12 DOCUMENTARIES I LOVE

The Nightmare. En serie som har fått dårlig terningskast, men som jeg likevel fant spennende. Serien følger nemlig mennesker fra verden over som igjennom hele sitt liv har vært plaget av tilstanden “søvnparalyse”. Dere husker kanskje da jeg en gang rundt juletider i fjor fortalte om en natt jeg fikk oppleve dette selv? Jeg har aldri kjent på en sånn redsel før, og slet lenge med å sovne om kveldene i ukene som fulgte. “The nightmare” informerer om disse levende marerittene hvor kroppen er lammet og hodet fanget mellom våkenhet og søvn. Vi følger flere menneskers fryktelige mareritt og får et bedre innblikk i hva som faktisk foregår i kroppen.

Twinsters. De eneggede tvillingene Samantha og Anais ble skilt ved fødsel og adoptert til hvert deres land for 25 år siden. 23 februar 2013 bestemte Anais seg for å kontakte Samantha etter å ha oppdaget en video av ansiktet hennes på youtube som minnet fryktelig om sitt eget. Det skulle vise seg at de begge var født 19 november, i samme by, og historien om hvordan de to blir gjenforent er bare superrørende.

Living on One Dollar. For en fantastisk serie. Fire amerikanere reiser ned til Gautemala i to måneder for å leve i ekstrem fattigdom. De har 1 dollar å leve på om dagen og får virkelig kjenne på kampen mot sult, parasitter og ekstrem økonomisk stress. En real oppvekker av en serie!

Bully. En fæl, brutal, men ærlig dokumentar basert på sanne historier om mobbeoffer i USA. Tenk at dette skjer hver eneste dag! Ikke bare i USA, men verden over. For enkelte der ute er skolehverdagen rett og slett grusom. “Bully” kommer kanskje ikke med en konklusjon eller et svar på hvordan vi skal få slutt på det enorme problemet, men serien gjør oss oppmerksom, og bare det kan gjøre en stor forskjell.

Bridegroom. Grinedokumentaren om det forelskede paret Tom og Shane som brått og uventet ble revet fra hverandre i en tragisk ulykke. Dokumentaren skildrer Shanes liv etter at hans aller kjærereste gikk bort. Hvordan mennesker uten ekteskapets juridiske beskyttelse ofte blir utstøtt og må klare seg på egenhånd.

Usain Bolt The Fastest Man Alive. Verdens raskeste sprinter fra Jamaica, Usain Bolt vant i 2012 de olympiske leker. I de 59 minuttene denne filmen varer får vi lære mannen bedre å kjenne.

Blackfish. En opplysende dokumentar med fokus på Seaworld og fangst av spekkhoggere. Det er sikkert mange av dere som har sett den allerede, men om ikke dere har det så gjør det i en fei! Er du glad i dyr så vil du finne både denne og dokumentaren “The Cove” fryktelig provoserende og vond.

The Summit. En dokumentar om hva som egentlig skjedde da 11 mennesker mistet livet på veien opp mot toppen av det beryktede K2. De skulle bare nå toppen, men fjellet hadde andre planer…

Splinter. Noen ganger er det ikke mer enn et surfebrett som skal til for å endre hele din verden. De fattige landsbyboerne i Papa New Guinea håper på å få et bedre liv ved å bli profesjonelle surfere. En spennende og lærerik film som tar oss med inn i den konkurransepregede sporten og de fattige surfernes mot.

Chef’s Table. Okei, FOR en inspirerernde serie. Den består av seks episoder og tar for seg seks av verdens aller største kokker. Vi får høre om historien deres, se kjøkkenet de jobber på, den spektakulære maten, og litt om veien mot suksessen. Jeg fikk et helt nytt syn på hele kokkeyrket etter å ha sett disse fantastiske episodene.

The Dark Matter of Love. En film om adoptivforeldre som lærer at det å knytte bånd til et barn som er oppvokst i institusjoner er vanskeligere enn de noen sinne kunne forestilt seg. Dokumentaren tar for seg familien “Diaz” som valgte å adoptere tre barn fra Russland og hvordan deres gamle og nye barn takler dette sammen.

Vanishing of the bees. He-rre-gud. “En dokumentar om bier?” tenkte jeg, men snurret den likevel da dokumentaren hadde fått så vanvittig gode terningskast. Det angret jeg ikke et sekund på. Herlighet for en bra film! Ja, det er en dokumentar om den minkede bestanden av bier, men se den! Virkelig.

Kan ikke dere dele deres topp tre liste av dokumentarfilmer med meg? <3
Gjerne noe som kan kjøpes eller sees lovlig! Alle disse finner du på Netflix.

41 kommentarer
    1. Jeg så Cowspiracy på Netflix her om dagen, og den var en skikkelig tankevekker! Den handler om hvordan verdens matproduksjon ødelegger klimaet, anbefaler den veldig!

    2. Se Cowspiracy, og si hva du syns etterpå. Da kommer du ikke til å spise så mye kjøtt som vi ser ifølge bloggen din.

    3. Så spennende! Jeg har ikke sett noe særlig på dokumentarer, men nå ble det søren meg opprettet en ny liste på Wunderlist-appen: “Dokumentarer jeg vil se” 🙂
      En veldig fin oversikt med akkurat passe kort forklaring på hver film! (Y) 😀

    4. Hehe se på dette da gitt, her er jeg igjen.. Jeg lurer på om jeg utfordrer skjebnen ved å frivillig scrolle ned til kommentarfeltet to dager på rad 😉
      Uansett her var det mye spennende! Utvilsomt noe jeg må sjekke ut! Elsker å få inspirasjon, og det er du så utrolig god på å gi og tipse om!
      Jeg har en helt ekstremt god dokumentar i tankene som jeg tenkte jeg kunne tipse deg om, men jeg husker ikke hva den heter… Den handler hvertfall om butikkkjeder som HM og Nike, og hvordan arbeidsforholdene til de ansatte er! Den er så grusom og trist, men så verdt å se!
      Ha en strålende dag Marthe!<3

    5. Mine topp tre eg nok: “Forks Over Knives”, “Fat, Sick and Nearly Dead” (nummer én, ikke oppfølgeren) og “Food Inc” 🙂
      Så skal du få med et veeeldig bra foredrag på kjøpet, “101 Reasons to Go Vegan” 🙂
      Disse ligger enten på Netflix eller YouTube.
      Ha en fin dag videre <3

    6. Så the summit i sommerferien, vet ikke helt hva jeg synes. Selve handlinga er jo viktig og “bra” om man kan si det, og det som skal være fake ser veldig ekte ut. Samtidig synes jeg uheldigvis denne dokumentaren var veldig rotete og lite uoversiktlig.. Lite informasjon om hvilke av “lagene” som var hvor i fjellet når og til hvilket klokkslett osv.. Men en utrolig trist dokumentar som anbefales å se, klippene med Cecilie Skog fikk meg på gråten hver gang…

    7. Du MÅÅÅÅÅÅÅ se Zeitgeist: The Movie. Første del handler om religion, andre del handler om 9/11, og at USA kanskje gjorde dette selv. Tredje del handler om hvem som egentlig styrer verdenen vi bor i, og hvor feil vi tar. Som de sier i filmen.. Jo mer du undersøker, jo mer forstår du og jo mer ser du løgner overalt. Jeg anbefaler denne dokumentaren så utrolig sterkt.

    8. The invisible war burde absolutt sees! Det samme med brave miss world! Begge handler om kvinner og overgrep. Den første om overgrep begått i militæret i usa, og man får vite masse sjokkerende fakta! Den siste er om mer “vanlige” overgrep, men utrolig sterke historier.

    9. Hei Marthe! <3
      Anbefaler deg virkelig å se "Cowspiracy" og "Forks over knifes" på netflix! De endret livet mitt.. (til det bedre.)
      Klem. <3

    10. Du er nødt til å se “the cove” eller Delfinbukten (?) på norsk om du ikke allereda har sett den, da. Tror den finnes på netflix.. Fy søren, den er trist, helt ærlig noe av det verste jeg har sett.. Men det er så viktig at folk får med seg hva som eeegentlig skjer rundt om i verden!
      Ellers må du ha en strålende kveld (norske talenter og alt;) ) <3

    11. Denne listen var nesten identisk med mine egne favorittdokumentarer (+ ga meg noen nye idéer, takk!). Har du sett The Invisible War? Handler om kvinner som har blitt voldtatt i militæret. Utrolig gripende og viktig dokumentar. Kanskje du også vil like den siden vi har mange like dokumentarer på topplisten. Ha en fin kveld!

    12. Du må se Kannibal i jungelen! Handler om en mann som ble uskyldig dømt for å ha drept og spist to menn han dro inn i jungelen med i Indonesia på 1970 tallet, og i 2012-2014 fant forskere ut at det finnes et type menneske/ape (ebu gobo) på størrelser med barn der inne i jungelen! Og de har faktiske beviser for det med film som han som ble beskyldt hadde filmet da, i tillegg til at de fant nye beviser nå! Helt sykt fascinerende og skremmende! Mermaid er også spennende som jeg så noen tipset om over her 🙂 Elsker de listene dine jeg! Er listemenneske delux selv 😀 God helg!

    13. Cec: Det er veldig mange andre som klikker seg inn her for tips både til film, trening, mat eller andre hverdagslige ting. Om det kommer i et “vanlig innlegg” eller i listeform har for de fleste ikke så mye å si, så jeg kommer nok til å fortsette med flere i fremtiden. 🙂 Hvis du ikke liker dem, scroller du deg bare forbi 🙂 Hverdagsinnlegg, oppskrifter, og DIY prosjekter har jeg også publisert hele uken, men hvis ikke du liker dette heller så leser du kanskje feil blogg?

    14. Vilde: Å, nei The Invisible War har jeg ikke sett, så den har jeg notert meg ned 😀 Tusen takk selv for tips Vilde 😀 Herlig!

      En fin fredagskveld må du og ha <3 Nå snurres Norske talenter på min skjerm!

    15. Bridegroom så eg på youtube i deler og hulket som et pisket skinn…….mange opplever aldri sånn kjærlighet og når noen gjør det så blir de ikkje annerkjent som ekte par……altså ektepar fordi de tilfeldigvis er begge menn…..kjærlighet gjør INGEN forskjell…kanskje skal vi heie ekstra på dem som tør å leve ut den de er…..De som finner kjærlighet i en annens Sjel.
      Har sett mange flotte dokumentarer og finner ikkje navnet på alle,men ene er om 2 venner som dreper en tilfeldig jente på skolene bare for det likssom…..og dokumentaren er blanding av deres egne opptak og av hva som skjedde etterpå.
      Chris Crocker sin dokumentar om å være transgender og homofil og Britney Spears fan g livet etterpå. Han var et youtube fenomen som var antageligvis et av de meste populære i en periode.
      Mye spennende dokumentarer du har sett, eg skal sjekke litt 🙂
      ha en nydelig helg <3

    16. Du burde absolutt sjekke ut Half the Sky. Den handler om undertrykking av verden over, og så har de delt opp i seks ulike problemer, og drar til seks ulike land å møter kvinner som jobber for å endre dette. Den er utrolig bra, og veldig tankevekkende! Litt synd at en av damene som er med har blitt tatt for å lyve om deler av historien sin, men problemet er definitivt fortsatt viktig. Finner den ikke på Netflix lenger, men kan sikkert ses på nett et sted 🙂
      Og Dear Zachary bør du også se, kanskje den dokumentaren jeg har grått mest av, men den er så bra! God helg til deg 🙂

    17. COWSPIRACY!! definitivt. Den er på netflix og er en sinnsykt bra dokumentar om hvordan agrikultur er nr.1 på ødlegelse av regnskoger og hvordan matindustrien “funder” mijø-organisasjoner slik at de lar vær å skrive om det. Bra motivasjon om du er veganer, hehe

    18. Takk for at du skrev om søvnparalyse. Ble nødt til å lese ditt tidligere innlegg ang dette. Torsdag sovnet jeg på sofaen og våknet av noen barn som lekte utenfor. Jeg lå på magen pg forsøkte å åpne øynene, men klarte ikke mer enn en liten sprekk. Prøvde om igjen og om igjen uten hell. Forsøkte og løfte hodet uten hell det og. Barna utenfor begynte å rope og skrike og å spille veldig rar musikk. I en liten evighet lå jeg der helt lammet. Før jeg våknet. Ingen barn. Ingen musikk. Sykt merkelig! Men må vet jeg hva som skjedde!! Takk 😀

    19. Vet du hva? Du er faktisk en av de få bloggerne jeg liker. Du er mer enn bare sminke og mote, du virker så fornuftig og smart. Jeg elsker måten du skriver på, og jeg elsker at du anbefaler gode bøker og dokumentarer i stedet for concealere og hårforlengelser. Enkelte rosabloggere blir så tomme på en måte, men jeg finner bloggen din veldig innholdsrik og fin. Jeg blir oppriktig glad når jeg finner ut at du har postet et nytt innlegg, da vet jeg at jeg har noe bra å lese. Jeg har virkelig jobbet hardt, og og det har lønnet seg. Jeg ønsker deg alt vel fremover, og selv om det bare blir mørkere og gråere ute håper jeg du fortsetter med de inspirerende innleggende dine!

    20. Jeg elsker liste-innleggene dine, og de er hovedgrunnen til at jeg leser bloggen din, så plis ikke slutt med det!! Du er superinspirerende når du skriver sånne innlegg!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg