Farfars observasjoner av Marthe

1. Marthe viste allerede som ung talent for turn, og gjorde det bra som konkurranseturner. Hennes “arabertempoflikkflakk” med avsluttende høy baklengs salto både i konkurranser og ikke minst i hagen til farfar, var både skremmende og imponerende. Det som imidlertidig huskes spesielt godt fra disse halvsprekkende oppvisningene i hagen, var at Marthes bekymring i gjennomføringen av øvelsene ikke lå i det at hun kanskje kunne falle på hodet, brekke armer og ben. Nei, hennes bekymring lå i at alle de søte humlene som storkoste seg i kløvergresset kunne bli skadet. Hennes omtanke for det som rører seg i naturen har alltid vært stor.

2. Marthes utrolig flotte, blå, strålende øyne, hvor et blikk fra henne kan varme helt inntil hjerteroten, er en nådegave. Det er en naturlig skjønnhet, og en utstråling uten like. Jeg vet ikke hva Marthe tenkte på videregående. Kanskje hun ville dempe denne nådegaven som var servert henne. At hun syntes det hele ble for voldsomt for omgivelsene? Ikke vet jeg, men plutselig en dag hadde Marthe malt denne herligheten med det sorteste av det sorte som fantes innen kosmetikkverden. Det var ikke tynne streker hun tegnet over øynene. Det hele hadde en motorveis bredde! Diskusjonen på bloggen gikk høyt og lavt lenge, til det hele endte med den nå langt penere utgaven av Marthe. Så kjære blogglesere. Konstruktiv kritikk gir resultater. Takk skal dere ha!

3. I ung alder, var Marthes entrè inn huset til farmor og farfar helt spesiell. Hun nektet å ankomme gjennom en dør. Det første hun gjorde var å speide etter et vindu på gløtt. Om vinduet var i 2. etasje var ingen hindring. Turnjenta benyttet seg mer enn gjerne av tanrenner, avløpsrør, eller et tre med tilstøtende grener, før hun ålet seg inn i huset. Stige var ikke et diskusjonstema. Mine nerver i denne tid var meget tynnslitte.

4. I en alder av 12 år, deltok Marthe og venninnen Stine i tv2s “idolkonkurranse for barn”. De to unge damene fremførte en duett av Pink, og høstet stor aplaus. De endte på en hederlig 2. plass i konkurransen, og deres opptreden har jeg nå på tape som benyttes når min sinsstemning trenger et løft.

5. Vi har alle hørt om den store russiske ballettdanseren Anna Pavlova. Marthe var på stø kurs i retning av samme nivå. Kanskje noe over. Farfar, med bakgrunn som ung kadett fra Hildemors danseskole med omfattende erfaring fra Fransæser og Polynæser, ble overlykkelig da danselæreren bekjentgjorde Marthe som vinner av hele instituttets konkurranse. Talentet var stort, men etter å ha høstet all ære og berømmelse, gikk Marthes interresse, til farfars store fortvilelse brått i en helt annen retning. Ballett var ikke lengre interressant.

6. I tillegg til Marthes omtanke for humlene, var det å grave i jorda etter mark og interessante biller noe som opptok den unge damen sterkt. Du verden som hun frydet seg når hun kunne fremvise farfar hendene fulle av mark, biller, og andre krypende individer. Det er derfor uforståelig for meg at Marthe nå i voksen alder har den store fobi for lille Petter edderkopp.

7. Mitt kjære barnebarn er fra naturens side velsignet med verdens peneste, blonde, naturlige hårprakt. Vel, Marthe hadde en periode i sitt unge liv, som jeg vil kalle “den sorte epoke”. Denne startet en gang i 16 års alderen, og vedvarte noen år. Kosmetikken kom inn med mega styrke. Fargene var sterke. Nærmest brutale, og hårprakten var først forsøkt farget litt forsiktig mørkt i hårtuppene, før det helt kullsorte ble et faktum. Farfar fikk åndenød ved første øyekast, og det var på grensen til at profesjonell hjelp måtte tilkalles. Det platinablonde håret kom noe senere, men da var jeg bedre forberedt. I dag er alt bare kledelig og flott, men denne “sorte epoke” fikk virkelig utfordret farfars forståelse av skjønnhet, og estetikk.

8. Så til informasjonen som sikkert vil begeistre de fleste av dere! Marthe og farfar har èn vesentlig genlikhet, og den er til stor betydning for oss begge. Hold dere fast! Vi kan begge bevege lilletåen til siden, uten å bevege på resten av tærene! Dette er helt unikt, og en egenskap de aller ferreste av oss har her i livet. Prøv selv! Det er kjempevanskelig! Ellers må det sies at Marthe bare er ei kjempeherlig, modig, og selvstendig ung dame.



Farfar har tatt utfordringen! Har jeg sagt hvor fine besteforeldre jeg har??
Det var åtte observasjoner av Marthe, sett med farfars øyne <3 Hihi!

65 kommentarer
    1. Aw, så utrolig koselig <3
      Døde litt av det siste punktet! xD Jeg kan også bevege lilletåen til siden, men har alltid trodd det var helt vanlig. Men da jeg spurte om kjæresten min kunne prøve hadde han jo ikke sjans. Morsomt :))

    2. For et utrolig sjarmerende innlegg! Jeg har fulgt bloggen din lenge og når dagene er litt grå, blir jeg alltid i litt bedre humør av å lese bloggen din 🙂
      Takk for at du er et empatisk, uhøytidelig og fint forbilde, både for de som er eldre og yngre enn deg selv.
      Ha en fin dag videre!

    3. Så herlig:) Misunnelsen brer seg i hele meg over hvor heldig du er med alle dine besteforeldre!
      Ha en fin dag 🙂

    4. herligfred som jeg meg gjennom alle punktene, ihvertfall om den sorte epoken og edderkoppen. For en herlig farfar du har <3

    5. Åååå! Så kos! 😀 <3 Jeg ble nesten litt rørt jeg. Veldig kjekt å lese noe som kommer fra bestefaren din, et litt nytt perspektiv 😉

    6. Åh, for et utrolig koselig innlegg! Både annerledes og fint blogginnlegg 😀 Ja, du er heldig som har så herlige besteforeldre, Marte! 😀

    7. Dette var helt nydelig! Ta til deg alle den kjærligheten du får fra de rundt deg, den er dyrebar og velfortjent!

    8. missmommy.blogg.no: Tusen takk <3 Ja, jeg er sjeleglad for å ha vokst opp blant så sinnsykt fine besteforeldre :') Du må ha en super onsdag selv! Nå skal jeg i gang med innlegg nummer 2 for dagen <3

    9. Gøy å lese! Du er heldig som har så fine mennesker i livet ditt, men du er også flink til å sette pris på de synes jeg.

    10. Kjempeflott innlegg!! <3 Kunne du vist en trunvideo av deeg en eller annen gang? Er turner selv og var kjempemorro å få vite at du faktisk har konkurrert innenfor turn 🙂 Hadde vært veldig kult om vi kunne se noen triks 😀

    11. Så utrolig herlig og gøy å lese om! Gud for noen fantastiske besteforeldre du har!
      Ha en fortsatt strålende dag!

    12. Så gøy å lese!:D Jeg ble overrasket over siste punktet, haha. Jeg prøvde selv med en gang, men det var umulig:) håper vi får se det på video:D besteforeldrene dine virker helt fantastiske! Håper du får en fin dag videre, Marthe:)

    13. For et utrolig fint og koselig innlegg! For et fantastisk flott forhold du har til besteforeldrene dine <3 Skulle gitt mye for å ha det selv. Håper du har en flott dag! :))

    14. Anonym: Så bra du likte det 😀 Videoene er så gamle at vi bare har dem på kasett, så det er ikke så lett å få vist frem akkurat disse, men kanskje jeg manner meg opp til å vise sangvideoen en dag. Haha, jeg går i rosa spisse skinnstøvletter og hatt på den videoen så det ligger litt langt inne. Hehehe! Moro at du også driver med turn. Det er virkelig suupergøy!

    15. Litt selvironi må du ha 😀 Vis videoen av når du synger og vær stolt av at du turte – og tenk på alle lesertallene du kanskje får haha. Ellers angående turnvideoer. Det går an å gjøre vhs kassetter om til dvd, evt føre de til minnepenn på bl.a videoverkstedet eller digitaletjenester.no
      Hadde vært så gøy å se deg turne. Har selv turnet.

    16. Farfaren kan virkelig skrive altså! Her smiler jeg fra øre til øre og ler meg gjennom alle punktene, for en herlig og søt farfar du har Marthe!

    17. Hei!
      Dette er til det innlegget som handler om flyktinghjelp!
      Jeg er enig i at er viktig å være snill og hjelpe andre!
      Men jeg synes i denne saken at det er helt feil det dere driver med her i Norge!
      Tenkt at det går an å være så naive i 2015!:(
      Det
      som skrives i avisene nå, virker nesten om et propaganda. Alt man hører eller
      leser om, er disse så kalte flyktningene. Som om det ikke finnes andre
      viktige ting å tenke på..
      Jeg tenker at noen tjener fett på alle dere som er så snille og naive og villige til å donere litt i ny og ne.
      Tenk bare at man skal bare si at pengene skal gå til gode formål, så kan man tjene 100 000 kroner på en dag. Om ikke mer.
      Hvem av dere som donerer vet hvordan deres penger blir bruk i etterkant?
      Og hva slags hjelp er dette?
      Dere
      hjelper de nå, men hva skal de gjøre etterpå?? De kommer til å trenge
      bare mer og mer, de trenger jo mat og klær og masse mer hver eneste dag,
      og med tanke på at de får så mange barn som de igjør uten å gi noe til dem, så
      trenges det bare mer og mer hele tiden.
      Og når noen får vite
      hvor dumsnille dere er her at dere deler pengene deres til høyre og
      venstre og bare er så innmari hjelpsomme, så vil mange andre også ha
      dere hjelp, ikke sant?
      Skal dere hjelpe alle de millionene? Eller blir det bare noen ? I så fall hvordan fungerer det?
      Første man til mølla?
      Eller den som er den frekkeste, og kom forbi de andre?
      Også
      er det sikkert vedlig bra for menneskesmuglere at dere bryr dere, de vil jo
      gjerne smugle flere og tjene fett på alt dette oppstyret!
      For å ikke snakke om at hvis det fortsetter sånn som nå, så er det ikke mange europeere i Europa om ikke så mange år:(
      Med
      tanke på at mange kvinner i de europeiske land ikke vil ha barn eller velger å ha 1 eller 2 barn
      selv om de har god råd, mens mennesker fra Afrika og land som Syria har
      3, 4, 5 barn selv om det er krig og de ikke har nok mat til dem.
      Hvorfor er det så sikre at alle disse menneskene dere tror dere hjelper nå, skal være takknemlige for det dere gjør for dem nå ???
      Jeg
      tror nemlig at noen få kommer til å være takknemlige, mens de andre
      kommer bare til å le av at dere er så naive og gir penger til de som
      dere ikke hvem hvem er, og vil jo ha bare mer og mer
      Hvordan kan det ende , mon tro?

    18. Lo godt av den siste der ja! Haha. Tror det er arvelig, meg og alle mine søsken får det til, vår far også men ikke mor. Gøy å lese om farfars sjokk over dine “epoker” i livet. Haha, her får man høre hva de faktisk tenke på den tiden en trodde man så utrolig fin ut. Tillegg til at du har danset ballett? Jeg har selv turnet før jeg gikk over til ballett, men begge er det slutt på nå da. Spennnde å lese, dette var virkelig bra 🙂

    19. Haha, for et herlig innlegg😄💕! Dette må jeg lese en gang til før jeg legger meg for kvelden! Gud som jeg koste meg! Herlig, Marthe😍

    20. Nydelig innlegg! Ser jo hvorfor du er en så flink blogger nå, med en så morsom og herlig farfar 😉

    21. Haha! Herlig innlegg! Noe av det beste jeg har lest her på bloggen! Jeg visste ikke at du hadde hatt en så interessang barndom, Marthe!

    22. Oi!!! Så gøy at han ville skrive et blogg innlegg. Å så utrolig bra skrevet av han 😀 dette var kjempe gøy å lese!!

    23. Herremin, for et herlig innlegg <3 Ble skikkelig glad inni meg når jeg leste dette, besteforeldre er fantastiske 🙂

    24. Ble helt rørt av dette innlegget! <3 Jeg har ikke så god kontakt med mine besteforeldre, så blir litt misunnelig! Men veldig glad på dine vegne, at du har så fantastiske besteforeldre <3

    25. OMGAWD for en vidunderlig bestefar <3<3<3<3
      eg gikk også på¨Hildemors -både selskapsdans og balett -gikk også på turn, prøvde meg på speideren men det var litt kjett...så ble ikkje noe av det hahahaha 😀
      men eg skal ikkje skrytepå meg arabarflikkflakk baklengs salto med skur eller vinopptrekk hahaha 😀
      Ble mer jazzbalett og sånne ting etterhvert istedet 😉
      SÅ GØY å lese om din barndom og oppvekst sett gjennom hans øyne...ingen tvil om stor kjærlighet -begge veier <3<3<3

    26. Fint innlegg 🙂 Hadde vært litt morsommere om du heller hadde brukt bilder av deg og farfaren din og deg fra da du var ung og i de periodene han skriver om 🙂

    27. Hahahah dette var fantastisk morsomt å lese!! “Den sorte epoke” – herlighet for en farfar!! Nei dette var bra, Marthe!

    28. Jeg måtte bare kommentere igjen, og si at det er herlig at når man spør et spørsmål så finner man som regel et svar fra deg i kommentarfeltet dagen etterpå! Engasjementet du legger i denne bloggen er virkelig fint altså. Hehe, måtte bare si det.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg