10 kjappe – All about Christmas

1. desember eller lille julaften? Lille julaften. Enkelt og greit fordi jeg alltid tilbringer denne dagen med familien. Bestemor vekker meg til rene koldtbordet av en frokost, og skjemmer meg bort fra jeg står opp til jeg går og legger meg. Og om morgenen på julaften kommer hun snikende inn på rommet mitt og legger en stappfull julesokk med godteri ved siden av sengen min. Fyy søren som jeg gleder meg til juleferien 2015 <3

Favoritt julekaker? Bestemor og tantes pepperkaker. Den oppskriften der er helt SYK <3 Ellers elsker jeg både havreflarn, kakemenn og disse kjeksene med sjokoladebiter i som folk kaller de mest underlige ting. Her i Kristiansand kaller vi det måkelort… Hjemmelaget julekonfekt er også superdigg! -Og sjokoladerisboller..

Gi eller få gaver? Haha, er det noe tvil? Favoritthobbyen i hele november og desember er julegaveshoppingen. Jeg elsker, elsker, elsker å gi, og har de siste par årene til og med tatt på meg oppgaven som julenisse i heimen. Å løpe frem og tilbake fra juletreet med èn og èn pakke er jo helt fantastisk!? Spesielt når jeg kommer til en gave fra meg som jeg virkelig tror vil falle i smak. Å se reaksjonen til den jeg er glad i når gaven åpnes er like priceless hver eneste gang. Jeg husker jeg ga Bestemor noen nøkkelringer fra Egypt hvor navnet hennes og bestefar var gravert inn for et par år siden, og hun satte med frysninger resten av kvelden <3 Beste følelsen.



Ekte eller plastikktre?
Jeg sier ekte nå, men om noen år går vel jeg også for plastikktre.. Duften av grantre er bare så koselig! Dessuten er barnåler all over the place også en del av julesjarmen <3

Tre nøtter til Askepott eller Reisen til julestjernen? Ingen av delene! Det hender at jeg ser Askepott julemorgen, men ingen av disse filmene er noen jeg MÅ få med meg hvert år! Grevinnen og hovmesteren derimot.. Det MÅ jeg få med meg. Jeg ler kanskje ikke like mye som aller første gang jeg så den, men det er en viktig tradisjon jeg forbinder med jul, farmor og farfar <3

Hvordan ser julaften ut for deg? Jeg står opp, hopper i pysj og godtøflene, trasker ned til bestemors frokost, og nyter morgentimene sminkefri med en julefilm eller noen kapitler i min nyeste roman. Når klokken begynner å nærme seg fire, hopper jeg på badet og steller meg for kvelden, og rundt 17-18.00 står middagen på bordet. Her blir vi sittende så lenge vi bare makter, skravle i vei, nyte årets måltid og spise riskrem med mandel til dessert. Til tross for at det er jeg som deler ut skålene med riskrem er det tante som gang på gang stikker av seieren. Hvert eneste år finner hun mandelen, og hvert eneste år klarer hun å svelge den. Ler meg altså ihjel av den dama<3

Ribbe eller pinnekjøtt? Jeg har blitt mer og mer glad i ribbe jeg de siste årene, men hos besta spiser vi pinnekjøtt på julaften, og det håper jeg vi alltid kommer til å gjøre. Det kjøttet der med kålrabistappe, poteter og sprø grønnsaker til… Helt ubeskrivelig godt er det! Ribbe får jeg hos farmor og farfar 1 juledag, og det er også et festmåltid uten like. Farmors ribbesaus og farfars ribbesvor… Himmel, jeg sikler bare av tanken! 

Favoritt aktivitet i desember? Hmm.. 1. Bakingen av alle de deilige julekakene. 2. Gaveshopping og kreativ innpakning 3. Julebord med jobb, venner og bekjente 4. Pynte juletreet og nyte synet av det med litt julemusikk til. 5. Drikke sinnsyke mengder kakao med krem. 6. Ha date nights hvor Daniel og jeg setter av hele kvelden til å se julefilmer og spise julemiddag. Førstkommende lørdag skal vi spise ribbe bare meg og han, snurre film med en hau av stearinlys og bare hamstre julestemning før jeg reiser til Stavanger morgenen etter <3

Favorittdager i desember? 1. desember føles alltid litt spesiell, og det samme gjør adventsøndagene. Ellers er jeg veldig glad i Luciadagen da jeg eeelsker å bake lussekatter. Vel, ja og familiedagene mellom 20 – 26 desember er like magiske hvert år. Håper vi får snø i år! Det ville ha vært så fint med hvit jul denne gang <3

Hva gleder du deg mest til i romjulstiden? Først og fremst jul nr. 2 som jeg feirer 1. juledag oppe hos farmor og farfar. Da er det som sagt ribbemiddag som venter meg, med enda mer gaveåpning <3 2. juledag har jeg de siste par årene dratt hjem igjen til Kristiansand for å spise julefrokost med jentene mine, og hvis dette også blir en tradisjon i år gleder jeg meg allerede. Dette blir liksom den ene tiden på året alle studentene er hjemme på ferie, så vi kanskje kan klare å samle hele gjengen <3 Nyttårsaften i år gleder jeg meg også en HAU til.

Det var 10 kjappe med litt julestemning! Jeg ble så inspirert av Lenes innlegg <3

27 kommentarer

Siste innlegg