Den perfekte vertinnegave

Da var det på tide å dele ukens lille tips! Jeg har nemlig pønsket ut den perfekte vertinnegaven jeg, denne lørdagen. Hjemmelaget lemonade på flaske! Hvor koselig er det ikke å ta med en flaske eller to med noe fint og hjemmelaget, når man blir invitert et sted? Oppskriften på min egen både jordbær og sitronlemonade får dere under her, og jeg må si de smakte helt SYKT deilig begge to. Sitronlemonaden er vanvittig frisk, mens jordbærlemonaden er hakket søtere, men fremdeles litt syrlig da jeg også har presset sitron i denne! Flaskene kjøpte jeg på Clas Ohlson for rett over 50 kr per stykk, mens trå, sølvstjerner, sugerør og “Happiness is here to stay” tavlen er fra den søte butikken “Upstairs”. Håper det smaker! Det gjorde det definitivt her i hus.

Du trenger – Sitronlemonade: 1. 2 dl presset sitronsaft (ca 5 sitroner) 2. 1 liter vann 3. 2dl sukker 4. Litt lime til servering Du trenger – Jordbærlemonade: 1. 5dl jordbær 2. 2 dl sukker 3. 1 l vann 4. 1,5 dl presset sitronsaft

Slik gjør du – Sitron lemonade
1. Kok opp 5 dl vann med 2 dl sukker. La sukkeret smelte inn, og la vannet avkjøle seg i gryta.
2. Press saften av 5 sitroner, eller så mange du trenger for 2 dl presset sitronsaft.
3. Hell sitronsaften over i det avkjølte sukkervannet, tilsett 4dl iskaldt vann, rør om og hell over på flaska.

Slik gjør du – Jordbær lemonade
1. Kok 5 dl vann i en gryte med 2 dl sukker.
2. Tilsett 5 dl opphakkede jordbær og kok i 3-4 minutt.
3. Sil av vannet, og la det stå til avkjøling på kjøkkenbenken.
4. Press saften av ca 3 sitroner. (Du skal ha 1,5dl presset sitronsaft)
5. Tilsett sitronsaften i jordbærvannet + 5dl kaldt vann, rør godt, og hell over på flaska.
6. Hakk opp litt jordbær og mynteblader som du har i glassene ved servering.

La begge lemonader stå til avkjøling i kjøleskapet noen timer før servering! Lemonaden er best iskald!

Var de ikke søte? Jeg hadde ihvertfall ikke takket nei! <3
Ah, jeg har helt glemt isbitene! Isbiter er også et must i lemonade.

18 kommentarer
    1. Åh, om du frister! Det der ser godt ut! Skal huske på dette til en annen gang; i kveld er det min tur å være vertinne! Mon tro om noen har med noe;)

    2. så knalllekkert ut…..skikkelig lur gave å gi bort….tror eg kan finne på å gi dette til noen eg kjenner som ikkje drikker alkohol….veldig smart, takk for knalltips 😀

    3. Fristelser på fristelser… Du er er god på dette Marthe 😉 Håper du har en BRA lørdagskveld<3 Nå har jeg nettopp sendt inn noen stemmer til TV2.. 🙂
      Jeg og en venninne pleier å lage noe vi kaller sitronbrus. Vi blander: 3dl kullsyrevann, saften fra én sitron og ca ett knvisodd stevia. Forholdsvis sunt og hvertfall veldig godt! Burde prøves 🙂 Kan egentlig kalle det en rask versjon av din oppskrift!
      Klem<3

    4. Så veldig godt ut! Men det var noe jeg ikke skjønte: På jordbær-lemonaden sto det at man trengte 1 liter vann, men på framgangsmåten har du skrevet at man bare skal koke opp 5 dl vann. Når skal de 5 siste tilsettes?:-)

    5. Anonym: Beklager! Jeg glemte å informere om de siste 5 dl. Hehe, har flettet de inn i fremgangsmåten nå 🙂 Du gjør bare som med sitronlemonaden. Tilsetter 5 dl kaldt vann før du heller det i flaska 🙂

    6. Stine: Åå, denne sitronbrusen høres superdigg ut! Også sunn til og med. :’) Lurer meg på om jeg må prøve meg på den også. <3 Hurra for Adelen i går! Hun gjorde som forrige uke en kjempejobb:D

    7. Det ble en suksess! Disket opp med jelly shots og brownie; gjestene var såå fornøyde! 😀 Krøp til køys i 03:00-tiden etter litt bootyshake på studentpuben 😉

    8. Det så sykt digg ut! selv har jeg blitt helt hekta på farris bris i det siste, jeg klarer meg ikke uten. Kanskje dette blir den neste avhengigheten? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg