Do it Yourself – Meiseboller

God formiddag kjære, gode dere! Her skinner sola i dag, og det passer meg perfekt ettersom jeg skal hoppe avgårde i stallen hvert øyeblikk.. Kristine og jeg har som vanlig noen hyggelige ridetimer i vente! Torsdagene altså.. Det er definitivt ukens beste dag <3 Ikke bare blir det stallhygge på meg, men så fort vi har pakket inn hestene for kvelden drar jeg videre til Annika for å skravle litt med henne også. It’s gonna be a good, good day!

Jeg nevnte såvidt disse hjemmelagde meisebollene for dere i går, og i dag tenkte jeg å vise dere hvordan jeg gjorde det! Seks hjerter av fuglefrø henger nå utenfor kontorvinduet mitt og venter på å bli hakket ihjel. Til tross for sol så har vi fått rene stormen her i dag, så foreløpig tror jeg de skremmer mer enn de frister, men det roer seg vel snart. Høhø <3 Neste prosjekt får være et møblert fuglehus med kamera inni. Herregud så koselig det ville ha vært å følge fuglefamilien live på storskjerm i stua. Nå vet jeg hva jeg skal ønske meg til neste jul!

Du trenger: 1. 2 dl linfrø 2. 2 dl sesamfrø 3. 1 dl solsikkefrø 4. 3 dl havregryn 5. 3 ss delfiafett uten salt

Slik gjør du:
1. Smelt delfiafettet i en gryte og rør inn alle de forsjellige korntypene.
2. Fyll seks pepperkakeformer med frøblandingen og stikk et hull i hver av dem med en pinne.
3. Sett kaldt i 60 minutt og press så hjertene ut av formene. Dette er superenkelt!
4. Tre en hyssing gjennom hvert hjerte og heng det opp høyt som mulig så fuglene kan spise trygt.


Huskeliste for mating av villfugler:
♥ Når du først har begynt å sette ut meiseboller til fuglene, så gjør det hele vinteren ut.
♥ Du kan bruke hva som helst av nøtter, tørket frukt og fett så lenge det er helt naturlig og ikke saltet.
♥ Heng meisebollene høyt. Aller helst et sted katten umulig kan få tak i dem.
♥ Bor du i borettslag er det ikke sikkert frøskall og fuglebæsj er like populært hos naboen.

– Fire små ting som er verdt å tenke litt på før du setter i gang –

Ble det ikke litt søtt? Nå kan småfuglene bare komme <3

15 kommentarer
    1. Du bør presisere at delfiafettet skal være uten salt 😐 salt er nemlig ikke bra for fuglene! Laget meisebolle selv i naturfag på høgskolen 🙂

    2. Ååh herlighet så koselige disse var <3 Neste vinter skal jeg jammen meg henge meisebolle-hjerter i trærne utenfor stuevinduet her altså! Det er jo så koselig med småfugler utenfor vinduene. Hos foreldrene mine kommer det til og med ekkorn og spiser av meisebollene når vi henger det opp, det er såå koselig <3

    3. Å så søtt! Sånne må jeg prøve å lage:) Du er så kreativ og flink, Marthe:) Ha en flott dag i stallen:)

    4. Hei, Marthe! Ville bare si at jeg syns du har den beste bloggen og at det er den eneste jeg leser. Du er positiv og kreativ, og virker som en herlig person 🙂 Jeg liker bloggen din fordi den omfatter virkelige ting og tanker (ikke typisk rosablogger osv.. Håper du får en fin dag 🙂
      Mvh Vilde

    5. Husk å koke havregryn, ellers eser de i magen til fuglen, og dermed dør de av at magesekken sprekker 🙂

    6. Ikke for å være kjip, men det er ikke lov til å mate fugler fra terrassene… Det står i reglementet! Hehe, best å si det før noen av de eldre sier det til deg! 🙂 Vigvollåsen er kjent for å være relativ streng! hehe

    7. Wow, disse ble skikkelig fine!! Hvordan fikk du dem til å ikke smuldre opp? xD Prøvde dette for et par år siden og det ble helt katastrofe. Alt ble bare smuler! Jeg brukte mye mer delfiafett enn deg, men det er jo rart at de ikke holder seg sammen av det. Hm, får vel bare prøve igjen, og denne gangen teste dine mål <3 Skal snart flytte og håper veldig på at det lov til å mate fugler der, og da MÅ jeg jo ha meisboller i hjerteform! Hoho

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg