skal det googles her! <3 Tusen takk og god helg til deg også Maria. 🙂

    10. Hei Marthe! Tenk på det på en annen måte, hvis du virkelig føler marinbiolog er det du skal bli, så bør ikke det å bruke et helt/halvt år (see what I did there, hehe;), på å ta opp fag være et problem. Det er noe som fører deg i den retningen av der du skal ende opp, noe å se fram til! (Og, derSom du nå en gang skal bestemme deg for å ta opp de fagene, anbefaler jeg virkelig å bruke mer en et halvt år på å ta såpass mange tunge, krevende realfag. Ta fagene over et år, et par til høsten og et par etter jul, dersom du virkelig ønsker å gjøre det godt i fagene)
      Ønsker deg til lykke med fremtiden, og gleder meg enormt til å se hvor livet ditt bringer, dersom du ønsker å ta oss med på reisen<3
      Ha en fortsatt fin helg<3

    11. Christina i London!: Ja, det er så sant <3 Så lenge man trives på skolebenken og ikke får et helt latterlig studielån så er det jo bare å studere som du sier 🙂 Så morsomt å høre at du har bestemt deg for å bli noe annet enn klinisk psykolog. Heldigvis er valgmulighetene som regel mange innenfor en og samme studieretning også. Jo, markedsføring hadde vært interressant det også. 🙂 Jeg får oppdatere dere etter veiledningsmøtet. Kanskje jeg da har konkludert med noe heelt nytt. Haha!

    12. Vet hvor vanskelig det er å finne rett studie, så alle forslag kommer sikkert godt med. Hvis du søker Kriminologi UiO på Google så kommer du inn på studiesidene 🙂 Det flotte med det studiet er at du etterhvert kan velge en del frie emner hvor du da kan koble inn akkurat det du ønsker som du interesserer deg for.
      Jeg går i alle fall god for det studiet for de som ønsker å prøve, trives godt!

    13. ^ Til Julies kommentar helt øverst, og Marthe sitt svar:
      Det er aldri noe negativt med å stå i kassa på verken mat- eller klesbutikk, samme hvilken kjede man snakker om. Ære være at det finnes de som hver dag står opp for å utøve service til mannen på gata. Hovedpoenget er vel at hver enkelt av oss har en drøm, og unge mennesker flest ender opp med å strebe etter noe mer enn det å sitte i kassa 🙂 Vi kan så mye mer! Og vi lærer så utrolig mye på studiene at det å jobbe på f.eks Rema gir ikke muligheten til å briljere med fantastisk kompetanse!

      Og videre til deg, kjære Marthe! <3
      Jeg studerer kinesisk! Og listen er lang med muligheter etter endte studier, man må bare være kreativ i tankegangen og villig til å selge seg inn i ulike prosjekter og bransjer. Å studere et språk som f.eks spansk, tysk, arabisk eller kinesisk åpner mange dører. Ikke bare er det noe som skiller deg ut fra bunken, men det er kanskje DU som får i havn en internasjonal økonmisk avtale som firmaet/forretningen ellers ikke ville klart. Ellers du blir utsending på vegne av noen fordi du kan språket som den andre aktøren snakker.
      I min bachelor med kinesisk skal jeg bygge inn økonomi, samfunnsfag og politikk. Det betyr at våren 2018 så kan jeg søke innenfor reiseliv, hotellbransje, shipping, menneskerettigheter, på ambassade, i butikk, jeg kan studere videre på pedagogikk og undervise i kinesisk eller ja - omtrent hva som helst. Og jeg kan bestille meg et godt måltid i alle verdens Chinatowns 😉 hahaha
      Vurder å studere et språk, eller ta de fagene som trengs for å kvalifisere til søking på realfags-studium! Det er da bare din egen vilje og motivasjon som stopper deg 🙂 <3
      Klem!

    14. Thihoa: Du er så herlig! Kjente min indre studiemotivasjon poppe litt av denne kommentaren. Det er så riktig at vilje og motivasjon er det eneste som stopper en. All creds til deg og din kreative tankegang her. Herlighet så motiverende det må være å studere med dine fremtidsplaner. Gi meg litt av den iveren din! Hehe, kluet blir nok for min del å finne noe jeg virkelig finner spennende, legge meg litt planer og fremtidsmål og jobbe mot disse 🙂 Det skal bli morsomt å se hvor vi ender opp til slutt! 😀

    15. Syns også at kommentaren din om Kiwi er ganske tåpelig. Er nok en del som kunne brukt yrket blogger i samme måte som du gjorde nå, og det blir jo også dumt. Skjønner godt at du stresser med utdanning, men det er mange som ikke vet hva de vil når de er 23. Det er ingen hast!

    16. Jeg er enig med Hanne. Så klart kan du ikke ta opp alle de fagene nå, men hva med å bruke tiden fram til neste høst på å gjøre det, for deretter å søke på studiet? 😊

    17. Uff det er ikke lett å finne ut hva man skal bli!! :-/
      Hva med å prøve ut noe heelt nytt, som f.eks barnevernspedagog? 😀 du virker som ei veldig jordnær og god jente, som det er lett å prate med. Jeg er selv utdannet barnevernspedagog og ser hvor mange muligheter man har for jobb i ettertid, om så mye forskjellig i arbeid med barn og unge. Studiet er ikke spesielt krevende, det er få eksamener og man trenger ikke å ha hatt spesielle fag for å komme inn :p hehe. Bare et lite tips hvis du ser etter noe i en helt annen retning enn tidligere 🙂 om du har spørsmål om studiet eller noe må du bare sende mail å spørre!
      Du må uansett ha lykke til med søkingen, dette kommer til å ordne seg! 🙂
      Sender en stoor klem til deg!

    18. Hanne: Hei Hanne! Ja, har jeg lyst nok så får jeg helt klart dette til. Kanskje ikke på et halvt år, men ihvertfall på et helt. Det handler bare om vilje <3 Tusen tusen takk snille. Jeg kommer nok til å fortsette å oppdatere denne bloggen også ved siden av studier så du skal ikke se bortifra at du finner ut hvor jeg ender opp :') Ha en fortsatt fin helg du også!

    19. Min plan er også å studere biologi til høsten. Om jeg har forstått det riktig er realfagskravet Matte R1 (eller S1 og S2) og en realfagskombinasjon. Det vil si enten biologi 1 og 2, kjemi 1 og 2 eller fysikk 1 og 2 osv. Jeg tror ikke du trenger å både ta opp kjemi 1 OG biologi 1 og 2. Jeg må selv ta opp R1 nå til våren, og for meg som alltid har slitt med matte og så vidt klarte å kapre en 3’er i praktisk matematikk, er det rimelig skummelt. Men jeg har virkelig lyst til å studere biologi, så jeg håper at det kan gå greit. Alt jeg trenger er jo bare å stå på eksamen! Liker å tro at man kan få alt til bare man ønsker det nok 🙂
      Håper det ordner seg for deg og at du finner ut hva du vil!

    20. Dette med studier ER så vanskelig! Jeg begynte på Markedsføringsledelse på BI nå i høst og er enda ikke 100% sikker på om det er dette jeg virkelig vil? Jeg tror nøkkelen for meg blir å fortsette på dette studiet fordi det er en så åpen utdanning, så kan jeg heller bygge på i den retning jeg føler for senere i livet 🙂
      Lykke til med valget, Marthe! Klem <3

    21. Synneva: Ja, det er helt riktig! Jeg tenkte bare at det ville være lurt å ta kjemi 1 i tillegg da biologistudiet bygger på Kjemi 1. -Men det går vel bra uten også 🙂 Jeg tror biologi 1 og 2 er viktigst å ha. Åh, så spennende! Jeg fikk 3 i P matte jeg også på videregående, men jeg la på ingen måte sjela mi i mattetimene. Hehe, jeg er sikker på at du får denne R1 matten til. Du får hyle ut om hvordan det går for nå heier jeg på deg her!

    22. Synes det var så rart at du måtte ha alle de fagene får å kunne søke, så jeg måtte trykke meg inn på UiA sine hjemmesider å sjekke.
      Du trenger generell studiekompetanse og matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2). I tillegg trenger du ENTEN Matematikk R2 ELLER Fysikk 1 og 2 ELLER Kjemi 1 og 2 ELLER Biologi 1 og 2 ELLER Informasjonsteknologi 1 og 2 ELLER Geofag 1 og 2 ELLER Teknologi og forskningslære 1 og 2.
      Så da trenger du for eksempel bare ta opp fag som R1 + R2, eller for eksempel R1 + Biologi 1 og 2 (tenker da siden du vil ta biologi årstudium, så er det lurt å ta dette).
      Jeg tok opp 3 fag på et halvt år for å komme inn på drømmestudiet mitt, det gikk kjempefint. Gikk ut med en 4 og to 5 i de fagene jeg tok opp. Man må ha stå på vilje, og det tenker jeg du også har hvis det er noe du virkelig vil. Masse lykke til 🙂

    23. Hei! Siden jeg føler jeg er i litt i samme båt som deg så må jeg bare kommentere. For snart 4 år siden var jeg ferdig utdannet, fikk meg fast jobb i 100% stilling. Følte lenge jeg var “stuck” i arbeidet mitt, lite etterutdanning som kunne gi meg bedre lønn feks. For to år siden sa jeg opp jobben min, og startet på Sonans i KRS. Den gang manglet jeg hele vidergående, det føltes som et håpløst prosjekt å starte på i en alder av 21. Idag mangler jeg kun kjemi og biologi, så er jeg klar for å søke meg inn på legestudiet. Jeg har valgt å “spare” disse to fagene til slutt, fordi jeg vet dem er krevende, og jeg vil, og skal gjøre det dødsbra. Kan jeg klare hele vidergående Marthe, så kan du fint klare disse realfagene du trenger. Du bor til og med i nærheten, og kan blogge når du vil.
      En jeg gikk i klasse med i fjord søkte på Marinebiolog, og kom inn. Han hadde STORE problemer med R1 blant annet, men mattelæreren inviterte han hjem til seg for ekstra undervisning.
      Du kan kanskje ikke søke denne høsten, men høsten 2017 er et realistisk mål å sette seg.
      Lykke til! Jeg heier på deg.

    24. mk: Å, for en herlig kommentar! Du er nok et levende bevis på at man klarer det man vil klare <3 Tusen takk for tidenes motivasjonsboost Malin! 😀 -Og masse lykke til selv!

    25. Anonym: Ja, jeg må ta opp Matte R1 og biologi 1 og 2. 🙂 Men biologistudiet bygger på kjemi1 så da tenkte jeg det ville vært lurt å ta det også, men det tror jeg bare at jeg satser på jeg klarer meg uten. Jeg starter ihvertfall med tre realfagsbøker om jeg skal gå marinbiolog-veien. Det er jo det som er drømmen <3

    26. Anonym: Aha! Tusen takk! Det hadde ikke vært dumt om jeg ble ferdig med alle eksamner i mai neste år. Kan umulig være feil å ha fersk kunnskap innenfor både biologi, kjemi og matte før skolestart 😀

    27. Studie og utdanning er utrolig vanskelig. Selv skulle jeg ønske at jeg hadde bestått nynorsken som jeg har strøket på to ganger, for å kunne hive meg på sykepleierstudiene, noe jeg har ønsket i så utrolig mange år. Men dette skjer vist ikke, men må vell ærlig si jeg er fornøyd med å snart være helsefagarbeider, selv om jeg heller ønsker å være sykepleier..

    28. Fant ut i høst at jeg skulle bli pilot, men har ikke hatt et eneste realfag på videregående. Jeg går siste året på videregående og tar nå R1 matte og fysikk ved siden av vanlig skole. Veldig tungt, men det blir litt lettere når jeg tenker på studiene jeg kan komme inn på:) Hvis du vil bli marinbiolog kan du ta fagene på privatistskole, 2 fag før og etter jul. Tror du klarer deg uansett hva du bestemmer deg for <3

    29. Å jobbe i butikk er ingenting å se ned på. Du har selv jobbet på Vero Moda, så skjønner ikke at du kan skrive noe sånt. Mye bedre enn å være blogger, for å si det sånn.

    30. Anonym: Det er det iiingen som har sagt heller 🙂 Jeg vil verken være blogger, butikkmedarbeider på Vero Moda eller kassedama på Kiwi resten av livet. Årsaken til det er slett ikke at jeg ser ned på noen av disse yrkene. Jeg tror bare ikke det ville gitt meg mestringsfølelse og glede i et helt, langt liv. Tror ikke det er så frekt og sinnsykt av meg å strebe etter noe mer heller 🙂

    31. Ååå, jeg blir så “glad” for å høre at det er noen andre i samme båt som meg! Like gammel som deg, og har også hoppet av et studie jeg ikke følte var riktig.. Har hatt 100% jobb på Meny i ferskvareavdelingen siden videregående var slutt, og jeg kan bekrefte at det IKKE er en jobb du har lyst til å ha resten av livet! Uansett hvor hyggelige kollegaer du har! Man vil gjerne BLI NOE 🙂 Og jeg sliter så med å finne ut av hva!! Også skal det gjerne skje nå, før man blir for gammel 😉 🙊

    32. Du har altså så nydelig hår! og digger stilen din. Veldig stilig bukse 😀
      og er ikke lett dette med utdanning og hva man vil nei. Kjedelig når man endelig finner noe man vil studere, også er man ikke kvalifisert til det :-/
      håper du finner noe tilslutt da ^^
      Jeg skal studere journalistikk etter sommeren 😀

    33. Om du faktisk vil studere det, er det forkurs (i regi av UIA tror jeg) på sommeren. Er intensivkurs for folk som trenger de fagene du nevnte over. Just as u know 🙂

    34. Hei marthe! Skjønner godt at du sliter med valg av studie og for all del det er god grunn til dette. Men skal du finne ut hva du vil må du faktisk bare hoppe i det, gi det en sjanse. Og dersom det er noe du virkelig har lyst til som biologi så må du bare ta realfagene og kanskje du overrasker deg selv med å klare det kjempe bra. Tror også det er mulig å ta dette som forkurs? 😊 Selv studerer jeg bachelor i landskapsingeniør ved nmbu. Absolutt å anbefale. 😊 lykke til vertfall!

    35. Om du virkelig vil bli biolog er det bare å hive seg rundt og ta realfag. Du trenger ikkje ta kjemi 1, på UiB i hvertfall har de ett kjemifag hvor de som ikke har hatt kjemi før kan ha set faget. Og det er veldig basic har jeg hørt, jeg har hatt kjemi, så jeg hadde det andre kjemifaget. Og om du ellers skal ta opp noen andre fag vi, jeg tro det er fullt mulig å ta opp i alle fall tre-fire fag. Du kan fokusere kun på disse, og da blir det bra. Selv begynte jeg på bachelor i molekylærbiologi på UiB nå i høst, og det er kjempespennende.

    36. folk må slutte å være så lett fornærmet…..
      hun mener man trenger ingen utdannelse for å jobbe i kassen på i daglivarehandlene ellerde fleste andre butikker -ei heller for å blogge -selvom eg tror at man ofte tjener mer på blogg enn i en butikk…alt er relativt..anyhuh
      Hun ønsker å utdanne seg,men da altså IKKJE for å sitte i kassen med en jobb hun kunne hatt i utgangspunktet -UTEN studiegjeld
      hvorfor må dere ha så tungt for det?
      Er det fordi du selv jobber i butikk???
      so what det gjør eg også….no big frigging deal….eg trengte ikkje utdannelse for å jobbe på VITA, men er ikkje dumt med min bakgrunnskunnskap i hudpleie og hår -da yter eg ekstra service til kundene og eg ble heller ikkje fornærmet fordi eg har et hode og kan tenke hva hun mente 🙂
      So there
      Eg aner ikkje hva du skal studere,men eg er enig, ikkje studer *bare for det* likssom…finn ut hva du brenner for å se om du finner motivasjonen så kjører du på 🙂 Lykke til fineste du <3

    37. Hei marthe. Jeg har det veldig på samme måte, tross i at jeg kun går på videregående. Men tenk etter på hva du liker og trives med. Dette gikk opp for meg for etpar måneder siden. Jeg er veldig samfunnsengasjert, og det var ikke før en samtale med læreren min at det gikk opp for meg. Derfor vet jeg hvertfall hvilken retning jeg vil gå, og vipper mest mot kriminolog eller sosiolog. Men når det er sagt, så er du jo veldig flink på blogging, det hadde ikke vært en mulighet å bygge en utdanning ut av dette? Som markedsføring ol. Du er jo også veldig glad i reise, mote og skriving. Hadde journalist eller å sitte i en redaksjon i et moteblad vært noe for deg? Det er jo veldig relatert og “likt” som en blogg, og du er ekstremt flink til det. Jeg vet ikke hvor mye du har myst til å gå marinebiologi, men om du virkelig vil det, så er jeg sikker på at det ikke vil bli et problem å ta opp de fagene:) det er hardt, men hvis du virkelig vil, vet jeg at du kan!

    38. Berre sånn at du er obs på det så går det ikkje an å ta R -matte om du ikkje har tatt 1T. Slik eg har forstått det tok du 1P? I så fall må du ta opp at førsteklassematten først….

    39. Ååh klesstilen din, Marthe! Den buksen var rett og slett nydelig på deg. Elsker hvordan du får en såpass annerledes bukse til å se sykt kul ut. Fikk jammen meg lyst til å shoppe hele antrekket ditt, hehe! <3
      Ønsker deg masse lykke til med studievalget, det kan virkelig være vanskelig. Selv studerer jeg psykologi profesjon og selvom dette alltid har vært mitt drømmeyrke merker jeg at det er flere fag det er vanskelig å være motivert i. Det eneste som driver meg da er tanken på hva som venter i enden. Aldri i livet om jeg hadde klart å finne motivasjon til de vanskelige fagene om ikke det var for at jeg har så lyst til å bli psykolog og kunne hjelpe andre. Jeg håper du finner ut av hva du vil studere og hva du vil bli! Og husk - man trenger ikke ta alt på normert tid. Det er ingen skam i å bruke et år ekstra på å ta opp fag, eller å fordele studiene ut over flere år enn de egentlig er. Ja, man får større studielån, men man får ikke så stort lån at man ikke uproblematisk kan nedbetale det når man er ferdig utdannet. 🙂 stor lykke-til-klem fra meg <3

    40. Hei Marthe! Jeg er fast leser av bloggen din, men pleier dessverre aldri å kommentere… Men i dag fant jeg ut at jeg måtte! Jeg går selv siste halvår på videregående, og har hatt både R1, biologi 1+2 og kjemi 1+2, og jeg tenkte jeg skulle si det at DU KLARER DET!!😊 dette med utdanning er utrolig vanskelig, og jeg sitter midt i det selv.. Men jeg vil at du skal vite at jeg har ståltroa på at du klarer det. Du virker så oppegående, ærlig med deg selv og som en fighter, så jeg lover deg at dette går bra, om det blir slik at du velger marinebiologi! Jeg har selv vurdert den studieveien, faktisk!😊 Om det er noe du lurer på rundt innholdet i de forskjellige fagene kan du bare kontakte meg, så skal jeg svare så godt jeg kan. 😊 Heia Marthe!!
      Klem fra Martine

    41. Jeg vil også bli marinbiolog en gang i tiden, og tok realfagene på videregående… Men nå tar jeg en bachelor som barnehagelærer… Hehe, dette med studier er veldig vanskelig!!

    42. Kan dessverre ikke fortelle deg hva du må gjøre, men du er nødt til å kjenne på magefølelsen din, om du må ta opp noen fag for å bli noe du virkelig vil, synes jeg du burde satse på det og følge drømmen din. Ikke sett ting på hylla fordi det er et hinder. Uansett, lykke til videre med å velge studier. 🙂

    43. Jeg er nettopp ferdig utdannet sykepleier og var litt sånn “njææ, er dette egentlig meg?” under hele studiet. Jobber nå på sykehus og elsker det. Litt flaks. Men jeg skulle bli psykolog, så mennesker får jeg ihvertfall jobbet med. :p Men hadde jeg ikke ant hva jeg skulle bli, så hadde jeg nok tatt et år med PT utdannelse eller ernæring. Kunnskap om kropp trenger man livet ut uansett, uten at jeg av den grunn nødvendigvis hadde jobbet som PT. Egentlig lyst til å begynne med PT på deltid nå når jeg tenker meg om. Men med samboer, boliglån, jobb og valp så kanskje ikke? Hm. :p

    44. Kjære Marte,
      Utdanning er superviktig og et veldig vanskelig valg. Ganske sykt å tenke på at vi allerede på vgs skal vite hva vi skal studere og bli når vi blir store. Kjenn på magefølelsen din og viljen. Jeg har tenkt i seks år på hva jeg skal bli når jeg blir stor, og en dag bare falt det ned i hodet på meg. Nå tar jeg opp to realfag for å komme inn på drømmestudiet til høsten. Ingenting er umulig, og med vilje og pågangsmot så er man langt på vei.
      Man taper ingenting med å begynne i det små. Jeg tok språkfag, både spansk og engelsk på høyskolen for å bli bedre rustet senere i livet. Nå skal jeg bli farmasøyt 🙂
      Lykke til med valget! Gleder meg til å lese hva du finner ut.
      Go Marthe!!
      Klem fra Linda

    45. Jeg er helt enig i at den kommentaren om “kassadame” er unødvendig. Det er mange som har fagbrev f.eks, så at hvem som helst kan få jobb er jo ikke alltid helt riktig. Og det er ytterst få (som jeg kjenner til) som KUN sitter i kassa, det er kun en liten del av arbeidsdagen som man rullerer på. Jeg trodde du kunne holde deg for god til slike bemerkninger – da du sikkert har fått med deg hvor mye tittelen butikkmedarbeider blir sett ned på. Og ja, jeg jobber i dagligvare selv, derfor tar jeg meg nær av mennesker som skal sitte på sin høye hest å snakke om noen andre sin jobb i en negativ forstand. Bloggere får jo mye pes selv, du kan tenke deg hvordan det er å oppleve “face to face” nesten daglig. Jeg liker både deg og bloggen utrolig godt så jeg må si jeg er overrasket av den uttalelsen, for jeg føler jeg aldri har noe å reagere på som kommer fra deg.

    46. Du burde absolutt jobbe med noe innen mote. Du er jo superdyktig der! De har masse fine studier omkring moteledelse og den slags i utlandet (NY for eksempel) Kanskje noe journalistikk innen mote hadde funket også (som skribent i et motemagasin)? Uansett tror jeg du kunne passet innen det meste, så jeg forstår valget er vanskelig. Kanskje skrive ned litt og kjøre en ”elimineringsmetode” for å komme nærmere? 😀 Lykke til med valget! Veldig lurt at du begynner å tenke omkring det…
      Og ha en flott helg!

    47. Du finner nok ut av det 🙂 Jeg begynte selv på Sivøk på BI denne høsten og stortrives 🙂 Kjæresten derimot har studert i 1.5 år og har begynt å tvile. Han sliter med fagene, pendler frem og tilbake og trives ikke helt med det sosiale. Jeg håper hver dag at han skal finne ut av det og finne det perfekte for han. Ille å se han lide sånn 🙁

    48. Jeg skal inn på juss og tok opp 14 fag på et år, blant annet fransk som jeg aldri har hatt tidligere. Det er absolutt mulig å ta de eksamnene som er nødvendige på dette halvåret!

    49. Hei!
      Jeg var lenge i stor tvil om hva jeg skulle begynne å studere, mest fordi jeg bare ønsket å reise rundt og oppleve verden i mange år fremover. Likevel valgte jeg å begynne på grunnskolelærerutdanningen og jeg har aldri sett meg tilbake!
      Tenker jeg på en person jeg kunne sett for meg som en utrolig god lærer, må du være en av de på toppen av listen! Du virker som en person som virkelig bryr seg, har utrolig mange gode kvaliteter og som en person som yngre blir inspirert av og ønsker å lære av!
      Læreryrket er et urolig givende yrke, kanskje det er noe for deg? 🙂

    50. De fargene i antrekket kledde deg virkelig 🙂
      Å måtte velge en utdannelse/studie i en så ung alder virker bare helt latterlig i midt huet. Men det er dessverre sånn verden fungerer. Håper du virkelig får funnet ut av det! Det er definitivt ikke lett <3

    51. Dette er så vanskelig.. selv fikk jeg god hjelp av skolens rådgiver, og er nå godt igang med første året til en utdannelse som barnehagelærer. På mandag skal jeg ut i praksis igjen og det gledet jeg meg masse til. Ønsker deg masse lykke til med valget,jeg heier på deg 🙂 ha en strålende dag søta <3

    52. Kunne du feks tatt et årsstudium i pedagogikk, bare for å starte et sted? Det er jo noe som kan være relevant i flere utdannelser 🙂

    53. Jeg forstår veldig godt at du sliter med å finne ut av hva du vil studere! Jeg startet på studier i høst rett etter videregående uten å egentlig vite helt hva jeg ville. Jeg studerer til å bli bioingeniør og jeg hadde aldri trodd jeg kom til å trives så mye som jeg gjør! 🙂 Dersom du er interessert i kjemi, biologi og mennesker er dette er perfekt yrke! Anbefaler deg vertfall å se litt på det 😀

    54. Hei,
      Jeg tror ikke du skal være redd for å bare hoppe i noe, jeg begynte selv på et studie jeg ikke passet til og droppet ut et halvt år inn i det, det er ingen skam i å velge feil både en og to ganger.
      Nå har jeg havnet på rett hylle her i livet og studerer arkitektur i København, drømmestudiet i drømmebyen rett og slett.
      Men jeg er likevel glad for at jeg var en tur innom feil studie, jeg møtte mange kule mennesker og fikk med meg en god del kunnskap på veien.
      Lykke til med valget ditt

    55. Heihei 😊 jeg ville bare fortelle litt om studiet. Jeg valgte selv biologi og tenkte at dette ble piece of cake for meg som har 6 i biologi 1 og 2, har 5 i r1-matte, og også bestått r2-matte, i tillegg til 4 i kjemi1. Det ble det på ingen måte. Matten på universitetet (i disse studiene) skal liksom bygge på r1-matte(eller s1+s2). Du vil oppleve at de første ukene virker det superenkelt, og så smeller det. Det ble for mye for meg, og jeg ga meg til slutt. Dette er på ingen måte for å drepe pågangsmotet ditt, men jeg selv fikk veldig sjokk over hvordan det var i forhold til forventningene, så jeg vil bare at du skal være litt mer forberedt enn meg. En ting er liksom å bestå fagene for å kunne komme inn, men det er ingenting i forhold ti fagene du må takle når du først er komt inn….

    56. Det å finne ut hva en vil jobbe med resten av livet er ekstremt vanskelig. Men ikke se på det som bortkastet viss du velger feil retning en gang eller to. Det er verdifull kunnskap/erfaring du tar med deg videre på veien videre. Har selv valgt feil to ganger, selvfølgelig kjedelig med ekstra studielån men det er ikke verdens undergang. Viss jeg skal gi deg ett råd så er det å ta en utdannelse der du er garantert jobb når du er ferdig. Jeg har en bachelor innenfor et felt det er umulig å få fast jobb og høy stillings prosent. Så da endte jeg i kassa på kiwi, ikke verdens undergang det heller. Har jobbet deltid der mens jeg studerte så har gradvis jobbet meg oppover gradene der. Et siste råd fra meg er å ikke begynne å studere før du er klar og motivert. Ikke studer bare fordi du føler at du må fordi alle andre gjør det. Sånn, ble en hel avhandling dette her..men masse lykke til uansett hva du velger 🙂

    57. Hei! 🙂
      Studiejungelen er enorm og det kan som du sier være utrolig vanskelig å finne ut hva man vil. Jeg vil bare tipse deg om Høyskolen Kristiania. De er lokalisert i Oslo, Bergen og Trondheim, men tilbyr og nettstudier. Dvs at du kan sitte hvor som helst i verden å studere også får du en bachelor av skolen. De tilbyr alt fra Ledelse, Kommunikasjon, Kreativitet, Markedsføring og Helse.
      Jeg studerer selv HR og personalledelse og kan anbefale det sterkt!
      Ta en titt på det, du kan og prøve det ut gratis i 24 timer. 🙂
      https://www.nks.no/?gclid=CIfruqae1MoCFQcYwwodWDwOvw
      Lykke til!

    58. Tusen tusen takk for alle erfaringer, tips, råd og gode ord her inne. Flere av disse herlige kommentarene ble jeg sittende og lese høyt for Daniel i går. Dere er bare fantastiske hele gjengen <3

    59. Julie: Joda det går an 🙂 Daniel hadde også bare P matte fra videregående men gikk rett på R1 matten i høst og besto med glans. Nå jobber han med R2 og skal ta eksamen i mai/april 🙂

    60. cuskima: DU <3 Måtte lese kommentaren din høyt for Daniel, og vi begge konkluderte med at vi digget Lin. Haha <3 Tusen takk for nok en herlig kommentar fra deg! Jeg finner nok ut av det til slutt :')

    61. Hei 🙂
      Jeg syns du gjør et smart valg ved å velge en utdanning basert på det marine livet. Jeg var i samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg ønsket å studere fiskehelse. Jeg tok biologi 1 og 2 + r1 matte på Danielsen intensivgymnas på ett semester, og det gikk helt fint. Videre har jeg hatt mange rene biologifag og biologifag rettet mer mot livet i havet fra fiskehelsestudiet mitt, det er svært interessant 🙂
      Lykke til !

    62. Uff. Jeg kjenner så altfor altfor godt igjen hva du mener… Dette med utdanning er vanskelig. Jeg er ferdig utdannet pedagog nå til sommeren, men føler at det ikke er helt den veien jeg ønsker å gå likevel. Samtidig er jeg glad for erfaringen etter disse tre årene, og ikke minst så er pedagogikk noe man kan bruke innenfor flere retninger i senere tid. Nå sitter jeg å tenker på om jeg skal være tøff og prøve meg på kriminologi i Oslo, men da innebærer det også flytting fra alle kjære her i Bergen. Skummelt altså! Håper du får det litt lettere etter at du har hatt møte med veileder, og at ting løser seg for deg 🙂 Det vil det nok for oss begge, en eller annen gang! Heeldigvis er vi fortsatt ung, haha.. 🙂

    63. Jeg kjenner meg så vanvittig godt igjen i det du sier!!
      Da jeg skulle søke høyere utdanning var jeg skråsikker på at jeg skulle ta en master i finansiell økonomi, men den gang ei. Det var nemlig i en barnedåp jeg hørte noen si “Jeg skal bli matingeniør”, og da sperret jeg opp øynene.
      Lang historie kort, nå studerer jeg MATteknologi, og er 100% frelst. Alt annet enn økonomi, og det er jeg veldig glad for. Det første tipset jeg har til deg er at du må spørre deg selv om du er villig til å flytte, for da har du så vanvittig mange flere muligheter.
      Masse lykke til, gleder meg til å se hva du ender opp med!

    64. Så flott at du slepp å ta opp igjen matten 😊
      Eg blei fortalt av rådgjevar på vidergåande at eg måtte ta 1T for å kunne ta R1…. Ser ut som det er eg som er blitt feilinformert dessverre!
      Masse lykke til med utdanning uansett kva du ende opp med å velge 😊

    65. Masse lykke til! Utdanningsretning er et viktig valg å ta, men fyyy så deilig det er når man er i gang! Å studere er virkelig herlig.
      Og når det gjelder vgs fagene som du kanskje må ta for å gå biologi (og kanskje andre retninger du måtte ønske som du trenger ekstra fag til) – bare gjør det. Det er så sinnsykt verd det når du først sitter på studiet. Manglet selv to fag for å kunne komme inn på mitt studie, men slapp billig unna ved å ta de over en sommer på sommerkurs avholdt av skolen, det kan jo hende du kan ta noen av fagene som privatist nå og noen på sommerkurs om muligheten finnes?

    66. Dritkult antrekk, det rocka du skikkelig altså:-)
      Tenkte å herme litt, så sitter å leiter etter genseren på bikbok.com, er det den som heter cleo sweater? Det står i fargebeskrivelsen at den er beige, men det ser ut som samme genser 🙂 Supert om du visste!

    67. Jeg går 2. året biologi bachelor her i kristiansand. Jeg anbefaler deg faktisk ikke å ta kjemi 1 føre du evnt begynner på biologi studiet, jeg tok både kjemi1+2 og det ødela faktisk litt når jeg tok kjemi på universitetsnivå ettersom noen av de ulike tegnene betyr forskjellig ting avhengig om det er på videregående eller universitet. Bio1+2 anbefales, men er ikke nødvendig. Har ei venninne her som ikke tok noe av det og hun klarer seg ganske bra, krever litt mer lesing selvfølgelig, men det er et veldig tungt studiet. Du burde være ganske satt på det når du begynner. Hvis du er usikker så anbefaler jeg deg et årsstudium istedenfor, det hjelper deg til å se om det er noe du virkelig vil, og vil du fortsette så kan du hoppe inn i bacheloren. Hvis ikke så har du hvertfall et årsstudium i biologi. Bare å spørre om ting hvis det er noe ang denne retningen du lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan 🙂

    68. Så godt å høre det er flere som har det slik! Selv startet jeg på et studie høsten 2015, men fant ut at det ikke var helt som jeg hadde sett for meg og hoppet derfor av studiet etter jeg hadde tatt alle eksamener til jul. Fant ut at det ikke ville være noe vits i å doble studiegjelden uten å få noe ut av selve studiet. Flyttet derfor hjem til jul og skal jobbe fram til høsten da jeg forhåpentligvis er tilbake på skolebenken. Problemet er bare at jeg egentlig ikke aner hva jeg vil.. Har tenkt en del på journalistutdanningen, men da jeg stadig hører at det ikke er noe framtid innenfor dette feltet blir jeg mer og mer usikker. Det blir mye tenking iløpet av de neste månedene, det er sikkert…

    69. Gud for noen lekre bilder!
      Og ja, utdanning og jobb er veldig vanskelig å finne ut av!
      Har enda ikke peiling jeg og jeg har lett og søkt rundt i ett års tid nå.. O.O

    70. Hei Marthe! Først må du finne ut. hva er du god til? Hva interesserer du deg for? Kunne du tenkt deg en jobb der det skjer nye ting hele tiden, eller faste rutiner? Vil du jobbe med mennesker, og i såfall hvilken aldersgruppe liker du best? Hvilke kvalifikasjoner har du? Hva sier de som kjenner deg at du er god til? Er det noe du er god til, som har et yrke som trenger disse kvalifikasjonene? Hvilke fag likte du best på skolen? Hvilke temaer interesserer deg? Psykologi, måtte, mote? Hvilke yrker er det behov for mennesker? Hva med å starte noe eget? Du har allerede en markedsføringskanal vi andre gründere bare drømmer om. Det kan være noe du synes skulle være bedre i samfunnet, eller så lite som en hverdagsting du synes skulle blitt løst på en bedre måte. Produktutvikling er gøy, hva med klesdesigner? Eller sykehjem for deg som er omsorgsfull? Eller hva med ferieguide, du som er så glad i å reise. Eller dyrepleier, du som er så glad i dyr, eller arrangør du som liker å pynte og stelle istand. Eller interiør? Hva brenner du for? Hva kunne du tenkt deg å jobbe med hver dag, som hadde gidd deg mening og mestring. Selv går jeg barnevern og tanken på å hjelpe barn som har det vanskelig er utrolig givende. I tillegg er det veldig utfordrende og jeg liker utfordringer. Jeg er omsorgsfull og har barneteket. Jeg er en gründer og liker å finne på nye ting. Derfor skal jeg forhåpentligvis når jeg er ferdig utdannet opprette min egen institusjon, der jeg kan jobbe med en god arbeidsplass for barn og ansatte. Der jeg bestemmer konseptet, og jeg kan ha en arbeidsplass der miljøet er bra, og at jeg styrer det. Se også på hva dine foreldre gjør. Er det noe de gjør som du kunne tenkt deg? Noe i deres kategori? Hvilke fag kunne du tenkt deg å studere? Du skal jo trossalt klare å gå der i minst 3.år. Hvordan kan du benytte deg av bloggen til å finne drømmejobben feks?
      Dette var langt, men jeg føler med deg. Vær akkurat der du var. Men har nå heldigvis funnet ut hva jeg vil, og hvordan jeg kom fram til det. Og husk: det er viktig at det er arbeidsbehov. Alt for mange i dag utdanner seg, og havner på navkjøret og kommer seg ikke ut av det pga. Mangel på arbeidskraft. Ellers må du være nysgjerrig på det du skal drive med. Studier er gøy. Du får lese om det du synes er mest interessant. Du blir smartere på veldig kort tid. Du bestemmer din egen arbeidsdag. Det er utrolig sosialt, og du finner mennesker med samme interesser. Er du lik noen av vennene dine? Hva skal de bli?
      Håper dette gå deg noe å gruble på, og en lettere måte å komme til mål. Kanskje bør du svare på disse spørsmålene og ta de med til veileder, så kan dere sammen finne ut av hva du bør bli? Finnes jo utallige yrker.
      Med vennlig hilsen fast leser

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg