Marthes beste studietips!

♥ Bruk en stoppeklokke! Å sitte med studieboka timesvis i strekk har for meg aldri fungert. Sett i stedet en stoppeklokke på 50 minutt og bestem deg for at du de neste 50 minuttene skal jobbe superbra. Når klokken så ringer, tar du deg en velfortjent pustepause, før du repeterer 2-3 runder til. Obs: Ha gjerne stoppeklokken på i de små pausene også. Hjernen fungerer best når den får fordøye nytt stoff i kortete perioder om gangen.

♥ Sett deg mål før hver eneste lesestund! Bestem deg foreksempel for et emne du skal fokusere på, eller noen oppgaver du skal gjennomføre. Slik slipper du å lese uten mål og mening. Struktur er gull!

♥ Det finnes ikke noe mer distraherende enn facebook, blogg, VG, instagram og snapchat. Ta det gjerne frem som en “belønning” i lesepausen, men sørg for å legge det bort når det blir tid for å fokusere. 

♥ Ikke les til langt på natt. Hodet fungerer ikke halvparten så godt etter klokken ti om kvelden likevel. Lær deg å koble ut når kvelden kommer. Du vil ikke slite deg ut og få en depresjon med på bachelor-slepet.

♥ Følg med i forelesningene. Har du først dratt stumpen opp fra sengen og plassert den i lesesalen kan du like godt prøve å få noe ut av skoletimene. Lytt til læreren og skriv selvskrevne notater. Det hjelper deg å forstå bedre, og det hjelper deg å huske. Gjør også som enhver professor sier, å skumlese pensum før timen starter. Det vil gi deg fordelen av å ikke sitte fullstendig blank, og du vil lettere klare å ta del i diskusjoner.

♥ Prøv å ha litt rutine på hjemmelesingen. Har du faste tider du leser på, blir det vanskeligere å sluntre unna! 

♥ Trening gir overskudd! Tar du deg selv i å sovne over boka? Sett av tid til å trene! I stedet for å legge deg en halvtime på puta og våkne opp like søvnig, ta deg en kjappere løpetur! Det vil få deg til å kvikne.

♥ La markeringstusjen være din beste venn! På videregående markerte jeg ethvert notatark med gul, grønn, og rosa tusj sortert etter hvilket stoff som var mindre viktig, viktig og superviktig. På universitetet tok jeg tusjene til et nytt nivå, og farget halve pensumboka. Bøkene er ofte uendelig tykke og fulle av stoff som går utenfor pensum. Finn ut hva som faktisk er relevant for eksamen, og marker det ut med alle regnbuens farger.

♥ Noen jobber best hjemmefra, andre må sitte på et lydløst bibliotek. Noen liker å samarbeide, andre liker å jobbe alene. Finn ut hvilket sted eller hvilken læringsmetode som fungerer best for deg. Det er bedre med to timers effektiv jobbing enn fire timer med sumling i et miljø du blir distrahert eller umotivert i.

♥ Ta deg hele lesepause-dager uten dårlig samvittighet. Ja, ikke bare les det. Gjør det! Skal du opprettholde motivasjonen i 3-5 år med studier på universitetet er du helt nødt til å kunne ta deg pauser med god samvittighet. Stopp opp av og til, og la hjernen få hvile. Gjør noe gøy! Noe som får deg til å slappe av, smile og le.

♥ Rett før eksamen: Skriv ned noen eksamensrelevante spørsmål og få noen til å teste deg! Har du vært flink til å lese på forhånd så blir dette bare som et slags morsomt avbrekk fra den litt kjipe A4 lesingen.

Hva er deres tre beste lesetips mot prøver eller eksamensperioder?
La oss starte fredagen med å utveksle våre smarteste studietriks!

12 kommentarer
    1. Kunne du laget innlegg med måltider som er billig til en stundt som har 48 kroner å leve for hver dag! ??

    2. Supert med litt tips! Brukte mange av disse da jeg studerte, men nå er heldigvis bøkene lagt på hylla 🙂
      Jeg har forresten utfordret deg på bloggen min i dag, håper du vil sjekke det ut <3

    3. eg er nattdyr så mine beste eksamener har eg bestått nett fordi eg har lest om kvelden natten. Samme når eg har vært foredragsholder eller hatt undervisning for andre….lære meg stoffet på kvelden og sove med boken/permen under puten. Eg fungerer ikkje veldig bra kl 8 likssom og i morgen skal eg på jobb kl 9 -det betyr at eg skal ha ansvar for butikken i nesten zombiemode……OG lufte hundejentene og sminke meg før jobb……eg kvir meg som en hund.Er jo derfor eg bare har sene vakter hahaha 😀
      Oh well…alt går når man vil…men en jobb som begynner 8 eller 9 hver dag hadde eg aldri klart.
      <3<3

    4. Hei Marthe, og god helg!
      Jeg hadde faktisk både prøve og fremføring i dag! For meg fungerer det veldig bra å starte og øve en god stund før prøven. Jeg trenger ikke nødvendigvis å begynne å pugge eller noe sånt, men bare å lese gjennom stoffet. Da føler jeg meg mer klar når jeg setter meg ned for virkelig å øve. Jeg har liksom tenkt litt over stoffet for meg selv, og er klar over hva jeg legger ut på 🙂
      En annen ting som hjelper meg er å snakke med andre. Teste hverandre ved å stille relevante spørsmål, gjenfortelle, diskutere stoffet, forklare viktige begreper osv.
      Sist men ikke minst må jeg bruke farger! Ett av mine største tips må være å bruke litt ekstra tid på å gjøre skriveboken fin! Det er hvertfall gull verdt for min del. For meg er det så utrolig mye mer fristende å lese gjennom gamle (og verdifulle) notater hvis sidene ser litt ryddige og spennende ut. Jeg har kjøpt noen kjempefine, tynne tusjer i forskjellige farger. Med dem kan jeg gjøre skrivebøkene 1000 ganger finere på 30 sek, helt seriøst 🙂
      Apropos farger bruker jeg også det i for eksempel tankekart. Da føler jeg at jeg på en måte har noe å forbinde stoffet med.
      Selvfølgelig er det veldig individuelt hva som virker for folk, men kanskje jeg kan hjelpe noen? Uansett var det litt gøy å skrive ned dette, fordi det gjør meg mer bevisst på hva som fungerer for meg.
      <3<3

    5. Heisann vakre nydelige du! har lenge prøvd å nå deg gjennom instagram og facebook, jeg har et spørsmål ang en tjeneste. Har blitt så utrolig takknemmelig om du hadde kontaktet meg på facebook, (mathilde johnsen) 🙂 Ha en super helg!

    6. For meg funker det å skrive ned eventuelle eksamensspørsmål og så skrive langvarige svar på disse i god tid før eksamensperioden.

    7. Hei! For noen fine tips! Jeg er også stor tilhenger av å bruke farger når jeg øver. Og jeg må alltid ta notater i timene. I tillegg er jeg veldig glad i å lage tegninger/illustrasjoner (jeg tar realfag og tegner for eksempel celler og slikt) og lage fargerike tankekart!

    8. Så bra innlegg med mange gode tips! Sliter litt med en innlevering jeg skal skrive til i morgen, men nå fikk jeg litt gode tips jeg kan bruke slik at jeg kommer i mål.
      Tusen takk for et inspirerende innlegg som alltid! 🙂 <3

    9. Med tanke på hvor slitsomme uker vi har hatt på skolen i det siste, var dette nettopp det jeg trengte! Tusen takk, Marthe, for et helt lass ny inspirasjon og nye gode tips! <3 Håper kvelden din blir strålende <3

    10. Jeg prøver å skrive nøkkelord fra det jeg leser, som jeg deretter lager setninger av. Takk for tipsene, Marthe!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg