10 tips til en sunnere morgenrutine

1. Stå opp tidligere. Ved å stå opp så sent som overhode mulig, havner du i stressmodus allerede før du trer foten ut fra senga. Det er ikke noe hyggelig å måtte råkjøre til skole eller jobb fordi du plent skulle ha den halve timen ekstra under dyna. En bra dag starter med en bra morgen! Stå opp tidligere, og stress ned.

2. Drikk et kaldt glass vann så fort du har kommet deg på bena. For det første så er det sunt, for det andre vil det få deg til å føle deg mer våken, og for det tredje får du bedre ånde av det! Win, win, win…



3.
Hold deg unna teknologi den første timen. Det er utrolig fristende å sjekke alt av sosiale medier i eller utenfor senga om morgenkvisten, men hei! Facebook, mails, nettaviser og blogger vil være der en time senere også. Du kommer ikke til å gå glipp av noe som helst, så start heller dagen med å la alt sammen ligge. Gjør du det så vil du faktisk få tid til å utføre disse glade morgenrutinene som kanskje vil gjøre dagen din fem ganger bedre!

4. Trekk opp gardinene, slipp inn lys og trekk pusten i frisk luft. Gjør det uansett om klokken er 06.00 og det bare er et hint av lys på utsiden. Å fylle lungene med luft fra et åpent vindu vil vekke sansene og få hjernen i gir.

5. Legg bak deg gårsdagen! Onsdagens frustrasjon, og negative tanker hører ikke hjemme i din nye dag. <3

6. Beveg på deg. Om du ikke orker eller har tid til en rask treningsøkt, sett av noen minutter til en god utstrekk! Løsne litt på muskler og ledd som har stivnet natten over. Skal kroppen være i aktivitet utover formiddagen kan det være lurt å starte morgenen med ihvertfall noe bevegelse. 10 push-ups krever ikke mange minuttene.

7. Tenk på noe du er takknemlig for. Det kan være et spesielt familiemedlem, hunden, senga, eller koppen med kaffe. Jo flere ting du kan komme på, jo mer positiv energi vil du ta med deg inn i dagen. Heia positivitet!

8. Spis en sunn frokost som vil fylle kroppen med riktig energi helt til lunch! Unngå loff med nugatti, sjokolade fra gårskvelden eller halvtørre rosinboller. Det vil faktisk ikke gi deg noe som helst. Har du vært flink og handlet inn det du trenger på forhånd, er det ikke mer enn 15 minutter du behøver for å lage og nyte et sunt måltid.

9. Skal du være produktiv og få mest mulig ut av dagen, sørg for at du følger en plan. Kall det en to do list eller hva du vil, men ikke fyll den med så mye at det vil være umulig å få alt gjort. Har du så mye du skal gjøre at det hele bare blir overveldende? Velg ut èn viktig ting som du bestemmer deg for at du SKAL gjøre. Hvis du bare skulle velge èn oppgave som ville tilfredsstille dagen din om du fikk unnagjort. Hva ville det vært? Sett også av litt tid til små distraksjoner som hverdagen mer eller mindre alltid har å by på. -Så sparer du deg for litt stress.

10. Send en liten “glad i deg” melding til søsteren din, eller send en oppmuntrende snap til samboeren på bussen til jobb. Det er så enkelt å glede andre, og ved å gjøre det vil du samtidig føle deg hakket bedre selv!

Og hei! Ikke bare les og nikk. Stå opp en halvtime før, og GJØR morgenen din akkurat så bra! 

19 kommentarer
    1. Du er veldig flink til å spre glede og motivasjon! Man merker på innleggene dine at du legger litt ekstra i de og det gjør at det alltid er en stor glede når jeg ser du har lagt ut et nytt innlegg 😀 Fortsett sånn Marthe, det settes stor pris på <3

    2. Å, dette innlegget likte jeg 😀 Du er god på å gi tips til alt mulig rart, du! Håper du får en super torsdag – som sikkert går med på mer flytting av saker og ting; lykke til med det 😀

    3. En god start på dagen er helt avgjørende for min del! Tusen takk for veldig gode tips! Noen av disse er en del av morgenrutinen min allerede, og resten av dem skal definitivt bli det 😉 Du og disse listene altså Marthe, men jammen er du god til å skrive dem! Håper du nyter dagen<3
      Måtte bare slenge med at sola nettopp viste seg utenfor vinduet mitt! Nå har det vel regnet hele uka tror jeg, så det var på tide 😀 (selv om jeg har prøvd å sette pris på regnet i og med at jeg ikke får gjort noe med været..)

    4. hater vann
      eg jobber sent så eg står opp sent,men er lurt å slippe å stresse så eg er egentlig enig i det meste…..ikkje veldig glad i frokost eg blir så kvalm…men lunch derimot oh yeah
      men for morgenfugler er dette gull verd:D

    5. For meg er en god start på dagen å ikke stresse, nyte en deilig frokost og ha litt tid til overs til å gjøre det en vil før jeg går til skolen. En god start på dagen er avgjørende for hvordan jeg har det utover dagen! Fint innlegg, Marthe!

    6. Likte innlegget godt! Du er så flink 🙂 Har jeg avtaler på forrmiddagen så foretrekker jeg og våkne tidligere enn det jeg må. Hater stress mer enn noe annet,så liker virkelig og ha veeeldig god tid om morgen 🙂

    7. Sandra: Tusen takk Sandra <3 Jeg er helt enig. Verste jeg vet er når jeg plent skal ligge litt ekstra under dyna før et møte eller en frokostdate, så ender jeg opp med å se ut som et takras fordi minuttene på badet ble minimale. Haha!

    8. cuskima: Hehehe, du må drikke saft da Lin! Det er jo like sunt, men godt i tillegg! 😀 Er heller ikke så fan av å spise om morgenen, men lager jeg meg noe ordentlig godt så smaker det med frokost også 😀

    9. Stine: Bare hyggelig Stine! Det er så enkle, små rutiner, men som mange likevel strever noe helt vanvittig med å sette seg inn i. Skjønner det godt jeg. Dyna er til tider uimotståelig! <3 Herlig å høre at du fikk en smakebit av solen i går. Godt en av oss har det ihvertfall! Her er den regnfulle høsten virkelig i gang. Dråpene faller non-stop! <3 Jaja, måtte helgen din bli super! 🙂

    10. Åh, nå ble jeg inspirert! Gleder meg nesten til å stå opp i morgen, selv om det er mandag morgen ❤️❤️ Takk for fine tips

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg